Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 9889 keer)

David71098

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • nunc aut numquam
    • Bekijk profiel
Even voorstellen
« Gepost op: donderdag 6 augustus 2015, 20:00 »
Goedenavond allemaal,

Ik ben David, ben 16 jaar oud en heb een interesse in horecaportier-werk. Mijn droom is altijd al geweest om commando te worden bij het KCT, maar omdat ik VWO doe ben ik 18 jaar oud als ik in de 6e zal slagen. Nog niet oud genoeg, want je moet 19,5 zijn om te mogen solliciteren. Dus leek het mij wel wat om in dat jaar wat werkervaring op te doen en dat te doen door aan de deur te gaan staan. Je bent dan veel sociaal bezig en je moet er sterk voor in je schoenen staan, wat je als commando ook nodig zal hebben.
Ik doe veel aan sport, waaronder kyokushin karate, dus weet m'n mannetje wel te staan als het op knokken aankomt.

Nou zat ik al met een vraagje: Veel vrienden van mij werken al bij de jumbo enzo, dus leek het mij wel wat om in de vakanties misschien al wat te kunnen doen als portier (de eerste vakantie is na m'n 17e verjaardag), maar ik begrijp dus dat je daar een cursus voor moet hebben gedaan? Of moet je persée een opleiding hebben gedaan, via bijv. het ROC (MBO)? En hoe zit het met de leeftijd? Het is meer iets als een bijbaantje, dus niet full-time elke avond aan de deur staan.

ik hoop wat te horen en iemand mij wat info kan meegeven,

met vriendelijke groet,


David

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 12 augustus 2015, 09:45 »
Goedenavond allemaal,

Ik ben David, ben 16 jaar oud en heb een interesse in horecaportier-werk. Mijn droom is altijd al geweest om commando te worden bij het KCT, maar omdat ik VWO doe ben ik 18 jaar oud als ik in de 6e zal slagen. Nog niet oud genoeg, want je moet 19,5 zijn om te mogen solliciteren. Dus leek het mij wel wat om in dat jaar wat werkervaring op te doen en dat te doen door aan de deur te gaan staan. Je bent dan veel sociaal bezig en je moet er sterk voor in je schoenen staan, wat je als commando ook nodig zal hebben.
Ik doe veel aan sport, waaronder kyokushin karate, dus weet m'n mannetje wel te staan als het op knokken aankomt.

Als het op knokken aankomt? dan mag je net zoveel als ieder ander in nederland. Jezelf verdedigen en de grens tussen excessief geweld en verdediging is dun.

Nou zat ik al met een vraagje: Veel vrienden van mij werken al bij de jumbo enzo, dus leek het mij wel wat om in de vakanties misschien al wat te kunnen doen als portier (de eerste vakantie is na m'n 17e verjaardag), maar ik begrijp dus dat je daar een cursus voor moet hebben gedaan? Of moet je persée een opleiding hebben gedaan, via bijv. het ROC (MBO)?

Als je als (horeca)beveiliger aan de slag wil, zul je eerst een diploma beveiliger 2 moeten halen. Dit kan via een ROC maar ook via andere instanties.  Daarnaast is het diploma horecaportier verplicht volgens mij.
De opleiding tot beveilger is dus gewoon een fulltime MBO opleiding in hetzij een leerwerktraject (ca. 1 jaar) of wanneer je in een MBO setting zit 1,5 tot 2 jaar, Het diploma horecaportier is een cursus van een dag, gevolgd door een schriftelijk en mondeling examen

En hoe zit het met de leeftijd?

Je zult minimaal 18 jaar moeten zijn om ook maar enig beveiligingswerk uit te mogen voeren.

Het is meer iets als een bijbaantje, dus niet full-time elke avond aan de deur staan.

ik hoop wat te horen en iemand mij wat info kan meegeven,

met vriendelijke groet,


David

Meer informatie vind je hier:
http://www.khn.nl/website/belangenbehartiging/veiligheid/veilig-uitgaan/deurbeleid-discriminatie/portiers-in-de-horeca

Jammer dat ik je moet teleurstellen, maar jou idee van beveiligingswerk als bijbaantje lijkt me in dit geval niet echt een haalbare kaart.
Wat ik wel nog even kwijt wil: Het uitvoeren van beveiligingswerk zonder aan de wettelijke eisen te voldoen is strafbaar.

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 13 augustus 2015, 14:14 »
Je kunt horecaportierwerk doen met het diploma Beveiliger, maar er is ook een apart diploma voor dat ook voldoen. Het examen Horecaportier wordt afgenomen door SVH (http://www.svh.nl/examens/horecaportier.html) Het is een brancheopleiding, geen Mbo-opleiding (Beveiliger is dat wel) Er gelden naar mijn weten geen aparte leeftijdsgrenzen voor het verkrijgen van het legitimatiebewijs voor horecaportiers. Wel geldt de arbeidstijdenwet voor jeugdigen en die maakt het lastig voor jeugdigen om als horecaportier te werken omdat dat werk 's avonds laat en 's nachts gebeurt en je dan als 16 jarige niet mag werken.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2015, 09:13 »
Je kunt horecaportierwerk doen met het diploma Beveiliger, maar er is ook een apart diploma voor dat ook voldoen. Het examen Horecaportier wordt afgenomen door SVH (http://www.svh.nl/examens/horecaportier.html) Het is een brancheopleiding, geen Mbo-opleiding (Beveiliger is dat wel)
Klopt, ik heb dat eerder over het hoofd gezien. Dit valt onder de zgn. "beperkte vergunning" voor horeca beveiligingsdiensten.

Er gelden naar mijn weten geen aparte leeftijdsgrenzen voor het verkrijgen van het legitimatiebewijs voor horecaportiers.
Ook de horecaportier valt onder de WPBR. Deze wet stelt toch echt dat je voor het verrichten van enig beveiligingswerk de leeftijd van 18 jaar moet hebben bereikt.

Wel geldt de arbeidstijdenwet voor jeugdigen en die maakt het lastig voor jeugdigen om als horecaportier te werken omdat dat werk 's avonds laat en 's nachts gebeurt en je dan als 16 jarige niet mag werken.
Helemaal correct, maar niet van toepassing vanwege de minimumleeftijd die de WPBR stelt aan het verrichten van beveiligingswerkzaamheden.
Anderzijds; iemand van 17 aan de deur? Met alle respect hoor, maar ik zie het niet snel gebeuren.

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 17 augustus 2015, 18:04 »
Er staat naar mijn weten nergens in de Rpbr dat je 18 moet zijn voor horecaportier of beveiliger. Voor ESO geldt deze leeftijdsgrens wel.

David71098

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • nunc aut numquam
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015, 19:25 »
Heren, super bedankt voor jullie reacties. Ik stel het zeer op prijs en ben een stuk wijzer geworden. Zoals u al heeft gemeld, wordt het dus waarschijnlijk geen haalbare klus. Toch bedankt voor de informatie die jullie mij hebben gegeven  :)

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 27 augustus 2015, 00:44 »
Heren, super bedankt voor jullie reacties. Ik stel het zeer op prijs en ben een stuk wijzer geworden. Zoals u al heeft gemeld, wordt het dus waarschijnlijk geen haalbare klus. Toch bedankt voor de informatie die jullie mij hebben gegeven  :)

Het is haalbaar in de zin dat als je oud genoeg bent, het wèl mogelijk is. De examens voor de blauwe pas voor horecaportier - waar Libo al naar verwijst - stelt niet zoveel voor. Met name het theoretische gedeelte (het theorie-examen) is voor jouw als VWO'er een eitje. Het is een prima bijbaan om wat bij te verdienen op die leeftijd, maar dan moet je wel een geschikte deur vinden. Afhankelijk van de regio staan veel beveiligingsbedrijven of horecagelegenheden niet te springen om 18-jarige horecaportiers - al kun je wel eens geluk hebben bij horecagelegenheden waar veel jong publiek op af komt (zoals studenten).

- -

Echter heb ik het gevoel dat je het beroep teveel romantiseert. Wanneer je wilt gaan knokken, dan moet je gewoon op een vechtsport gaan en wedstrijden vechten. Horecaportiers van vandaag de dag zijn juist heel mondig en proberen problemen op een zo sociaal mogelijke manier op te lossen. Dit is ook nodig, want als je een keer te fysiek handelt en men doet (gegrond) aangifte tegen jou, ben je je blauwe beveiligingspas zo weer kwijt.

Natuurlijk moet je wel eens ingrijpen in een vechtpartijtje en wat personen naar buiten werken. Zoals reeds gezegd, heb je daarvoor precies dezelfde rechten als iedere burger. Klakkeloos in vechtpartijen springen is vaak een no-go (al helemaal op jouw leeftijd..) en klappen zul je niet vaak uitdelen. Het zal geregeld wat duw- en trekwerk zijn, maar daar blijft het meestal bij. De enige uitzonderingen zijn bijvoorbeeld wanneer je jezelf echt moet verdedigen (en je daardoor ook kunt beroepen op zelfverdediging of noodweer). Of je karate daarbij van pas komt.. Ik vraag het me af. In dergelijke situaties komt bijvoorbeeld Krav Maga veel beter tot zijn recht.

David71098

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • nunc aut numquam
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 1 september 2015, 18:56 »
He Jochem,

thanks voor de info  :)
En het gaat niet om het vechten, het gaat meer om het stoer erbij staan. Ik ben op festivals altijd wel onder de indruk van die gasten met kale koppen en oortjes in. En ik ben ook een goede prater hoor. Vaak genoeg vrienden van mij geholpen die op het punt stonden te gaan knokken door met die andere jongens even te praten. Dat vermelden van mijn karate achtergrond was meer om aan te geven dat ik niet vies ben  van mogelijk fysiek contact, wanneer nodig. In ieder geval nogmaals bedankt voor de info

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Even voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 5 september 2015, 20:17 »
He Jochem,

thanks voor de info  :)
En het gaat niet om het vechten, het gaat meer om het stoer erbij staan. Ik ben op festivals altijd wel onder de indruk van die gasten met kale koppen en oortjes in.

Geen dank, daar is dit forum immers voor! :)

Die uitstraling (die in mijn ogen meer gericht is op het "oude beveiligingswerk", de beveiligers van vroeger) hoor ik wel vaker als motivatie van jonge mensen die in de beveiliging (en dan specifiek de evenementen- en horecabeveiliging) aan het werk willen. Of een dergelijke uitstraling echter gewenst is, ligt in mijn ogen puur aan het type evenement. Middels inhuurklussen ben ik inmiddels werkzaam geweest voor veel bedrijven (in de evenementen- en horecabeveiliging) en wat betreft deze uitstraling zitten daar enorme verschillen in. Sommige bedrijven richting zich erg op het sociale en zetten daardoor veel (vaak jonge) dames in. Andere bedrijven mikken meer op het natuurlijk overwicht van de beveiligers. Dit hangt natuurlijk ook af van de aard van de evenementen en horecalocaties.

Desalniettemin ben ik van mening dat je toch vaak wel wát grotere mannen nodig hebt bij veel evenementen of horecagelegenheden. Het is leuk dat bijvoorbeeld jonge dames vaak mondeling (en heel sociaal) problemen op kunnen lossen, maar er kunnen altijd situaties ontstaan waarbij er fysiek ingegrepen dient te worden. Denk hierbij - inderdaad - aan vechtpartijen of het fysiek verwijderen van iemand van het terrein of de locatie. Dan heb je vaak weinig aan dergelijke dames. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, ik ben tijdens een (vriendschappelijk) stoeipartijtje een keer genadeloos gevloerd door een toch vrij jonge dame en in een verschrikkelijke klem gelegd. Ze bleek een Brazilian jiu-jitsu achtergrond te hebben, die ze natuurlijk vooraf verzweeg  ;D.

Om kritiek te voorkomen, het geslacht bepaalt niet altijd of je ook iets hebt aan je collega's als het er echt op aan komt. Mocht je gaan werken binnen deze sector (en dan specifiek in de horeca- en evenementenbeveiliging) dan zul je ook veel jongens en mannen tegenkomen die toch wel stoer of zelfverzekerd over komen, maar zodra je hun hulp nodig hebt kijken ze weg, kijken ze toe of lopen zelfs weg. Verschrikkelijk. Dergelijke personen worden door onze Engelstalige collega's ook wel "jacket fillers" genoemd: mensen die een jas op vullen..