Auteur Topic: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging  (gelezen 259786 keer)

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #90 Gepost op: vrijdag 13 juli 2012, 21:40 »
Ik denk dat het allemaal niet zo eerlijk is, je kan beter de uitkering baseren op het aantal verloonde uren in de periodes 13 t/m 12, en deze uitkering in periode 12

Prima idee, zeker met het oog op de dure feestdagen in december.
En natuurlijk ook direkt uitbetalen indien men uit dienst gaat.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #91 Gepost op: zaterdag 14 juli 2012, 00:44 »
Dan zou je ook kunnen zeggen dat je de eindejaarsuitkering  betaald op 15 december of op 1 december, met een tussentijdse betaling.

Zelf vind ik dan 15 december wel een mooie datum.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #92 Gepost op: zaterdag 14 juli 2012, 10:59 »
Dan zou je ook kunnen zeggen dat je de eindejaarsuitkering  betaald op 15 december of op 1 december, met een tussentijdse betaling.

Zelf vind ik dan 15 december wel een mooie datum.

Waarom zou je een extra loonbetaling willen doen? Zoals ik al aangaf, als de periode waarover je de eindejaarsuitkering periode 13 (vorig jaar) t/m periode 12 laat zijn, dan kan hij dus gewoon met het loon van periode 12 uitbetaald worden.....

Alleen kunnen we het hier wel uitgebreid over hebben, ik heb het idee dat jullie die hele CAO, inclusief die eindejaarsuitkering, helemaal niet willen hebben  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 juli 2012, 11:01 door Planner »

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #93 Gepost op: zaterdag 14 juli 2012, 21:50 »
Alleen kunnen we het hier wel uitgebreid over hebben, ik heb het idee dat jullie die hele CAO, inclusief die eindejaarsuitkering, helemaal niet willen hebben  ;)
De eindejaarsuitkering is het enige lichtpuntje in het verder droevige akkoord.
Maar als ik voor het krijgen van die eindejaaruitkering een veel slechtere cao moet accepteren dan NEE!
Dan wil ik inderdaad die hele CAO, inclusief die eindejaarsuitkering, niet hebben!

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #94 Gepost op: zaterdag 14 juli 2012, 23:50 »
Maar ik vraag me wel af als het kostenneutraal moest zijn? "waar komt dan die eindejaarsuitkering vandaan eigenlijk?"

Moesten we daarvoor de ort op vakantieuren inleveren?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #95 Gepost op: zondag 15 juli 2012, 11:37 »
Maar ik vraag me wel af als het kostenneutraal moest zijn? "waar komt dan die eindejaarsuitkering vandaan eigenlijk?"

Moesten we daarvoor de ort op vakantieuren inleveren?

Je moet niet op zoek gaan het punt wat tegen de eindejaarsuitkering is ingeruild. De totale CAO is kostenneutraal. Ik denk dat men gewoon een eindejaarsuitkering heeft bedacht, zonder het tarief. Vervolgens is men gaan rekenen (externe deskundigen), die hebben uitgerekend hoeveel de verschillende punten kosten, en daar volgt dan onder aan de streep een bedrag uit, zodat je de hoogte van de eindejaarsuitkering kunt vaststellen om op 0 uit te komen.

Vandaar ook mijn eerdere vraag hoe men aan doe 1,26 % komt? Want ik ben heel erg benieuwd welke waarde de externe deskundigen toekennen aan de verschillende punten. Want daar waar de vakbonden jaren er over doen om dit voorstel te maken, externe deskundigen inhuren om de kostenneutraliteit vor hen uit te rekenen, dan mogen de leden, die over het voorstel moeten gaan stemmen, toch op z'n minst wel weten welke waarde aan elk punt is toegekend?

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #96 Gepost op: maandag 16 juli 2012, 08:52 »
Ik denk dat we soms te moeilijk denken en hiermee het accoord te onduidelijk vinden.
een dag is "een dag" de definitie hij begint om 00:00 en eindigd op 24:00
Ik vroeg mezelf af hoe het nu met gebroken diensten ging en kreeg het volgende andwoord van Maarten Hoelscher:
Aan de regeling gebroken diensten verandert niet veel. Er moet bij 28 daagse indeling of meteen een gebroken dienst worden ingedeeld of een 10 uurs tijdvak. Wil werkgever later een gebroken dienst (12 uur) indelen dan kan dat alleen als u akkoord gaat. Dan is verschuivingstoeslag van toepassing voor de twee uur langere dienst (gebroken dienst nu ook totale lengte van 12 uur).
zo lees je wel meer voorbeelden op internet . Ik denk wel een we zoeken nu  spijkers op laag water.




Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #97 Gepost op: maandag 16 juli 2012, 11:35 »
Ik denk dat we soms te moeilijk denken en hiermee het accoord te onduidelijk vinden.
een dag is "een dag" de definitie hij begint om 00:00 en eindigd op 24:00

Het probleem in de huidige CAO is dat hij nu juist ruimte laat voor meerdere interpretaties. Ook in dit voorbeeld is het niet geheel duidelijk. Jij zegt:

"een dag is "een dag" de definitie hij begint om 00:00 en eindigd op 24:00"

Zolang dat er niet expliciet bij staat, is dat echter jouw interpretatie. En zoals ik dus al aangaf, als dit de juiste interpretatie is, dan is het dus onduidelijk wanneer de overgang van 5 --> 10 % precies is? Bij de overgang van 10 --> % is het wel duidelijk, het houdt dan namelijk in dat je 7 - 2 dagen moet lezen als 7 t/m 2 dagen. Volgens diezelfde logica moet je dan 28 - 7 dus lezen als 7 t/m 28 dagen, waardoor dus de 5% en 10% periode elkaar overlappen.

Overigens nog een opmerking over de eenduidigheid. Op de site van de Unie staat:

"Cao-partijen beginnen al op 18 juli met het schrijven van cao-teksten en stellen alles in het werk deze zo spoedig mogelijk ter beschikking te stellen aan beveiligers en de bedrijven zodat iedereen precies weet wat er is afgesproken. Feit blijft dat het hierbij om een secuur werkje gaat. Grondigheid gaat hier voor snelheid! Er mag immers geen ruimte zijn voor enige interpretatie. Een cao is een juridisch document dat vooral duidelijkheid moet geven over de inhoud van in het cao-protocol gemaakte afspraken. De huidige cao-tekst toont aan waar onduidelijkheid allemaal toe leidt en dat willen we voor de toekomst zoveel als mogelijk voorkomen. We gaan daarom niet over een nacht ijs!"

Daar is geen woord aan gelogen. Waar men alleen aan voorbij gaat is dat de huidige CAO, die dus wel onduidelijk is, door diezelfde bonden is gemaakt. Al vele jaren wordt aangegeven dat hij onduidelijk is, en in al die jaren is dat nooit aanleiding geweest om de onduidelijkheden er uit te halen. Was dat uit onwil of uit onkunde?

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #98 Gepost op: maandag 16 juli 2012, 14:57 »
Daar is geen woord aan gelogen. Waar men alleen aan voorbij gaat is dat de huidige CAO, die dus wel onduidelijk is, door diezelfde bonden is gemaakt. Al vele jaren wordt aangegeven dat hij onduidelijk is, en in al die jaren is dat nooit aanleiding geweest om de onduidelijkheden er uit te halen. Was dat uit onwil of uit onkunde?
Persoonlijk denk ik dat men er beter aan had gedaan om de onduidelijkheden uit de huidige CAO te halen.
Dan was men tenminste zeker van kostenneutraliteit.
Nu ligt er een akkoord wat nog onduidelijker is dan de huidige CAO en waarvan de kostenneutraliteit een vraagteken is.
(En zoals ik voor mij persoonlijk heb uitgerekend zelfs qua beloning en vrije tijd negatief zal zijn)

Wat ik persoonlijk de grootste nadelen vind zijn:

- Het afschaffen van de ORT bij het opnemen van verlofdagen
- Het afschaffen van de 30% toeslag voor het werken op een roostervrije dag
- Het niet langer kunnen laten vastleggen van 4 roostervrij niet beschikbaar dagen per loonperiode
- Het verrekenen van minuren ("de lat")
- De verplichting om 8x per jaar te werken op een vrije dag terwijl het toch de bedoeling zou zijn dat de
  werknemer meer zekerheid zou krijgen m.b.t. zijn/haar vrije tijd

En de voordelen:

- De overwerktoeslag boven de 152 werkuren
- De ORT wordt iets hoger vanwege het hogere uurloon
- De eindejaarsuitkering (al wordt dit betaald door bovengenoemde nadelen)

Als men dit tegen elkaar afzet is het nieuwe akkoord gewoon een stuk nadeliger.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #99 Gepost op: maandag 16 juli 2012, 15:04 »
En de voordelen:

- De overwerktoeslag boven de 152 werkuren

Reken je niet te rijk! Nu krijg je overwerktoeslag boven de 160 arbeidsuren, maar dat is inclusief 1 ADV dag (8 uur), dus met andere woorden, je krijgt nu ook boven de 152 gewerkte uren overwerktoeslag!

En vergeet niet bij de nadelen, dat jullie inmiddels al 1 vakantiedag hebben ingeleverd als voorschot op deze CAO, en daar zou ook nog iets tegenover komen te staan.....
« Laatst bewerkt op: maandag 16 juli 2012, 15:06 door Planner »

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #100 Gepost op: maandag 16 juli 2012, 18:45 »
Reken je niet te rijk! Nu krijg je overwerktoeslag boven de 160 arbeidsuren, maar dat is inclusief 1 ADV dag (8 uur), dus met andere woorden, je krijgt nu ook boven de 152 gewerkte uren overwerktoeslag!

En vergeet niet bij de nadelen, dat jullie inmiddels al 1 vakantiedag hebben ingeleverd als voorschot op deze CAO, en daar zou ook nog iets tegenover komen te staan.....
Reden te meer om dit akkoord naar de prullenbak te verwijzen dus.

Snoopy1975

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #101 Gepost op: woensdag 18 juli 2012, 09:05 »
Dit is echt de slechtste CAO die ik oooit heb gezien, schandalig dat ze hem aan ons aanbieden.

ik heb nu een 160 uren contract, ik werk 19 dagen per periode + 1 dag ATV, straks, heb ik een 152 uurs contract en dan moet ik op eens 20 dagen gaan werken (20 blok diensten van 10 uur) voor het zelfde salaris.

Kan me volgend jaar geen 3 weken vakantie meer veroorloven want dat kost me te veel ORT.

Nee dit is echt een waardelozen CAO.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #102 Gepost op: woensdag 18 juli 2012, 23:30 »
Citaat Snoopy [ik heb nu een 160 uren contract, ik werk 19 dagen per periode + 1 dag ATV, straks, heb ik een 152 uurs contract en dan moet ik op eens 20 dagen gaan werken (20 blok diensten van 10 uur) voor het zelfde salaris.]

Hoe kom je erbij dat je 20 dagen moet werken??? Dat kan toch helemaal niet.
Je contract is 152 uur even uitgaande dat je diensten 8 uur duren dan worden dat dus 19 dagen.
Ga je meer dagen werken dan wordt dat dus overwerk.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #103 Gepost op: woensdag 18 juli 2012, 23:36 »
Een stukje uit het vraag en antwoord van DEUNIESECURITY.

[
Ik werk nu 160 uur. Ga ik straks nou 152 uur werken voor hetzelfde geld? Wat word ik hier wijzer van?

 Ja, doordat uurlonen met 5,25 procent verhoogd worden, verdien je straks met 152 uur hetzelfde als nu met 160 uur. Als je straks meer gaat werken dan die 152 uur, dan worden die uren uitbetaald en sterker nog: hier wordt ook overwerk over betaald. Staan er nog min-uren dan wordt meerwerk niet betaald (die uren heb je al betaald gekregen als leegloop) maar wel het overwerk.]

Dit is dus echt niet waar!! die 5.25% is geen loonsverhoging!!! het is compensatie voor de ingeleverde adv dagen!! Die dag was je ook al vrij dus er verandert geen moer aan! je werkt evenveel uren.
Ik vind het echt schandalig dat een vakbond het wil doen voorkomen alsof men loonsverhoging krijgt en ook nog doet alsof we er wijzer van worden???

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #104 Gepost op: woensdag 18 juli 2012, 23:42 »
Nog eentje.
[
Geldt de afgesproken kostenneutraliteit voor de hele nieuwe cao? Met andere woorden betaal ik de overeengekomen eindejaarsuitkering zelf?

Nee. De kostenneutraliteit geldt alleen voor het hoofdstuk arbeids- en rusttijden. De eindejaarsuitkering is daarom extra bedongen loonruimte.]

WAT?????? Dus wij gaan er op achteruit: geen rv toeslag meer, geen ort op vakantiedagen, 1 snipperdag al ingeleverd. Boven de 9 uren geen overwerktoeslag meer.
VOLGENS MIJ IS DIT NIET ERG KOSTENNEUTRAAL OF BEN IK NOU HELEMAAL GEK GEWORDEN WANT WAT  KRIJGEN WIJ DAN TERUG??? NIET DE EINDEJAARSUITKERING DUS, WAT DAN WEL??