Auteur Topic: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!  (gelezen 13945 keer)

Secure4U

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Gepost op: zaterdag 12 januari 2013, 20:59 »
Ik heb een 0-uren contract met uitgestelde prestatieplicht. Maar nu heeft mijn werkgever mij per direct uitgeroosterd en ik hoef ook niet meer op uren te rekenen. Ik moet zsm. mijn uniform en pas inleveren.

KAN DIT ZOMAAR????????????????????????

Kan iemand mij helpen met de rechten die ik heb tegenover mijn "voormalige" werkgever?

Debby

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Alarmeren en rapporteren!
    • Bekijk profiel
    • Snuitje Prod. photo photo's by Debby Brinxma
  • Bedrijf: Trigion
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 12 januari 2013, 21:45 »
Volgens mij kan dit niet. Even in de CAO kijken hoe dit geregeld is. Tenzij je een contract voor bepaalde tijd hebt. Dan kan het nog een dag voor die datum opgezegd worden. Mocht je lid zijn van een vakbond dan daar  naar toe bellen hoe het zit. Anders kan misschien een rechtswinkel je van advies dienen. Veel succes en sterkte.

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #2 Gepost op: zondag 13 januari 2013, 04:29 »
Ik zou niet weten of dat mag vermoedelijk wel, maar als er grote opdrachten verloren gaan en er 60 tot 100 man ineens over is met vast contract gaan de 0 uren, payrol, uitzend krachten er uit
helaas werkt dat zo.............daarom zijn werkgevers zo dol op dit soort contracten.
Als er een overname plicht voor de grotere objecten is zijn er niet ineens zoveel extra vaste mensen over en hou je je baan

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #3 Gepost op: zondag 13 januari 2013, 11:56 »
Om te beginnen is dit wederom een voorbeeld, waarbij een werknemer pas gaat nadenken over zijn/haar rechten, wanneer het eigenlijk al te laat is. Men gaat een arbeidsovereenkomst na, zonder echt goed te begrijpen wat de rechten (en plichten) zijn die daarmee gepaard gaan.

Vervolgens ontstaat er een conflict tussen werkgever en werknemer, en gaat men eens goed nadenken over de rechten die men heeft. Maar wat hebt je eraan als je weet wat je rechten zijn? Je hebt er pas wat aan als je ook je recht wil gaan halen, en dat doe je in de regel bij een rechtbank, en daarvoor heb je wel juridisch bjstand nodig. Lid worden van een vakbond en/of het afsluiten van een rechtsbijstand verzekering is blijkt wanneer je in dit soort situatoes terecht komt dus geen overbodige luxe. Maar let wel, dat moet je dus doen VOORDAT je in deze situatie beland.

Ook de beoordeling van wat jouw rechten zijn is vooer voor juristen, die goed kunnen beoordelen wat jouw rechten zijn en of het zin heeft om dit voor een rechtbank uit te vechten. Soms is het sturen van een brief van zo'n jurist al voldoende om jouw werkgever op andere gedachten te brengen. Op basis van een paar zinnen die jij hier schrijft is het onmogelijk om een goede inschatting te maken.

In het algemeen is het wel zo dat je op zich met een dergelijk contract niet heel veel rechten hebt, maar geheel rechteloos ben je ook zeker niet. Zo deed de kantonrechter in Nijmegen uitspraak in een zaak over de vraag of de mededeling niet meer op te roepen feitelijk een eenzijdige opzegging is van de arbeidsovereenkomst.

De kantonrechter is het met werkneemster eens dat de brief feitelijk een eenzijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst is. Om de arbeidsovereenkomst regelmatig te beëindigen is toestemming van het UWV nodig of had ontbinding via de kantonrechter moeten vragen. Dit is niet gebeurd en dus is de arbeidsovereenkomst niet rechtsgeldig opgezegd waardoor de werkgever schadeplichtig is.

Kantonrechter Nijmegen JAR 2011/179

In hoeverre deze uitspraak (of andere uitspraken) van toepassing zijn in deze situatie daarover kan een jurist je beter informeren. Ben je geen lid van een vakbond of heb je geen rechtsbijstandverzekering, probeer het dan eens nij het Juridisch Loket:

http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/werk/ontslag/Pages/default.aspx

Pietje Bell

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #4 Gepost op: maandag 14 januari 2013, 11:31 »
Volgens mij kan dit niet. Even in de CAO kijken hoe dit geregeld is. Tenzij je een contract voor bepaalde tijd hebt. Dan kan het nog een dag voor die datum opgezegd worden. Mocht je lid zijn van een vakbond dan daar  naar toe bellen hoe het zit. Anders kan misschien een rechtswinkel je van advies dienen. Veel succes en sterkte.

Je werkgever heeft de verplicting om een maand voor het aflopen van je contract op te zeggen, mag mondeling mag ook schriftelijk.

groet Pietje Bell

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #5 Gepost op: maandag 14 januari 2013, 14:41 »
Je werkgever heeft de verplicting om een maand voor het aflopen van je contract op te zeggen, mag mondeling mag ook schriftelijk.

En hoe zit het met de toestemming van het UWV?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 00:03 »
toestemming van UWV moet je als werkgever altijd hebben maar die toestemming krijgen ze wel als het contract van rechtswege eindigt.

Maar de info die hier gegeven wordt is erg summier, en voor iemand die hulp vraagt is er weinig reactie.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 08:10 »
toestemming van UWV moet je als werkgever altijd hebben maar die toestemming krijgen ze wel als het contract van rechtswege eindigt.

Voor een contract dat van rechtswege eindigt (bv bepaalde tijd contract) is nu juist GEEN toestemming van het UWV nodig....

Maar de info die hier gegeven wordt is erg summier, en voor iemand die hulp vraagt is er weinig reactie.

Wellicht inmiddels voldoende informatie verzameld en "vergeten" om dat even te melden?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 08:39 »
Vervolgens ontstaat er een conflict tussen werkgever en werknemer, en gaat men eens goed nadenken over de rechten die men heeft. Maar wat hebt je eraan als je weet wat je rechten zijn? Je hebt er pas wat aan als je ook je recht wil gaan halen, en dat doe je in de regel bij een rechtbank, en daarvoor heb je wel juridisch bjstand nodig. Lid worden van een vakbond en/of het afsluiten van een rechtsbijstand verzekering is blijkt wanneer je in dit soort situatoes terecht komt dus geen overbodige luxe. Maar let wel, dat moet je dus doen VOORDAT je in deze situatie beland.

Nog even een tip in dit verband. De Unie heeft nu een actie, als je Premium lid (basis + aanvullende rechtsbijstandverzekering) wordt, dan krijg je al vanaf dag 1 juridische bijstand, ook in lopende conflicten

http://www.uniesecurity.nl/lidworden

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 11:11 »
Nog even een tip in dit verband. De Unie heeft nu een actie, als je Premium lid (basis + aanvullende rechtsbijstandverzekering) wordt, dan krijg je al vanaf dag 1 juridische bijstand, ook in lopende conflicten

http://www.uniesecurity.nl/lidworden
Dit is niet correct, zelfs de Unie gaat geen brandend huis verzekeren. Er is geen wachttijd als je je nu aanmeld, dit geldt tot.31 maart, echter niet voor lopenden gevallen.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 11:45 »
Dit is niet correct, zelfs de Unie gaat geen brandend huis verzekeren. Er is geen wachttijd als je je nu aanmeld, dit geldt tot.31 maart, echter niet voor lopenden gevallen.

Lees even mee:

"dit geldt óók voor al lopende individuele zaken, deze zal De Unie ook voor jou oppakken"

https://www.unie.nl/wordlid

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 11:53 »
Lees even mee:

"dit geldt óók voor al lopende individuele zaken, deze zal De Unie ook voor jou oppakken"

https://www.unie.nl/wordlid
Dit is alleen voor arbeidsconflicten (wat dit ook is) alleen moet niet de indruk gewekt worden dat dit voor alles is, zoals een schade die verhaald moet worden.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 12:59 »
Dit is alleen voor arbeidsconflicten (wat dit ook is)

Precies, vandaar dat ik de tip gaf!

alleen moet niet de indruk gewekt worden dat dit voor alles is, zoals een schade die verhaald moet worden.

De indruk die gewekt wordt is geheel te wijten aan de Unie zelf, ik herhaal slechts wat er staat.

P.S. Ben jij je aan het opwerpen als de nieuwe voorlichter van de Unie?

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 13:10 »
Precies, vandaar dat ik de tip gaf!

De indruk die gewekt wordt is geheel te wijten aan de Unie zelf, ik herhaal slechts wat er staat.

P.S. Ben jij je aan het opwerpen als de nieuwe voorlichter van de Unie?
Nee, ben jij de juridisch medewerker van dit forum?
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 0-uren contract per direct opgezegd!!!!
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 13:13 »
Nee, ben jij de juridisch medewerker van dit forum?

Daar lijkt het soms wel op!