Als ik terug denk aan die 'goeie ouwe' tijd van ca 15 jaar terug... de PretNet tijd...we hadden toen geen blokken, reservediensten of hoe dat nu ook maar heet. Wanneer er een collega plotseling ziek werd, werd er een andere (roostervrije) collega opgebeld voor een extra dienst en dat was nooit een probleem. Iedereen was toen wel bereid om een extra dienst te draaien. We waren toen ook flexibeler, en konden en mochten altijd van de werkgever van dienst ruilen. We kregen ook altijd een presentje (half staatslot ed)van de werkgever als blijk van waardering als we diensten van zieke collega's, of vakantiesperiodes zelf dicht konden draaien. De werkgever (rm) liet ook regelmatig iets van zich horen en stelde -net als de hb- interesse in je persoonlijke situatie.We zorgden er zelf voor dat de roosters dicht zaten. Je had toen het gevoel dat je gewaardeerd werd en niet dat je zomaar nummer zoveel was.
Nu de werkgevers je alleen nog maar als loonnr zoveel kennen, je tal van vrijheden hebben afgenomen, je overal in wordt afgeremd vinden ze het vreemd dat je niet meer zo flexibel bent. Van een collega die ruim vier mnd ziek was geweest, en diverse operaties heeft gehad en op z'n eerste werkdag toevallig de rm tegenkwam kon er niet eens een 'fijn dat je weer terug bent' af.
Ik bedoel maar.... zorg dat je personeel een 'binding' krijgt met het bedrijf, zorg voor een nette cao met de juiste vergoedingen en deze investeringen verdien je dubbel en dwars terug!