Auteur Topic: per periode 10 pauze opeens ingevoerd  (gelezen 28216 keer)

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Gepost op: zaterdag 16 november 2013, 20:27 »
Mag een werkgever opeens pauze invoeren terwijl zover wij het weten minstens 13 jaar pauzen vrije diensten kennen ?
Gevolg hiervan is dat er  een hoop personeel hierdoor minimaal een werkdag per periode in de min-uren zitten.

Bestaat verworven rechten echt niet meer dan?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 16 november 2013, 22:34 »
Pauzes moeten volgens de ATW ingepland worden. Als jij zegt dat er al 13 jaar geen pauzes ingepland werden, dan werd er feitelijk dus al 13 jaar lang de ATW overtreden, en deze fout is nu dus eindelijk hersteld!

In de CAO staat ook dat er in een dienst maximaal een uur pauze ingepland mag worden, dus ik zie niet in waarom dit niet zou mogen?

Overigens vind ik dit weer een leuk voorbeeld. Werknemers weten vaak wel werkgevers te wijzen op de fouten/overtredingen die gemaakt worden, maar wanneer een werkgever gewoon de regels/wet naleeft en het komt de werknemer even niet goed uit, dan is het ook weer niet goed. Je kan het ook anders bekijken. Jij en je collega's hebben 13 jaar lang verzuimt om jullie werkgever te wijzen op het feit dat deze de CAO/ATW niet naleeft....

parttimer

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #2 Gepost op: zondag 17 november 2013, 10:14 »
Mag je ook je post verlaten? Anders is het geen pauze.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #3 Gepost op: zondag 17 november 2013, 14:39 »
Mag je ook je post verlaten? Anders is het geen pauze.

Pauze is dat je niet beschikbaar bent voor arbeid en je vrij over je tijd kan beschikken. Als in de instructies staat dat je post niet mag verlaten zou ik het niet doen, maar je hoeft geen telefoon meer op te nemen en overige arbeid uit te voeren.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #4 Gepost op: zondag 17 november 2013, 17:37 »
Pauze is dat je niet beschikbaar bent voor arbeid en je vrij over je tijd kan beschikken. Als in de instructies staat dat je post niet mag verlaten zou ik het niet doen, maar je hoeft geen telefoon meer op te nemen en overige arbeid uit te voeren.

Tenzij.....

....Artikel 54 lid 1 van toepassing is, en dat zou, gezien zijn functie (Mobiel Surveillant) zo maar eens het geval kunnen zijn!

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #5 Gepost op: zondag 17 november 2013, 18:23 »
Tenzij.....

....Artikel 54 lid 1 van toepassing is, en dat zou, gezien zijn functie (Mobiel Surveillant) zo maar eens het geval kunnen zijn!

Dan kan je aanspraak maken op de vaste toeslag voor beschikbaarheid tijden de onbetaalde pauze en als deze niet genoten kan worden gaat Art. 54 lid 2 in.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #6 Gepost op: zondag 17 november 2013, 21:15 »
Beste Planner . ik maak wel eens grappen maar ben geen pulsdenker maw ik maakt eerst mijn huiswerk voordat ik besluit om eventueel de stap richting naar mijn leidinggevende .

Fred en jij o.a. beschouw ik zelf als een betrouwbare maar ook zeer gewaardeerde bron.

Al is het antwoord nu negatief maar toch erg bedankt voor het duidelijke antwoord.

Trouwens ik heb zelf vroeger actief in de o.r. (NEDAL Utrecht) gezeten. en heb hiervan geleerd dat de gesprekken vele maal vloeiend lopen als je in de eerste instantie zonder cao met de werkgever het gesprek aan gaat. en als je echt niet eruit komt dan raadpleeg je de cao regelgeving.






« Laatst bewerkt op: zondag 17 november 2013, 21:28 door andre4all »

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #7 Gepost op: zondag 17 november 2013, 22:33 »
Beste Planner . ik maak wel eens grappen maar ben geen pulsdenker maw ik maakt eerst mijn huiswerk voordat ik besluit om eventueel de stap richting naar mijn leidinggevende .

Fred en jij o.a. beschouw ik zelf als een betrouwbare maar ook zeer gewaardeerde bron.

Al is het antwoord nu negatief maar toch erg bedankt voor het duidelijke antwoord.

Trouwens ik heb zelf vroeger actief in de o.r. (NEDAL Utrecht) gezeten. en heb hiervan geleerd dat de gesprekken vele maal vloeiend lopen als je in de eerste instantie zonder cao met de werkgever het gesprek aan gaat. en als je echt niet eruit komt dan raadpleeg je de cao regelgeving.

Dus omdat het gesprek dan beter verloopt, sta je de werkgever toe om CAO overtredingen te maken, waar je, als het gesprek dan beter verloopt, niets over zegt?
Vervolgens als de werkgever niet willig genoeg is in jouw ogen ga je de CAO pas raadlegen, om alsnog de werkgever in jouw voordeel te laten weten hoe het in de CAO staat?

Dit vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.

Bij mij weet de werkgever bij de eerste mail al wat er mis is, hoe het in de CAO staat, en wat mijn verwachtingen zijn.
Wel zo efficient, duidelijk en helder.
9 van de 10 x komt het dan ook niet eens tot een gesprek.

Ideetje?
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #8 Gepost op: maandag 18 november 2013, 00:28 »

Bij mij weet de werkgever bij de eerste mail al wat er mis is, hoe het in de CAO staat, en wat mijn verwachtingen zijn.
Wel zo efficient, duidelijk en helder.
9 van de 10 x komt het dan ook niet eens tot een gesprek.

Ideetje?

Een informeel gesprekje kan soms tot betere resultaten leiden dan het direct hard te spelen. Uiteindelijk vang je meer vliegen met honing dan met azijn.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #9 Gepost op: maandag 18 november 2013, 00:33 »
Trouwens ik heb zelf vroeger actief in de o.r. (NEDAL Utrecht) gezeten. en heb hiervan geleerd dat de gesprekken vele maal vloeiend lopen als je in de eerste instantie zonder cao met de werkgever het gesprek aan gaat. en als je echt niet eruit komt dan raadpleeg je de cao regelgeving.

Je kan wel leuk over koetjes en kalfjes gaan praten, maar uiteindelijk zal je, als het op dit soort onderwerpen aankomt, het toch echt over de CAO en/of ATW moeten gaan hebben, ik zou anders niet weten hoe je tot de kern van de zaak wil komen? En dan kies ik inderdaad ook gewoon de directe manier van communiceren van Bromsnor, en als je dat gewoon op een nette, zakelijke manier doet zie ik werkelijk niet in waarom een werkgever daar moeite mee zou kunnen hebben?

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #10 Gepost op: maandag 18 november 2013, 03:31 »
Een informeel gesprekje kan soms tot betere resultaten leiden dan het direct hard te spelen. Uiteindelijk vang je meer vliegen met honing dan met azijn.

In dit geval zal dat niet opgaan Fred.
Als je informeel niet eens durft om de CAO aan te halen, hoe kan je dan de wortel eruit krijgen?
Verspilde tijd en moeite, want dan is het dus niet opgelost.

We praten toch over CAO en/of ATW artikelen die niet of niet goed zijn uitgevoerd?
Waar wil jij dan de honing gaan smeren?

En buiten dat, hoe moet je weten dat er fouten gemaakt zijn als je pas nadat een gesprek op de klippen loopt gaat uitzoeken hoe het zit? Schier onmogelijk lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: maandag 18 november 2013, 03:37 door Bromsnor »
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #11 Gepost op: maandag 18 november 2013, 08:49 »
Uiteraard moet je wel voor het gesprek nog goed je huiswerk  maken.
zodat je een waardige gesprekspartner ben.




Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #12 Gepost op: maandag 18 november 2013, 09:53 »
Uiteraard moet je wel voor het gesprek nog goed je huiswerk  maken.
zodat je een waardige gesprekspartner ben.

Inderdaad. Maar dan snap ik niet waar jij het met een werkgever over gaat hebben voordat je met de opgedane kennis op de proppen komt?

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #13 Gepost op: maandag 18 november 2013, 13:03 »
Momenteel heb ik geen behoefte aan om inhoudelijke over pauze gesprekken aan te gaan. dit mede door jouw eerste antwoord

Maar op jouw vraag terug te komen was jouw reactie gebaseerd op wat ik toen had geleerd toen ik vroeger or lid was geweest bij een metaalfabriek.

zodra ik in redelijkheid kan aantonen dat ik geen pauze heb genoten tijdens mijn dienst vul ik gewoon een overwerk bonnetje in.

En voor € 0,31 per half uur (zie art.54) = 19 x 0.31 = bruto 5.89 per periode en netto hou je eraan over ongeveer 4 euro vind ik voor mij zelf niet zo halszaak waardig.

Het lijkt mij een structurele probleem een taak weggelegd is voor de ondernemingsraad.

 
« Laatst bewerkt op: maandag 18 november 2013, 13:13 door andre4all »

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #14 Gepost op: maandag 18 november 2013, 13:26 »
De werkgever heeft de pauze ingevoerd om tot een besparing te komen. Als jij je rechten laat gelden mbt de €0,31 dan kon het de werkgever wel eens meer gaan kosten dan oorspronkelijk de bedoeling was. Dit gaat een enorme administratieve rompslomp met zich mee brengen, die softwarematig waarschijnlijk niet direct te implementeren is.  Als iedereen dit doet heb je kans dat de pauze weer snel uit de roosters verdwenen is.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.