Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Planner

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 7
31
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / Rooster
« Gepost op: woensdag 28 oktober 2015, 20:45 »
Op de facebook pagina van de FNV wordt gevraagd of een rooster aan de CAO voldoet:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1058669954157816&set=o.174160802701556&type=3

Het betreft dus 3 diensten:
D: 06:00 - 14:00
A: 14:00 - 22:00
N: 22:00 - 06:00

En de 4 fulltimers werken allemaal volgens hetzelfde schema (V is vrij):

D D A A N N N V V V D D A A N N V V V D D A A N N V V V

Ik ben erg benieuwd wat jullie van dit rooster vinden? En vooral ook, voldoet dit nu wel of niet aan de CAO/ATW?

32
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / Pensioen Parttimers
« Gepost op: dinsdag 15 september 2015, 03:34 »
Zowel de Unie als ook de FNV melden dat de onderhandelingen voor de nieuwe CAO stagneren, omdat er eerst nog een aantal punten uit het verleden in de weg staan. Een nieuw punt daarbij is het pensioen voor parttimers, die alleen over hun contracturen pensioen opbouwen maar niet over de meeruren. In de CAO staat immers:

"Onder pensioengevend loon wordt verstaan: het vaste basissalaris, vermeerderd met de vakantiebijslag. Overige toeslagen en vergoedingen blijven buiten beschouwing."

Alleen hoe zit dit nu? Volgens mij is het vrij simpel, er mag geen onderscheid gemaakt worden in arbeidsvoorwaarden tenzij dat objectief gerechtvaardigd is. Maar daar zal toch wel wat jurisprudentie over te vinden zijn. En jawel hoor, even googlen en ik kwam uit bij een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling, dat op 2 oktober 2012 is overgegaan in het College van de Rechten van de mens, oordeelnummer 1997-72:

http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen/1997-72/detail

Bij 4.5 in de uitspraak lees ik:

"4.5.De vraag die vervolgens voorligt, is of er sprake is van gelijke beloning van voltijdwerkers en deeltijdwerkers. Uit het hierboven genoemde arrest van het HvJ in de zaak Helmig vloeit immers eveneens voort, dat de totale beloning die aan voltijdwerkers wordt betaald bij hetzelfde aantal uren dezelfde moet zijn voor deeltijdwerkers. Uren die een deeltijdwerker overwerkt maar die nog binnen de normale arbeidstijd vallen, dienen ten aanzien van alle elementen en voorwaarden op gelijke wijze beloond te worden als de gewerkte uren van een voltijdwerker, ongeacht of deze buiten de contractuele arbeidsduur van de deeltijdwerker vallen.

Dat betekent dat naast de betaling van het geldende uurloon ook gelijke toekenning van vakantierechten en -toeslag, pensioen-rechten en dergelijke dient te geschieden aan de deeltijdwerker over de extra gewerkte uren. Is dat niet het geval dan is ten aanzien van dat onderdeel sprake van onderscheid op grond van arbeidsduur en moet beoordeeld worden of het onderscheid objectief gerechtvaardigd is.
....
In het Pensioenreglement is geen regeling opgenomen voor de opbouw van pensioenrechten voor deeltijdwerkers over de extra gewerkte uren, niet zijnde overuren in de zin van de CAO.
Dat betekent dat deeltijdwerkers, over de door hen gewerkte extra uren, anders dan voltijdwerkers die dezelfde uren werken, in principe geen pensioenaanspraken opbouwen.
Hierover draagt de werkgever geen werkgeverspremie af, hetgeen betekent dat het bruto uurloon voor de extra gewerkte uren voor een deeltijdwerker in verhouding lager uit valt dan voor een voltijdwerker bij hetzelfde aantal gewerkte uren. Daarmee ontstaat er een onderscheid in het totale uurloon van de
deeltijdwerker ten opzichte van de voltijdwerker.
...
Ten aanzien van de vraag of dit onderscheid objectief gerechtvaardigd is, heeft de wederpartij aangegeven dat zij gehouden is de geldende pensioenreglementen toe te passen.

Het feit dat de wederpartij gehouden is de CAO te volgen, en haar werknemers bij het bedrijfspensioenfonds aan te melden, ontslaat haar evenwel niet van de verplichting tot naleving van artikel 1637ij a BW/ 7:648 BW.9 Deze verplichting richt zich tot iedere werkgever, en kan niet ontlopen worden door een verwijzing naar collectieve afspraken. Het gemaakte onderscheid is derhalve niet objectief gerechtvaardigd."


Het oordeel op dit punt in deze zaak luidde dan ook dat de betrokken werkgever:

"onderscheid naar arbeidsduur heeft gemaakt als verboden in artikel 7A:1637ija Burgerlijk Wetboek/7:648 Burgerlijk Wetboek door voor deeltijdwerkers niet automatisch pensioenpremies af te dragen over gewerkte extra uren."

Dat lijkt mij dus vrij duidelijk. Ik zou namelijk niet weten welk argument gebruikt zou kunnen worden om dit objectief te rechtvaardigen. En ook het gegeven dat dit in de CAO en/of het pensioenreglement staat (zonder objectieve rechtvaardigingsgrond) ontslaat de werkgever dus ook niet van haar verplichtingen.

Dus ik zou zeggen tegen alle parttimers die wel eens meeruren werken. Wacht niet af op het gesteggel tussen werkgevers en vakbonden, maar stap naar je rechtsbijstandverzekering en ga je recht halen. Zorg in ieder geval dat je de verjaring zo spoedig mogelijk stuit, je kunt namelijk tot 5 jaar terugvorderen, waarbij de datum waarop je dit aan de werkgever kenbaar maakt bepalend is:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel10/Afdeling4/Artikel648/
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/Boek3/Titel11/Artikel307/



33
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / CAO onderhandelingen begonnen
« Gepost op: zaterdag 5 september 2015, 15:12 »
"Er is een start gemaakt en er is een vruchtbare bodem gelegd voor onderhandelingen"

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/850338948377727

Ik kan mij helemaal NIETS voorstellen bij die "vruchtbare bodem"! Als ik eerder lees hoe ver de bonden en werkgeverorganisatie van elkaar afstaan als het alleen al gaat om de uitleg van de kostenneutraliteit, en op het punt van de ORT over vakantiedagen, en als ik lees wat beveiligers hebben ingebracht aan wensen, dan is een akkoord nog (heel) ver weg.

De FNV is dan ook iets minder optimistisch en realistischer.

"Vakbonden en werkgeversorganisatie hebben tijdens de eerste onderhandelingsdag hun voorstellenbrieven uitgewisseld. Daaruit bleek dat de verschillen enorm zijn. "

https://fnvbeveiliging.nl/nieuws/254-cao-pb-vruchtbare-bodem.html

Maar ook zij spreken van "een vruchtbare bodem". Nu snap ik best dat je na een paar uur praten niet meteen de tegenpartij af gaat kraken, maar om te praten over "een vruchtbare bodem" als je constateert dat "de verschillen enorm zijn" vind ik niet echt een gelukkige woordkeuze. Verder schrijft de FNV:

"Werkgevers en vakbonden gaan samen benoemen wat de meest dringend gewenste wijzigingen zijn, zowel voor mensen als voor bedrijven. Daarbij denken we nog even niet aan de kosten"

Dat laatste is precies waar het de vorige keer dus helemaal mis is gelopen. Toen heeft men namelijk vooraf afgesproken dat het kostenneutraal moest zijn. En vervolgens is men jaren gaan praten, zonder over de kosten na te denken. Pas op het laatste moment kwam dat weer aan bod, en nu, jaren na het afsluiten van het akkoord, is er nog steeds geen overeenstemming over die kostenneutraliteit!

Wanneer gaat men nu eens leren van eerder gemaakte fouten  ???  :(  :o

34
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / Aanvraag beveiligingspas gaat langer duren
« Gepost op: donderdag 20 augustus 2015, 17:31 »
De beveiligingsbranche gaat nu ook hinder ondervinden van de acties bij de politie. De behandeling van nieuwe aanvragen voor verloven voor (onder andere) beveiligingspassen wordt vanaf vrijdag 21 augustus uitgesteld. Het uitstel duurt in eerste instantie 2 weken; per 21 september wordt de uitstelperiode voor onbepaalde tijd verlengd naar 4 weken. Concreet betekent dit dat nieuwe aanvragen pas na twee of vier weken in behandeling worden genomen.

http://www.acp.nl/actueel/middelen/nieuws/nieuwsbericht/archive/2015/08/article/nieuwe-acties-vreemdelingenpolitie-en-vergunningen-schietsport-13605.html

Verder staat er:

Uitgezonderd van de actie zijn verlengingen van lopende verloven en aktes....

35
Nieuws en evenementen / De Unie: Staken levert niks op
« Gepost op: maandag 12 januari 2015, 15:27 »
http://www.unie.nl/actueelnieuws/articletype/articleview/articleid/38565/de-unie-staken-levert-niks-op

https://www.unie.nl/campagnebeleid

Een uitspraak die mij opvalt:

"Maar dan hebben we het wel over een verleden waar er nog een klassieke tegenstelling was tussen werkgevers en werknemers. In de huidige tijd voelen de meeste mensen die tegenstelling niet meer"

Ik denk dat deze tegenstelling er inderdaad niet zou moeten zijn. Maar wat mij nu steeds opvalt in de reacties hier, maar ook die op de facebookpagina van de Unie zelf, dat voor veel werknemers in deze sector deze tegenstelling nu juist heel diepgeworteld lijkt te zitten.


36
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / "Baangarantie" bij contractwisseling
« Gepost op: woensdag 10 december 2014, 12:19 »
Een aantal jaar geleden werd de nieuwe CAO met de nieuwe werktijdenregeling afgesproken. En hoewel zelfs veel voorstemmers ook toen al niet zo veel zagen in die nieuwe werktijdenregeling, hebben velen van hen toch voor gestemd, omdat er naast de nieuwe werktijdenregeling nog een andere, volgens de bonden, zeer belangrijke afspraak was gemaakt, namelijk de "baangarantie" bij contractwisselingen. Ook toen al heb ik mijn vraagtekens gezet bij deze afspraak, en vandaag blijkt maar weer eens hoe "hard" deze afspraak is. Op Facebook lees ik namelijk het volgende:

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/723813897696900

Maar hoe zit het nu? Ik citeer:

"Na een aanbesteding afgelopen zomer werden de beveiligingswerkzaamheden op de locaties Rotterdam, Maasvlakte en Eindhoven gegund aan Dimarsec uit Rotterdam. EON verbond hieraan de voorwaarde dat de betrokken beveiligers met behoud van al hun rechten en plichten zouden worden overgenomen door het kleinere beveiligingsbedrijf, zoals geregeld in de cao Particuliere Beveiliging."

Waarom zou EON de voorwaarde in de aanbesteding expliciet nog moeten opnemen, als het toch al "geregeld" is in de CAO?

"Yolanda Reus, bestuurder FNV Beveiliging: “Deze voorwaarde liet geen ruimte voor misverstanden. De beveiligers wisten waar ze aan toe waren en maakten zich op voor de overgang naar hun nieuwe werkgever.”

Vlak voor kerst staan opeens banen op de tocht

Echter, EON keerde op zijn schreden terug en trok de aanbesteding in. Na een korte periode van onduidelijkheid werd het nieuwe contract alsnog aan Dimarsec gegund. Maar dan wel onder hele andere voorwaarden. Hierdoor zijn de beveiligers niet langer verzekerd van hun baan bij de volgende werkgever."


Pardon? Niet langer verzekerd van hun baan? EON kan dan wel de aanbesteding in hebben getrokken en een andere contract aan Dimarsec hebben gegund, maar daarmee is het aantal uren toch niet veranderd? En als EON het niet expliciet in het contract heeft gezet, dat maakt toch niet uit want het staat toch ook gewoon in de CAO? Waarom is er nu opeens wel ruimte voor misverstanden?

"Debbie Ritsma, bestuurder CNV Dienstenbond: “Door deze plotselinge verandering staat de baan van deze mensen zo vlak voor de feestdagen op de tocht. EON verandert tijdens het spel de spelregels. En laat beveiligers die al lange tijd EON- beveiliger zijn, achter in de kou.”

EON, neem je verantwoordelijkheid"


Natuurlijk, EON heeft in deze zeker een grote verantwoordelijkheid. Maar hoe zit het met de verantwoordelijkheid van de bonden? Hoe "hard" is nu eigenlijk de afspraak die zij in de CAO hebben vastgelegd? Of blijkt ook deze afspraak weer boterzacht, en kunnen opdrachtgevers en werkgevers door slimme trucjes onder artikel 95 van de CAO uitkomen en vissen beveiligers wederom weer eens achter het net?

Mij lijkt dat de bonden in deze ook heel wat uit te leggen hebben, en niet alleen maar naar anderen moeten wijzen...


42
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / Evaluatie
« Gepost op: donderdag 11 september 2014, 23:09 »
Achter de schermen kreeg ik de vraag, "Wat ik zou stemmen"? Mijn eerste reactie is dat ik, gezien de omstandigheden, VOOR zou stemmen.

En daarbij kijk ik eigenlijk naar slechts 1 punt, namelijk de evaluatie. Die is namelijk heel belangrijk, veel belangrijker dan die loonsverhoging. Want mijn inschatting is dat er veel meer dan dat gecompenseerd moet gaan worden, ondanks dat ik de manier waarop de evaluatie plaatsvind niet helemaal correct vind. En ik hoop (helaas weet ik het na vele maanden nog steeds niet zeker) dat alle punten er inderdaad inzitten.

En nu lijken de bonden de dus te zeggen, dat wanneer er tegen het akkoord gestemd wordt, deze evaluatie de prullenbak in te gaan. En dat is dus wat er zeker niet moet gebeuren. Maar nu schrijft een kaderlid van de Unie:

"Ik heb voor gestemd en ben blij dat ik lid ben van de unie security dan weet je wat je hebt en woord is woord."


https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/680930251985265?comment_id=680958315315792&offset=0&total_comments=6

Een woord is dus een woord. Maar wacht nu eens even! Wat hebben de bonden nu gezegd? Ik ben eens even gaan zoeken en kwam uit bij de hoofdlijnen van het CAO akkoord wat de bonden

http://www.uniesecurity.nl/Portals/2/Documenten/Particuliere%20beveiliging/Hoofdpunten%20De%20Unie%20Security%20nieuwe%20cao%20PB%2028122012.pdf

En dan lees ik:

"Cao-partijen committeren zich op voorhand aan de uitkomsten van het onderzoek."

Daar lijkt mij geen woord Spaans bij ze staan. Men committeert zich aan de uitkomst. Een uitkomst die pas ver na de looptijd van de toen afgesproken CAO zou liggen. Ik zie dus met de beste wil van de wereld niet, waarom de evaluatie nu opeens terzijde geschoven zou kunnen worden, zelfs wanneer er nu geen CAO komt?

Ik ben dus erg benieuwd hoeveel het woord van de Unie waard is? Wat is het nu? Hebben alle partijen zich nu wel of niet aan de uitkomst van het onderzoek gecommitteerd, en zo ja, waarom is de evaluatie nu dan een onzekere factor? Pas wanneer het antwoord op deze vraag helder is, zou ik een keuze kunnen maken.

43
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / Minurensysteem
« Gepost op: zondag 7 september 2014, 14:27 »
Regelmatig kom je kritiek tegen op het minurensysteem. Ik heb elders al uitgelegd, dat ook in de oude CAO de ADV een soort van minuren systeem was (eigenlijk zelfs een soort transporturensysteem). Veel werknemers zien dat echter het liefst verdwijnen. Een voorbeeld op de facebookpagina van de Unie

"Ik lees niks terug over de onderuren. Blijft dit gewoon structureel mogen rustige maanden je potje volstoppen. En in de zomermaanden en december weer dagen maken tussen de 9 en 12 uur?"

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/677142105697413?comment_id=677523185659305&offset=0&total_comments=24

Als ik dan de reactie van de Unie lees springen de tranen mij de ogen!

"Potje volstoppen kan tot 80 uur en er mogen per periode maximaal 16 uit wat bovendien 2 Jokers kost en 16 uur toeslag kost. Planner die zo indeelt zou ik ontslaan!"

Hoezo ontslaan? Waaruit valt te concluderen dat deze planner iets tegen de CAO afspraken doet? Alleen op het punt 12 uur diensten zou je een punt kunnen maken, maar zonder inhoudelijk precies te weten waar het om gaat zou wellicht artikel 29 van toepassing kunnen zijn.

Maar als we het even toespitsen op het minuren verhaal? Nergens staat dat deze planner er meer dan 80 uur instopt. Nergens staat dat deze planner er meer dan 16 per maand "uit haalt". Maar nog sterker, WAAR IN DE CAO staat dat? Dan blijkt dat men er kennelijk zonder meer van uit te gaan dat het hier om een fulltimer gaat. Ook in dat geval zie ik trouwens niet in waarom het dan om 2 jokers zou gaan, verplicht meer moeten werken als 160 uur gaat ten kost van 1 joker, en zolang dat allemaal gebeurt binnen vastgestelde tijdvakken blijft het bij die ene joker.

En wat is dit nu voor een vakbond? Een planner ontslaan die vermeende fouten maakt. Wat nu als die planner ook lid is van de Unie? Lekker dan als er op deze manier, zonder hoor en wederhoor, op basis van 2 zinnen, vergaande conclusies worden getrokken die kant nog wal raken!!!! Ik zou zeggen, vakbondsbestuurder eruit die een CAO afsluit waar de eigen achterban helemaal niets van moet hebben....

Maar goed, laten we weer even terugkeren naar het minurensysteem. Laat ik eens even een simpel voorbeeld noemen. We hebben een parttimer met een contract van 136 uur. In 8 rustige periode krijgt deze 128 uur ingepland en dus 8 minuren per loonperiode. Zelfs als dat 8 loonperiodes achter elkaar gebeurt zijn dat 64 uur, dus binnen de maximale grens van 80 uur. Helemaal niets aan de hand dus. In 4 drukke loonperiodes krijgt deze werknemers 152 uur ingepland, en haalt dan dus 16 uur per loonperiode in. Ik zie werkelijk niet in waar dit tegen de CAO ingaat? Of het allemaal eerlijk is, daar kan je over discussieren? Bijna alles in de CAO wat over parttimers gaat is naar rato. Het minurensysteem echter niet. Een fulltimer kan maximaal 80 uur opbouwen, 24 uur per loonperiode, maar een parttimer van 136 uur, zoals hierboven, maar ook een parttimer van bijv 32 uur (1 dag per week) kan dat ook, het is niet naar rato. De laatste kan dus bijv 3 periodes maar 8 uur ingepland krijgen, loopt dan 3 x 24 uur minuren op, en kan die in 1 periode verplicht ingeroosterd krijgen, en moet dan 108 uren werken, zonder daarvoor ook maar 1 cent extra te ontvangen. Wat mij betreft echt een belachelijke situatie.....

Maar goed, ik ben niet principieel tegen een minurensysteem, integendeel dus, ik vind het onontbeerlijk in een dienstverlenende sector. Alleen moet het allemaal wel eerlijk en transparant zijn. En ook niet onbelangrijk, ik denk dat flexabiliteit (en dit is daar een onderdeel van) beloond moet worden. Het is namelijk belastend voor de werknemer, en door de financiele prikkel voorkom je dat werkgevers er te pas en te onpas gebruik, wellicht wel misbruik van gaan maken.

Zoals gezegd, ik denk dat het gewoon nodig is om een dergelijk systeem te hebben. Want wat nu als er geen minuren systeem is, en we kijken naar bovenstaand voorbeeld waar het dus kennelijk zo is dat gedurende de meeste periodes de werknemer maar 128 uur nodig is, en gedurende een aantal periodes 152 uur. Zonder minurensysteem had deze werknemer dan waarschijnlijk geen contract voor 136 uur, maar slechts voor 128 uur gehad. En wanneer deze werknemer dan in 4 loonperiodes alsnog 152 uur gaat werken, dan werkt deze werknemer precies hetzelfde aantal uren, verdient deze dus uiteindelijk precies het zelfde alleen structureel minder en in een paar periodes (veel) meer.

Het gevolg van minder flexibiliteit in een CAO is dat werkgevers op andere manieren flexibiliteit gaan creëren, door bv minder contracturen te geven, inhuren van uitzendkrachten/ZZP'ers etc, en dat is dus precies wat er gebeurt in deze branche en dat is wat volgens mij de bevestiging dat de flexibiliteit in deze CAO niet goed geregeld is en dus ook werkgevers deze CAO/roostersystematiek niet zien zitten.

En ik snap werknemers wel die liever de flexibiliteit beperkt zien, maar ik denk dat het een taak is van de vakbonden om het eerlijke verhaal te vertellen, dat flexibiliteit nodig is, en dat je dat beter eerlijk over ALLE werknemers kunt verdelen, en daar dan goede en vooral ook WERKBARE afspraken over maakt en geen theoretisch verhaal dat niet werkt, en niet te vergeten er een goed beloning over afspreekt. En dus niet deze steeds zoveel mogelijk te beperken omdat de achterban daar maar om roept maar duidelijk maken dat er dan steeds minder werknemers met kleinere contracten komen, en er steeds meer uitzendkrachten en ZZP'ers komen die al die flexibiliteit moeten leveren. Want linksom of rechtsom, beveiligingsbedrijven moeten flexibiliteit hebben

En net zoals die planner die de Unie dus zou ontslaan wellicht wel lid is van de Unie, zo zijn die uitzendkrachten en ZZP'ers dat misschien ook wel, en zouden die ook graag zien dat de Unie voor hen belangen opkomt?



44
De afgelopen jaren was het voornamelijk de Unie die communiceerde naar de achterban via internet. Ik heb daar dan ook vaak iets over gezegd. Regelmatig vond ik de informatie die men gaf wel heel eenzijdig, en ook werd de mening en beoordeling van vele punten in de loop der tijd aangepast aan de ontwikkelingen. Zo werd kritiek op punten in de CAO akkoord VOOR de stemming weggewuifd, en na de stemming begon men dan te draaien.

Het leek ook wel alsof de Unie het woord voerde namens de andere bonden. Want bijna alle communicatie was afgestemd met de andere vakbonden. Ik heb wel eens geroepen dat er voor beveiligers ook helemaal niets te kiezen was, behalve dan wel of geen lid worden van een vakbond, welke maakte helemaal niets uit, men voerde dezelfde koers.

Na het laatste CAO akkoord heeft de FNV echter radicaal de koers gewijzigd en voert een heel eigen koers, daar waar de andere bonden nog steeds samen optrekken. Nu heeft de FNV een historisch overzicht geplaatst:

https://fnvbeveiliging.nl/component/rsfiles/voorbeeld.html?path=1+CAO%2FParticuliere+beveiliging%2FLedenraadpleging%2FTeleurstellende+protocollaire+bepalingen+cao+PB.pdf

Wat ze er, net als in het verleden de Unie, niet bij vertellen, is dat zij daar, in al die jaren naar hun achterban helemaal nooit een echt probleem van hebben gemaakt., De achterban kon roepen wat ze wilden, maar de CAO akkoorden die gesloten werden werden nog net niet de hemel ingeprezen. En nu zijn het opeens de werkgevers die al die jaren de boel gefrustreerd hebben? Als het dan zo ernstig was, waarom heeft de FNV dan niet veel eerder de stekker er uit getrokken? De werknemers zitten nu opgezadeld met een CAO waar niemand op zat te wachten!!!

Een opvallende constatering in het bericht vind ik bij punt 2, het in 2008 overeengekomen onderzoek naar de bijzondere uren. Daarover zegt de FNV nu:

"Dit onderzoek is nooit ten einde gebracht ondanks de nadrukkelijk wens daartoe van de vakbonden"

Allereerst de opmerking "nooit ten einde gebracht". Dat suggereert op zijn minst dat het onderzoek wel is opgestart. De Unie heeft daarover echter een keer gezegd dat het "nooit is uitgevoerd". Dat lijken mij toch 2 verschillende zaken. Maar nog mooier is dat het "de uitdrukkelijk wens was van de vakbonden". Als het zo belangrijk is (en dat lijkt mij wel, dit is waar al vele jaren vragen over komen), dan ga je toch als vakbonden niet af zitten te wachten dat werkgevers eindelijk eens mee gaan doen. Als ze niet willen, dan laat je toch zelf gewoon onderzoek doen, of het "tot een einde brengen"    als het al is opgestart,

Wat is de reden dat dit onderzoek  nooit tot een einde is gebracht? Ik vraag mij af of de vakbonden wel zitten te wachten op de uitslag van een dergelijk onderzoek? Want ik denk namelijk dat de uitkomst heel anders zal zijn dan waar de achterban op hoopt, namelijk dat de ORT veel te laag zijn ten opzichte van andere sectoren. En ik denk dat de vakbonden dat ook weten, en daarom helemaal geen haast hebben gemaakt met dat onderzoek! Want nogmaals, als het zo belangrijk is, dan heb je daar echt de werkgevers niet voor nodig om een onderzoek te laten doen!

En om nu, 6 jaar nadat je het hebt afgesproken, de werkgevers daarvan de schuld te geven, terwijl je daar zelf al die jaren bij was en het hebt toegelaten, dat vind ik wel een zwaktebod. En dan zijn er nog andere punten waarbij ze nog veel verder terug in de tijd gaan. Je maakt het jezelf als bestuurder wel heel ongeloofwaardig naar je achterban toe  als je met zo'n lijstje aan komt zetten.....
 

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 7