Auteur Topic: Galaxy G2 voorbereiden  (gelezen 11160 keer)

edmond

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Galaxy G2 voorbereiden
« Gepost op: zondag 6 november 2011, 21:18 »
Hallo,

Ben een huis aan het verbouwen en wil daarbij een inbraakalarm voorbereiden. Al surfend is mijn oog gevallen op een bedraad Galaxy G2 systeem. Niet gehinderd door kennis ... heb ik me aangemeld op dit forum en heb enkele (eerste) vragen:

1. Het betreft een ruim woonhuis met aan de achterzijde 7 kamers, ieder van die ruimten wil ik voorzien van magneetcontacten op de openslaande ramen/deuren en glasbreuk-sensoren op de ruiten (na plaatsing van dubbel glas).

Welk type bedrading kan ik gebruiken voor magneet-contact en glasbreuk-sensor? Is bv. één 8 aderige afgeschermde draad voldoende voor in serie plaatsen van de magneetcontacten en in serie plaatsen van de glasbreuk-sensoren? Of is het bv. handiger om een tweetal 4 aderige draden naar iedere ruimte te trekken. Nog een specifiek merk prettig om mee te werken? Graag jullie advies.

2. Is er nog een maximale draadlengte?

Alvast bedankt,
Edmond

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #1 Gepost op: maandag 7 november 2011, 09:32 »
oke, dit is een welbekende discussie... Op dit forum zitten een groot aantal galaxy fans, en een aantal aritech fans (waaronder ik). Als je het mij dus vraagt, plaats een ats classic van aritech, hier kom je in een groot huis prima mee uit de voeten. Probeer in een installatie altijd ster te bekabelen, dus alle componenten apart bekabelen, dit houdt de installatie overzichtelijk. Misschien iets meer werk met aanleggen, maar oke.

als het geen gelaagd glas is, kan je gebruik maken van glasbreuk microfoons. ik ken van aritech de gs913n (inbouw heel netjes), en de 5815NT opbouw. deze zet je ergens midden in de ruimte tegen het plafond, er zit een microfoon in die een bereik heeft van 7 meter. let op met zware gordijnen, deze dempen heel sterk het geluid van brekend glas.

inbouwmagneetcontacten op de ramen, perfect.

type bekabeling gebruikt ook iedereen verschillend. Ikzelf heb ooit geleerd om met utp te bekabelen, de meesten gebruiken gewoon een alarmkabeltje afgeschermd. probeer voor een pir minimaal een 6 liever nog een 8 aderig kabeltje te pakken, voor een contact of glasbreuk zou een 4 aderige kabel kunnen volstaan.

om toch ook een beetje voor de galaxy kerk te preken, als je een galaxy kiest is het mooi om daar het touch center bediendeel bij te pakken. Ik moet eerlijk bekennen dat dat er netjes uitziet, en heel goed werkt.

Succes met je karwei.
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

jay56

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 9 november 2011, 11:38 »
Ik ben sinds de zomer in het bezit van een Galaxy G2 systeem en ben er tot nu toe erg tevreden over.
Ik heb hem zelf aangelegd en geprogrammeerd en dit was goed te doen (ben wel elektricien geweest) voor iemand die nooit een inbraak centrale heeft aangesloten. Natuurlijk wel met behulp van de hier aanwezige experts op het gebied van de Galaxy.

Ik weet niet of ik het hier mag melden maar kijk even bij http://www.e-fireandsecurity.co.uk/ dit is een Engelse site waar ik de spullen heb besteld en dit scheelt aanzienlijk t.o.v. de nederlandse leveranciers. Snelle en complete levering.
*edit* Bijv: compleet pakket: 197 pond = 230euro (ik heb deze aangevuld met extra componenten)

Zo een touch center bediendeel ziet er super uit maar is erg afhankelijk van het budget. Mijn hele systeem wasgoedkoper als alleen dat touch center bediendeel. Maar als je het geld ervoor over hebt heb je iets moois. Ik heb gekozen voor een MK7 keyprox.

edmond

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 10 november 2011, 12:39 »
Dank voor jullie antwoorden; ik ben nu in de fase van kabels trekken.

Ik ga dus kabel trekken in ster vorm.
Het wordt allemaal gelaagd glas, dus magneetcontacten en glasbreuksensors.

Is een 8-aderige utp kabel dan voldoende om in twee groepen per kamer glasbreuksensors en (apart dus) magneetcontacten naar centrale unit te brengen? 4 draden per set.

Dank voor de tip. Ik zal me ook eens gaan verdiepen in aritech.

Alvast bedankt,
Edmond

michaelversteeg

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 november 2011, 17:54 »
heb nog nooit gehoord dat iemand utp kabel gaat gebruiken, vind ik wel heel rommelig .

maar dat is mijn mening ,8 aderig alarmkabel is toch wat duidelijker.

succes met installeren

Ronald-42

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 11 november 2011, 10:02 »
Op een Galaxy G2 kan GEEN touchcenter. Op de nieuwe Galaxy Flex wel. Dit zou mijn keuze zijn. En ja dat bediendeel is wel net zo duur als de centrale maar wel heel mooi. Tevens kan de flex geprogrammeerd worden met een standaard USB kabel. Voor de G2 moet een aparte module worden aangeschaft. Tevens komen er op de flex ook PIRRREN met camera. De centrale is hier al helemaal op voorbereid. Verdiep u dus eens in deze nieuwe centrale. Echt een aanrader voor de wat grotere huis installaties!!

Ronald

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 11 november 2011, 10:04 »
je moet je zeker verdiepen in het aritech verhaal!

8 aders is voldoende:
1 +
2 -
3 alarm/sabotage 1e component
4 alarm/sabotage 1e component
5 alarm/sabotage 2e component
6 alarm/sabotage 2e component
7 reserve
8 reserve

Bekabel het magneetcontact naar de glasbreukmelder, en las daar door naar de centrale!

Denk ook aan een bewegingsdetector op strategische plekken!
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 11 november 2011, 10:05 »
heej ronald, dat is nieuw voor mij, ik ga me als aritech man hier toch eens in verdiepen!
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

Ronald-42

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
    • Bekijk profiel
Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 11 november 2011, 13:48 »
Kwa zones op kabel win ik dat altijd met de galaxy. :)

1. voor plus
2. Voor min en eerste zijde alarm / sabotage
3. Voor tweede zijde alarm / sabotage

Kan dus als het moet 6 zones op  8 aderige kabel. Toegegeven ik doe het liever niet en bijna nooit maar als het moet dan kan het.

Goed weekend :)-D

michaelversteeg

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 11 november 2011, 18:52 »
Ronald maar toch niet met utp kabel !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ronald-42

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 12 november 2011, 15:32 »
Nee dat dan weer niet maar het kan wel. Het werkt echter klote aan de andere kant als het 1 maal zit... Maar ik zou het NOOIT doen.

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 15 november 2011, 00:02 »
ronald, dat trucje werkt uiteraard ook bij aritech! En wat is er zo tegen utp bekabeling?
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

Efastfor

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 15:58 »
Ronald, dit truukje werkt alleen bij Dimension en Flex modellen. Bij oudere centrales kun je hier nnvt problemen mee kunnen verwachten.... Dus toch maar afgeschermde kabel!! Belden 8723 of eqv. of bij Dimension/Flex, FTP CAT5 (bij langere lengtes uiteraard)

Ronald-42

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy G2 voorbereiden
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 30 december 2011, 16:57 »
Gaat om woning G2 centrale verwacht geen enkel probleem. Bij elke andere Galaxy centrale overgens ook niet.
Alleen in industriele omgeving of bij kabels in kabelgoot dan afschermen anders niet echt nodig.