Auteur Topic: Vrije tijd  (gelezen 5495 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Vrije tijd
« Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 13:43 »
Ook de FNV doet een duit in het zakje:

"Oh en wat vrije tijd betreft...

Op dit moment mag een werkgever iedere periode een dag van je afpakken (intrekken RV dag zonder er een voor terug te geven). Dat staat in de cao en kan je dus 13 vrije dagen op jaarbasis kosten!!

In de nieuwe cao is alle vrije tijd RV (alleen noemen we dat niet meer zo) en kan een werkgever niet zomaar aan je vrije tijd komen, 8 momenten per jaar uitgezonderd EN die 8 momenten moet hij ook inzetten als hij je meer dan 160 uur wil verplichten te werken.. (En let wel, die toegestane verplichting tot 160 uur is LAGER dan de huidige verplichting tot 176 uur!!)"



http://www.facebook.com/fnv.beveiliging/posts/486721261369590?comment_id=5426446&offset=0&total_comments=69

Nu weet ik natuurlijk niet hoe het nu overal gaat, maar mijn ervaring is dat planners veelal een goed contact met werknemers hebben, met name met werknemerrs die graag een stapje meer willen doen (vaak gedreven door het financiele aspect). Ik heb nog NOOIT, maar dan ook nog NOOIT iemand gedowngen om op een eerder vastgestelde Roostervrije dag te komen werken, hoewel de CAO dat wel toestaat. Ik vraag dat gewoon netjes en wanneer men ja zegt, dan krijgt men uiteraard altijd de uren vergoed en + een toeslag voor het werken op een eerder vastgestelde RV dag endaarbovenop ook nog eens overwerktoeslag op het moment dat het meer dan 160 arbeidsuren (152 gewerkte uren) zijn. Dat is voor beide partijenen een win-win situatie. Ik heb het rooster dicht, de werknemer verdiend een centje bij

In de nieuwe situatie is het helemaal niet zeker dat wanneer ik iemand vraag om iets extra's te doen, deze persoon ook de uren uitbetaald krijgt, want als hij/zij minuren heeft staan, dan worden die eerst weggewerkt. En des te meer ik rekening houdt met de werknemer om het zo vroeg mogelijk te vragen, des te minder verschuivingstoeslag krijgt hij/zij. Aan de overwerktoeslag veranderd verder niet zo veel, maar per saldo wordt het veel minder aantrekkelijk om over te werken. Het zal dus voor mij moeilijker worden om vrijwilligers te vinden. Dan heb ik dus geen andere keus door op een gegeven moment mensen te gaan verplichten, met als gevolg dat zij helemaal geen verschuivingstoeslag meer krijgen. Dit is toch een absurde situatie!!!!  :o :( >:(

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Vrije tijd
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 13:57 »
Tja, hieruit blijkt maar weer eens dat het bedacht is door mensen van achter een bureau!!
En van de praktijk weten ze echt helemaal niks.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Vrije tijd
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 14:42 »
Ik zie nu pas dat ik nog even door het moeten lezen. Want wat scherst mijn verbazing:

"zolang je maar naar alle aspecten hebt gekeken EN hebt nagedacht over de toekomst zonder cao... want terug naar de onderhandeltafel gaan wij niet)"

Nou, als een vakbond er zo in staat, dan zou ik zeggen, zo snel mogelijk opzeggen en naar een andere vakbond overstappen. Maarten Hoelscher van de Unie doet soms wel eens onhandige uitspraken, maar zo bont maakt hij het gelukkig niet. Want hij zegt:

"de regel is dat leden altijd gelijk hebben. En als zij geen gelijk hebben, geldt regel 2 en dat is dat leden gelijk hebben. Zo zit onze democratie in elkaar. "

http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/7310/waarom

Wat ook opvalt is dat de FNV als enige van de 3 een ander titel boven het artikel van 17 januari heeft:

Geen cao en dan?

ipv

‘Nee’ tegen cao beveiliging? En dan…

Nu wordt mij duidelijk wat men daarmee bedoeld....  :o


beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vrije tijd
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 15:39 »
Ik zie nu pas dat ik nog even door het moeten lezen. Want wat scherst mijn verbazing:

"zolang je maar naar alle aspecten hebt gekeken EN hebt nagedacht over de toekomst zonder cao... want terug naar de onderhandeltafel gaan wij niet)"

Als de CAO wordt afgewezen hebben ze weinig keuze dan terug naar de onderhandelingstafel te gaan dunkt mij. Daarom " werken" zij voor ons, betalen wij contributie. Mochten ze dat niet doen blijven ze in gebreke.

Sowieso heeft het weinig nut om dan over te stappen naar een andere vakbond, omdat de huidige 3 samengevoegd gaan worden naar 1 vakbond..

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Vrije tijd
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 17:16 »
Ik werk ruim 17 jaar in de beveiliging en ik heb nog meegemaakt dat een planner mij (onder dwang ) een rv dag heeft afgepakt. Theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen en het zou de relatie en beveiliger verstoren. Dat is toch niet waar een werknemer en werkgever op zitten te wachten. Ik vind dit stemmingmakerij vanuit de bonden en ik vraag of de bestuursleden wel beseffen waar ze mee bezig zijn!

SecurityHost

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
Re: Vrije tijd
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 19:02 »
"zolang je maar naar alle aspecten hebt gekeken EN hebt nagedacht over de toekomst zonder cao... want terug naar de onderhandeltafel gaan wij niet)"

Wat lees ik nu in het FNV Trigion leden magazine FNV Beveiliging:
En in de “V” heb je het al kunnen lezen: FNV Beveiliging vindt het belangrijk dat mensen nadenken over
de regels in de cao, maar ook over de alternatieven. Daarna moet iedereenvooral kiezen waar hij of zij gelukkig van denkt te worden… Die cao mag er komen, maar voor FNV Beveiliging is het geen must!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Vrije tijd
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 23:13 »
Wat men vergeet te melden is dat men, met uitzondering van 4 dagen per jaar die men als niet beschikbaar kan aanmerken, alle overige vrije dagen de mogelijkheid bestaat dat men moet werken.

Dit in tegenstelling tot de huidige cao waarbij men 4 dagen per loonperiode, dus 52 dagen per jaar, kan aanmerken als roostervrij niet beschikbaar.

In de huidige cao is men, bij juist inzetten van rv niet beschikbaar, dus veel zekerder van zijn/haar vrije dagen!!!