Auteur Topic: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012  (gelezen 14452 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Gepost op: woensdag 4 april 2012, 13:32 »
http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/1339/naar-een-nieuwe-cao-particuliere-beveiliging-verslag-26-maart-2012

Als planner zit ik hier echt vol ongeloof naar te kijken. Allemaal heel leuk en aardig dat werknemers al hun diensten ruim van te voren willen weten, maar wie gaat bijvoorbeeld de dienst invullen van een collega die zich ziek meldt voor een dienst die over een paar uur begint?

Daarnaast zijn ze nu al vele maanden bezig, maar nog steeds weten ze niet waar ze het nu precies over hebben:

"Dit komt omdat er cijfermateriaal moet worden verzameld om inzicht te krijgen in de materie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de vraag hoe vaak momenteel een afgedwongen roosterwijziging plaatsvindt."

En m.b.t. tot deze laatste vraag, waar willen ze deze infomatie vandaan halen? Alsof dit in (planning) systemen wordt geregistreerd. En zelfs als het ergens regegistreert wordt, er zit soms een groot verschil in wat een werkgever/planner als vrijwillig bestempeld en hoe dit bij een beveiliger overkomt.

Feit is dat er in een dienstverlenende sector, en met name in de beveiliging, last-minute veranderingen zijn in de planning. Flexabiliteit moet dus iets zijn wat in de roosters meegenomen moet kunnen worden, waarbij ik echt niet wil zeggen dat een (groot) deel van de diensten niet langere tijd van te voren vastgesteld kunnen worden. De hoeveelheid hangt echter wel af van een aantal factoren. Zo bestaat er bijvoorbeeld al een groot verschil of je in een klein bedrijf aan het plannen bent of bij een groot bedrijf, en bij grote bedrijven kan de benodigde flexabiliteit binnen verschillende afdelingen ook nog verschillen.

De gedachte dat je dit met 20 tijdsblokken van 10 uur wel even kan regelen voor de hele branche is volstrekt ridicuul, maar daar denken de sociale partners en hun adviseurs kennelijk anders over....  :o

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 4 april 2012, 14:04 »
Op je eerste vraag heb ik een antwoord: Wij werken met reserve diensten dat houdt in dat er altijd iemand paraat staat om direkt een dienst over te nemen.

brumak

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 4 april 2012, 14:09 »
Geweldig dat jullie dat zo kunnen regelen, maar je denkt toch zeker niet dat dat overal tot de mogelijkheden behoort?

Bovendien, wat bedoel jij precies met "reserve diensten"? Heb jij het gewoon over zogenaamde blokdiensten of iets anders? En past dit nog wel in het verhaal zoals dat nu op tafel ligt?
« Laatst bewerkt op: woensdag 4 april 2012, 14:13 door Planner »

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 4 april 2012, 19:29 »
Dit zijn gewoon diensten waarin men oproepbaar is om eventueel een dienst over te nemen in geval van ziekte e.d daarvoor krijgt men als diegene niet opgeroepen is 4 uur uitbetaald voor het stand-by staan de hele dag.
Dit is natuurlijk vaak alleen rendabel bij grotere bedrijven met meer dan 25 man in dienst.

brumak ;)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 4 april 2012, 21:59 »
Dit zijn gewoon diensten waarin men oproepbaar is om eventueel een dienst over te nemen in geval van ziekte e.d daarvoor krijgt men als diegene niet opgeroepen is 4 uur uitbetaald voor het stand-by staan de hele dag.

Dan heb je het dus gewoon over een soort consignatie. Ook dit is in de ATW en (huidige) CAO geregeld, en is ook aan regels gebonden.

Dit is natuurlijk vaak alleen rendabel bij grotere bedrijven met meer dan 25 man in dienst.

brumak ;)

Precies, bij kleine(re) bedrijven, maar ook grotere bedrijven waar een aantal collega's bepaalde specialistische taken uitvoeren daar red je het echt niet met alleen maar consignatie. Bovendien kost consignatie ook geld, wat ook weer in de tarieven verwerkt moet worden, en dan is er ook nog de wet van Murphy, want je kan wel altijd een 1 persoon de hele dag stand-by hebben staan, maar wat nu als er meer dan 1 dienst uitvalt?

Feyenoord_Epe

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 5 april 2012, 19:47 »
Dan heb je het dus gewoon over een soort consignatie. Ook dit is in de ATW en (huidige) CAO geregeld, en is ook aan regels gebonden.


Bij ons noemen ze dat een invaldienst, kun je op de dag van die invaldienst te horen krijgen of je moet werken of dat je vrij bent. Staat geen enkele vergoeding tegenover, wel als je werkt natuurlijk.

Daarnaast ook nog een consignatiedienst voor alleen in de weekenden, die word wel gewoon vergoed

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 5 april 2012, 20:51 »
Bij ons noemen ze dat een invaldienst, kun je op de dag van die invaldienst te horen krijgen of je moet werken of dat je vrij bent. Staat geen enkele vergoeding tegenover, wel als je werkt natuurlijk.

Daarnaast ook nog een consignatiedienst voor alleen in de weekenden, die word wel gewoon vergoed

Leg eens uit waarom een consignatie in het weekend wel "gewoon" vergoed wordt, en een "invaldienst", wat dus ook gewoon consignatie is, niet?

Één en ander is gewoon in de CAO geregeld, zie artikel 54...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 5 april 2012, 21:37 »
Leg eens uit waarom consignatie in het weekend wel "gewoon" vergoed wordt, en een "invaldienst", wat dus ook gewoon consignatie is, niet?

Één en ander is gewoon in de CAO geregeld, zie artikel 54...

Feyenoord_Epe

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 5 april 2012, 22:05 »
Geen idee wat het verschil is tussen een invaldienst en consignatiedienst. Behalve dat je een vergoeding krijgt voor een consignatiedienst. Van de cao word ik ook niet veel wijzer helaas. Word wel gesproken over een invaldienst, maar niet echt over de voorwaarden

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 5 april 2012, 22:38 »
Het gaat er niet om welke naam je het beestje geeft. Hoe jij een "invaldienst" beschrijft gaat het volgens de CAO (en ATW) om consignatie, waar dus gewoon een vergoeding tegenover staat, ook al noemt jouw werkgever het anders. Ik blijf mij nog steeds verbazen dat werknemers in deze branche dit maar laten gebeuren.

Als jij de CAO niet snapt, waarom vraag je dan geen uitleg bij bijvoorbeeld een vakbond? Maar nu weet jij dus dat jij recht hebt op een consignatievergoeding, je kunt dit zelfs tot 5 jaar terug vorderen. Ga jij hier nu ook werk van maken, of laat jij het, net zoals zo vele collega's er maar weer bij zitten?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 6 april 2012, 01:49 »
reserve en consignatie diensten zijn vooraf geregelde diensten om gaten op te vangen, de invaldienst zoals genoemd komt op mij meer over als een ad hoc invulling.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 6 april 2012, 10:27 »
Het gaat er niet om waarvoor één en ander bedoeld is. Bij consignatie is er sprake van bereikbaarheid met de bedoeling dat als de werknemer wordt opgeroepen, er daadwerkelijk arbeid wordt verricht. Als je dus standby moet staan en wanneer je gebeld wordt dienst moet verrichten, dan hebben we het over consignatie.

Iets anders is een blokdienst. dan hoef je niet standby te staan, maar dienst er een contactmoment te worden afgesproken, waarbij je te horen krijgt of je moet werken binnen de vastgestelde blokdienst.

Dat zijn de 2 opties die de huidige CAO bied

De Scooz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 11 april 2012, 14:19 »
Als ik terug denk aan die 'goeie ouwe' tijd van ca 15 jaar terug... de PretNet tijd...we hadden toen geen blokken, reservediensten of hoe dat nu ook maar heet. Wanneer er een collega plotseling ziek werd, werd er een andere (roostervrije) collega opgebeld voor een extra dienst en dat was nooit een probleem. Iedereen was toen wel bereid om een extra dienst te draaien. We waren toen ook flexibeler, en konden en mochten altijd van de werkgever van dienst ruilen. We kregen ook altijd een presentje (half staatslot ed)van de werkgever als blijk van waardering als we diensten van zieke collega's, of vakantiesperiodes zelf dicht konden draaien. De werkgever (rm) liet ook regelmatig iets van zich horen en stelde -net als de hb- interesse in je persoonlijke situatie.We zorgden er zelf voor dat de roosters dicht zaten. Je had toen het gevoel dat je gewaardeerd werd en niet dat je zomaar nummer zoveel was.
Nu de werkgevers je alleen nog maar als loonnr zoveel kennen, je tal van vrijheden hebben afgenomen, je overal in wordt afgeremd vinden ze het vreemd dat je niet meer zo flexibel bent. Van een collega die ruim vier mnd ziek was geweest, en diverse operaties heeft gehad en op z'n eerste werkdag toevallig de rm tegenkwam kon er niet eens een 'fijn dat je weer terug bent' af.
Ik bedoel maar.... zorg dat je personeel een 'binding' krijgt met het bedrijf, zorg voor een nette cao met de juiste vergoedingen en deze investeringen verdien je dubbel en dwars terug!

Snoopy1975

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 17 april 2012, 19:04 »
Ik sluit me helemaal bij de.scooz aan, vroeger, bij PretNed sloegen we elkaar de spreekwoordelijke koppen in om te bepalen wie de open dienst mocht draaien, tegenwoordig kom je dik 10 uur te kort en willen ze ook nog van je hebben dat je een extra dag komt werken (dus NOT). En als ik lees wat ze nu weer willen (jokerdagen) dan denk ik dat het oog tijd wordt voor een carriere switch.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Naar een nieuwe cao Particuliere Beveiliging: verslag 26 maart 2012
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 27 april 2012, 00:23 »
Feit is dat er in een dienstverlenende sector, en met name in de beveiliging, last-minute veranderingen zijn in de planning. Flexabiliteit moet dus iets zijn wat in de roosters meegenomen moet kunnen worden, waarbij ik echt niet wil zeggen dat een (groot) deel van de diensten niet langere tijd van te voren vastgesteld kunnen worden. De hoeveelheid hangt echter wel af van een aantal factoren. Zo bestaat er bijvoorbeeld al een groot verschil of je in een klein bedrijf aan het plannen bent of bij een groot bedrijf, en bij grote bedrijven kan de benodigde flexabiliteit binnen verschillende afdelingen ook nog verschillen.

He he, eindelijk is dit ook tot de gesprekpartners doorgedrongen!

"Flexibiliteit en het werk in de particuliere beveiliging gaan vaak hand in hand. Het is vaak nodig om snel te kunnen inspelen op ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarbij het alarmsysteem van een bedrijf is uitgevallen of een onverwachte drukte bij de opening van een winkelcentrum. "

Alleen heb ik nog geen idee hoe zij dit soort situaties nu denk op te lossen?

"Daarnaast wordt voorgesteld om deze periode van 28 dagen een voortschrijdend karakter te geven. Dit betekent, dat de werkgever aan de werknemer op de donderdag van de eerste week doorgeeft hoe het rooster er uitziet voor de 5e week. Dit geeft de werkgever de flexibiliteit"

Dit geeft de werkgever de flexabiliteit? ??? Geven moderne alarmsystemen 4 weken van te voren aan dat ze gaan uitvallen? Ik zie nog steeds niet hoe je door 4 weken van te voren blokken van 10 uur vast te stellen in kan spelen op onverwachte situaties die je een paar dagen van te voren (bijv. extra werkzaamheden) en soms zelfs op de dag zelf (bijv ziekte van werknemers, een incidient zoals een alarmsysteem dat uitvalt) pas weet.

Overigens hebben de onderzoekers die de kosten in kaart moeten brengen meer tijd nodig. We zitten inmiddels al bijna weer in mei, en hoewel ik alleen maar optimistische geluiden hoor zie ik nog weinig concreets. Zou het nu eens geen tijd worden dat werknemers en werkgevers in deze branche eindelijk eens de handen ineen gaan slaan, in politiek Den Haag kan het namelijk ook....

http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/1481/naar-een-nieuwe-cao-particuliere-beveiliging-verslag-20-april-2012
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 april 2012, 00:27 door Planner »