Auteur Topic: 2 cao's  (gelezen 7452 keer)

Ciby

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
2 cao's
« Gepost op: maandag 29 februari 2016, 15:13 »
Goedemiddag,

Ik zou graag willen weten of je, als je als beveiliger ingezet wordt bij verschillende objecten en evenementen, ook verloond mag worden onder verschillende CAO's? Dus als iemand object beveiliging doet gewoon via de CAO voor particuliere beveiliging en tijdens evenementen via de evenementen en horeca CAO? En werkend voor 1 en hetzelfde bedrijf.
Ik hoop dat iemand hier een eenduidig antwoord op kan geven.

Alvast hartelijk dank

met vriendelijke groeten
Ciby

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: 2 cao's
« Reactie #1 Gepost op: maandag 29 februari 2016, 16:02 »

piwi64

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 2 cao's
« Reactie #2 Gepost op: maandag 29 februari 2016, 16:10 »
Ja dat mag altijd dat doe ik zelf ook bij HSG

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 2 cao's
« Reactie #3 Gepost op: maandag 29 februari 2016, 23:19 »
Ja dat mag altijd dat doe ik zelf ook bij HSG

En daarom klopt het allemaal ook? Als ik kijk op de site van de Nederlandse Veiligheidsbranche en zoek op HSG, dan zie ik daar alleen manbewaking staan. Dat betekent volgens mij dat dit bedrijf NIET aangesloten is bij de sectie Evenementen- en Horecabeveiliging van de Nederlandse Veiligheidsbranche, en dat zou betekenen dat HSG de Evenementen en Horeca CAO niet mag gebruiken. Dit alles onder voorbehoud, want ik weet niet in hoeverre de site van de Nederlandse Veiligheidsbranche up to date is. Zo niet, dan lijkt het mij zaak dat HSG zorgt dat zij wel juist vermeld komen te staan op die site, om misverstanden te voorkomen!

Maar om terug te komen op de vraag. Ten eerste mag de Evenementen- en Horeca CAO alleen gebruikt worden door bedrijven die aangesloten zijn bij de sectie Evenementen- en Horecabeveiliging van de Nederlandse Veiligheidsbranche (artikel 1 lid 1)

http://www.veiligheidsbranche.nl/zoek_een_lid.html?action=search&contactId=&groupId=&order_by=first_name&order=&first_name=&search_string=&soort=Evenementenbeveiliging

Deze CAO geldt exclusief voor werkzaamheden in de evenementen- of horecabeveiliging. Andere beveiligingswerkzaamheden zijn uitgesloten van de werkingssfeer van deze CAO. (artikel 1 lid 6).

http://www.veiligheidsbranche.nl/media/publicaties_nwe_site/cao_ehb_2014-2018__ttw_26_juni_2015_.pdf

Andere beveiligingswerkzaamheden zullen dus automatisch onder de Beveiligings CAO vallen.

http://www.beveiligingsbranche.nl/upload/bestanden/Downloads/Cao_1_oktober_2014_tm_30_juni_2015.pdf

piwi64

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 2 cao's
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 07:12 »
HOLLANDSECURITYGROUP. COM

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 2 cao's
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 09:36 »
HOLLANDSECURITYGROUP. COM

Ja, ik ken de site. Maar wat wil jij nu zeggen?

Overigens staat op die site: "Daarbij ontvang je een prima salaris conform CAO particuliere beveiliging" en dat strookt niet helemaal met jouw verhaal dat je bij evenementen volgens de evenementen en horeca CAO betaald wordt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 1 maart 2016, 09:39 door Planner »

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 2 cao's
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 12:27 »
HSG betaald inderdaad confrom CAO evenementen op evenementen. Staat ook gewoon op hun site. tevens zijn ze aangesloten/ lid van de NVB.

Per arbeidsovereenkomst kan er maar 1 CAO van toepassing worden verklaard. Je zal dus 2 arbeidsovereenkomsten met het bedrijf moeten tekenen. 1 voor evenementen/horeca en 1 voor overige beveiligingswerkzaamheden.

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: 2 cao's
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 14:44 »
Vraag 4: Meer cao's in 1 bedrijf?
Het is mogelijk dat verschillende werknemers binnen je bedrijf binnen een andere cao vallen. Is jouw bedrijf werkzaam is in verschillende bedrijfstakken waarvoor afzonderlijke cao’s gelden, dan moet je wel degelijk onderscheid maken. Het kan zelfs in een uitzonderlijk geval voorkomen dat één werknemer onder twee cao’s valt. Dit heet samenloop van cao’s en daar zijn niet echt duidelijke regels over.

Ik had al eerder de link geplaatst hierboven. Het is dus toegestaan zonder aparte arbeidsovereenkomsten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 2 cao's
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 20:10 »
HSG betaald inderdaad confrom CAO evenementen op evenementen.

Dat hadden we inmiddels gehoord.

Staat ook gewoon op hun site.

Waar staat dat dat "gewoon"? Want ik lees op de vacature pagina slechts de eerder door mij geplaatste quote

tevens zijn ze aangesloten/ lid van de NVB.

En ook dat hadden we inmiddels ook al vastgesteld. Maar uit niets blijkt dat zij ook lid zijn van de "sectie Evenementen- en Horecabeveiliging van de Nederlandse Veiligheidsbranche", wat een vereiste is om de Evenementen en Horeca CAO te mogen gebruiken. Een vereiste om lid te worden van die sectie is dat het bedrijf "in overwegende mate (60% van de werkzaamheden) hoofdaannemer van evenementen- dan wel horecabeveiliging" is, maar ook dat blijkt nergens uit.

piwi64

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 2 cao's
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 2 maart 2016, 14:38 »
Ik heb net de berichten door gezet naar mijn baas. Van hsg   en zijn antwoord was dat hij gister naar de vergadering is geweest en dat we er wel bij aangesloten zijn.  Mvg peter

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 2 cao's
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 2 maart 2016, 21:41 »
Dan lijkt het mij handig dat ze dat op de site van de VNB aan laten passen. En ook dat ze dat duidelijk op de eigen site op de vacature pagina gaan vermelden, zodat sollicitanten niet op het verkeerde been worden gezet.