Auteur Topic: Onderhoud alarm installaties  (gelezen 14448 keer)

guitarjeremy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 55
    • Bekijk profiel
Onderhoud alarm installaties
« Gepost op: donderdag 27 oktober 2011, 19:18 »
Hoe voeren jullie een onderhoudsbeurt uit??

Als ik een looptest wil gaan uitvoeren, dan zet ik de looptest aan op mijn centrale en dan begin ik te lopen. Moet ik dan naar iedere melder terug lopen om te kijken of die me heeft gedetecteerd of kan ik gewoon het hele gebouw door gaan lopen?
En hoe zie ik of ze het nou allemaal hebben gedaan als ik terug kom??


Wat doen jullie verder?

Ik heb het volgende wat ik nou doe maar ik ben ervan overtuigd dat er meer is en wil graag weten hoe jullie dit doen.

Mijn stappenplan op dit moment:

1. Pac bellen en systeem in de test.

2. Visuele controle om te kijken hoe alles erbij hangt

3. In mijn C.B.P. mijn sirenes uitzetten zodat niemand hiervan last heeft

4. Centrale openen en metingen voor mijn accu doen ( sowieso even kijken of de accu niet ouder dan 4 jaar is )
    bij mijn metingen doe ik het volgende:  eerst mijn laadspanning meten  /    dan mijn accu stroom in rust ( dus zekering eruit en over accu )  en als laatste mijn accu stroom in alarm ( zekering nog steeds eruit en mijn interne sirene aflaten gaan dmv in het test menu aan te zetten )

5. Formulier invullen met wat gegevens zoals welke centrale/welke accu/hoeveel melders/meetgegevens/welke pac/en zo nog wat papierdingen
( is een standaard formulier van de zaak maar wil ik wellicht aan gaan passen )

6. Ik trek eens een pir open en kijk of sabotage het doet ( merk je ook bij het openen van de centrale maar goed ).




Dit was het wel zo\'n beetje....


Doen jullie altijd een looptest, lijkt mij wel het beste maar eigenlijk nog niet gedaan ivm onwetenheid en wat collega\'s zeiden dat als die het niet doet toch wel een storing krijgt en je het dan vanzelf merkt.
Op dit moment ben ik de enige die zich in het alarmwereldje is het storten vandaar dat ik niemand heb die me er advies in kan geven op de zaak.

Openen jullie ook elke pir om schoon te maken en sabo te checken?

Heb ook al eens gelezen om de lusspaning te meten?? wat doen jullie hiermee ??

Ronald-42

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2011, 07:44 »
Altijd looptest defecte PIR komt niet zo vaak voor maar word natuurlijk nooit op gemerkt.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 29 oktober 2011, 07:38 »
Denk dat je met de lusspanning meten en jouw accutest een brandmeldinstallatie en inbraakinstallatie door elkaar haalt.

Beste is om de piiren even open te schroeven en de led\'s aan te zetten en dan even uit te lopen, geeft de klant ook een beetje t idee dat er degelijk onderhoud
uitgevoerd wordt. Bij grotere installaties maak ik er altijd een ledsturing in (indien mogelijk), das makkelijker bij onderhoud.

mvg

guitarjeremy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 55
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 29 oktober 2011, 19:20 »
heey sqouzie  kan je mij vertellen hoe je die ledsturing maakt?

Ben ermee aan het stoeien maar het wil niet helemaal lukken.
Mijn bedoeling is dat in normale situatie de leds uitblijven op de pirren maar als ik de looptest doe dat dan de leds wel aangaan.


Ik heb mijn walktest ingang op de pir aangesloten op -  van  S3 ( en deze staat geprogrammeerd als looptest )

Maar nou heb ik wel mijn led aan bij een normale situatie als je erdoorheen loopt...


Wat doe ik nog fout ?

Frans

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 45
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 29 oktober 2011, 19:24 »
Op de PIR instellen dat je de leds onder controle van de looptest en dagnacht sturing brengt. En eventueel instellen dat je naar - schakeld, indien mogelijk op de PIR.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 29 oktober 2011, 22:31 »
Precies zo ja.

guitarjeremy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 55
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 29 oktober 2011, 22:58 »
moet ik de dag nacht ook aansluiten hiervoor dan ? is dat ook de - van S3 hierop zetten ofhoe ?

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #7 Gepost op: zondag 30 oktober 2011, 08:26 »
Dag/nacht schakeling is volgens mij om de anti-mask uit te schakelen bij een ingeschakeld systeem.

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #8 Gepost op: zondag 30 oktober 2011, 11:38 »
ik maak zo weinig mogelijk open. Alleen maar kans op toekomstige problemen, vooral bij een galaxy met de bekende hoge weerstandsmeldingen, maar daar gaat het hier niet over. Wat ik wel doe is poetsen. Doekje met reinigingspul, en dan de altijd smerige toetsenbordjes en pirren schoonmaken. Je ziet vaak van die gore toetsenbordjes, daar stoor ik mij aan.

tevens (is volgens mij al ter sprake geweest) maak ik gebruik  van een checklist. controleer de alarmen bij de meldkamer(!) en controleer de actualiteit van de waarschuwingspersonen en telefoonnummers. ook zeer belangrijk.

misschien heb je daar nog wat aan.
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

Frans

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 45
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #9 Gepost op: zondag 30 oktober 2011, 12:41 »
De dag/nacht sturing is ook om het gehugen van de melder te wissen.(antimask kun je zelfs altijd aan laten in dag of nacht modus (in te stellen op de PIR) Deze moet je zeker op een aparte uitgang zetten! Als je dag/nacht turing actief is dpoet je looptest led het ook niet.

katwezel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #10 Gepost op: zondag 30 oktober 2011, 16:50 »
de PIR\'s bij ons dienen elk jaar gereinigd te worden , je staat soms versteld van hoe vuil ze soms binnen zijn , zeker die in de buurt van ingangen of keukens hangen , en de testen voeren we uit MET sirene dan ben je zeker , ik moet er wel bij vermelden dat wegens de omvang van onze installaties het onderhoud met 2 techniekers wordt uitgevoerd die in verbinding staan met een portofoon

guitarjeremy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 55
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #11 Gepost op: maandag 31 oktober 2011, 18:54 »
Kan iemand me precies vertellen hoe ik de led sturing maak.

Kom er niet helemaal uit, Of ik heb mijn led aan of ze zijn helemaal uit. Krijg het niet voor mekaar om hem alleen te laten branden bij de looptest.
Heb nou walktest ingang op de pir aangesloten op S3 en deze staat geprogrameerd als looptest.

Lees ook over het dag/nacht sturing maar waar sluit ik deze dan aan, heb al eens geprobeerd op S4 en deze te programmeren als geheugen maar doet het ook niet.


Iemand die me een duidelijk antwoord geven waar ik wat aansluit en hoe programmeer om dit hele verhaal werkend te krijgen.


Thnx alvast

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #12 Gepost op: maandag 31 oktober 2011, 23:47 »
- met \"gewone\" pirren sluit ik de ledtest draad van de pir aan op een uitgang van de centrale die ik programmeer als installateur. ik weet niet of dit bij de advanced ook erin zit... Op het moment dat je in de programmering stapt, gaan de leds aan. klaar.
- bij antimaskeerpirren moet je de handleiding van aritech volgen.
- je kan ook een draad los in de centrale hangen van alle ledsturingen, en hang je m tijdens onderhoud aan de min
- programmeer een tijdvenster voor de leds
- of verzin zelf iets wat voor jullie functioneel is.
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 1 november 2011, 17:22 »
Instelling in de pir goed?

chubby

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Onderhoud alarm installaties
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 8 december 2011, 21:53 »
Beste Jeremy,

Weet je baas en klanten wel dat je eigenlijk NIET weet waar je mee bezig bent?
Lijkt mij beter voor je baas en jezelf om een hele goede verzekering af te sluiten, want bij jou is de kans groot dat
het alarm niet/ goed werkt bij een echte inbraak, Moet jij ook storingen oplossen? Heb jij wel een MBV diploma?
zo niet dan mag je helemaal niet aan een beveiligings-installatie werken.
Als je slim bent dan zou ik deze verantwoording  niet nemen. Je baas komt toch als eerst bij jou als het niet werkt..

Ga eerst een even mee lopen met een ervaren beveiligings-monteur,