Auteur Topic: 16vac/12vdc over één kabel  (gelezen 1943 keer)

vfr16v

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
16vac/12vdc over één kabel
« Gepost op: zondag 5 mei 2019, 21:00 »
Hi!

Ik heb bij mij thuis een kleine uitdaging/c.q. probleem. In mijn groepenkast heb ik plaats voor 48 modules maar die zit vol. Nu zitten er in mijn meterkast ook 2 * 3 inbouwdozen die fungeren als zwakstroomlasdozen. Er loopt een kabel vanaf de centrale naar zo'n lasdoos en vanuit diezelfde lasdoos loopt er ook een buis naar de meterkast en naar de deurbel.

De kabel vanaf de centrale wordt momenteel gebuikt voor de aansturing van de buitenverlichting (2 aders). Ik heb dus nog 4 aders over.

Nu heb ik een nieuwe deurbel van Hikvision die op 16VAC werkt maar ik heb geen plek meer voor die trafo in de meterkast omdat ik óók een aardlekautomaat moest plaatsen voor mijn zonnepanelen.

Wat mijn idee was is om een kleine DIN rail in mijn ATS centrale te plaatsen en hierop de trafo van de deurbel te monteren. Twee aders van eerdergenoemde kabel wil ik gebruiken als voeding voor de deurbel.

Dit houdt in dat de relaissturing van 12VDC over 2 aders gaan en in dezelfde kabel dan straks ook de voeding voor de bel van 16VAC. Geen idee of dit mag/ kan. Als er nergens een voorschrift dat zegt dat het niet mag en dat een beltrafo van een vreemde spanning op een DIN rail zit in mijn centrale dan voorzie ik geen probleem. Wat is jullie opinie hieromtrent?

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 16vac/12vdc over één kabel
« Reactie #1 Gepost op: maandag 6 mei 2019, 13:01 »
zie de installatierichtlijn voor alarmapparatuur:
https://dehaanadviseur.nl/?item=kaartenbak_2019#75
aanmeldingen voor de kaartenbakken zijn kosteloos.

vfr16v

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 16vac/12vdc over één kabel
« Reactie #2 Gepost op: maandag 6 mei 2019, 13:42 »
Thnx! Mooi systeem, zo'n kaartenbak. Zoals ik het interpreteer is het niet aan te raden...