Auteur Topic: Verantwoordelijkheid ongeval  (gelezen 6379 keer)

Patrick_NL

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Verantwoordelijkheid ongeval
« Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015, 09:36 »
Goedemorgen,

Ik ben werkzaam in de evenementenbeveiliging met een 0-uren contract, gewoon als "hobby" / extra centje.
Bij de laatste opdracht heb ik bij een opstootje een breuk opgelopen. Groeit vanzelf wel weer aan elkaar en de verloren uren die ik erdoor oploop doe ik niet moeilijk over.
Maar... foto's en behandeling in het ziekenhuis gaat natuurlijk wel van m'n eigen risico van de zorgverzekering af.
Op deze manier moet ik dus (flink) geld toeleggen op de laatste opdracht..

Is dit voorval te zien als een bedrijfsongeval, waarbij de werkgever de kosten draagt? Kan ik dit voorleggen bij m'n werkgever? Hoe gaan anderen hiermee om?

Graag had ik wat advies / inzicht in deze situatie.
Alvast bedankt,

Patrick

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Verantwoordelijkheid ongeval
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015, 12:48 »
Hoewel ik de precieze omstandigheden niet ken, lijkt het mij vrij aannemelijk, dat wanneer jij als evenementenbeveiliger bij een evenement in een opstootje beland, jou werkgever verantwoordelijkheid draagt. Het is immers jou taak om hier op te treden. Dus dien jij jou werkgever aansprakelijk te stellen.

En wanneer de aansprakelijkheid vastgesteld is (waarschijnlijk krijg jij dan te maken met de verzekeringsmaatschappij van jouw werkgever), dan moet de schade vastgesteld worden. En daar kunnen ook de kosten van het eigen risico onder vallen, maar zeker ook uren die jij niet hebt kunnen werken.

Wat mij bevreemd in het verhaal, is dat het lijkt alsof jij door je werkgever helemaal aan je lot bent overgelaten. Het lijkt mij dat er van het incident ook een rapport zou moeten zijn, en dat wellicht dit rapport ook naar de inspectie SZW gestuurd (had) moet(en) worden.

http://www.arbeidsrechter.nl/werkgever-aansprakelijk-voor-schade-die-werknemer-lijdt

Patrick_NL

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Verantwoordelijkheid ongeval
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015, 12:57 »
Helemaal aan mijn lot over gelaten ben ik niet (althans, zo voelt het niet).
Een rapport is er niet van opgemaakt en dus ook niet opgestuurd naar SZW. Maar ik weet dat mijn werkgever wel zal proberen om onder de aansprakelijkheid vandaan te komen.
Soort van "risico van het vak"- reactie. Nu weet ik dat het vak risico's met zich meebrengt, en een blauwe plek meer of minder lig ik niet over wakker. Maar als ik geld moet toeleggen om te kunnen werken, wordt het wat anders..

Bedankt voor je antwoord!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Verantwoordelijkheid ongeval
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015, 14:01 »
Maar ik weet dat mijn werkgever wel zal proberen om onder de aansprakelijkheid vandaan te komen.

Dat bedoel ik dus met "aan je lot overgelaten"

Soort van "risico van het vak"- reactie.

Inderdaad, dat is het "risico van het vak". Maar wel een risico waarvoor de werkgever aansprakelijk is en als het goed is ook voor is verzekerd (zie de CAO).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 oktober 2015, 14:03 door Planner »

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Verantwoordelijkheid ongeval
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 21 oktober 2015, 06:39 »
Natuurlijk blijft er ook nog de mogelijkheid om de veroorzaker van de breuk, mits bekend, persoonlijk aansprakelijk te stellen. Mijns inziens is dit een optie die ook de verzekeraar van de werkgever zou kunnen benutten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Verantwoordelijkheid ongeval
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 21 oktober 2015, 12:59 »
Natuurlijk blijft er ook nog de mogelijkheid om de veroorzaker van de breuk, mits bekend, persoonlijk aansprakelijk te stellen. Mijns inziens is dit een optie die ook de verzekeraar van de werkgever zou kunnen benutten.

Inderdaad, maar dat is iets voor de (verzekeraar van de) werkgever. Maar aangezien er geen rapport is, denk ik dat die veroorzaker niet bekend is.