Auteur Topic: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais  (gelezen 12886 keer)

Lezer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Gepost op: donderdag 29 december 2011, 15:57 »
Wil één van de vier DIGI-uitgangen van mijn Aritech alarminstallatie type CD3401 gebruiken om een relais te schakelen. Heb de spoel aangesloten op hulpspanning (poort 27) en andere zijde van de spoel op poort 31. Daarover uiteraard ook een blusdiode.

Nu blijkt dat de status van poort 31 (die in rust 13.4 Volt is) niet wijzigt (van hoog) als ik alarm activeer (naar laag). Relais wordt dus niet bekrachtigt.:(

In programmeerhandleiding en op bedienpaneel wordt niet duidelijk hoe ik een specifieke poort kan koppelen aan een soort programmering. Ik wil dus deze uitgang (31) als In/Uit toewijzen met \'-\'. Bedienpaneel geeft momenteel aan dat deze staat als 01 In/Uit -. Als ik meet dan staat op poort 31 continu 13,4 Volt.

Kan iemand me uitleggen wat ik verkeerd doe en hoe ik er voor zorg dat status zich wijzigt als ik alarm activeer.
Met belangstelling

MHo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 448
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service Engineer
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 17:03 »
Uitgang 1 niet gebruiken! Deze werkt Soms niet!!

cindy

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 17:18 »
uitgang 1 is installateursmenu gevoelig, oftewel ga je de programmering in klapt hij om en weer terug als je het menu verlaat. pak simpel uitgang 2,3 of 4 en opgelost. blusdiode is niet benodigd. Mocht je uitgang omgekeerd werken dan kan je die wijzigen bij menu uitgangen en dan kiezen voor een + of - achter het uitgangtype. Let op : uitgang wordt pas actief als je eenmaal uit de installateursprogrammering bent geweest !!!succes

Lezer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 21:17 »
Dank voor snelle respons. Andere uitgang proberen is me duidelijk. Dat ik eerst installateursmodus moet verlaten is me duidelijk. Statuswijziging kan pas als alarm is ingeschakeld.

Maar mijn vraag of ik via een vooraf bepaalde poort (ik heb er tenslotte vier) een specifieke statuswijziging kan toewijzen blijft nog onbeantwoord. Kan iemand daar nog iets over zeggen? En als dat zou kunnen. Hoe doe ik dat dan?

MHo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 448
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service Engineer
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 21:52 »
Hoe bedoel je dat precies? Wat wil je met die uitgang doen??

Lezer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 22:30 »
Citaat van: \"Machiel Horst\"

Hoe bedoel je dat precies? Wat wil je met die uitgang doen??


H Machiel,

De meest rechtse vier aansluitingen ( genummerd 31 t/m 34) op de hoofdprint zijn momenteel niet in gebruik. Volgens de documentatie zijn dat digi-uitgangen waarop additionele hardware kan worden aangesloten. De spanning op drie van de vier aansluitingen is 13,4 V (als de deksel van de installatie is). Ik begrijp dat zo\'n aansluiting bruikbaar is om een relais op aan te sluiten. Ik wil dat relais ( 27 mA bij 12 Volt) dan weer een lamp laten schakelen als het alarm in bedrijf is. Lamp moet uit als alarm wordt uitgeschakeld.

Maar het naar nul schakelen blijft uit. Hopelijk kun jij me uitleggen hoe ik dat moet aanpakken.

MHo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 448
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service Engineer
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 22:43 »
Ja dit zijn digi uitgangen! Ja kunt hier dus uitgang 2 voor gebruiken en deze programeren als in/uit met SY code en - geschakeld! Het relais moet dan wel een vaste + hebben vanaf de hulpspanning!

Lezer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 22:54 »
H Machiel,
Bedankt voor snelle reactie. Ik geef dus 01 In/Uit als programmering mee en \'-\'.
Maar wat bedoel je met SY code? 8-)

MHo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 448
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service Engineer
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 22:58 »
SY is voor alle gebieden normaal! Dit is alleen niet bij in/uit mogelijk, dit moet per gebied geprogrameerd worden! Hoeveel gebieden heb je in gebruik? Als je dus de uitgang bij gebied 1 wilt laten schakelen, word het S1, wilt je dit bij gebied 2 word het s2

Lezer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 23:25 »
Machiel,
Ik weet nog steeds niet wat je met SY bedoelt...
Ik snap niet waarom je opeens over gebieden programmeren schrijft. Bedoel je zones?
Kan een poort niet het relais bekrachtigen als de status van centrale wijzigt omdat systeem is ingeschakeld?

MHo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 448
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service Engineer
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 23:33 »
Nee! Je programeerd de in/uit digiuitgang per gebied! Dus als je deze op S1 zet, zal de uitgang alleen schakelen als je gebied 1 aanzet, en niet als gebied 2 aan gezet word, indien je meerdere gebieden hebt! De relais sluit je gewoon aan dmv een vaste +, vanaf de hulpspanning! En de - zet je op de digi uitgang!

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 23:47 »
hij heeft een cd34. die kan maar 1 gebied. ik weet even niet of er dan ook een S nummer toegekend kan worden. Cd is al weer een tijdje geleden voor me.

Beste Lezer,
het zou niet moeilijker moeten zijn dan:
vaste + op relais
- van relais op uitgang 2
programmeer uitgang 2 in menu uitgangen/typeuitgang 02 in/uit met dan + of -. de + of - wil zeggen wat de digi uitgang wordt in die situatie.

wanneer je inschakeld zal het relais omschakelen.

Klaar is kees.

werkt het niet dan is wellicht de uitgang defect, of heb je m verkeerd aangesloten of overbelast. Normaal is het geen enkel probleem.
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

Lezer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: Uitgang Aritech 3401 programmeren t.b.v. relais
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 30 december 2011, 13:32 »
Hè, hè, het werkt!!!
Ik snap niet waarom het systeem eerder niet van hoog naar laag schakelde maar nu in elk geval wel. Misschien omdat ik (om doormelding en consternatie te voorkomen) de telefoonlijn eraf had gehaald.

In elk geval kon ik in menu Onderhoud, test uitgang de poort opgeven en via Vinkje de status van laag naar hoog wijzigen en zag ik dat relais bekrachtigd werd!(:D Daarmee werd in elk geval correcte werking van hardware bevestigd.

Iedereen dank voor zijn/haar inbreng.