Auteur Topic: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?  (gelezen 9160 keer)

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Gepost op: zondag 7 september 2014, 12:20 »
Misschien een Cao ideetje . zou het niet redelijk zijn om een parttimer toeslag in te voeren van bijvoorbeeld. 5% over  totale gewerkte uren. voor contracten tot bijvoorbeeld 100 uur per periode. als compensatie voor onzekerheid voor de werknemer en voor de werkgever een goede motivatie om wat vaker hogere contracten  te laten geven.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 7 september 2014, 12:34 »
Zou het niet handiger zijn om dit soort ideeën VOORafgaand aan CAO onderhandelingen naar voren te brengen, en niet vlak NADAT de onderhandelingen zijn afgelopen?

En hoe groot acht jij de kans dat dit voorstel überhaupt besproken zal worden, gezien het gegeven dat er nog vele andere punten die bonden al veel langer naar voren brengen, ook niet besproken kunnen worden?

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 7 september 2014, 21:44 »
Trend tegenwoordig is een 0 uren contract. Uren worden bijna niet meer gegeven (uitzonderingen daargelaten) en dat zal gezien de krimpende markt ook niet snel veranderen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 7 september 2014, 23:26 »
Trend tegenwoordig is een 0 uren contract. Uren worden bijna niet meer gegeven (uitzonderingen daargelaten) en dat zal gezien de krimpende markt ook niet snel veranderen.

Tja, maar na een paar loonperiodes zal er toch een contract voor een minimum aantal uur gegeven moeten worden ..... Dan moet de werknemer natuurlijk wel zo slim zijn om dat zelf even aan te vragen!

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 7 september 2014, 23:40 »
Tja, maar na een paar loonperiodes zal er toch een contract voor een minimum aantal uur gegeven moeten worden ..... Dan moet de werknemer natuurlijk wel zo slim zijn om dat zelf even aan te vragen!

Geld dat ook als men via een uitzendbureau in dienst is bij een beveiligingsbedrijf? (zoals een bepaald groot bedrijf dit tegenwoordig aanpakt, men solliciteert bij bedrijf x maar komt in dienst bij uitzendbureau y als payroller)

Maar inderdaad, men weet doorgaans niet dat hier een regel voor is.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 8 september 2014, 00:00 »
Geld dat ook als men via een uitzendbureau in dienst is bij een beveiligingsbedrijf? (zoals een bepaald groot bedrijf dit tegenwoordig aanpakt, men solliciteert bij bedrijf x maar komt in dienst bij uitzendbureau y als payroller)

Nee, dan geldt één van de 2 uitzend CAO's. Maar daar staat ook iets over in de CAO:

Artikel 9, lid 6:


"Ten hoogste 20% van het vaste personeelsbestand in een onderneming mag bestaan uit uitzendkrachten en/of payrollers"


Maar ja, dat is natuurlijk ook weer zo'n boterzachte afspraak, die geen enkele betekenis heeft als er geen goede controle en handhaving is op de CAO.......

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 8 september 2014, 06:26 »
Weer zo'n leuk idee???

Bestond er in de "oude " Cao al niet zo iemand? Jazeker, een flexibele medewerker (ik ben even kwijt hoe we die noemden) die 10% meer salaris kreeg. Maar ik ben nog nooit zo iemand tegengekomen. Gek he?

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 8 september 2014, 12:35 »
Weer zo'n leuk idee???

Bestond er in de "oude " Cao al niet zo iemand? Jazeker, een flexibele medewerker (ik ben even kwijt hoe we die noemden) die 10% meer salaris kreeg. Maar ik ben nog nooit zo iemand tegengekomen. Gek he?

Jij bent in de war met de algemeen reserve, die kreeg idd een toeslag van 10%. Dit zijn geen uitzendkrachten maar hebben een vast dienstverband, vaak fulltime. Zij krijgen in hun rooster alleen een opgave van 2 maal 2 opvolgende vrije dagen, waarvan een vrij weekend.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 8 september 2014, 12:43 »
Bestond er in de "oude " Cao al niet zo iemand? Jazeker, een flexibele medewerker (ik ben even kwijt hoe we die noemden) die 10% meer salaris kreeg.

Een "Medewerker Algemene Reserve". Bestaat nog steeds in de CAO

Maar ik ben nog nooit zo iemand tegengekomen. Gek he?

Ik wel. 20 jaar geleden bij het bedrijf waar ik toen werktte. Waren werknemers die heel felxibel waren, hadden allemaal ook nog een auto van de zaak ook. En of ze er nu nog zijn? Wellicht bij grote bedrijven, maar veel zullen het er zeker niet zijn. Als je kijkt wat voor "flexabiliteit:  een werkgever voor deze 10% krijgt, dan snap ik heel goed dat dat er niet veel zijn. Dus of ik dat gek vind? Nee dus.....

Als jij werkelijk denkt dat een groepje van dit soort werknemers de planningsproblemen van een heel bedrijf kan oplossen, dan heb je geen idee waar het om gaat,  en heb je ook geen enkel benul hoe complex plannen is, en dan met name om te voldoen aan de ATW. Maar goed, dat hadden we dus al vastgesteld.....


zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 8 september 2014, 12:52 »
En waar is deze algemeen reserve dan voor bedoeld? Volgens mij toch juist om flexibel om te gaan met wat hem/haar gevraagd wordt. Maar die 10 % betalen daar wil men niet aan en dat is weer het probleem, anders waren er een heleboel geweest hoor.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 8 september 2014, 13:19 »
En waar is deze algemeen reserve dan voor bedoeld? Volgens mij toch juist om flexibel om te gaan met wat hem/haar gevraagd wordt.

Lees nu nog eens goed wat een werkgever voor "flexabiliteit" krijgt voor die 10%? Wat je er sowieso niet mee krijgt is de flexibiliteit om uren tussen periodes te verschuiven. Waar het voor bedoeld was, en ook gebruikt werd bij het bedrijf waar ik toen werktte, is om een aantal mensen te hebben die bij adhocproblemen (ziekte, extra vraag van opdrachtgevers) heel snel inzetbaar waren.  Maar ook daarin zij ze ook niet echt heel flexibel.

Maar die 10 % betalen daar wil men niet aan en dat is weer het probleem, anders waren er een heleboel geweest hoor.

Inderdaad, als men voor die 10% echt flexibiliteit zou krijgen, dan zouden er heel veel zijn, Het inhuren van uitzendkrachten kost waarschijnlijk namelijk meer dan 10% (een uitzendbureau wil namelijk ook geld verdienen).

Wat jij wilt is dat de flexabiloteit jou deur voorbij gaat, en dat anderen daardoor extra flexibel moeten zijn, veelal onvrijwillige, hetzij als medewerker algemene reserve, uitzendkracht of als parttimer met minder uren dan gewenst, dat kan jou helemaal niets schelen.....

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 9 september 2014, 12:24 »
Zou het niet handiger zijn om dit soort ideeën VOORafgaand aan CAO onderhandelingen naar voren te brengen, en niet vlak NADAT de onderhandelingen zijn afgelopen?

Ja klopt is zeker zeer handig maar volgens mij was de nieuwe cao maar slechts 9 maanden geldig . en als ik het goed inschat worden door de vakbonden al over enkele maanden interne voorbereiding getroffen voor de volgende Cao.
Deze forum is toch een discussie platform. Ik verwacht niet dat als ik iets uitroep gelijk ook iets officieel eraan gedaan wordt. Maar vind het wel interessant wat anderen hierover denken. en hoop een discussie te aan de gang te krijgen. En hopend dat dit punt als een olievlek verspreid wordt en hopend hierop weer dat de juiste personen onder de ogen krijgen die het wel willen oppakken . 

En hoe groot acht jij de kans dat dit voorstel überhaupt besproken zal worden, gezien het gegeven dat er nog vele andere punten die bonden al veel langer naar voren brengen, ook niet besproken kunnen worden?

Als iedereen het hetzelfde blijft doen wat ze nu doen = 0%  kans
Maar er is nu zo goed als spraken van stabilisatie van krimp. ook van hieruit kan het nog steeds 2 kanten opschieten, krimp door Rusland en IS gedoe wat nu Export&import hard treft.
 of wat nu de trend is dat het deze problemen opgelost hoe dan ook gaan worden. En verder komt steeds meer luidere signalen van uit politiek en knappe economen dat inlandse bestedingen verbetert moeten worden. en niet blind staren naar groei door export. D.w.z. op korte termijn is flexwerken om te crisis de beheersen een goed middel. Maar voor langere termijn structurele groei is meer vastigheid van werk en verhoging van lonen te creëren de uitkomst.
De krimp die grote bedrijven ervaren is nu vooral te wijden aan kleine prijsvechters die met minder winst meer  persoonlijk service op maat kunnen en willen leveren.  Dus als er een sprake van loonverhoging via de Cao plaats vind dan geldt dat ook voor elke beveiligingsbedrijf.  Dus dat argument van concurrentie probleem gaat niet op.
Mits een goede handhaving van Cao gerealiseerd&vastgelegd wordt. Ook dat vind ik zeker een goed punt van FNV geen goede handhaving van de Cao is deze dan ook waardeloos. Maar goed daar ga ik bewust niet inhoudelijk erop in.
Net zoals bedrijven vind ik heel normaal dat de Vakbonden en werknemers ook voorruit moeten gaan kijken. De crisis zit echt wel op zijn einde en als het zover is dan worden de werknemer door tekorten aan arbeidskrachten met hogere contracten overgehaald te komen&blijven.  Dus nu een kort antwoord  voor u = ja is mogelijk mits dat de onderhandelaars( Vakbonden ) stevige knietjes hebben.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 9 september 2014, 12:29 door andre4all »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 9 september 2014, 12:45 »
Jij hebt wel een heel romantisch beeld van (CAO) onderhandelingen. Je legt gewoon iets op tafel, en zolang je maar stevige knieën hebt, gaat het vast wel goed komen.

Allereerst het voorstel. Jij bekijkt dat vooral vanuit het werknemersperspectief. Dat is wellicht wel logisch, maar als je iets wilt bereiken, moet je ook wel oog hebben voor de andere kant van het verhaal. Om die te kunnen overtuigen zal je toch op z'n minst uit moeten kunnen leggen welk voordeel zij daar van zullen hebben.

En wat betreft die stevige knieën. De knieën van een vakbondsbestuurder zijn net zo sterk (maar in het geval van de beveiliging kan je dat beter in zwakte uitdrukken!!!!) als dat de achterban dat wil. Wanneer vakbondsbestuurders van de achterban zich harder op moeten stellen, gaan de werkgevers echt niet vanzelf eerder ja zeggen tegen de "steviger" voorstellen. Dan houden de vakbondsbestuurders de rug recht, en die komen dat dan melden bij de achterban. En dan zijn die aan zet..........

......... en dan wordt het angstvallig stil!!!!!!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Flexwerkerstoeslag, een goed punt? of niet?
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 9 september 2014, 13:07 »
D.w.z. op korte termijn is flexwerken om te crisis de beheersen een goed middel. Maar voor langere termijn structurele groei is meer vastigheid van werk

Tja, maar zolang dat vaste werk niet de flexabiliteit oplevert die nodig is, en er zelfs nog steeds meer roep is uit de groep om de flexibiliteit te beperken, zelfs in deze tijden, dan steekt men dus de kop in het zand!1!

en verhoging van lonen te creëren

Wat werknemers natuurlijk altijd willen, liefst zo veel mogelijk. En dan is natuurlijk altijd het argument "alles wordt duurder". Tja, en waarom wordt alles duurder? Omdat ook in alle andere sectoren werknemers steeds meer willen verdienen. Dat heeft dus inflatie, en het is nu dus juist zaak om die inflatie te beperken (is goed voor de export!), loonmatiging is dus juist beter....

De krimp die grote bedrijven ervaren is nu vooral te wijden aan kleine prijsvechters die met minder winst meer  persoonlijk service op maat kunnen en willen leveren.

DENK jij of WEET jij dat grote bedrijven veel of meer winst maken dan kleine bedrijven?

Dus als er een sprake van loonverhoging via de Cao plaats vind dan geldt dat ook voor elke beveiligingsbedrijf.

Waarbij jij er maar even voor het gemak van uitgaat dat ieder bedrijf zich aan de CAO houdt. Maar wat blijkt nu keer op keer?

Dus dat argument van concurrentie probleem gaat niet op.
Mits een goede handhaving van Cao gerealiseerd&vastgelegd wordt.

Vastleggen hoeft niet, wat dat is het namelijk al. Dat heet "de CAO"..... Realisatie van de handhaving, dat is waar het aan schort.

Ook dat vind ik zeker een goed punt van FNV geen goede handhaving van de Cao is deze dan ook waardeloos.

Om een CAO te kunnen handhaven moet er allereerst wel een CAO zijn...... En om in de CAO op te schrijven dat er gehandhaafd gaat worden, dat is ook geen probleem. Maar WIE gaat er handhaven, WIE gaat dat betalen? Als je het hebt over handhaven, dan zijn daar volgens mij allereerst 2 partijen voor verantwoordelijk. In de eerste plaats uiteraard de werkgever. En dan is het de werknemer die daarop toeziet. En gaat het niet goed, dan ga je daar over praten. Kom je er samen niet uit, dan is daar de Sociale Commissie (in bepaalde situaties). Daar leg je het probleem voor, en zij doen een bindende uitspraak. Houd een werkgever zich niet aan die uitspraak, of kan je niet naar de Sociale Commissie, dan kan je naar de rechter. En ook die doet vervolgens een uitspraak. Kortom, in eerste aanleg is de handhaving al geregeld, het probleem is alleen dat werknemers onvoldoende bereidwillig zijn om hun werkgever(s) aan te spreken!!!

Maar goed daar ga ik bewust niet inhoudelijk erop in.

Wel lastig als jij zo graag wilt discussieren.....

Net zoals bedrijven vind ik heel normaal dat de Vakbonden en werknemers ook voorruit moeten gaan kijken. De crisis zit echt wel op zijn einde en als het zover is dan worden de werknemer door tekorten aan arbeidskrachten met hogere contracten overgehaald te komen&blijven. 

Dan hebben jij en ik een heel ander beeld over de toekomst.....