Auteur Topic: 0 uren en vakantiegeld  (gelezen 16876 keer)

vvanderw

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger oproep
0 uren en vakantiegeld
« Gepost op: woensdag 23 april 2014, 20:57 »
Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ik ben werkzaam als beveiliger en heb een 0 uren contract.
Klopt het dat ik dan geen vakantiegeld opbouw en of uren?


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 23 april 2014, 21:09 »
Nee, jij hebt recht op 8% vakantiebijslag (zie artikel 68). Jij hebt echter geen recht op vakantieuren, maar als het goed is ontvang jij daarvoor in de plaats een toeslag van 9,24% over elk gewerkt uur en de toeslag bijzondere uren, tot een maximum van 152 uur per periode (zie artikel 64 lid 4)

vvanderw

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger oproep
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 23 april 2014, 21:16 »
Okeej
Ze zeggen dat ik mijn vakantiegeld gelijk krijg uitbetaald omdat ik nul uren contract heb.
Mag dat ?

vvanderw

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger oproep
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 23 april 2014, 21:18 »
En waar kan ik dat zien die 9,24 procent?
Behoort dat op je salaristrook te staan?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 23 april 2014, 21:31 »
Ze zeggen dat ik mijn vakantiegeld gelijk krijg uitbetaald omdat ik nul uren contract heb.
Mag dat ?

Nee, tenzij dat expliciet in je arbeidscontract staat. Vakantiebijslag MOET apart op de loonstrook vermeld worden.

http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvoorwaarden/Vakantie

En waar kan ik dat zien die 9,24 procent?
Behoort dat op je salaristrook te staan?

Natuurlijk, hoe moet jij het anders controleren? Op je loonstrook moet het uurloon staan, een aparte regel voor de compensatie van de opbouw van vakantiedagen (9,24% dus!) over de uren, en een regel voor de compensatie van 9,24% over de bijzondere uren, hoewel de laatste 2 natuurlijk ook in 1 regel kunnen staan.

Je zal dus even goed moeten kijken en gaan rekenen om er achter te komen of het inderdaad goed gaat.

Wat ik mij overigens altijd afvraag als ik dit soort dingen lees, waarom dit soort vragen pas gesteld gaan worden als men al in dienst is, en niet voordat men in dienst komt en de CAO gewoon even leest? Je wilt toch VOORDAT je in dienst komt weten hoeveel je uiteindelijk gaat verdienen?
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 april 2014, 21:34 door Planner »

Spies Total Security

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • STS Nothing Less!!
    • Bekijk profiel
    • Spies Total Security
  • Bedrijf: Spies Total Security
  • Functie: Eigenaar
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 24 april 2014, 09:46 »
Met een 0 uren contract komt het vaker voor dat het salaris incl. vakantiegeld ed. word uitbetaald.
Ik ken genoeg bedrijven die zo werken en niet alleen in de beveiliging dus volgens mij is hier niets vreemd aan.
Zelf verloon ik medewerkers via payroll, hierbij ontvangen ze naast het afgesproken bruto uurloon nog 8% vakantiegeld, vrije dagen opbouw, ziektedagen opbouw, pensioenopbouw etc.
Alles volgens cao.
Dit kan een bedrijf zelf bepalen maar moet natuurlijk wel van te voren besproken worden.
En bij een beveiligingsbedrijf, waar alles toch om betrouwbaarheid draait, lijkt het mij niet meer dan normaal dat alles geregeld is zoals dat hoort te zijn....
Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo betrouwbaar als zou moeten, maar je bent er altijd nog zelf bij als je een overeenkomst aangaat.
Maak duidelijke afspraken om misverstanden achteraf te voorkomen!!
STS Beveiliging & STS Incasso, al uw opdrachten in veilige handen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 24 april 2014, 10:31 »
Met een 0 uren contract komt het vaker voor dat het salaris incl. vakantiegeld ed. word uitbetaald.
Ik ken genoeg bedrijven die zo werken en niet alleen in de beveiliging dus volgens mij is hier niets vreemd aan.

En omdat bedrijven zo werken dan is het dus goed?

Zelf verloon ik medewerkers via payroll, hierbij ontvangen ze naast het afgesproken bruto uurloon nog 8% vakantiegeld, vrije dagen opbouw, ziektedagen opbouw, pensioenopbouw etc.
Alles volgens cao.

Precies, valantiebijslag/geld dien je te ontvangen NAAST je afgesproken Bruto uurloon. Alleen wanneer het expliciet in je arbeidscontract staat, mag het ook periodiek met je salaris worden betaald, maar dan nog dient het duidelijk en vooral ook APART op je loonstrook te staan.

Dit kan een bedrijf zelf bepalen maar moet natuurlijk wel van te voren besproken worden.

Nee, dit mag een bedrijf niet zelf bepalen

En bij een beveiligingsbedrijf, waar alles toch om betrouwbaarheid draait, lijkt het mij niet meer dan normaal dat alles geregeld is zoals dat hoort te zijn....

Juist, En daarom moet je gewoon even in de CAO en de wet kijken wat er moet gebeuren, en mag een bedrijf er niet zelf een eigen draai aan geven.

Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo betrouwbaar als zou moeten, maar je bent er altijd nog zelf bij als je een overeenkomst aangaat.
Maak duidelijke afspraken om misverstanden achteraf te voorkomen!!

Tja, alleen hoeven hier eigenlijk helemaal geen afspraken over te worden gemaakt, omdat alles al in de CAO staat, en die afspraak maakt altijd integraal onderdeel uit van de individuele arbeidsovereenkomst, waarin de afspraken worden vastgelegd, maar deze afspraken zijn dus al vastgelegd.

Spies Total Security

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • STS Nothing Less!!
    • Bekijk profiel
    • Spies Total Security
  • Bedrijf: Spies Total Security
  • Functie: Eigenaar
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 24 april 2014, 11:15 »
Even het CAO horeca en evenementen erbij gepakt....

Citaat
De werkgever verplicht zich er toe met werknemers geen andere voorwaarden of arbeidsovereenkomsten aan te zullen gaan dan als bedoeld in deze CAO. Afwijkingen in positieve zin voor de werknemer zijn wel toegestaan.
[/size]

Voor 0 uren contracten lijkt het mij niet zo zeer nadelig als de werknemer de vakantietoeslag uitbetaald krijgt bij iedere periodieke verloning.
Hiermee kan je dus als werknemer / werkgever samen overeenkomen of dit per geval als positief of negatief word ervaren.

Citaat
Artikel 19
LOONSTROOK
1. Op verzoek van de werknemer wordt een geprint dan wel een digitaal exemplaar van de loonstrook verstrekt.
2. De loonstrook bevat tenminste de volgende bestanddelen:
a. de feitelijke bruto beloningen
b. eventuele suppleties
c. eventuele onkostenvergoedingen
d. de wettelijke inhoudingen, zowel in percentages als in bedragen
e. de per betalingsperiode netto uitbetaalde bedragen en de cumulatieve bedragen
f. het aantal opgenomen dan wel het aantal beschikbare vakantiedagen.
3. Met betrekking tot de in het eerste en tweede lid van dit artikel omschreven en uit te geven loonstrook wordt gestreefd naar een uniforme regeling.

Artikel 20
VAKANTIEDAGEN
1. Het vakantiejaar loopt van 1 januari tot en met 31 december. De werknemer, die bij aanvang van het vakantiejaar in dienst is, heeft recht op 24 vakantiedagen, bestaande uit: 20 wettelijke vakantiedagen en 4 bovenwettelijke vakantiedagen.
2. Bij in,- of uitdiensttreding in de loop van het jaar, heeft men recht op een evenredig deel van de 24 vakantiedagen, ditzelfde geldt voor parttimers. De berekening is dan als volgt: het aantal maanden maal 24, gedeeld door 12. Indien deze berekening leidt tot een aanspraak van minder dan een halve dag dan wordt het aantal vakantiedagen naar beneden en bij een halve dag of meer naar boven afgerond. Bij uitdiensttreding worden de teveel opgenomen vakantiedagen bij de eindafrekening betrokken.
3. De aanspraak op vakantiedagen opgebouwd vóór 1 januari 2012 vervalt door het verloop van een termijn van 5 jaren ná de laatste dag van het jaar waarin deze vakantiedagen zijn opgebouwd.
4. De aanspraak op wettelijke vakantiedagen opgebouwd vanaf 1 januari 2012 vervalt door het verloop van een termijn van 6 maanden ná de laatste dag van het jaar waarin deze vakantiedagen zijn opgebouwd. Deze vervaltermijn van 6 maanden is niet van toepassing indien de werknemer redelijkerwijs niet in staat is geweest vakantie op te nemen.
5. De aanspraak op bovenwettelijk vakantiedagen opgebouwd vanaf 1 januari 2012 vervalt door het verloop van een termijn van 5 jaren ná de laatste dag van het jaar waarin deze vakantiedagen zijn opgebouwd.

Artikel 21
VAKANTIEBIJSLAG
1. De vakantiebijslag bedraagt 8 procent. Deze wordt berekend over het bruto basisloon (12 maal het vaste maandloon dan wel 13 maal het vaste 4 wekenloon) in het vakantiejaar.
2. Voor de berekening van de vakantiebijslag loopt het jaar van 1 mei tot en met 30 april. Uitbetaling van de vakantiebijslag vindt derhalve plaats uiterlijk in de maand juni (periode 6).
3. De aanspraak op vakantiebijslag vervalt na verloop van twee jaren ná het tijdstip waarop de uitbetaling plaats had moeten vinden.
[/size]

Nergens kan ik wat vinden over het al dan niet periodiek uitbetalen van het vakantiegeld.
Wanneer er dus naast je brutoloon 8% aan vakantietoeslag word uitgekeerd heb jij als werknemer dat vakantiegeld dus gewoon uitbetaald gekregen.
Of dat nou wekelijks, maandelijks of jaarlijks plaats moet vinden wordt niet over gesproken.
Voor de berekening van de vakantiebijslag loopt het jaar van 1 mei tot en met 30 april, maar daar geven ze niet mee aan dat het ook jaarlijks uitbetaald dient te worden.
Uitbetaling van de vakantiebijslag vindt derhalve plaats uiterlijk in de maand juni, hieraan word gewoon voldaan omdat het vakantiegeld bij iedere verloning wordt uitbetaald.


Het komt er dus wel op neer dat hierin verschillende mogelijkheden bestaan welke bij een overeenkomst bespreekbaar zijn.
Of het nu wel of niet nadelig is voor de werknemer valt over te discussieren maar dit is niet in de CAO vastgesteld.

Als jij dit wel terug kan vinden in de CAO dan zie ik dat graag vermeld Planner....
STS Beveiliging & STS Incasso, al uw opdrachten in veilige handen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 24 april 2014, 11:58 »
Even het CAO horeca en evenementen erbij gepakt....

Ik mag toch hopen dat jij deze CAO NIET gebruikt, maar gewoon de CAO Particuliere Beveiliging?

Citaat van: Spies Total Security link=topic=14301527.msg14311665#msg14311665
Voor 0 uren contracten lijkt het mij niet zo zeer nadelig als de werknemer de vakantietoeslag uitbetaald krijgt bij iedere periodieke verloning.

Mij lijkt dat het voor niemand nadelig is.....

Het komt er dus wel op neer dat hierin verschillende mogelijkheden bestaan welke bij een overeenkomst bespreekbaar zijn.

Precies, dat zeg ik dus ook. Het MOET SCHRIFTELIJK in de individuele arbeidsovereenkomst vastgelegd zijn, en kan dus NIET eenzijdig door de werkgever bepaald worden, de handtekening van de werknemer is immers verplicht

Als jij dit wel terug kan vinden in de CAO dan zie ik dat graag vermeld Planner....

Niet alles hoeft in de CAO te staan, de wet gaat immers boven de CAO. En de kantonrechter heeft kortgelden nog bepaald dat het periodiek uitbetalen van vakantiebijslag/geld alleen in een SCHRIFTELIJKE overeenkomst geregeld moet zijn

http://www.intermediair.nl/carriere/salaris/loon/loon-inclusief-vakantietoeslag-en-vakantiedagen
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 april 2014, 12:00 door Planner »

Spies Total Security

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • STS Nothing Less!!
    • Bekijk profiel
    • Spies Total Security
  • Bedrijf: Spies Total Security
  • Functie: Eigenaar
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 24 april 2014, 12:29 »
Citaat
Tja, alleen hoeven hier eigenlijk helemaal geen afspraken over te worden gemaakt, omdat alles al in de CAO staat, en die afspraak maakt altijd integraal onderdeel uit van de individuele arbeidsovereenkomst, waarin de afspraken worden vastgelegd, maar deze afspraken zijn dus al vastgelegd.

Er moeten en kunnen dus wel afspraken gemaakt en vastgelegd worden....

Citaat
Ik mag toch hopen dat jij deze CAO NIET gebruikt, maar gewoon de CAO Particuliere Beveiliging?

Als bedrijf met hoofdzakelijk horeca en evenementen beveiliging kan ik deze CAO gewoon hanteren.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik de minimum verloning hiermee hanteer, dan zou personeel vinden niet te doen zijn....

STS Beveiliging & STS Incasso, al uw opdrachten in veilige handen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 24 april 2014, 12:50 »
Er moeten en kunnen dus wel afspraken gemaakt en vastgelegd worden....

Ik heb niets anders gezegd. Alleen als het gaat om de maandelijkse uitkering van de vakantiebijslag, dan zal dat in de individuele arbeidsovereenkomst moeten worden vastgelegd. Wanneer dat niet gebeurt is, dan moet het dus gewoon eenmaai per jaar uitbetaald worden, en daar zou dan ook geen misverstand over hoeven te bestaan, omdat dat immers zo in de CAO en Wet staat.

Als bedrijf met hoofdzakelijk horeca en evenementen beveiliging kan ik deze CAO gewoon hanteren.

Waar staat dat? De CAO Particuliere Beveiliging is Algemeen Verbindend Verklaard. Dat wil zeggen dat ELK beveiligingsbedrijf die CAO in principe MOET hanteren. Enige uitzondering daarop is wanneer een bedrijf een eigen bedrijf CAO afsluit (bijvoorbeeld G4S AS op Schiphol) of wanneer een bedrijf LID is van een werkgeversvereniging die een eigen CAO heeft afgesloten, zoals bijvoorveeld de VEHB

"De VEHB heeft samen met haar sociale partner LBV een CAO afgesloten voor de werknemers die werkzaam zijn bij de leden van de VEHB"

http://www.vehb.nl/cao

Als jij geen lid bent van de VEHB mag je die CAO dus NIET hanteren. Het maakt verder helemaal niet uit welke werkzaamheden jij (hoofdzakelijk) verricht.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik de minimum verloning hiermee hanteer, dan zou personeel vinden niet te doen zijn....

TOP, nu alleen maar hopen dat jij wel minimaal het uurloon betaald dat in de CAO Particuliere Beveiliging staat. En natuurlijk niet te vergeten al die Onregelmatigheidstoeslagen en reiskostenvergoedingen.....
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 april 2014, 12:56 door Planner »

Spies Total Security

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • STS Nothing Less!!
    • Bekijk profiel
    • Spies Total Security
  • Bedrijf: Spies Total Security
  • Functie: Eigenaar
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 24 april 2014, 15:26 »
Daarom heb ik de verloning uit handen gegeven aan een payroll bedrijf die voor veel beveiligingsbedrijven de personeels en salaris administratie regelt...
Die weten wat ze doen en hoe ze het moeten doen...
Alles goed geregeld en verzekerd!
Het personeel staat daar onder contract en niet bij mij....
Kan ik me lekker bezig houden met dingen die ik wel leuk vind...!
STS Beveiliging & STS Incasso, al uw opdrachten in veilige handen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 24 april 2014, 17:56 »
Ik had een dergelijke reactie wel verwacht. Denk jij nu werkelijk dat jij jouw verantwoordelijkheid in deze helemaal af kunt schuiven op een payroll bedrijf, door alleen maar hun factuur te betalen?

Het gegeven, dat zij bij meerdere (beveiligings) bedrijven de werknemers verlinen, dat wil tich niet zeggen dat zij dst ook volgens de regels doen? De uitzend/payroll branche staat er niet echt bekend om dat zij alles volgens de regels doen, integendeel zelfs!

Jij vindt het toch niet meer dan normaal dat alles geregeld is zoals het hoort? Ga dan eerst eens informeren bij een vakbond welke CAO van toepassing is op de payrollers bij jou in het bedrijf? Als jij dan ongetwijfeld te horen krijgt dat dit de CAO Particuliere Beveiliging is, lees die dan eens goed door, met name artikel 9?

http://www.andre4all.nl/pb/index.html#9

En als je dan nig even lid 2 van dat artikel GOED tot je door last dringen, dan weet je dat jouw verantwoordelijkheid (veel) verder gaat dan het betaken van een factuur. Bedenk daarbij dat werknemers tit 5 jasr terug achterstallig loon terug kunnen vorderen, en als het payrool bedrijf dat moet gaan betalen krijg jij ongetwijfeld daarvan ook een factuur.

jij bent net begonnen, dus zal de schade beperkt zijn als je het nu hersteld. In plaats van er op te vertrouwen dat het goed is wat je doet raad ik je aan om je ook hier in te verdiepen, ondanks dat je het niet leuk vindt! Zeker als jij aan jouw eigen verwachting van een beveiligingsbedrijf wilt voldoen.....
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 april 2014, 17:58 door Planner »

Spies Total Security

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • STS Nothing Less!!
    • Bekijk profiel
    • Spies Total Security
  • Bedrijf: Spies Total Security
  • Functie: Eigenaar
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 25 april 2014, 01:42 »
Die cao heb ik doorgenomen en ik zie hierin weinig verschillen met hoe het payroll bedrijf werkt.
Dit bedrijf is al vele jaren actief in de beveiligingswereld en die weten heel goed waar ze mee bezig zijn.
Je kan wel nagaan dat ik niet het eerste beste bedrijf uit de telefoongids heb genomen.
Ze hebben aangegeven wat de minimum beloning is die ik zou moeten uitbetalen en dat komt gewoon overeen met wat in het cao staat...
Ook het vakantiegeld, opbouw van vakantie en ziektedagen, pensioen, verzekeringen etc. allemaal voor elkaar. 
Dit is ook in te zien voor mij als werkgever.
Deze en alle andere payroll bedrijven worden jaarlijks gecontroleerd op hun werkwijze, ook deze rapporten zijn toegankelijk voor werkgevers.
Wanneer er misstanden worden ontdekt in hun handelen krijgen ze geen keurmerk of wordt deze ingetrokken.
Daarnaast mag je best weten dat ik ruim boven het minimum brutoloon verloon dus hoezo zouden ze achterstallig loon kunnen verhalen...
Ook in artikel 9 die jij benadrukt zie ik niets staan wat mij als werkgever of ondernemer kan schaden of waaraan ik niet zou voldoen.
Hetzelfde geldt voor artikel 14...

Waarschijnlijk verschil jij hierin van mening maar ik weet dat alles zo goed geregeld is.
Toevallig had ik het cao horeca en evenementen bij de hand en keek ik daarin hoe het daarin stond wat betreft het vakantiegeld.
Ook in dit cao vind ik daarover niets terug....

Pfff ik weet meteen weer waarom ik er geen zin meer in had om ergens op te reageren.
Het is me al regelmatig opgevallen dat jij deelneemt aan veel onzinnige discussies en daar met allemaal regeltjes en artikeltjes loopt te smijten...
Of jij bent een planner die geen werk meer heeft omdat hij het allemaal zo goed weet, of jij bent een planner die ergens werkt waar niets te plannen valt...

Ik ben d'r weer klaar mee en kan zo rustig gaan slapen want hier is niet alleen genoeg te plannen momenteel, maar alles is ook nog eens goed geregeld...


 
STS Beveiliging & STS Incasso, al uw opdrachten in veilige handen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0 uren en vakantiegeld
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 25 april 2014, 02:52 »
Die cao heb ik doorgenomen en ik zie hierin weinig verschillen met hoe het payroll bedrijf werkt.

Jij ziet weinig verschillen met de VEHB CAO die jij zegt te hanteren?

Dit bedrijf is al vele jaren actief in de beveiligingswereld en die weten heel goed waar ze mee bezig zijn.
Je kan wel nagaan dat ik niet het eerste beste bedrijf uit de telefoongids heb genomen.

Heel mooi. maar zoals gezegd, het is geen enkele garantie dat zij het goed doen.

Ze hebben aangegeven wat de minimum beloning is die ik zou moeten uitbetalen en dat komt gewoon overeen met wat in het cao staat...

Met WELKE CAO?

Ook het vakantiegeld, opbouw van vakantie en ziektedagen, pensioen, verzekeringen etc. allemaal voor elkaar. 

En hoe zit het dan bijvoorbeeld met de onregelmatigheidstoeslagen? Daarin verschilt de VEHB CAO namelijk nogal met de CAO Particuliere Beveiliging, de eerste kent namelijk helemaal GEEN ORT toeslagen, alleen dan voor kerst en oud en nieuw, maar die gelden dus niet voor jouw payrollers.

Dit is ook in te zien voor mij als werkgever.
Deze en alle andere payroll bedrijven worden jaarlijks gecontroleerd op hun werkwijze, ook deze rapporten zijn toegankelijk voor werkgevers.

Ik ken de controles, die stellen meestal niet veel voor. En dat blijkt hier dus ook....

Daarnaast mag je best weten dat ik ruim boven het minimum brutoloon verloon dus hoezo zouden ze achterstallig loon kunnen verhalen...

Over welk minimum brutoloon heb jij het dan? In de VEHB CAO is het minimum loon voor een 'niet-zelfstandige uitvoerende' (schaal A) 8.87, de loonschalen in CAO Particuliere Beveiliging beginnen bij 10,86.

Ook in artikel 9 die jij benadrukt zie ik niets staan wat mij als werkgever of ondernemer kan schaden of waaraan ik niet zou voldoen.

Niet? Jij zegt zelf dat jij bij een beveiligingsbedrijf het niet meer dan normaal dat alles geregeld is zoals dat hoort te zijn. Vervolgens geef jij aan dat jij de VEHB CAO hanteert. Als jij die CAO leest, dan staat in artikel 1.1:

"Deze collectieve arbeidsovereenkomst (hierna verder te noemen: cao) is van toepassing op werkgevers die zijn aangesloten bij de Branchevereniging evenementen- en horeca beveiligingsorganisaties (hierna verder te noemen: VBE)."

In artikel 2 van de CAO Particulier Beveiliging staat de werkingssfeer van die CAO beschreven:

"Deze cao is van toepassing op de werknemers in dienst van een werkgever die als particuliere beveiligingsorganisatie wordt aangemerkt.
....
De cao is niet van toepassing op werknemers in dienst van een werkgever die valt onder de werkingssfeer van een rechtsgeldige cao evenementen- en horecabeveiliging."


Dat lijkt mij zeer duidelijk. Zover mij bekend ben jij GEEN lid van de Branchevereniging, met als gevolg dat deze CAO Particuliere Beveiliging van toepassing is. Op het moment dat jij dus roept dat jij de VEHB CAO hanteert, dan heb jij het volgens mij dus NIET geregeld zoals het hoort,

Als je artikel 9 van de CAO leest, dan lees je dat onder ander ook de "Toeslagen voor overwerk, verschoven uren, onregelmatigheid (waaronder feestdagentoeslag) en ploegentoeslag" uitbetaald dienen te worden (lid 1b). Deze toeslagen komen niet voor in de VEHB CAO die jij zegt te hanteren, en jij hebt het er verdr ook niet over. Dat jij meer uurloon betaald dan de VEHB CAO, zegt nog niet dat jij ook minimaal het uurloon betaald van de deze CAO. En zelfs als jij meer zou betalen dan dat uurloon, dan mag dat (positief afwijken is toegestaan), maar dan nog dien jij nog steeds de toeslagen te betalen.

En ook bijvoorbeeld de eindejaarstoeslag die in de nieuwe CAO staat, maar niet in de VEHB CAO, dient te worden betaald.

Waarschijnlijk verschil jij hierin van mening maar ik weet dat alles zo goed geregeld is.
Toevallig had ik het cao horeca en evenementen bij de hand en keek ik daarin hoe het daarin stond wat betreft het vakantiegeld.
Ook in dit cao vind ik daarover niets terug....

Het vakantiegeld/bijslag in beide CAO's is 8%, en dat is ook het wettelijk minimum, dus daar kan eigenlijk niets fout gaan, maar daar heb ik het niet over. Feit is dat de VEHB CAO en de CAO Particuliere Beveiliging aanzienlijk verschillen, kijk alleen naar het aantal pagina's. Jij kan niet zo maar even 1 van de 2 CAO's pakken en roepen dat alles goed geregeld is. Jij zal eerst moeten bepalen welke CAO van toepassing is (en dat lijkt mij gezien het bovenstaande wel duidelijk), en dan in die CAO gaan kijken en controleren of het inderdaad goed geregeld is. En ja, op basis wat jij hier schrijft kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat jij het NIET goed geregeld hebt en dan verschillen wij dus van mening.

Pfff ik weet meteen weer waarom ik er geen zin meer in had om ergens op te reageren.
Het is me al regelmatig opgevallen dat jij deelneemt aan veel onzinnige discussies en daar met allemaal regeltjes en artikeltjes loopt te smijten...

Wel typisch. Jij verwacht van een beveiligingsbedrijf dat die alles goed geregeld hebben, maar wanneer ik het over regeltjes en artikeltjes heb dan vind jij dat onzinnige discussies. Op zich ben ik het eigenlijk wel met je eens, want ik verwacht ook van een beveiligingsbedrijf (en ook andere bedrijven) dat die alles goed geregeld hebben, maar door schade en schande wijs geworden weet ik dat het in zowel de beveiligings als uitzend/payroll branche vaak NIET goed geregeld is. Ik zou liever ook niet over die regeltjes en artikeltjes willen praten, maar de ervaring leert dat dit nodig is. En jij bent daar ook weer een typisch voorbeeld van. Jij bent niet de eerste, en zeker ook niet de laatste die zichzelf op de borst slaat hoe goed het allemaal geregeld is, maar al heel snel door de mand valt. De vraag is alleen hoe lang het duurt voordat iemand er iets aan durft te doen....

Of jij bent een planner die geen werk meer heeft omdat hij het allemaal zo goed weet, of jij bent een planner die ergens werkt waar niets te plannen valt...

Dat laatste is zeker waar. Op dit moment ben ik weinig aan het plannen.... Maar maak je over mij niet druk hoor, en zodra ik werk nodig heb kom ik voor je werken!

Ik ben d'r weer klaar mee en kan zo rustig gaan slapen want hier is niet alleen genoeg te plannen momenteel, maar alles is ook nog eens goed geregeld...

Welterusten (zowel letterlijk als figuurlijk....)