Auteur Topic: (te) lange dienst  (gelezen 26984 keer)

habber

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
(te) lange dienst
« Gepost op: maandag 11 juni 2012, 11:16 »
ik sta komend rooster 2 keer 11,5 uur ingeroosterd, waarvan 1 dienst in een supermarkt. kunnen ze dat doen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: (te) lange dienst
« Reactie #1 Gepost op: maandag 11 juni 2012, 11:52 »
Probeer die vraag zelf eens te beantwoorden? Lees wat er staat in artikel 26-28

http://www.particulierebeveiliging.com/media/60025/cao%202011%20definitief.pdf

Bart

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Re: (te) lange dienst
« Reactie #2 Gepost op: maandag 11 juni 2012, 19:01 »
Deze dienst geeft je mogelijk nog recht op een overwerk maaltijd en extra toeslagen.
Dit protocol is slechts een hulpmiddel het kan en mag nimmer de plaats innemen van het eigen denken en handelen van de medewerker.

Timo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Central Alert beveiliging
  • Bedrijf: Central Alert beveiliging
  • Functie: Adviseur safety & security
Re: (te) lange dienst
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 14 juni 2012, 19:08 »
Zonder de CAO er op na te slaan: Volgens mij mogen ze je verplichten tot overwerken tot maximaal 10 uur en is de maximale duur van een dienst 12 uur (met toestemming van de medewerker zelf).

Je hebt dan wel recht op overwerktoeslag. Maar lees voor de zekerheid de CAO even na in de link die planner postte.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: (te) lange dienst
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 14 juni 2012, 22:33 »
Zonder de CAO er op na te slaan: Volgens mij mogen ze je verplichten tot overwerken tot maximaal 10 uur en is de maximale duur van een dienst 12 uur (met toestemming van de medewerker zelf).

Je hebt dan wel recht op overwerktoeslag. Maar lees voor de zekerheid de CAO even na in de link die planner postte.

Dat laatste is inderdaad een goede tip, maar die had ik dus al gegeven. Jammer dat jij niet de moeite hebt genomen om deze tip ter harte te nemen en gewoon een vermoeden neerzet zonder enige verdere onderbouwing, die bovendien ook nog de plank volledig misslaat, behalve dan dat je recht hebt op overwerktoeslag, maar ja, daar ging het in deze vraag niet om en was bovendien ook al door Bart opgemerkt! Wat is de meerwaarde van deze reactie?
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 juni 2012, 22:35 door Planner »

Sirena

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Beveiliger, BHV, AED, VCA, BMC, IMC
    • Bekijk profiel
  • Functie: objectbeveiliger/surveillant/centralist
Re: (te) lange dienst
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 16 juni 2012, 12:37 »
Je mag zelfs voor nog meer uren ingedeeld worden op een dag, en meerdere keren achter elkaar. Ik heb diensten gedraaid van 15 uur 3 dagen lang. Het mag dus, weigeren kan altijd, maar daar heb je alleen jezelf mee op den duur.
Eerlijkheid staat voorop, dit geldt dus ook voor je werkgever

web

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: (te) lange dienst
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 16 juni 2012, 13:44 »
Formeel mag dit niet.
Een geplande (verplichte) dienst mag niet langer dan 10 uur zijn, die kan uitlopen tot max 12 uur arbeid.
Wat je zellf wel of niet goed vind wordt niet in het cao opgenomen.

Kan je er iets aandoen,, weinig ,, omdat men zich op overmacht beroepen
(overwerk kost geld, waarom zouden ze jou laten overwerken als er genoeg personeel is).
opvoorhand bezwaar maken,, toch de dienst draaien,, melden bij een vakbond dat men opvoorhand langere diensten dan 10 plant.
wat kan je er mee winnen "men plant geen 12 maar 10 uursdienst"en laten 2 uur in het ongewis zitten.



Sirena

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Beveiliger, BHV, AED, VCA, BMC, IMC
    • Bekijk profiel
  • Functie: objectbeveiliger/surveillant/centralist
Re: (te) lange dienst
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 16 juni 2012, 23:06 »
@ Web je praat in moeilijke taal, maar goed jij zegt genoeg personeel, helaas niet waar. Met grote evenementen draai je lange dagen, wordt als overuren gewoon uitbetaald en ook de toeslagen die je behoort te krijgen.
Ik was het er mee eens om het te doen, In drie dagen toch een leuk salaris. daarbij ook nog eens dubbele reiskosten voor carpoolen. Wanneer je het niet wilt dan zeg je nee. Het wordt je niet verplicht te doen.
Eerlijkheid staat voorop, dit geldt dus ook voor je werkgever

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: (te) lange dienst
« Reactie #8 Gepost op: zondag 17 juni 2012, 00:03 »
Je mag zelfs voor nog meer uren ingedeeld worden op een dag, en meerdere keren achter elkaar. Ik heb diensten gedraaid van 15 uur 3 dagen lang. Het mag dus, weigeren kan altijd, maar daar heb je alleen jezelf mee op den duur.

Sirena,

Het feit dat jij en je werkgever dit doen, zegt niets over het gegeven of dit mag of niet! Lees eens even goed wat in de eerder door mij genoemde artikelen staat? En behalve dat dit niet mag volgens de CAO, is dit zelfs ook een (grove) overtreding van de ATW!

Door toe te stemmen met dit soort diensten, benadeel jij ook jouw collega's, die dit soort diensten niet willen draaien (nog afgezien van het feit dat deze diensten niet mogen!). Dit hadden gewoon 2 kleinere diensten moeten worden.

Ik was het er mee eens om het te doen, In drie dagen toch een leuk salaris. daarbij ook nog eens dubbele reiskosten voor carpoolen. Wanneer je het niet wilt dan zeg je nee. Het wordt je niet verplicht te doen.

En daar zit dus precies het probleem Er zijn vele collega's die net als jij dit soort diensten graag draaien, wat het geld komt goed van pas. Het komt niet bij jullie op dat wanneetr jullie gewoon normale diensten draaien, er meer mensen aan het werk kunnen, nog afgezien van het gegeven dat de ATW er niet voor niets is!!!!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: (te) lange dienst
« Reactie #9 Gepost op: zondag 17 juni 2012, 00:04 »
@Sirena: wat jij doet is overschrijden van de arbeidstijdenwet. Hoop niet dat er iets met jou gebeurd tijdens je 15-uursdienst want dan hebben jij en je werkgever een probleem!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: (te) lange dienst
« Reactie #10 Gepost op: zondag 17 juni 2012, 00:06 »
Formeel mag dit niet.
Een geplande (verplichte) dienst mag niet langer dan 10 uur zijn, die kan uitlopen tot max 12 uur arbeid.
Wat je zellf wel of niet goed vind wordt niet in het cao opgenomen.

Het lijkt mij verstandig dat jij, alvorens deze conclusie te trekken, behalve artikel 26 ook nog even doorleest?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: (te) lange dienst
« Reactie #11 Gepost op: zondag 17 juni 2012, 00:06 »
@Sirena: wat jij doet is overschrijden van de arbeidstijdenwet. Hoop niet dat er iets met jou gebeurd tijdens je 15-uursdienst want dan hebben jij en je werkgever een probleem!

Kan jij aangeven welk probleem een werknemer dan heeft?

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: (te) lange dienst
« Reactie #12 Gepost op: zondag 17 juni 2012, 00:09 »
@Planner: Je was me net voor. Helaas zijn die mensen die akkoord gaan met dergelijke overtredingen van de atw ook vaak degenen die met de cao lopen te schermen als ze menen dat de benadeeld worden door hun werkgever.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: (te) lange dienst
« Reactie #13 Gepost op: zondag 17 juni 2012, 00:27 »
@Planner: Je was me net voor. Helaas zijn die mensen die akkoord gaan met dergelijke overtredingen van de atw ook vaak degenen die met de cao lopen te schermen als ze menen dat de benadeeld worden door hun werkgever.

Inderdaad, en dat geld ook voor sommige werkgevers Beide partijen pakken dan de zaken uit de CAO en/of ATW die hen goed uitkomt in hun voordeel uit, maar gaan voorbij aan die zaken die hen niet zo goed uitkomen.

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar het probleem wat een werknemer dan zou hebben?

web

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: (te) lange dienst
« Reactie #14 Gepost op: zondag 17 juni 2012, 07:40 »
Het lijkt mij verstandig dat jij, alvorens deze conclusie te trekken, behalve artikel 26 ook nog even doorleest?

Beste Planner conclusie wordt als volgt getrokken:
Bron CAO
ARTIKEL 26 MAXIMUM ARBEIDSTIJDEN (STRUCTUREEL) (lees structureel als geplant)
(definitie/synoniem structureel: georganiseerd, geregeld)
De maximale arbeidstijd voor de werknemer bedraagt:
- 10 uren per dienst;
- gemiddeld 50 uur per week in elke periode van 4 achtereenvolgende weken;
- gemiddeld 45 uur per week in elke periode van 13 achtereenvolgende
weken.

ARTIKEL 28 MAXIMUM ARBEIDSTIJDEN BIJ OVERWERK
(INCIDENTEEL)
(definitie incidenteel: niet stelselmatig voorkomend, af en toe, bij tijden, een enkele keer, nu en dan, onverwacht).
1. Van de artikelen 26 en 27 kan worden afgeweken. Dit is alleen toegestaan
in geval dat overwerk door een onvoorziene wijziging van omstandigheden die incidenteel en niet-periodiek is,
of als de aard van de arbeid, incidenteel en voor korte tijd, dit noodzakelijk maakt.
2. Indien van deze afwijking gebruik gemaakt moet worden dan bedraagt de
maximale arbeidstijd voor de werknemer:
- 12 uur per dienst
,
- 60 uur per week en
- in elke periode van 13 achtereenvolgende weken gemiddeld 48 uren
per week.
3. Indien de arbeid geheel of gedeeltelijk in nachtdienst wordt verricht,
bedraagt de maximale arbeidstijd voor de werknemer:
- ten hoogste 10 uur per nachtdienst en
- in elke periode

Punt 3 is belangrijk, denk aan 12 uurs nachtdiensten.
Dit mag dus niet volgens het CAO en ook niet volgens de ATW.
Bij een dienst van 14 uur en meer volgt er een boete.
Bron
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2011/07/08/arbeidsrisico-amp-apos-s-in-de-beveiligingsbranche.html


Wat is er wettelijk geregeld voor mijn werktijden?
U mag maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week. Dit staat in de Arbeidstijdenwet. In deze wet staat ook wanneer u recht heeft op pauze of rusttijd. De regels gelden voor werknemers van 18 jaar en ouder. Voor jongeren tot 18 jaar gelden andere regels.

Maximaal aantal uren werktijd
U mag niet iedere week het maximale aantal uren werken. Voor uw arbeidstijd over een langere periode geldt het volgende:

Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn, maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld 48 uur per week werken. Met uw werkgever maakt u afspraken over hoe u de werktijd per dag en per week invult.
Bron
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wat-is-er-wettelijk-geregeld-voor-mijn-werktijden.html


Nu de grote vraag, wie sluit er af, legt de sleutel na 12 uur onder de deurmat en laat de locatie onbeheerd achter??
Want ook wij mogen de wet niet overtreden.

Ik zit alleen met 1 vraag via een ander topic
Mogen partimers meer dan 10 uur werken, artikel 28 spreek alleen over overwerk en niet over meerwerk.
Dit geeft stof tot nadenken  :P
« Laatst bewerkt op: zondag 17 juni 2012, 07:54 door web »