Auteur Topic: Incident, zorgkosten zelf betalen?!?  (gelezen 3017 keer)

worbo

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: ESO/evenementenbeveiliger
Incident, zorgkosten zelf betalen?!?
« Gepost op: woensdag 6 november 2019, 15:25 »
Beste lezer,

Als student heb ik een bijbaan bij een beveiligingsbedrijf.
Hiebij werk ik als evenementenbeveiliger op allerlei evenementen.
Ik heb de volledige ESO "opleiding" doorlopen, toetsen gehaald en ben in bezit van geldige ESO SVPB-pas.
Een van mijn taken in dit werk is het waarborgen van een veilige sfeer voor bezoekers.

Enkele maanden geleden was ik werkzaam bij een evenement waarbij een handgemeen ontstond tussen een groep bezoekers. Conform de richtlijnen en protecollen van de werkgever heb ik ingegrepen om de betrokken te bedaren, echter is in het strijdgewoel mijn schouder uit de kom geraakt. (Ik heb zelf geen geweld gebruikt, echter alleen geprobeerd een agressief persoon uit de menigte te trekken).Op advies van de werkgever en aanwezige politie heb ik vervolgens aangifte van mishandeling tegen deze personen gedaan.

Nu enkele maanden later ontvang ik een rekening van mijn zorgverzekeraar.
Ik ben namelijk met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht en ben daar behandeld.
De zorgverzekeraar geeft aan dat mijn volledige eigen risico (van €885) is verbruikt en dat dit bedrag binnen 2 weken wordt afgeschreven van mijn rekening.

Gezien het letsel en de zorgkosten zijn voortgekomen door het uitvoeren van mijn werk (in functie) declareerde ik deze zorgkosten bij mijn werkgever.
De werkgever geeft aan niet aansprakelijk te zijn en deze kosten niet te vergoeden omdat het letstel is veroorzaakt door een derde partij en niet door een werkongeval.

De werkgever geeft  dat de verdachte van de mishandeling voor deze kosten moet opdraaien, wanneer je uberhaupt schadeloos wordt gesteld hoor je pas wanneer jusitie uitspraak doet. (Wanneer de verdachte dit niet kan betalen staat een waarborgfonds van de Nederlandse staat hiervoor garant). Politie geeft aan dat de aangifte/zaak nog in onderzoek is en dat er voor medio december nog geen uitspraak wordt gedaan.

Conclusie.
Ik moet nu zelf mijn eigen risico aftikken, en maar afwachten of de uitspraak van justitie ertoe leidt dat ik schadeloos wordt gesteld. Als ik dit had geweten was ik nooit aan een bijbaan in de beveiliging begonnen.

Dit kan toch niet kloppen?
Kan iemand zo vrij zijn mij van advies te voorzien?
Mijn dank is groot.

P.S.Zie mijn CAO via onderstaande link:https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarden/caowijzer/nieuws/5128/nieuwe-tekst-cao-evenementen-en

Kanttekening: -Het is mijn eigen keuze een groot eigen risico te hanteren, hier ben ik van bewust.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Incident, zorgkosten zelf betalen?!?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 7 november 2019, 19:38 »
Het is vrij simpel, jouw werkgever heeft boter op het hoofd. Jij bent tijdens de diensttijd bij de uitoefening van jouw werkzaamheden gewond geraakt, dus is er per definifie sprake van een bedrijfsongeval. Aangezien het letsel zodanig was dat jij met de ambulance naar het ziekenhuis bent vervoerd is dit waarschijnlijk ook een ongeval die door jouw werkgever bij de inspectie SZW gemeld had moeten worden, en natuurlijk zijn alle kosten die daar uit voortvloeien voor rekening van de (verzekeraar van de) werkgever, die dat op zijn beurt weer kan proberen te gaan verhalen bij de veroorzaker, die bekend is want er is aangifte gedaan.

Ook kan het zijn dat jij recht het op letselschade, dus het is zaak dat jij zo spoedig mogelijk juridische hulo zoekt. Ik de nk dat jij eerst even bij het juridisch loket langs kunt gaan, en wellicht sturen die je wel door naar een letselschade advocaat.

En als ik het zo hoor denk ik dat jouw werkgever geen melding bij de inspectie SZW heeft gedaan, en daar ook nog wel eens problemen mee kan krijgen, wat overigens ook weer in jouw voordeel werkt omdat de SZW geen onderzoek heeft kunnen doen.

https://www.juridischbureauletselschade.nl/arbeidsongeval-en-inspectie-swz/

Dus zoek zsm juridische bijstand. Je mag mij eventueel ook persoonlijk benaderen voor vragen die beter even achter de schermen kunnen blijven
« Laatst bewerkt op: donderdag 7 november 2019, 19:49 door Planner »