Auteur Topic: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB  (gelezen 14406 keer)

TyLo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Gepost op: maandag 1 februari 2016, 13:57 »
Beste leden...

Heb vorige week n contract aangeboden gekregen.
Mijn huidige 0 uren contract loopt volgende maand af.
Echter met mijn jarenlange ervaring en Vakdiploma wordt ik ingedeeld als Beveiliger A, schaal 3, periodiek 1
 ???
Sinds 1999 werkzaam in de branche, 2000 mijn Vakdiploma behaald.
En gedurende het huidige contract voer ik leidinggevende taken uit bij 1 vd objecten waarvoor ik n miniale toeslag krijg.
Toen heb ik al aangegeven dat we maar eens moesten praten over salaris en t toepassen vd juiste CAO.
Eigenlijk ging ik er toen vanuit dat er geen contract verlenging in zat in 2016. Maar dat is me dus wel aangeboden.
Nu heb ik aangegeven dat ik gezien mijn ervaring/diploma's hoger ingeschaald wil worden. Maar..
dat kan ik dus vergeten.
Bond is reeds op de hoogte echter ben ik benieuwd naar jullie mening ervaringen en/of tips.
Meer omdat de tijd dringt en ik vrees dat de Bond niet echt vaart zal maken.
Ty

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #1 Gepost op: maandag 1 februari 2016, 14:06 »
Tja het s te gek voor woorden. Werkgevers willen je het liefst kosteloos laten werken tegenwoordig, ervaring of geen ervaring. Onze CAO is volledig uitgehold dus proberen de werkgevers maar op deze manier zonder enige schaamte goedkoop personeel in dienst te hebben. Wanneer grijpt de overheid nou eens in tegen dit soort praktijken?

RiFa

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Diversen
  • Functie: Beveiliger
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #2 Gepost op: maandag 1 februari 2016, 14:27 »
Tja...ik ben al ruim 16 jaar werkzaam in de beveiliging en alles wat men je nu aanbied is oproep/afroep contracten en vaak ook nog op evenementen basis.
als de regering datgene zou doen wat ze beloven...werkgelegenheid terug brengen...dan moeten ze eerst eerst kijken naar mensen met ervaring en capaciteiten en/of geef DIE mensen een opleiding ipv mensen die nog nooit gewerkt hebben.

Ik sta volledig achter Ty...dit kan niet

TyLo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #3 Gepost op: maandag 1 februari 2016, 16:38 »
Reactie Jurist vd Bond  :'(
Graag ga ik in op uw e-mail van 1 februari jl.. Daarin vroeg u mij of het mogelijk is dat uw werkgever u een arbeidsovereenkomst aanbiedt voor de functie van ‘’Beveiliger A’’, terwijl u de kwalificaties bezit van een ‘’Beveiliger B’’. Verder vroeg u mij wat de gevolgen voor uw eventuele WW-uitkering zouden zijn, wanneer u de aangeboden arbeidsovereenkomst weigert.

Artikel 38 van uw CAO Beveiliging deel b geeft aan dat u wordt aangesteld in een functie die past bij uw bekwaamheid en de te verrichten arbeid. Voor de functiebepaling is echter van doorslaggevend belang dat de aard van de werkzaamheden voor 50% binnen die functiegroep past. Doet u dus voor 50% taken die passen binnen het profiel van ''Beveiliger B'', dan zou u bij de werkgever aanspraak kunnen maken op promotie naar de functie op grond van artikel 38 lid 1 en lid 2 en bijlage 2 van de CAO. Mocht u inderdaad van mening zijn dat de werkzaamheden voor meer dan 50% toegespitst zijn op een ''Beveiliger B'', kunnen wij u concrete ondersteuning geven in het onderhandelen daarover. Ik zag dat u over de functie-inschaling reeds een brief had gestuurd. Wat dat betreft ben ik benieuwd naar de reactie van werkgever daarover. Daarna is een onderhandeling mogelijk.

De toeslagen voor het waarnemen van een hogere functie worden geregeld in artikel 43 van de CAO beveiliging deel b. Daarin staat dat wanneer de werknemer op verzoek van de werkgever een hoger ingedeelde functie waarneemt, een recht bestaat, voor die tijd, op een toeslag op het basisloon. De hoogte van de toeslag bedraagt €0,35 per uur voor zover die functie niet meer dan 2 salarisschalen hoger is en €0,59 per uur voor zover die functie wel meer dan 2 salarisschalen hoger is. De waarneming mag maximaal zes maanden lang duren. Daarna dient een besluit tot bevordering te worden besproken.

Aangaande uw WW-rechten, zou ik u niet adviseren om de arbeidsovereenkomst te weigeren. De arbeid kan als passend worden gezien na het dienstverband dat op 28 februari afloopt. Wanneer u passende arbeid weigert, kan het UWV uw beroep op een WW-uitkering weigeren. De hoogte van de WW wordt berekend op basis van hetgeen u verdiende in de periode van een jaar voorafgaand aan de aanvraag. Gezien u hiervoor te laag bent ingeschaald zou dus ook het te lage salaris worden meegenomen in de berekening van het gemiddelde dagloon, waarvan het UWV bij een WW-uitkering uitgaat.

Gezien u op dit moment nog in onderhandeling bent over een nieuwe arbeidsovereenkomst zou ik u niet direct aanraden een loonvordering in te dienen bij wg omdat u in het verleden te weinig heeft verdient. Het risico bestaat immers dat werkgever de aangeboden arbeidsovereenkomst intrekt. De loonvordering kan wel op een later moment, mocht u de arbeidsovereenkomst reeds getekend hebben. Betreffende die loonsvordering kan het CNV u helpen in het kader van bemiddeling.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geďnformeerd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 2 februari 2016, 02:15 »
Nu heb ik aangegeven dat ik gezien mijn ervaring/diploma's hoger ingeschaald wil worden.

Dit is een voorbeeld waar we het eerder over hadden:

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14302536.0

TyLo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 2 februari 2016, 14:25 »
Beste Planner,

Bedankt voor je reactie.
Echter had ik mss aan mijn topic het volgende toe moeten voegen.
Het afgelopen jaar heb ik bij 1 vd belangrijkste opdrachtgevers (in opdracht van werkgever) de zaak weer op orde gemaakt (team - procedures - nieuwe afspraken met de opdrachtgever enz enz). Dit heb ik met succes gedaan en doe dit nog steeds met veel toewijding.
Echter nu mij dit wordt aangeboden, dat na alle inzet kun je je wellicht voorstellen dat ik hierin best teleurgesteld ben.
Tevens de salarisvoorstellen die ik gedaan heb zijn zeker niet buiten proportie. Het wel bekende water bij de wijn doen. Echter dit "tegen"voorstel vind ik eerlijkheidshalve best teleurstellend.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 2 februari 2016, 20:32 »
Ik kan mij het gevoel best heel goed voorstellen. Maar in een markt, waar er (veel) meer aanbod van personeel als werk is, en waar kwaliteit moeilijk te vertalen is naar hogere tarieven, blijkt keer op keer dat de goeden onder de kwaden lijden en ik zie dat niet op korte, en zelf niet op middellanger termijn veranderen.

En dan is het dus bijzonder zuur wanneer jij maandenlang goed werk heb verricht, maar dan zo behandeld wordt, en vervolgens in een positie gedwongen wordt om gewoon te tekenen. Goede raad is duur, ik hoop dat het uiteindelijk toch nog naar tevredenheid opgelost gaat worden....

gerrit

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 5 februari 2016, 19:56 »
Iedereen na een half jaar moet gewoon op het einde van schaal 3 komen. Komen er ook weer meer vaste contracten. Want dan loont het niet om steeds nieuwe mensen aan te nemen. Je zit namelijk ook met inwerk.

Die bedrijven die zich niet aan de Cao houden keihard aan pakken.
Het gebeurt nu zelfs als je op een azc werkt dat je evenementen tarief krijgt aangeboden. Sinds wanneer is een azc een evenement??
Die bedrijven die dat doen die verzieken de markt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 5 februari 2016, 23:15 »
Iedereen na een half jaar moet gewoon op het einde van schaal 3 komen. Komen er ook weer meer vaste contracten.

Ik denk dat iedereen er dan na een half jaar al uitvliegt!

Die bedrijven die zich niet aan de Cao houden keihard aan pakken.
Het gebeurt nu zelfs als je op een azc werkt dat je evenementen tarief krijgt aangeboden.

En wat doe jij dan?

gerrit

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 6 februari 2016, 09:24 »
Ik denk dat iedereen er dan na een half jaar al uitvliegt!

Ik denk het niet veel klanten zitten er niet op te wachten dat er elk half jaar een nieuw iemand komt. Daarbij worden er veel meer fouten gemaakt in het eerste half jaar. Omdat je dan niet overal van op de hoogte bent.

En wat doe jij dan?

Wat ik doe, vraag of ik volgens de particuliere beveiliging Cao uit betaald kan krijgen. Dat doen ze niet dan bedank ik vriendelijk.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 6 februari 2016, 09:29 door gerrit »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 6 februari 2016, 12:13 »
Ik denk het niet veel klanten zitten er niet op te wachten dat er elk half jaar een nieuw iemand komt. Daarbij worden er veel meer fouten gemaakt in het eerste half jaar. Omdat je dan niet overal van op de hoogte bent.

En waar ze helemaal niet op zitten te wachten, is dat de tarieven omhoog gaan.

Wat ik doe, vraag of ik volgens de particuliere beveiliging Cao uit betaald kan krijgen. Dat doen ze niet dan bedank ik vriendelijk.

En hoe moeten bedrijven, die zich niet aan de CAO houden, "keihard aangepakt worden", als jij (en vele anderen) daar verder geen melding van maken?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 6 februari 2016, 12:20 door Planner »

gerrit

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 6 februari 2016, 16:45 »
En waar ze helemaal niet op zitten te wachten, is dat de tarieven omhoog gaan.

En hoe moeten bedrijven, die zich niet aan de CAO houden, "keihard aangepakt worden", als jij (en vele anderen) daar verder geen melding van maken?

Ben niet werkzaam bij dat bedrijf. Vind het iets wat de medewerkers zelf moeten melden.

Zelf heb ik wel eens wat aan gekaart bij de bond. Helaas heb er nooit meer iets van vernomen.

Maar klopt idd zijn veel te weinig mensen die iets durven aan te geven. Zou zeggen 1 keer per jaar een verplichte controle. Ook moet anoniem dingen kunnen melden, dan melden er ook meer mensen misstanden in de beveiliging. Nu zijn velen bang voor de gevolgen.


Ja idd dan word alles duurder, daar zitten de klanten niet op te wachten maar dan verdient iedere beveiliger wel een fatsoenlijk inkomen. 

gerrit

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 6 februari 2016, 16:56 »
Keihard aanpakken kun je doen door bijvoorbeeld de medewerkers die er werken loon terug te betalen met terug werkende kracht plus een gigantische boete te geven.  Dan geef je een duidelijk signaal af dat men zich aan de Cao moet houden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 6 februari 2016, 18:56 »
Ben niet werkzaam bij dat bedrijf. Vind het iets wat de medewerkers zelf moeten melden.

Inderdaad, maar ook anderen kunnen en mogen meldingen doen. Alleen is de melding van een werknemer, waarbij hij/zij een loonstrook en bijbehorende rooster kan tonen natuurlijk veel betrouwbaar als een melding van een buitenstaander die verder niets kan bewijzen.

Zelf heb ik wel eens wat aan gekaart bij de bond. Helaas heb er nooit meer iets van vernomen.

Je moet het niet melden bij de vakbond, maar bij de seinlijn

http://www.beveiligingsbranche.nl/werkwijze/#Seinlijn

Wellicht dat de vakbond de melding daar naar toe heeft doorgestuurd. En ja, over de verdere behandeling van de melding wordt niet gecommuniceerd naar de melder.

Maar klopt idd zijn veel te weinig mensen die iets durven aan te geven. Zou zeggen 1 keer per jaar een verplichte controle.

Dus omdat de werknemers in deze bedrijfstak het massaal af laten weten, moeten anderen het maar weer oplossen. En wie gaat dat allemaal betalen?

Ook moet anoniem dingen kunnen melden, dan melden er ook meer mensen misstanden in de beveiliging. Nu zijn velen bang voor de gevolgen.

Welke gevolgen? Denkt men werkelijk dat als je een melding bij de seinlijn doet, dat dan de gegevens van de melder bij het bedrijf gemeld worden?

Het is het bekende kip en ei verhaal. Als de werknemers in deze bedrijfstak serieus genomen willen worden, zullen zij zelf ook eens een keer iets moeten doen. De vakbonden gaan nu acties voorbereiden. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat opleveren?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Functie-/ Loonschaal Beveiliging PB
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 6 februari 2016, 19:10 »
Je moet het niet melden bij de vakbond, maar bij de seinlijn

http://www.beveiligingsbranche.nl/werkwijze/#Seinlijn

Overigens stelt een controle van het controleorgaan niet zo veel voor.

http://www.beveiligingsbranche.nl/upload/bestanden/Downloads/Controleprotocol_d.d._16_juli_2010.pdf

Er worden wel veel punten gecontroleerd, maar bij elk punt staat vooral dat men controleert of bepaalde toeslagen e.d. inderdaad verloond worden, maar vervolgens staat er bij dat men vooral NIET de juistheid van de uit te betalen bedragen controleert!

Verder is dit protocol verouderd, en gaat uit van de oude CAO. Ik ben heel benieuwd naar het actuele protocol.

Maar ook hier zijn de werknemers in deze bedrijfstak aan zet. Als jullie graag een controle willen hebben, zorg er dan ook voor dat de controles zin hebben, en er wel inhoudelijk naar de juistheid van de uit te betalen bedragen wordt gekeken.