Auteur Topic: ouderschaps verlof en 8 (rv) dagen.  (gelezen 5745 keer)

it s me only me

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
ouderschaps verlof en 8 (rv) dagen.
« Gepost op: zondag 14 juni 2015, 08:49 »
wie weet hoe het zit als het volgende zich voor doet:

collega heeft 2 vaste dagen per week ouderschapsverlof, dus 8 per periode.
moeten de 8 verplichte dagen er dan nog naast gepland worden of kan men op de dagen van het ouderschapsverlof als een RV/blanco dag plannen.

ik ben van mening van niet, in mijn ogen is ouderschapsverlof 8 uur verlof (onbetaald) en dienen je 8 verplichte dagen daarnaast gepland te worden. dus minimaal 16 dagen verplicht vrij per periode

maar misschien ziet iemand anders het anders, dan hoor ik het graag.

gaat trouwens om iemand die normaal 152 uur had en nu met ouderschapsverlof dus 88 uur heeft

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: ouderschaps verlof en 8 (rv) dagen.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 14 juni 2015, 09:43 »
In de CAO staat dat je vrije dagen 35 dagen van te voren kunt vastleggen. De WG heeft dan 7 dagen de tijd om te reageren. De acht vrije dagen is een gelden voor fulltimers, en parttimers hebben er meer natuurlijk. Roostervrije dagen bestaan niet meer. Het is arbeidstijd en vrije tijd. Over zijn vrije tijd kan de werknemer naar believen beschikken.
Voor de volledigheid hieronder het betreffende artikel.

ARTIKEL 21     
INROOSTEREN
1.  Iedere donderdag deelt de werkgever aan de werknemer het rooster mede voor een periode van 28 dagen (voortschrijdend systeem). In het  rooster zijn per loonperiode maximaal 20 tijdvakken en/of arbeidstijd  opgenomen.
Het  rooster  bevat  per  loonperiode  minimaal  8  vrije  dagen  waarvan minimaal  2  periodes  van  twee  aaneengesloten  vrije  dagen  waarvan minimaal 1 een weekend betreft waar geen arbeid wordt verricht (per bedrijf kunnen met instemming van cao-partijen andere afspraken worden gemaakt).
De werknemer heeft het recht om zijn voorkeur voor deze (minimaal) acht vrije dagen kenbaar te maken. Hij moet daarvoor uiterlijk 35 dagen voorafgaande aan de loonperiode een schriftelijk verzoek indienen.
Indien de werkgever niet uiterlijk 28 dagen voor aanvang loonperiode het verzoek afwijst, dan gelden de aangevraagde dagen voor de werknemer als vrije dagen.

Hieruit volgt dat je, in principe, al je vrije dagen zou kunnen plannen.

it s me only me

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ouderschaps verlof en 8 (rv) dagen.
« Reactie #2 Gepost op: zondag 14 juni 2015, 10:05 »
dagen aanvragen om vast te zetten 35 dagen vooraf gaand is zinloos, wordt standaard afgewezen.

maar artikel 21 geeft mij echter niet het antwoordt op de vraag.

de vraag is mogen de minimaal 8 verplichte vrije dagen op de dagen gezet worden waarop ouderschapsverlof wordt opgenomen? (althans 6 van de 8 aangezien 2 dagen in het weekend vallen)


In de CAO staat dat je vrije dagen 35 dagen van te voren kunt vastleggen. De WG heeft dan 7 dagen de tijd om te reageren. De acht vrije dagen is een gelden voor fulltimers, en parttimers hebben er meer natuurlijk. Roostervrije dagen bestaan niet meer. Het is arbeidstijd en vrije tijd. Over zijn vrije tijd kan de werknemer naar believen beschikken.
Voor de volledigheid hieronder het betreffende artikel.


dit ben ik niet met je eens, ook een parttimer heeft maar 8 verplichte vrije dagen, met een groeimodel kan je net zo veel tijdvakken van 10 uur als een fulltimer krijgen. en met een vast model kan je ook net zo veel tijdvakken krijgen  maar dan afhankelijk van het aantal uur dat je werkt van hoeveel uur je tijdvak is.

maar dat staat los van de vraag natuurlijk

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: ouderschaps verlof en 8 (rv) dagen.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 14 juni 2015, 10:53 »
dagen aanvragen om vast te zetten 35 dagen vooraf gaand is zinloos, wordt standaard afgewezen.

Vervelend als dat zo is, maar het is niet mijn ervaring. Als dat standaard gebeurt zou ik toch eens om de reden vragen. Verder mogen ze deze vrije dagen wel afkeuren maar ze moeten daar dan, voor zover mij bekend, een alternatief voor bieden.

maar artikel 21 geeft mij echter niet het antwoordt op de vraag.

de vraag is mogen de minimaal 8 verplichte vrije dagen op de dagen gezet worden waarop ouderschapsverlof wordt opgenomen? (althans 6 van de 8 aangezien 2 dagen in het weekend vallen)
Het antwoord zit eigenlijk al in de vraag. Ouderschapsverlof is iets anders dan een vrije dag.
Wanneer dagen van het ouderschapsverlof op de, zoals jij het noemt, verplichte vrije dagen wordt gezet, blijft het recht op die uren ouderschapsverlof bestaan. Het ouderschapsverlof is gerelateerd aan je wekelijkse arbeidsduur (26X). Voorbeeldje:
Stel dat iemand recht heeft op 780 uur ouderschapsverlof (=130 dagen van 6 uur) en hij wil dit opnemen op een wekelijkse vaste dag. Drie maal wordt er ouderschapsverlof ingepland en de vierde maal valt dit op een vrije dag. Dan wordt er dus 3X 6 uur ouderschapsverlof opgenomen en geen 4 maal. Resultaat hiervan is dat werknemer nog 127 dagen over heeft in plaats van 126.

Dus als het gebeurt is het gunstig voor de werknemer want hij kan langer van zijn ouderschapsverlof omdat hij er langer over doet zijn 130 dagen op te maken. Voor de werkgever is het ook niet ongunstig omdat hij wat flexibeler blijft. Ik weet niet of het formeel mag, maar ik denk dat het er om gaat dat werknemer op de bewuste dag vrij is. Waar je wel op moet letten is dat er in zo'n geval geen ouderschapsverlof wordt afgeboekt. Wil je dit verlof echt naast je vrije dagen opnemen kun je daar afspraken over maken met je werkgever natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 juni 2015, 11:03 door CP »

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ouderschaps verlof en 8 (rv) dagen.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 17 juni 2015, 17:51 »
Ouderschapsverlof komt bovenop de 8 RV dagen per periode. Neem je dus elke week een dag ouderschapsverlop op, 4 in een periode, dan ben je dus 12 dagen per periode vrij.