Auteur Topic: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?  (gelezen 143277 keer)

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:04 »
Ik heb dit topic gemaakt, om eens lekker te kunnen brainstormen over de dingen die mis gaan,
en het liefste daarna met een oplossing uit de discussie komen.  :)

Van mij mag het over alles gaan:
Dingen die misgaan bij de werkgever of planner, waar jullie denken dat de bonden winst kunnen boeken,
heb je zelf misschien dingen die je structureel fout doet, omdat je het niet anders wil doen, of omdat je de regels niet kent, kortom alles wat je kan bedenken.

Het liefst zou ik zien dat we niet (alweer) verzanden in alleen maar zeuren dat het niet goed is, dat zien we al in bijna alle andere topics terug, maar meer proberen om eens met wat oplossingen te komen waar iets constructiefs mee gedaan kan worden.

Ik heb inmiddels zelf al diverse collegae aangesproken, en hen gevraagd over de bond en de CAO.

Wat mij daarbij opviel, is dat de meesten eigenlijk wel willen stemmen, zowel de leden als de niet-leden.
Dus het besef dat het belangrijk is, is wel degelijk aanwezig.

Tevens kreeg ik de opmerking al vaker van:
Tja, ik wil het geld ervoor niet uitgeven, want alles wordt al zo duur, en we krijgen in het gunstigste geval er niks bij, als we er al niet op achteruit gaan.
Toen ik vertelde dat er met het lidmaatschap van de bond een fiscale bruto verrekening plaats kan vinden, werd dat probleem ineens een stuk minder groot ;)

Ze zeiden ook dingen in de richting van:
Ik heb me er niet in verdiept, en ik ga geen stem uitbrengen op iets waar ik weinig tot niets over weet.
Op zich ook wel logisch, dat zou ik ook niet willen.
Dit betekend helaas wel dat de mensen dus niet voldoende betrokken zijn.

Er was zelfs 1 collega die vertelde al bijna 30 jaar lid van een bond te zijn, en nog NOOIT een stem te hebben uitgebracht ?!?!?!
Helaas had ik op dat moment geen gelegenheid om daar dieper op in te gaan, maar mijn verbazing was groot, zo jullie je wellicht kunnen indenken.
En aangezien, zo bedacht ik later, de bonden kunnen zien wie er gestemd heeft, weet men ook wie niet. Maar als er al iemand zo lang lid is, en nooit gestemd heeft, kan er dan niet eens persoonlijk contact met die collega worden opgenomen? Ik zou daar overigens een veel kortere termijn voor zien dan 30 jaar  ???Lijkt mij makkelijke winst te halen.

Zo, nu jullie beurt  8)
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:11 »
Regelmatig en er is weinig vertrouwen door de collega's in de bonden om eerder genoemde redenen. Als de bonden nu eens echt wat willen gaan doen, gaan ze persoonlijk met leden praten maw laat een aantal bestuursleden gewoon eens met ALLE leden bellen. Hoeft niet lang te duren maar mensen kunnnen hun hart luchten en zo het vertrouwen in hun bond herwinnen. MAAR dan moet de bond ook een VUIST durven te maken tegen de werkgevers als men het niet eens is met bepaalde dingen!

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:28 »
Regelmatig en er is weinig vertrouwen door de collega's in de bonden om eerder genoemde redenen. Als de bonden nu eens echt wat willen gaan doen, gaan ze persoonlijk met leden praten maw laat een aantal bestuursleden gewoon eens met ALLE leden bellen. Hoeft niet lang te duren maar mensen kunnnen hun hart luchten en zo het vertrouwen in hun bond herwinnen. MAAR dan moet de bond ook een VUIST durven te maken tegen de werkgevers als men het niet eens is met bepaalde dingen!

Het voorstel van eens gaan bellen is al gelanceerd na de uitslag over de CAO, dus daar wordt aan gewerkt  door alle 3 de bonden 8) (was zelf aanwezig, dus uit eerste hand deze)

Jouw laatste opmerking lijkt mij echter iets te kort door de bocht.
1 van de redenen waardoor de bonden niet zoveel voor ons konden doen is, dat wij beveiligers nauwelijks iets van ons hadden laten horen in het voor-traject. Dus hoe verwacht je dan dat ze een vuist kunnen maken?
Zo goed en kwaad als het ging hebben ze in ieder geval er nog een evaluatie uit weten te wringen, is de urennorm voor de 662 toepassing minstens gehalveerd ten opzichte waar de werkgevers mee kwamen, en zo nog een paar van die zaken die dus wel in ons voordeel "minder erg" zijn gemaakt door de bonden. Daarbij hebben de bonden ook verteld dat ze er nog lang niet zijn met deze CAO, en dat het verre van ideaal is, maar gezien de omstandigheden was er weinig meer uit te krijgen deze ronde.

Maar dit is nu achter de rug, en de volgende ronde ligt alweer voor de deur, en dus kunnen we nu gaan nadenken wat voor ons erg belangrijk is, en dan heb ik het niet enkel over de CAO, maar ook wat wij willen dat de bonden doen om alles te verbeteren, en ook wat wij willen doen om de bonden de kans te geven de volgende ronde beter beslagen ten ijs te treden.

Lijkt mij wel fair.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:31 »
Communicatie is een probleem. Zolang alles goed gaat wordt het nut van een vakbond niet ingezien. De bonden kunnen hier dus leden werven, communiceer met deze groep, vertel ze wat een bond allemaal voor ze kan betekenen.

Als ik persoonlijk met collega's spreek dan hebben ze op een gegeven moment wel door dat een vakbond niet alleen maar geldverspilling is. Momenteel is het denk ik wel een probleem dat ze geen zin hebben om lid te worden van een bond die onderhandeld heeft en waar zo'n CAO uit is gekomen..

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:33 »
Ik denk dat de meeste leden hier wel wat willen doen om de bonden te 'vertegenwoordigen' binnen hun bedrijf. Denk hierbij aan een mailing sturen (kan geregeld worden via de OR). Of een informatieboekje bij posten en bedrijven..

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:35 »
Momenteel is het denk ik wel een probleem dat ze geen zin hebben om lid te worden van een bond

Ik denk dat de eerste prioriteit van de vakbond zou moeten zijn om degenen die lid zijn te activeren. Op het moment dat er duizenden leden van de vakbonden zijn die zich voor de vakbond inzetten, dan is het k veel duidelijker voor niet leden wat de vakbond doet en kan betekenen.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:37 »
Ik denk dat de eerste prioriteit van de vakbond zou moeten zijn om degenen die lid zijn te activeren. Op het moment dat er duizenden leden van de vakbonden zijn die zich voor de vakbond inzetten, dan is het k veel duidelijker voor niet leden wat de vakbond doet en kan betekenen.

Ja, dat klopt. We moeten inderdaad niet voorbij lopen aan het feit dat er zo'n lage opkomst was..

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:37 »
Communicatie is een probleem. Zolang alles goed gaat wordt het nut van een vakbond niet ingezien. De bonden kunnen hier dus leden werven, communiceer met deze groep, vertel ze wat een bond allemaal voor ze kan betekenen.

Als ik persoonlijk met collega's spreek dan hebben ze op een gegeven moment wel door dat een vakbond niet alleen maar geldverspilling is. Momenteel is het denk ik wel een probleem dat ze geen zin hebben om lid te worden van een bond die onderhandeld heeft en waar zo'n CAO uit is gekomen..
Ik denk dat laatste wel de waarheid is, collega's voelen zich bedonderd en hebben waarschijnlijk een negatieve ervaring met bonden voor individuele gevallen. Veel collega's hebben voor dat laatste een (veelal goedkopere ) rechtsbijstandverzekering afgesloten omdat die voor de persoon meer kunnen betekenen op juridisch gebied dan een bond.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:40 »
Ik denk dat laatste wel de waarheid is, collega's voelen zich bedonderd en hebben waarschijnlijk een negatieve ervaring met bonden voor individuele gevallen.

Of hebben dat van horen zeggen. Vandaar mijn voorstel om ook een goedkoop lidmaatschap te introduceren waarbij je alle andere poespas er niet bij krijgt en er ook niet voor betaald.

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:51 »
Of hebben dat van horen zeggen. Vandaar mijn voorstel om ook een goedkoop lidmaatschap te introduceren waarbij je alle andere poespas er niet bij krijgt en er ook niet voor betaald.

Leuk idee, maar het, op dit moment goedkoopste lidmaatschap kan men fiscaal terugkrijgen, dus hoe goedkoop moet het dan worden?
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:54 »
Aangezien hier ook verbeteringen aangegeven mogen worden:

Nachtdiensten zijn er in verschillende tijden, zo heb je bijvoorbeeld de 2200 tot 0600 uur. Hierbij krijg je twee uur 10% avondtoeslag en zes uur 20% nachttoeslag.

Een zwaardere variant is de 2400 tot 0800 uur.
Hierbij krijg je zeven uur 20% toeslag en één uur 0% toeslag.

In mijn ogen zal het fair wezen als dat laatste uur ook gewoon alszijnde nachttoeslag gezien werd..

Wat is jullie mening hierover?

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #11 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 15:59 »
Aangezien hier ook verbeteringen aangegeven mogen worden:

Nachtdiensten zijn er in verschillende tijden, zo heb je bijvoorbeeld de 2200 tot 0600 uur. Hierbij krijg je twee uur 10% avondtoeslag en zes uur 20% nachttoeslag.

Een zwaardere variant is de 2400 tot 0800 uur.
Hierbij krijg je zeven uur 20% toeslag en één uur 0% toeslag.

In mijn ogen zal het fair wezen als dat laatste uur ook gewoon alszijnde nachttoeslag gezien werd..

Wat is jullie mening hierover?

Ben ik het mee eens!
Ikzelf heb de laatste week 00:00 - 09:00 gedraaid.
Loop ik dus ook toeslagen mis, 2 uur per dienst.

Misschien is het een idee om af te spreken dat, als minimaal de helft van alle gewerkte uren in de "nacht tijd" gewerkt worden, om dan alle uren van die dienst met nachttoeslag te belonen?
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #12 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 16:09 »
Ben ik het mee eens!
Ikzelf heb de laatste week 00:00 - 09:00 gedraaid.
Loop ik dus ook toeslagen mis, 2 uur per dienst.

Misschien is het een idee om af te spreken dat, als minimaal de helft van alle gewerkte uren in de "nacht tijd" gewerkt worden, om dan alle uren van die dienst met nachttoeslag te belonen?

Precies. Inmiddels heb ik hierover een email gestuurd naar Maarten Hoelscher.

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #13 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 16:13 »
Precies. Inmiddels heb ik hierover een email gestuurd naar Maarten Hoelscher.

Je laat er geen gras over groeien zeg hahaha.

Maar misschien is het wijs om eerst hier eens een aantal zaken uit te diepen, en dan een mail met meerdere punten aanbieden, scheelt een boel tijd namelijk ;)
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Spreken jullie wel eens je collegae aan over de CAO of de bond?
« Reactie #14 Gepost op: maandag 4 februari 2013, 16:23 »
Je laat er geen gras over groeien zeg hahaha.

Maar misschien is het wijs om eerst hier eens een aantal zaken uit te diepen, en dan een mail met meerdere punten aanbieden, scheelt een boel tijd namelijk ;)

Dat zie ik anders. Iets met ijzer smeden als het heet is..

Daarbij heb ik daar het geduld ook niet  ;).