Auteur Topic: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging  (gelezen 260731 keer)

Equinox

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #105 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 00:20 »
Een stukje uit het vraag en antwoord van DEUNIESECURITY.

[
Dit is dus echt niet waar!! die 5.25% is geen loonsverhoging!!! het is compensatie voor de ingeleverde adv dagen!! Die dag was je ook al vrij dus er verandert geen moer aan! je werkt evenveel uren.
Ik vind het echt schandalig dat een vakbond het wil doen voorkomen alsof men loonsverhoging krijgt en ook nog doet alsof we er wijzer van worden???


Het is maar net hoe je het bekijkt!
Jouw uurloon gaat met 5,25% omhoog, dus dat is wel loonsverhoging, maar jouw loon per 4 weken blijft inderdaad hetzelfde. Kijk je dus puur alleen maar naar je uurloon, dan is er dus wel sprake van loonsverhoging!

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #106 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 03:03 »
Zo moet je er dus niet naar kijken, want je levert je ADV ervoor in, dus uiteindelijk schiet je er niks mee op. Voor de mensen die nog geen lid zijn van de bond; wordt dat NU en stem straks TEGEN dit kansloze akkoord! NU kan je er nog wat aan DOEN!!

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #107 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 07:51 »
Citaat Equinox [Het is maar net hoe je het bekijkt!
Jouw uurloon gaat met 5,25% omhoog, dus dat is wel loonsverhoging, maar jouw loon per 4 weken blijft inderdaad hetzelfde. Kijk je dus puur alleen maar naar je uurloon, dan is er dus wel sprake van loonsverhoging!]

Om maar even in de geest van Louis van Gaal te spreken: Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom???

Je zegt het zelf al je loon blijft hetzelfde!! er verandert toch ook helemaal niks beste!! De planningen hoeven nu geen adv meer in te plannen en voor werken op die adv dag hoeft men ook niet meer te betalen (30%)

Equinox

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #108 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 10:39 »
Zo moet je er dus niet naar kijken, want je levert je ADV ervoor in, dus uiteindelijk schiet je er niks mee op. Voor de mensen die nog geen lid zijn van de bond; wordt dat NU en stem straks TEGEN dit kansloze akkoord! NU kan je er nog wat aan DOEN!!

Zo kijk ik er dus wel tegen aan, want al mijn toeslagen, vakantiegeld en pensioen gaan door de inlevering van de ADV dag wel omhoog!!

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #109 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 11:16 »
Kijk dan ook eens naar wat je allemaal kwijt bent!!

Je gaat er echt niet op vooruit!! in het weekeinde met 35% toeslag en even uitgaande van een uurloon van 10 euro ga je er 18 cent per uur op vooruit dus voor 8 uren 1,44 euro tjonge ik hoop dat je deuren niet al te dik zijn die je wil intrappen!! en daar lever jij dus een adv dag voor in!! Ik hoop toch echt dat de rest van de beveiligers slimmer is.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #110 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 12:40 »
Kijk dan ook eens naar wat je allemaal kwijt bent!!

Je gaat er echt niet op vooruit!! in het weekeinde met 35% toeslag en even uitgaande van een uurloon van 10 euro ga je er 18 cent per uur op vooruit dus voor 8 uren 1,44 euro tjonge ik hoop dat je deuren niet al te dik zijn die je wil intrappen!! en daar lever jij dus een adv dag voor in!! Ik hoop toch echt dat de rest van de beveiligers slimmer is.
En dan hebben we het over de duurste uren waar je er over het algemeen het minste van werkt.
Ik denk dat het rond de 15 euro zal zijn wat je hiet bruto (!) per loonperiode op vooruit gaat.
Het is inderdaad wel te hopen dat er meer mensen tegen dit akkoord stemmen dan voor want de nadelen zijn vele malen groter dan de voordelen en alles bij elkaar opgeteld zal men er qua beloning en vrije tijd gewoon dik op achteruit gaan!

Equinox

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #111 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 12:49 »
Kijk dan ook eens naar wat je allemaal kwijt bent!!

Je gaat er echt niet op vooruit!! in het weekeinde met 35% toeslag en even uitgaande van een uurloon van 10 euro ga je er 18 cent per uur op vooruit dus voor 8 uren 1,44 euro tjonge ik hoop dat je deuren niet al te dik zijn die je wil intrappen!! en daar lever jij dus een adv dag voor in!! Ik hoop toch echt dat de rest van de beveiligers slimmer is.


Ik heb er geen probleem mee om mijn ADV in te leveren. Met mijn 19 diensten komt ik toch wel op 152 uur uit! Maar als jij geen genoegen neemt met die vooruitgang van 18 cent per uur in het weekend, dan  wil ik die 18 cent wel van je hebben!! ;)

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd!!


yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #112 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 13:01 »
Wat ik persoonlijk de grootste nadelen vind zijn:

- Het afschaffen van de ORT bij het opnemen van verlofdagen
- Het afschaffen van de 30% toeslag voor het werken op een roostervrije dag
- Het niet langer kunnen laten vastleggen van 4 roostervrij niet beschikbaar dagen per loonperiode
- Het verrekenen van minuren ("de lat")
- De verplichting om 8x per jaar te werken op een vrije dag terwijl het toch de bedoeling zou zijn dat de
  werknemer meer zekerheid zou krijgen m.b.t. zijn/haar vrije tijd
- Geen 50% overwerktoeslag meer voor diensten boven de 9 uur
  (Heeft men ook weer stiekem gestolen! Is niet genoemd in het akkoord!)
 
En de voordelen:

- De ORT wordt iets hoger vanwege het hogere uurloon
- De eindejaarsuitkering (al wordt dit betaald door bovengenoemde nadelen)

Als men dit tegen elkaar afzet is het nieuwe akkoord gewoon een stuk nadeliger

Dus Equinox, ik denk dit akkoord daadwerkelijk de nieuwe CAO wordt dan krijg jij later nog flink spijt!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #113 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 13:06 »

Ik heb er geen probleem mee om mijn ADV in te leveren. Met mijn 19 diensten komt ik toch wel op 152 uur uit! Maar als jij geen genoegen neemt met die vooruitgang van 18 cent per uur in het weekend, dan  wil ik die 18 cent wel van je hebben!! ;)

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd!!
Het probleem zit hem niet in de ruil van ADV voor de 5,25% verhoging van het uurloon!
Men gaat er hierdoor een heel klein beetje op vooruit.

Het gaat er om wat men voor de rest allemaal moet inleveren zoals de overwerktoeslag boven de 9 werkuren, de 30% toeslag voor werken op een rv dag, gemiddelde ort bij verlofopname, het niet meer kunnen vastleggen van 4 rv dagen per periode waarop men niet beschikbaar is etc.!!!

Dat maakt die eindejaarsuitkering nooit goed!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #114 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 13:11 »
Ook een leuke: De Unie:

Is een tijdvak hetzelfde als een bloktijd?

Nee, bloktijden verdwijnen. Een tijdvak is een aaneengesloten periode van tien uur waarbinnen de arbeid verricht kan worden. Een tijdvak kan op elk heel uur aanvangen. Alleen met instemming van de werknemer, behoudens de mogelijkheid van werkgever om dit 8 keer per jaar aan te zeggen, kan buiten het tijdvak (of de ingedeelde dienst) arbeid verricht worden.

Noem het bloktijden, noem het tijdvakken, het principe is hetzelfde!
Kreeg men echter voor werken buiten de bloktijden 10% nu wordt dat 5, 10 of 20%.
Gemiddeld genomen zal er dus niet veel veranderen.
De bonden presenteren het echter als een voordeel maar er vernaderd eigenlijk niets.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #115 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 16:02 »
Zo kijk ik er dus wel tegen aan, want al mijn toeslagen, vakantiegeld en pensioen gaan door de inlevering van de ADV dag wel omhoog!![/font]

Je toeslagen gaan inderdaad omhoog, omdat je uurloon omhoog gaat. Maar aangezien je periodeloon gelijk blijft gaan je vakantiegeld en pensioen niet omhoog

Dit heeft dus een klein financieel voordeel voor de werknemer. Maar nu nu alleen even het minuren systeem, dat kan potentieel een heel groot financieel nadeel voor sommige werknemers zijn. En dan kan het aan het eind van de rit wellicht wel kostenneutraal zijn, als jij degene bent die eerst 80 uur in de min stond, en 10 periodes lang 8 extra uren moet werken voor slecht 50% in plaats van 150%, dan ben ik benieuwd hoe jij dat vind?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #116 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 16:07 »
- Geen 50% overwerktoeslag meer voor diensten boven de 9 uur
 

Hoe kom jij daarbij?

  (Heeft men ook weer stiekem gestolen! Is niet genoemd in het akkoord!)
 

Ah, dat neem jij aan. Er staat nog veel meer niet in het akkoord, maar dat betekend niet dat alles wat er niet staat verdwijnt? In een CAO akkoord staan alleen wijzigingen t.o.x. de huidige CAO.

Snoopy1975

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #117 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 16:48 »

citaat uit het hoofdlijnen akkoord :
---------------------------------------------------------------------------------------------------
   Fulltimers werken 152 uur en kunnen tot max. 160 uur verplicht worden te werken.
   Het werk wordt ingedeeld in 20 blokken van 10 uur waarbinnen je diensten vallen,
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Het werk wordt ingedeeld in 20 blokken, dus aan het begin van de periode heb ik 20 dagen er instaan waarin ik moet werken, terwijl ik met mijn 152 uurs contract genoeg heb aan 19 á 8 uur per dienst.

Dat de ATV wordt afgeschaft, tegen een prijs compensatie van 5.zoveel procent, daar kan ik mee leven, maar deel het werk dan ook in in 19 blokken van 10 uur en geen 20.

Mijn mening.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #118 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 17:10 »
Het werk wordt ingedeeld in 20 blokken, dus aan het begin van de periode heb ik 20 dagen er instaan waarin ik moet werken, terwijl ik met mijn 152 uurs contract genoeg heb aan 19 á 8 uur per dienst.

Er zijn 20 blokken, waarin jij mogelijkerwijze zou moeten werken. Dat betekend niet dat jij altijd een dienst in elk blok krijgt.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #119 Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 17:18 »
Hoe kom jij daarbij?

Ah, dat neem jij aan. Er staat nog veel meer niet in het akkoord, maar dat betekend niet dat alles wat er niet staat verdwijnt? In een CAO akkoord staan alleen wijzigingen t.o.x. de huidige CAO.
Zo kom ik daar bij:
http://www.uniesecurity.nl/bedrijven/vragenenantwoordennieuwecaopb
En dat is toch wel degelijk een wijziging t.o.v. de huidige CAO!
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 juli 2012, 17:22 door yarcon »