Auteur Topic: KNPV Toetsing  (gelezen 14807 keer)

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
KNPV Toetsing
« Gepost op: maandag 18 juni 2012, 01:11 »
Als ik hondengeleiders spreek valt mij op dat ze allemaal veel hebben aan te merken over het reilen en zeilen van de Bond. Veel opmerkingen over het programma en de kunde van de keurmeesters/ pakwerkers enz. Toch is het opmerkelijk dat er maar weinig switchen naar het vernieuwde toetsingsprogamma, hoe komt dit? Ook hebben geleiders maar weinig kennis van het vernieuwde KNPV toetsingsprogramma en de nieuwe toetsingseisen zoals bijv: Dat je geen gecertificeerde hond meer hoeft te hebben om deel te nemen aan een toetsing. Ik ben benieuwd naar jullie reactie hierop en wat jullie motivatie is om juist Bond of KNPV te doen.

Buikie1961

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: KNPV Toetsing
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 23 juni 2012, 12:58 »
Persoonlijk vind ik dat de Bond de overstap naar de toetsing en deze voor iedereen toegankelijk te maken, een geldkwestie is. Het is een mooie manier om extra geld binnen te krijgen. Omdat de Bond normaal gesproken alleen toegankelijk is voor ambtenaren, zoals politie, douane en krijgsmacht. Verder vind ik persoonlijk dat het toelaten tot een toetsing voor elk type hond niet juist is. Daar komt nog bij dat de huidige mentaliteit van de hondengeleiders te wensen over laat. Veel hondengeleiders zijn laks in de omgang met hun hond. En dan doel ik wanneer ze aan het werk zijn. Voorbeeld: Druk telefoneren, terwijl je hond vrij los loopt. Terwijl er nog mensen rond lopen. En dan krijg je als reactie: "maar hij doet niets". 1. Wat doet die hond dan op de werkplek. 2. Er zijn nog mensen die bang zijn voor honden. Verder kan je iet zien wat er met je hond gebeurt. Hij kan een kat, konijn of andere hond achterna gaan. Hij kan zich verwonden zonder dat jij dat weet. En hij kan iemand aanvallen ("maar dat doet ie anders nooit"). Een hondengeleider hoort ten alle tijden zijn hond in de gaten te houden. De afstand tussen de geleider en hond dient zodanig te zijn dat de hond nog goed gecorrigeerd kan worden. Zo niet, dan hoort de hond niet los. En dit is dan niet direct de schuld van de hond, meer die van de geleider.

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: KNPV Toetsing
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 28 juni 2012, 21:08 »
Zo te lezen Buikie heb je een mening die veel hondengeleiders met je zullen delen. Maar mijn vraagstelling is hiermee niet helemaal beantwoord. Mijn vraag luidt: Dat ondanks al het gezeur op de Bond er maar zo weinig geleiders overstappen naar het nieuwe KNPV toetsingsprogamma of helemaal nieteens op de hoogte zijn van het vernieuwde progamma.

Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: KNPV Toetsing
« Reactie #3 Gepost op: maandag 9 juli 2012, 04:54 »
@ Buikie: Naarmijn bescheiden mening hoort een diensthond helemaal niet los, ook niet in de nabijheid van een geleider. Je behoord je diensthond ten allertijden op een dusdanige afstand va het publiek te houden dat er geen schade kan ontstaan. Daarnaast ben ik van mening dat een hondengeleider pas een HG-er kan worden wanneer hij/zij een aantal jaren ervaring heeft opgedaan als beambte en de-escalerend weet op te treden.
Wat betreft de Bond. Jij zegt dat deze alleen toefankelijk is voor ambtenaar, kan je dit uitleggen? Misschien dat ik iets gemist heb.
@ K9Jazz: Ik denk niet dat dit een kwestie is van geen weet hebben dat de optie er is van KNPV toetsing maar meer een gebrek aan 3 keer per week kunnen trainen op een club. Ik persoonlijk vind het Bond programma meer praktijk gericht. Ik heb geen tijd om 3 maal per week 5 uur naar een club te gaan om te trainen. Daarbij zijn er nog te veel clubs die helemaal geen HG-ers op de club willen hebben laatstaan clubs die zich verdiepen in het programma van de toetsing.

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: KNPV Toetsing
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 03:13 »
@ K9Jazz: Ik denk niet dat dit een kwestie is van geen weet hebben dat de optie er is van KNPV toetsing maar meer een gebrek aan 3 keer per week kunnen trainen op een club.

Het nieuwe progamma bestaat zoals jij ongetwijfeld weet Speurneus uit bijna net zoveel oefeningen als  het Bond progamma. Dus 3 x per week 5 uur..... :-\ Ik juich het alleen maar toe als geleiders zoveel trainen, maar voor enkel het toetsingsprogamma is dit wel erg veel.

Ik persoonlijk vind het Bond programma meer praktijk gericht.

Dit kan een reden zijn om Bond te doen. Alleen wat is er zo praktijk gericht op het manlocaliseren na?

Ik heb geen tijd om 3 maal per week 5 uur naar een club te gaan om te trainen. Daarbij zijn er nog te veel clubs die helemaal geen HG-ers op de club willen hebben laatstaan clubs die zich verdiepen in het programma van de toetsing.

Dit is een veel gehoorde klacht binnen onze branche en inderdaad HGérs worden binnen de KNPV erg gediscrimineerd om zowel goede als slechte redenen. Wat ik alleen steeds meer om me zie en ook een positieve ontwikkeling vindt, is dat men de handen ineen slaat en gezamelijk een KNPV club benaderd om hun veld te huren voor 1 a 2 dagdelen per week. Het voordeel is dat de club in kwestie een centje bij verdiend en dat geleiders naar hartelust kunnen trainen (mochten geleiders hier interesse in hebben kan je me een pm sturen voor vragen).

Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: KNPV Toetsing
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 27 juli 2012, 11:52 »
Ik weet niet of jij zelfstandige bent met zeer veel werk maar in ons rooster is er geen tijd om zoveel op een club te trainen. Wij hebben er dan ook voor gekozen zelf te trainen wanneer wij tijd hebben. Meeste oefeningen kunnen onder werk gedaan worden. Wij hebben 7 honden dus daar gaat meer dan een uur inzitten per keer. Kan jij mij uitleggen wat het nut bv is van de kattenloop en tunnel? Ga jij jou diensthond los over een steiger sturen of ergens doorheen en zeker niet als jij niet kan zien dat er iets is of ligt?

Het veld huren van een bestaande club is een optie, maar wat heeft iemand nodig wanneer ze het NBvdD programma loopt ? Dit kan je overal doen en daarmee maak je de honden veelzijdiger dan een hond welke alleen op een eigen terrein een programma weet te lopen en wanneer ze op vreemd terrein een toetsing moeten doen er niets van bakken.
Dus ook tijdens het werk dit spelletje niet kennen. Neem nu alleen de overval. Wat is er nu mooier dan dit overal te doen. Zo weet de hond dat er overal wel iemand kan zitten die kwaad wil. Het is dan wel de taak van de geleider te weten hoe hiermee om te gaan.

lares

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: KNPV Toetsing
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 5 september 2013, 14:04 »
wat hier allemaal word geantwoord klopt wel redelijk de bond in het licht geroepen omdat de meeste niet aan trainen toe komen
of inderdaad knpv clubs niemand in de beveiliging aan nemen met wat er allemaal in het verleden is gebeurd.

een knpv club zijn sporters en een hond voor brengen is een resultaat van de club en niet alleen van de geleider.

dus als er een hg van de beveiliging komt die alleen voor breng en daarna 2 jaar pleiten gaan stellen ze niet op prijs
lijkt mijn niet meer dan normaal.
dat je niet 3 keer in de week kan trainen is ook normaal met de diensten
maar de clubs gaan er wel vanuit waar het mogelijk is dat je wel komt trainen.

ben zelf voorzitter van een knpv club en heb een eigen beveiligings bedrijf .
en wij nemen wel hg aan uit de beveiliging tevens zijn wij een toetsing terrein en org regelmatig toetsingen.

dus zoek je een knpv club bent u hartstikke welkom voor een bakje
tevens kunt u ook met een paar ons terrein huren voor diverse trainingen voor de toetsing

mvg R.Lares
phv de roos te rotterdam 

Gatray

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: KNPV Toetsing
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 19 september 2013, 11:17 »
Refererend aan de vraag waarom er weinig overstappen van de bond naar de KNPV, denk ik gezien de ervaringen welke ik heb mogen aanschouwen tijdens trainingen en keuringen van de bond, een groot aantal honden überhaupt  kwalitatief niet goed genoeg zijn voor de laatste oefening, het tot staan brengen van de op je af komende stormende geleider, mijn in ziens zullen er zeer veel door de mand gaan vallen.

Verder lees ik dat er roostertechnisch  weinig op een club getraind kan worden door de geleiders, dit is iets waar ik me goed in kan vinden.

Bij de meeste KNPV clubs zitten leden die jaren ervaring hebben, je kan dus niet altijd maar de kwaliteit is over het algemeen wel goed, als geleiders zelf gaan "trainen " is de kwaliteit en kennis vaak ver te zoeken.

Al met al is het voor de branche niet goed dat het zo stagneert momenteel, maar een wildgroei van cowboys is helaas wel het resultaat, vergeleken met jaren geleden is het helaas geconstateerd dat het erg hard achteruit is gegaan.

Je hebt meer "bewakers "die met een hond lopen, dan echte hondengeleiders, de goede daargelaten uiteraard.

Ook is het KNPV programma voor de toetsing aantrekkelijker geworden, het is meer praktijkgericht wat het voorheen ook niet was, en is de geldigheidsduur behoorlijk verlengd, is nu 4 jaar, wat overigens ook zijn kanttekeningen heeft want als de geleider niet of weinig traint bevorderd dit ook niet de gewenste kwaliteit.

Wellicht een tussentijdse kwaliteitstest??

Gatray

MeisjeV

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: KNPV Toetsing
« Reactie #8 Gepost op: zondag 13 oktober 2013, 13:23 »
Het is geen geheim dat de KNPV zijn ontwikkelingen heeft gehad en eigenlijk nu nog steeds ondergaat. Maar dat is ook wegens het imago wat de KNPV beetje ook met zich draagt. Vroeger begon men vaak over de 'kwaaie hond van de buren'. Eenlingshonden waarvan de socialiteit ver te zoeken is, maar nu helemaal al niet meer gewenst zijn wegens het feit dat men sociale honden zoekt.

Ik kan niet veel zeggen over de Bond van de Diensthond wegens het feit dat ik momenteel alleen KNPV train. De leermeester voor mij is een eigen familielid en ja, sommige dingen kunnen je het beste geleerd worden voor familie.

Maar een bezoek wat ik laatst had aan de Bond van de Diensthond liet mij eerder zien dat het programma apart is. Het is niet te vergelijken met de KNPV. Ik zat bijvoorbeeld te zoeken naar het weigeren van voedsel. En in mijn gedachten gang vind ik dat geen rare oefening voor in het veld. Maar goed, overval op de geleider is ook weer een andere oefening. En is dat dan weer te vergelijken met manverdedigen in de KNPV??

Ikzelf heb ook genoeg hondengeleiders gezien waarvan ik van binnen dacht 'en jij bent een HG?'. Puur gewoon om het feit om hoe zij zichzelf neerzetten en dat is gewoon jammer. Maar dat zijn misschien ook mensen waarvan zij te veel vertrouwen bij de hond neerleggen?

Persoonlijk ben ik zelf niet alleen voor KNPV hoor. Ik wil mijn grenzen best wel verleggen om naast de Bond van de Diensthond beiden te doen. Want ik ben van mening dat de hond dan kan inspelen op meerdere situaties dan op 1 van de 2 programma's alleen.

En HG's in de KNPV? Ik zit bij een club dat bestaat voor 60% alleen maar uit HG's. En dat werkt goed.