Auteur Topic: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging  (gelezen 259691 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Gepost op: zaterdag 7 juli 2012, 00:16 »
http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/1685/nieuwe-cao-hoofdlijnenakkoord

Nu nog even wachten wat jullie te wachten staat....

En ze hebben weer externe deskundigen nodig, ik ben benieuwd hoe lang dit nu weer gaat duren en wat er nu weer voor "logische" verklaring gegeven gaat worden?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 7 juli 2012, 00:18 door Planner »

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 7 juli 2012, 08:42 »
Ik wacht maar af, al ben ik bang dat we eerder gecondoleerd als gefeliciteerd moeten worden.
Veel vertrouwen heb ik er niet in.

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 150
    • Bekijk profiel
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #2 Gepost op: zondag 8 juli 2012, 06:02 »
Het is mij allang duidelijk dat er straks een CAO komt om te janken... Maar we wachten wel weer even af hoor, even kijken wat er nu weer voor lachwekkends gepresenteerd wordt.

socrates

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • CNV Kaderlid
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: SECURITAS
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 10 juli 2012, 20:41 »
Geknipt uit het resultaat van de vakbonden.
Resultaat op hoofdlijnen voor de cao PB                    Geplaatst op 10 juli 2012 Na een periode van twee jaar is er nu een resultaat op hoofdlijnen voor de cao particuliere beveiliging (cao PB). Wat die hoofdlijnen precies zijn, leggen we zo meteen uit, eerst is het van belang dat je weet dat er dus nog GEEN CAO AKOORD is. Een belangrijke afspraak ontbreekt nog in dit hoofdlijnenakkoord, en dat is een afspraak over de evaluatie van de nieuwe cao. Voor alle duidelijkheid; op alle andere punten is er wél overeenstemming. Over het punt van de evaluatie verwachten wij deze, en anders volgende, week overeenstemming te bereiken.                     Evaluatie Deze cao moet kostenneutraal zijn. Dat wil zeggen dat het veranderen van de roostersystematiek geen loonverschil voor werknemers mag opleveren en dat het werkgevers niet meer of minder mag kosten. We hebben een extern bureau en een accountant naar de cijfers laten kijken en we denken dat met de afgesproken hoofdlijnen er inderdaad geen verschillen gaan optreden. We weten dat dus niet zeker. Daarom vinden wij het heel belangrijk dat we een controle daarop organiseren: de evaluatie. We willen dat er nu gemeten wordt hoeveel er wordt verdiend, dat er na het eerste jaar wordt gemeten en dat er na het tweede jaar een definitieve meting komt.                     Gevolgen Als blijkt dat werknemers geld hebben ingeleverd door de nieuwe roostersystematiek, moet dat teruggegeven worden. Blijkt dat werkgevers meer hebben moeten betalen, dan zullen we dat ook terug moeten geven. We willen dit pas in het tweede jaar meten, omdat we verwachten dat iedereen een jaar nodig heeft om goed met het nieuwe systeem te gaan werken. Die afspraak is voor ons ontzettend belangrijk.
Werkgevers durven zich niet op voorhand vast te leggen op de uitkomsten van het onderzoek. Wij vinden dat dat moet, anders sluiten we geen cao!             Stemmen Een cao sluiten we sowieso pas na instemming van de leden.                            De ledenraadpleging organiseren wij NIET in de zomerperiode, maar daarna. Dus in september mag je een stemoproep van ons verwachten en kan je ons laten weten of je de plannen goed genoeg vindt om cao te worden.
Hoofdlijnenakkoord Dan het hoofdlijnenakkoord. Veel uit dit akkoord ken je al, het stond in het 80% document (en is dus uitgelegd in de vijf meetings van 2011) of je hebt er over gelezen in de verslagen op onze website. Daarom de hoofdlijnen in het kort. Het uitgebreide akkoord lees je zo snel mogelijk op de website; wij wachten nog even op een akkoord van de werkgevers.                      Inkomen Alle lonen worden met 5,25% verhoogd per loonperiode 4 van 2013.                       Wie op 30 september 2013 in dienst is van een beveiligingsbedrijf ontvangt een eenmalige uitkering van 1,26% (over het 13x basisperiodeloon + vakantiegeld)                                                      Vanaf 2014 bestaat er een eindejaarsuitkering die geldt voor iedereen die op 31 december van enig jaar in dienst is bij een beveiligingsbedrijf.      De eindejaarsuitkering keert uit in november van enig jaar en bedraagt 1,26% over 13x basisperiodeloon + vakantiegeld.            Nieuwe roostersystematiek   
   Fulltimers werken 152 uur en kunnen tot max. 160 uur verplicht worden te werken.
   Het werk wordt ingedeeld in 20 blokken van 10 uur waarbinnen je diensten vallen,
   Alle tijd daarbuiten is vrije tijd.
   Dit rooster hoor je 28 dagen van te voren (schuift per dag op).
   Feitelijk dienst hoor je 7 dagen van te voren
   Vrije tijd is van de werknemer!
   Verschuiving van een dienst buiten het blok kan dus alleen met jouw toestemming en tegen betaling van de verschuivingstoeslag:
•   5% bij een verschuiving 28-7 dagen voor de dienstaanvang
•   10% bij een verschuiving 7-2 dagen voor de dienstaanvang
•   20% bij een verschuiving 1-0 dagen voor de dienstaanvang
   4 keer per jaar kan je een dag(deel) van je vrije tijd oormerken, waardoor de werkgever er geen uitzondering meer op kan maken: absolute garantietijd dus!
   overwerkvergoeding wordt uitgekeerd boven de 152 uur per periode
   Invoeren van een minurensysteem. Contracturen worden altijd betaald, maar als ze niet gewerkt zijn, moeten ze later ingehaald worden. Er mogen maximaal 80 minuren “op de lat” staan en er kunnen maximaal 24 minuren per periode aan “de lat” worden toegevoegd.
   De korte wissel wordt uit de cao geschrapt
Er zijn per jaar 8 uitzonderingen mogelijk op de vrije tijd en de maximaal 160 uur. Een werknemer kan dus 8 keer gedwongen worden tot een overschrijding van de maximale verplichte arbeidstijd (van 160 naar 168 uur) en/of tot het werken buiten de eerder vastgestelde blokken van 10 uur. In geval van verplichting wordt er geen verschuivingstoeslag betaald.
   Parttimers krijgen een aangepaste beschikbaarheid van hun parttime percentage x 200 uur (een fulltimer is 200 uur per periode beschikbaar in 20 blokken van 10 uur, een parttimer dus naar rato)
   Parttimers met een vast model overeenkomst krijgen verschuivingstoeslag zodra er geschoven wordt buiten hun beperkte beschikbaarheid
   Parttimer met een groeimodel krijgen geen verschuivingstoeslag, tenzij ze meer dan 152 uur per periode werken.
Vakantie en ADV
   ADV vervalt (zie loonstijging)
   Je hebt 24 vakantiedagen (op basis van fulltime overeenkomst)
   Bovenwettelijke vakantiedagen kunnen gekocht worden en verkocht worden tegen het basisuurloon + 8% vakantietoeslag
   Eerlijk systeem van vakantietoekenning op basis van voorkeurspunten en anciëniteit.
   Over vakantiedagen wordt geen vakantieloon meer betaald, gemiddelde ORT komt te vervallen. Uiteraard wordt oud saldo op de oude manier berekend!
   Bij het meenemen van vakantiedagen naar een volgend jaar worden de dagen NIET meer geďndexeerd.
Contractwisseling contracten > 20.000 uur per jaar
   Iedereen langer dan een jaar werkzaam op de locatie voor de helft+1 van zijn uren, gaat automatisch over naar de nieuwe werkgever
   Je stapt over met AL je contracturen en je opgebouwde cao rechten
   Persoonlijke toeslagen worden niet afgebouwd
   Object- en functie toeslagen mogen alleen afgebouwd worden als de grondslag van de toeslag komt te vervallen
   Oude werkgever en werknemer kunnen overeenkomen om de arbeidsrelatie te laten voortduren, alleen dan gaat een werknemer niet over naar de nieuwe werkgever
   Oude werkgever meldt de wisseling aan vakbonden

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 10 juli 2012, 22:03 »
Geknipt uit het resultaat van de vakbonden.

Even een link plaatsen is makkelijker en duidelijker

http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/1688/resultaat-op-hoofdlijnen-voor-de-cao-pb

Ik heb het geheel met verbijstering gelezen. Een aantal voorbeelden

■Het werk wordt ingedeeld in 20 blokken van 10 uur waarbinnen je diensten vallen,
■Alle tijd daarbuiten is vrije tijd.
■Berschuiving van een dienst buiten het blok kan dus alleen met jouw toestemming en tegen betaling van de verschuivingstoeslag:
•5% bij een verschuiving 28-7 dagen voor de dienstaanvang
•10% bij een verschuiving 7-2 dagen voor de dienstaanvang
•20% bij een verschuiving 1-0 dagen voor de dienstaanvang


Dat klinkt alsof werknemers prescies weten wat vrije tijd is. Maar dan staat er:

■4 keer per jaar kan je een dag(deel) van je vrije tijd oormerken, waardoor de werkgever er geen uitzondering meer op kan maken: absolute garantietijd dus!

Pardon? Waarom moet je vrije tijd "oormerken", het is toch jouw vrije tijd? Verderop komt echter de aap uit de welbekende mouw:

Er zijn per jaar 8 uitzonderingen mogelijk op de vrije tijd en de maximaal 160 uur. Een werknemer kan dus 8 keer gedwongen worden tot een overschrijding van de maximale verplichte arbeidstijd (van 160 naar 168 uur) en/of tot het werken buiten de eerder vastgestelde blokken van 10 uur. In geval van verplichting wordt er geen verschuivingstoeslag betaald.

Maar als je maar 4 dagdelen per jaar van je vrije tijd mag oormerken, dan betekend het dus zolang een werkgever nog niet van de 8 uitzonderingen gebruik heeft gemaakt, je op alle ander 100 vrije dagen (even grofweg 52 x 2 - 4) vrije dagen de kans hebt dat je werkgever je belt met de mededeling dat je verplicht wordt om te werken. En wanneer mag/moet de werkgever je dit dan uiterlijk aanzeggen? En als jij dan op deze vrije dag een afspraak hebt gemaakt?

Ter vergelijking. In de huidige CAO heb je 8 roostervrije dagen per periode, waarbij er 4 als vaststaand moeten worden aangemerkt, m.a.w., je hebt 52 vasttaande roostervrije dagen per jaar, en dat worden er dus 4!!!!!

Als dit doorgaat, dan is de tip dus om elk verzoek van een werkgever om buiten de vastgestelde bloktijd te werken, te weigeren. Laat hem dan maar jouw verplichten. Dat levert je de eerste 8 keer dus geen toeslag op, maar daarna heb je alles zelf in de hand. En ik ben alleen beniewd hoe men iemand wil gaan verplichten die in zijn vrije tijd een afspraak heeft gemaakt wat geld heeft gekost, bijvoorbeel een theater voorstelling. Wie gaat dat dan betalen?

Verder worden de uurlonen zoals eerder al aangegen verhoogd met 5,25 %, in plaats voor de ADV. Op zich een 1 op 1 ruil (zeker nu de overwerkvergoeding vanaf 152 uur gaat gelden), maar waarom de verhoging dan pas per loonperiode 4 ingaat is mij volstrekt onduidelijk, daar waar als ik het goed begrijp de ADV al vanaf periode 1 vervalt?. Als deze CAO kosteneutraal is, hoe kan het dan dat in de eerste 3 periodes geen verhoging krijgen??????

Positief is dat er voor parttimers nu ook wat meer duidelijkheid is, hoewel parttimers met een groeimodel er nu niet heel gunstig uitkomen

En natuurlijk wordt nu eindelijk duidelijk dat het werknemers ook in de portemonnee gaat raken. Want waar in het 80 % document nog een vette worst werd voorgehouden door het werken in de nachturen te belonen met extra vrije tijd, is dat punt gesneuveld. En of het niet genoeg is, ook de ORT toeslag op de vakantieuren moet worden ingeleverd.

Verder is er geen salarisverhoging (naast de verhoging ivm het inleveren van ADV) in 2013, maar een eenmalige uitkering per 30 september. Verder komt er ook een eindejaarsuitkering vanaf 2014, en dat kan dus zo maar betekenen dat er een loonsverhoging er in de komende jaren ook niet gaat komen!

En als na de evaluatie mocht blijken dat het nog niet genoeg was, dan wordt dat later alsnog weggehaald.

Ook staan er nog wat kreten in die niet echt duidelijk zijn:
■De korte wissel wordt uit de cao geschrapt
Ik wist niet dat een korte wissel nu  in de CAO staat?

■Bovenwettelijke vakantiedagen kunnen gekocht worden en verkocht worden tegen het basisuurloon + 8% vakantietoeslag
Hoeveel dagen kan je maximaal kopen?

■Eerlijk systeem van vakantietoekenning op basis van voorkeurspunten en anciëniteit.
En hoe ziet dat systeem er dan uit, of mag elke bedrijf het wiel in deze opnieuw uitvinden?

■Bij het meenemen van vakantiedagen naar een volgend jaar worden de dagen NIET meer geďndexeerd.
Wat wordt er nu precies bedoeld?

En natuurlijk, met had er goede hoop op om er voor 1 juli uit te komen, maar nee hoor, zoals ik het al verwacht had is het niet gelukt. In plaats daarvan doet men het rustig aan, in september kan je een stemoproep verwachten. Dan wordt er dus eind september, begin oktober gestemd. Ik moet zeggen, ik ben reuze benieuwd naar de uitslag?

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 10 juli 2012, 22:32 »
wat ik me ook af vraag hoe de blokken  voor de partimers ingedeeld gaan worden, zijn dat ook dagen van 10 uur zodat je minder dagen op blok staat of worden dat 20 dagen met minder uur per dag.
En hoe zit het met overwerk op een dag nu krijgen we 50% als we meer als 9 uur per dag maken krijgen we dat straks ook of raken we dat ook kwijt.

De bonden riepen altijd de werknemers krijgen meer vrije tijd en meer zeggenschap over hun vrije tijd wat ik lees is toch het tegendeel.
het is in mijn ogen een (principe) akkoord waar we niet blij mee moeten zijn.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 10 juli 2012, 23:56 »
Re: Naar een nieuwe cao: verslag 15 mei 2012
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 1 juni 2012, 07:56 »Tja, daar gaan we weer.

Over een paar dagen beginnen de onderhandelingen.
Heren en dames bereidt u maar vast voor.
Het gaat m weer niet worden deze keer, de bonden hebben zich weer eens laten beetnemen door dhrn werkgevers. Dus we worden speelballen van de planners, zij gaan bepalen hoe ons leven eruit gaat zien.
Vrije tijd is niet meer, een afspraak maken met vrienden bekenden of familie kunt u vergeten.

Beveiliger wordt (is) een uitstervend ras. De genadeklap volgt in juni. (6 juli dus)

Ik had het al voorspeld op 1 Juni, we worden weer belazerd!!
Op welk punt behalen wij (beveiligers) een voordeel? Ik zie er niet 1!
Wat is er gebeurt met het onderzoek naar de toeslagen? Onder de tafel geveegd? Mag daar niet meer over gepraat worden? Heren vakbondsvertegenwoordigers u heeft gefaald!!! Dit is echt onacceptabel!
Geen duppie loonsverhoging adv word weggejat met een lullige 5,25% vergoeding, en dan doen alsof een eindejaarsuitkering van 1,26% in 2014!!! een godsgeschenk is.Geen uitbreiding van periodieken. Ik vind het regelrechte diefstal!! wij betalen onze eigen loonsverhoging??? het moet niet gekker worden.

Nomaals voor alle beveiligers die het niet snappen!! U krijgt geen loonsverhoging die 5,25% lijkt heel wat maar u betaald het echt zelf!! U hebt geen adv dagen meer en iemand met een 160 uren contract krijgt zelfs 0.00 niks!! want je werkt nog maar 152 uren + 5,25% en dat is ongeveer hetzelfde.
Ik zeg NEE NIET DOEN DUS! Ik stem zeer zeker tegen.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 00:05 »
ON-GE-LOOF-LIJK!!!

Wat worden wij als beveiligers weer flink genaaid!
Hoe durven de vakbonden dit hoofdlijnenakkoord op tafel te leggen!

Ik heb werkelijk alleen maar voor de werknemer negatieve dingen gelezen.
Iedere beveiliger die een beetje verstand heeft zal toch tegen stemmen.
Ik in ieder geval wel!

Planner heeft hier de nadelen prima weergegeven.
Hoe zit het trouwens met de 30% rvt toeslag?
Die is dus ook vervallen omdat er bij gedwongen verschuiving geen toeslag wordt uitbetaald?
Belachelijk!

En dan die "lat" van het minurensysteem:
Dat wordt dus in de rustige maanden weinig werken en in juni, juli augustus en december vervolgens weer flink buffelen.
Ik voorspel nu al dat het ziekteverzuim bij een dergelijke cao flink omhoog zal gaan!

En hoe zit het met het automatisch overgaan naar een nieuwe werkgever in geval van contractwisseling?
Is dat een verplichting?
Wat als je dat helemaal niet wilt? Niet elke werkgever heeft een goede reputatie.....
Je zal nog maar een hoop verlofuren hebben op dat moment dan worden die zeker ineens uitbetaald?
Daar heb je dan voor gewerkt! Leuk voor de belastingdienst!
Of vallen deze onder de cao rechten waar je dan mee over stapt?

De eerste keer dat ik het artikel van de Unie las was ik verbaasd.
Nu heeft deze verbazing plaats gemaakt voor woede en frustratie!

En dan moedigen de vakbonden je nog aan ook om lid te worden ook van zo'n waardeloze organisatie die je cao verknalt!
De enige reden waarom ik mijn lidmaatschap nog niet heb opgezegd is omdat ik anders niet tegen kan stemmen!
Maar als deze cao doorgaat is dat het eerste wat ik doe!

Nogmaal: Stemt allen tegen!!!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 00:20 »
Kon het niet laten om mijn mening duidelijk te maken aan de "belangenbehartiger" van vakbond de Unie, dhr. M. Hoelscher.

Hieronder een kopie van de door mij aan hem verzonden e-mail:

Geachte heer Hoelscher,

Na ons telefonisch gesprek van enkele weken geleden m.b.t. de cao-voorstellen had ik al het gevoel dat dit tot een verslechtering
van de cao zou gaan leiden.
Nu weet ik het zeker.

Na van de eerste verbazing bijgekomen te zijn ben ik nu woedend dat de vakbonden een dergelijk akkoord ter stemming durven voorleggen.

Hierbij wil ik u aanraden om eens even de reacties te lezen beveiligingsforum.nl
http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14300187.0

Hier wordt door “planner” prima beschreven wat er niet goed is aan het hoofdlijnenakkoord.

Mijn vertrouwen in de vakbonden heeft nu echt een dieptepunt bereikt.
(dieper kan haast niet)

Ik hoop dat hij het leest en wil reageren.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 01:17 »
De reactie van dhr Hoelscher:

Geachte heer,

'Planner' heeft het niet bij het rechte eind. Sterker nog: er staan aantoonbare fouten in zijn stukje die gebaseerd zijn op veronderstellingen. Voorts wordt het akkoord wel heel eenzijdig belicht.

Ik wil met alle liefde met u in gesprek of reageren op uw mail (ik heb vandaag al vele mails van uw collega's beantwoord) maar reageren op een forum waar mensen anoniem hun mening ventileren doe ik niet. Dat is een onbegonnen zaak.

Ik zal de komende dagen alle vragen die ik beantwoord op onze website zetten.

Hartelijke groet,

Maarten Hoelscher

Hierop wederom gereageerd:

Geachte heer Hoelscher,

Ik hoop dat u de punten die “planner” en ikzelf (yarcon) op het beveiligingsforum hebben genoemd dan wilt verduidelijken
in uw reactie op de website van de Unie.

Vooralsnog ben ik niet overtuigd dat het akkoord voordelig is en zie ik alleen maar nadelen.
Uiteraard ben ik erg benieuwd naar de reeds gestelde vragen en antwoorden en wacht ik uw reactie op de website van de unie af.

Met vriendelijke groet,

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 08:34 »
Heb je een contract van 160 uur (zoals ik) dan word je helemaal genaaid!!!

Even een sommetje:

Stel je hebt een contract van 152 uur dit word dan dus fulltime ik ga er van uit dat men u dus 152 uur gaat inplannen, let op wat er dan gebeurt.
Ik ga even uit van een salaris in klasse 3 met 9 periodieken.
Je krijgt nu 1926.72 euro basissalaris. je werkt in feite 144 uur + 8 uur adv dat word dus 152 zonder adv maar met 5,25% erbij a 100,62 euro dat word dus 2017,34 en een dag meer werken.

bij 160 uur gaat t niet zo natuurlijk.
Je werkt 152 uur + 8 uur adv = 2018,63 euro salaris.
Dit wordt dus 2018,63 - 100,93 (adv) en gaat dan werken 152 uur + 5.25% a 100,62 euro dus 0,00 niks dat had je immers al.

niet over cijfertjes achter de komma neuzelen.

WAT HEBBEN WIJ HIER AAN?????

Dus het betitelen als loonsverhoging is absolute lariekoek dat is het zeer zeker niet!!!
Ik heb jaren geleden al loon ingeleverd voor de adv en ik moet het gewoon nu nog een keer doen!
HET IS MIJN EIGEN GELD HEREN VAKBONDSBESTUURDERS!!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 08:53 »
bij 160 uur gaat t niet zo natuurlijk.
Je werkt 152 uur + 8 uur adv = 2018,63 euro salaris.
Dit wordt dus 2018,63 - 100,93 (adv) en gaat dan werken 152 uur + 5.25% a 100,62 euro dus 0,00 niks dat had je immers al.

niet over cijfertjes achter de komma neuzelen.

WAT HEBBEN WIJ HIER AAN?????

De bonden hebben hierover al vanaf het begin (het 80% document) al duidelijk gemaakt dat de verhoging van het uurloon met 5,25% een compensatie was voor het laten vervallen van de ADV. Joiw ader voorbeeld klopt op zich niet, aangezien een parttimer met een contract van 152 uur ook naar rato een kleiner contract krijgt van (iets meer dan) 144 uur, en ook op 9 uitkomt, hoewel je in overleg met je werkgever natuurlijk ook fulltime kan worden (152 uur) en dan inderdaad iets meer gaat verdienen (net zoals je nu ook iets meer gaat verdienen wanneer je 160 uur gaat werken).

In het oorspronkelijk plan zou de overwerk toeslag  pas vanaf 160 uur gaan gelden, en dat was niet zo gunstig, omdat je nu al vanag 152 gewerkte uren (160 - 8 ADV uren) overwerktoeslag krijgt. Dat is nu dus 152 uur geworden, en dat zie ik niet in wat er mis is met het inleveren van de ADV, waardoor heel veel atikelen uit de CAO geschrapt kunnen worden? EN er is wel een (klein) financieel voordeeltje, namelijk dat door de verhoging van het uurloon ook de toeslagen 5,25 omhoog gaan.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 09:23 »
De reactie van dhr Hoelscher:

Geachte heer,

'Planner' heeft het niet bij het rechte eind. Sterker nog: er staan aantoonbare fouten in zijn stukje die gebaseerd zijn op veronderstellingen. Voorts wordt het akkoord wel heel eenzijdig belicht.

Ik wil met alle liefde met u in gesprek of reageren op uw mail (ik heb vandaag al vele mails van uw collega's beantwoord) maar reageren op een forum waar mensen anoniem hun mening ventileren doe ik niet. Dat is een onbegonnen zaak.

Ik zal de komende dagen alle vragen die ik beantwoord op onze website zetten.

Ach ja, de mening van dhr Hoellscher is allang bekend. Hij staat daarin overigens niet alleen. Geen van de bonden is bereid om in het openbaar de discussie aan te gaan. Men reageert hier niet meer, en daar waar men eerst een gezamelijke website had waar men kon reageren is die uit de lucht gehaald, en de sites van de bonden zijn aangepast waarbij de mogelijkheid om te reageren bewust is uitgezet.

Wel lekker makkelijk om zich er af te maken met de stelling "er staan aantoonbare fouten in zijn stukje". Dat zou natuurlijk best kunnen, maar dan zou het wel zo makkelijk zijn om aan te geven wat er fout is? Dat maakt de discussie wel zo makkelijk.

Feit is dat hoewel het net lijkt alsof de vrije tijd heilig is, dat maar geld voor maximaal 4 dagen. Feit is ook dat de loonsverhoging van 5,25 % ter compensatie van het vervallen van de ADV (wat mij op zich een eerlijke ruil lijkt) per loonperiode 4 in gaat, mijn veronderstelling die ik heb getrokken is echter dat het vervallen van de ADV per loonperiode 1 ingaat, en als dat zo is, dan kan ik de logica daar niet in zien? Feit is dat de tijdcompensatie van het werken in de nachturen is gesneuveld. Feit is dat de ORT toeslag op vakantieuren moet worden ingeleverd. En dan heb ik het nog niet eens gehad over minuren systeem, wat natuurlijk zwaar in het nadeel van de werknemers is.

En ik voorzie ook heel veel onduidelijkheden in de definitieve versie van de CAO, die waarschijnlijk pas na de stemming bekend gaat worden. Laat ik er maar even een praktiijk voorbeeld ingooien.

Een werknemer met een fulltime contract (we houden het nog relatief simoel) vraagt meer dan 28 dagen van te voren vakantie aan, bijvoorbeel 18 dagen waarvan 4 weekenddagen. Op dat moment zijn de blokken voor die periode nog niet vastgesteld. Dan is de vraag, hoeveel uur vakantie is dat? En de volgende vraag is, hoeveel blokken mogen er dan in de rest van de periode ingepland worden? En vervolgens dezelfde vragen voor een parttimer met een contract van bijvoorbeeld 71 uur (50%)?

En als een werknemer zich ziek meld. hoeveel uren ziek moeten er dan "ingepland" worden?

Maar goed, het antwoord op deze vragen gaat er waarschijnlijk niet komen. We moeten het doen met de anwoorden op de vragen die dhr. Hoellscher op de website van de Unie gaat plaatsen. Ik ben zeer benieuwd.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 09:49 »
Volgens dhr. Hoelscher zouden er vandaag al een aantal vragen beantwoord worden op de site van de Unie.

Wat ik mij ook afvraag:
Als de gemiddelde ORT verdwijnt, hoe zit het dan met de ORT als je ziek bent?
Wordt die ook afgeschaft?

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 10:07 »
Waar staat dat  iemand met een 152 uren contract een lager contract krijgt?
Dat lees ik nergens het is naar rato dat de adv berekend word maar iemand die nu 152 uur heeft gaat zometeen gewoon 152 uur ingepland worden let maar eens op.