Auteur Topic: goedkeuring uniform  (gelezen 15362 keer)

Spongebobfan

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
    • Bekijk profiel
goedkeuring uniform
« Gepost op: maandag 27 januari 2014, 19:09 »
Een beveiligingsbedrijf heeft 2 jaar geleden een vergunning aangevraagd. Hierbij is toestemming verleend voor een uniform. Nu 2 jaar later is er een bepaald kledingstuk niet meer leverbaar bij de huisleverancier van het bedrijf. Bijvoorbeeld:
- Een spencer. Mag in plaats hiervoor een trui met lange mouwen besteld worden?
- Een trui is niet leverbaar en in plaats daarvan word een fleece vest besteld?
- Een jas met epauletten is niet meer leverbaar en er word een jas zonder epauletten besteld.
Mag er in bovenstaande of vergelijkbare voorbeelden gewoon een ander kledingstuk worden besteld in dezelfde kleur als de oude als de logo en het Vtje op de zelfde plek zitten, als waarvoor de vergunning is verleend? Of moet een bedrijf dan een compleet nieuwe vergunning aanvragen voor dat ene kledingstukje wat anders is geworden?

Een andere vraag die ik heb:
Ik zie soms medewerkers in uniform van een bedrijf lopen waarbij alleen aan de epauletten is voor welk bedrijf iemand werkzaam is. Mag dit? Of moet er op de armen en/of borst ook een logo worden bevestigd om een vergunning te krijgen?

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #1 Gepost op: maandag 27 januari 2014, 20:30 »
Een logo is geen noodzaak. Ik zie genoeg bedrijven rondlopen met enkel een V'tje en de tekst security/beveiliging op de rug.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #2 Gepost op: maandag 27 januari 2014, 21:49 »
Een logo is geen noodzaak. Ik zie genoeg bedrijven rondlopen met enkel een V'tje en de tekst security/beveiliging op de rug.

Het feit dat er "genoeg bedrijven rondlopen met enkel een V'tje en de tekst security/beveiliging op de rug" wil tocg niet zeggen dat een logo (officieel) geen noodzaak is?

Artikel 4.1 van de circulaire stelt heel duidelijk:

"Elk uniform dient te zijn voorzien van een herkenningsteken van de particuliere beveiligingsorganisatie, zodat het voor zowel het publiek als voor de politie duidelijk is, met welke particuliere beveiligingsorganisatie zij te maken hebben."

http://wetten.overheid.nl/BWBR0010343/geldigheidsdatum_27-01-2014#4_41

Behalve dus dat er staat dat het een noodzaak is, staat ook de reden WAAROM het noodzaak is erbij genoemd....

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #3 Gepost op: maandag 27 januari 2014, 22:50 »
Een beveiligingsbedrijf heeft 2 jaar geleden een vergunning aangevraagd. Hierbij is toestemming verleend voor een uniform. Nu 2 jaar later is er een bepaald kledingstuk niet meer leverbaar bij de huisleverancier van het bedrijf. Bijvoorbeeld:
- Een spencer. Mag in plaats hiervoor een trui met lange mouwen besteld worden?
- Een trui is niet leverbaar en in plaats daarvan word een fleece vest besteld?
- Een jas met epauletten is niet meer leverbaar en er word een jas zonder epauletten besteld.
Mag er in bovenstaande of vergelijkbare voorbeelden gewoon een ander kledingstuk worden besteld in dezelfde kleur als de oude als de logo en het Vtje op de zelfde plek zitten, als waarvoor de vergunning is verleend? Of moet een bedrijf dan een compleet nieuwe vergunning aanvragen voor dat ene kledingstukje wat anders is geworden?

Een andere vraag die ik heb:
Ik zie soms medewerkers in uniform van een bedrijf lopen waarbij alleen aan de epauletten is voor welk bedrijf iemand werkzaam is. Mag dit? Of moet er op de armen en/of borst ook een logo worden bevestigd om een vergunning te krijgen?

Een beveiligings bedrijf is officieel verplicht een logo te dragen van welk bedrijf ze zijn.
In praktijk komt regelmatig voor dat er geen logo gedragen word. Hier word opzich niet zwaar aan getild, maar mochten ze moeilijk willen doen, dan heb je een probleem.

Zelfde met het bestellen van andere kleding, dit moet officieel goedgekeurd worden, echter zal er geen probleem zijn als je ipv een zwarte spenser, nu een zwarte trui met mouwen draagt. Maar je kunt heel simpel dit doorgeven dat je veranderd van kleding. Zekere voor onzeker, gewoon aanvragen

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014, 08:46 »
Het feit dat er "genoeg bedrijven rondlopen met enkel een V'tje en de tekst security/beveiliging op de rug" wil tocg niet zeggen dat een logo (officieel) geen noodzaak is?

Artikel 4.1 van de circulaire stelt heel duidelijk:

"Elk uniform dient te zijn voorzien van een herkenningsteken van de particuliere beveiligingsorganisatie, zodat het voor zowel het publiek als voor de politie duidelijk is, met welke particuliere beveiligingsorganisatie zij te maken hebben."

http://wetten.overheid.nl/BWBR0010343/geldigheidsdatum_27-01-2014#4_41

Behalve dus dat er staat dat het een noodzaak is, staat ook de reden WAAROM het noodzaak is erbij genoemd....

Dan zullen ze er wel toestemming voor hebben om zonder logo te werken mag ik aannemen.

Zelf zou ik niet eens zonder mijn logo op mijn kleding willen werken, het uitdragen van je logo is tenslotte ook een stukje marketing.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014, 08:51 »
Dan zullen ze er wel toestemming voor hebben om zonder logo te werken mag ik aannemen.

Zelf zou ik niet eens zonder mijn logo op mijn kleding willen werken, het uitdragen van je logo is tenslotte ook een stukje marketing.

Toestemming krijg je daar niet voor om zonder logo te werken.
Uiteraard is het ook reclame om je logo te dragen, echter zijn er bedrijven die willen dat je niet je eigen logo draagt. Dit zie je vrij veel bij horeca zaken.

Maar officieel dien je je logo te dragen!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014, 10:23 »
Dan zullen ze er wel toestemming voor hebben om zonder logo te werken mag ik aannemen.

Jij neemt wel makkelijk iets aan....

Het probleem is dat controle op de naleving van de WPBR minimaal is. De kennis bij de gemiddelde agent over de WPBR is minimaal.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014, 12:54 »
Jij neemt wel makkelijk iets aan....

Het probleem is dat controle op de naleving van de WPBR minimaal is. De kennis bij de gemiddelde agent over de WPBR is minimaal.

Even buiten kennis te laten of een agent nu wel of niet voldoende kennis hierover heeft, is het op zich niet zo gek dat er minimale controle is. wat boeit het nu of je een spencer aan hebt of een trui met lange mauw?
Als je bijvoorbeeld goedkeuring hebt gekregen voor een zwarte spencer, dan zal het ook geen probleem zijn dat je nu een zwarte trui aan trekt. het is anders wat als je compleet van uniform veranderd.

En daar komt bij, als je hier op wilt controleren, dan dien je van elk bedrijf te weten welke kleding ze hebben laten keuren. Dat is een administratieve rompslomp. Wat wel een optie zou kunnen zijn, dat BW bij hen controles dit ook controleert. Door bijvoorbeeld aan het ND nummer een koppeling van kleding te maken, dan zou te controleren zijn. Maar ik denk dat ze zich hier niet zo druk om maken

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014, 13:09 »
wat boeit het nu of je een spencer aan hebt of een trui met lange mauw?
Als je bijvoorbeeld goedkeuring hebt gekregen voor een zwarte spencer, dan zal het ook geen probleem zijn dat je nu een zwarte trui aan trekt. het is anders wat als je compleet van uniform veranderd..

Mij boeit het helemaal niet. Maar als er in de wet/circulaire staat dat een uniform aan bepaalde eisen moet voldoen, en je dat vooraf moet laten (goed)keuren en daar dan niet op gaat controleren/handhaven, dan is wat mij betreft de overheid fout bezig. Mij lijkt het voldoende om in de wet/circulaire te zetten dat er een V op moet zitten, dat het logo/naam van het bedrijf duidelijk zichtbaar moet zijn (en dat je dat logo ter goedkeuring moet voorleggen) en dat je er niet als een agent uit mag zien. Het uniform in zijn geheel goedkeuren heeft weinig zin, want....

En daar komt bij, als je hier op wilt controleren, dan dien je van elk bedrijf te weten welke kleding ze hebben laten keuren. Dat is een administratieve rompslomp.
Wat wel een optie zou kunnen zijn, dat BW bij hen controles dit ook controleert. Door bijvoorbeeld aan het ND nummer een koppeling van kleding te maken, dan zou te controleren zijn. Maar ik denk dat ze zich hier niet zo druk om maken

Precies. Ik denk dat zelfs de medewerkers van BW niet kunnen controleren op het uniform van alle bedrijven, zet het dan ook niet op papier.... Feit is dat het nu wel op papier staat, en dat er niet/nauwelijks op gecontroleerd, laat staan op gehandhaafd wordt....

Een veel logischer oplossing zou wat mij betreft zijn, om net als bij bijvoorbeeld verkeersregelaars, een uniform vast te stellen voor particuliere beveiligers, waar bedrijven dan alleen nog hun logo op een bepaalde plaats moeten zetten. Dan is de controle ook veel makkelijker, en wordt het voor burgers ook veel duidelijker met wie ze te maken hebben.

Sirena

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Beveiliger, BHV, AED, VCA, BMC, IMC
    • Bekijk profiel
  • Functie: objectbeveiliger/surveillant/centralist
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014, 14:57 »
Ik heb voor een recruitment bureau gewerkt, en daar had ik een neutraal uniform met wel het Vtje maar geen logo. Van verschillende bedrijven kreeg je dan een uniform van dat bedrijf maar er waren ook genoeg bedrijven die volstonden met het neutrale uniform. Ik had op een gegeven moment vier verschillende uniformen in de kast hangen. Was al blij wanneer een bedrijf tevreden was met het neutrale uniform.

Eerlijkheid staat voorop, dit geldt dus ook voor je werkgever

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 29 januari 2014, 00:37 »
Mij boeit het helemaal niet. Maar als er in de wet/circulaire staat dat een uniform aan bepaalde eisen moet voldoen, en je dat vooraf moet laten (goed)keuren en daar dan niet op gaat controleren/handhaven, dan is wat mij betreft de overheid fout bezig. Mij lijkt het voldoende om in de wet/circulaire te zetten dat er een V op moet zitten, dat het logo/naam van het bedrijf duidelijk zichtbaar moet zijn (en dat je dat logo ter goedkeuring moet voorleggen) en dat je er niet als een agent uit mag zien. Het uniform in zijn geheel goedkeuren heeft weinig zin, want....

Precies. Ik denk dat zelfs de medewerkers van BW niet kunnen controleren op het uniform van alle bedrijven, zet het dan ook niet op papier.... Feit is dat het nu wel op papier staat, en dat er niet/nauwelijks op gecontroleerd, laat staan op gehandhaafd wordt....

Een veel logischer oplossing zou wat mij betreft zijn, om net als bij bijvoorbeeld verkeersregelaars, een uniform vast te stellen voor particuliere beveiligers, waar bedrijven dan alleen nog hun logo op een bepaalde plaats moeten zetten. Dan is de controle ook veel makkelijker, en wordt het voor burgers ook veel duidelijker met wie ze te maken hebben.

Ben ik volledig met je eens.

Alleen vind ik wel dat je keuze moeten hebben wat voor kleding je wenst te dragen. De ene vind blauw mooi en de andere zwart..

Maar het is krom inderdaad dat er regels voor zijn die eigenlijk niet te controleren zijn.

Zoveel eisen hoeft een uniform niet aan te voldoen, waarom niet gewoon in de wet aanpassen wat niet is toegestaan, en verder een vrije keus erin laten. Dan is het ook makkelijker te controleren door bijv BW.
En is iedereen happy

Het is eigenlijk best makkelijk.

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #11 Gepost op: maandag 1 december 2014, 23:19 »
Ik kwam laatst een beveiligingsbedrijf uit de Randstad tegen die met jassen aan liepen waar niet de bekende "V" op de borst stond, alleen het logo van het bedrijf en een kleine (anders dan de traditionele) "V" daarboven.

Zal zo iets wel goedgekeurd zijn? Het is overigens geen klein bedrijf waarvan ik deze kledij zag.

 

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 2 december 2014, 05:39 »
Ik kwam laatst een beveiligingsbedrijf uit de Randstad tegen die met jassen aan liepen waar niet de bekende "V" op de borst stond, alleen het logo van het bedrijf en een kleine (anders dan de traditionele) "V" daarboven.

Zal zo iets wel goedgekeurd zijn? Het is overigens geen klein bedrijf waarvan ik deze kledij zag.

Wat voor 'V' heb je het dan over? En welk bedrijf?

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 2 december 2014, 08:49 »
Ik zal hier geen namen noemen. Het is een vrij kleine V, bestaande uit meerdere lijnen. Het leek bij lange na niet op de traditionele V met "beveiliging" erin geschreven.

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: goedkeuring uniform
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 2 december 2014, 11:17 »
In Nederland is vastgesteld dat beveiligers een uniform moeten dragen, waardoor ze herkenbaar zijn als particuliere beveiliger. Het uniform mag niet teveel lijken op dat van de politie, en de V van Veiligheid moet herkenbaar terugkomen in/op de kleding (de V moet duidelijk zichtbaar zijn, en een vastgestelde grootte hebben).