Auteur Topic: Berekeningen....  (gelezen 108568 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Berekeningen....
« Gepost op: zondag 30 december 2012, 01:20 »
De doelstelling van de Sociale partners is om de CAO kostenneutraal te maken. Nu zijn dit soort berekening vooraf nooit helemaal goed, en daar kan ik mij alles bij voorstellen, omdat men een model maakt wat nooit helemaal aansluit bij de praktijk, en geen enkel bedrijf en/of werknemer is hetzelfde.

Maar als ik ga rekenen, kom ik met geen mogelijkheid in de buurt van kosteneutraliteit. Vele berekening heb ik hier op het forum neergezet. Nu wordt er regelmatig beweerd dat ik niet goed geinformeerd zou zijn, of dat mij berekeningen onzin zijn of halve waarheden zouden bevatten, maar er is niemand die inhoudelijk ingaat op deze berekeningen en mij aangeeft waar ik dan fout zit.

Omgekeerd is het zo dat wij maar moeten aannemen dat het inderdaad kostenneutraal is, enige onderbouwing in de vorm van het model en de berekeningen die er aan ten grondslag liggen heeft niemand gezien. Mij lijkt dat deze informatie heel relevant is wanneer iemand een keuze moet gaan maken. En voor degenen die niet zo goed kunnen/willen rekenen, is het ook heel relevant om een toelichting op de cijfers te krijgen? Want zoals gezegd, geen werknemers is gelijk, en het kan wellicht voor het gemiddelde bedrijf kostenneutraal zijn, het kan voor bepaalde beveiligers negatief uitvallen, en voor anderen positief (hoewel ik mij dat op dit moment helemaal niet voor kan stellen!!!), maar goed, wanneer ik de cijfers krijg ga ik ze blanco bekijken.

Dus bondsbestuurder, is het mogelijk dat de cijfers openbaar gemaakt worden VOOR dat de stemming is afgelopen?

Daarnaast nodig ik een ieder van harte uit wanneer men van mening is dat een berekening van mij niet klopt, om mij eens aan te geven waar ik dan de fout in ben gegaan?

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Berekeningen....
« Reactie #1 Gepost op: zondag 30 december 2012, 15:14 »
Beste planner,

De berekeningen zijn gemaakt door onafhankelijke externe bureau's, die inzage hebben gekregen in alle gegevens van de werkgevers. Dit omvat loonstroken, tarieven enz. enz. Zij blijven deze berekeningen monitoren gedurende een periode van anderhalf à twee jaar om de kostenneutraliteit te controleren.

Deze berekeningen en alle gegevens die zij hebben mogen inzien en nog zullen inzien zijn vertrouwelijk en voor niemand ter inzage. Dit geldt ook voor de werkgevers en de bonden. De NMA ziet hier streng op toe.

Mochten voor bepaalde groepen dit negatieve gevolgen hebben, dan zal dit gecompenseerd worden volgens de afspraken die er gemaakt zijn.

Ik hoop dat een ieder hieraan een voldoende antwoord heeft.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Berekeningen....
« Reactie #2 Gepost op: zondag 30 december 2012, 17:27 »
Jij wil het maar niet snappen! Dit soort berekeningen vind plaats op basis van modellen. Die komen tot stand op basis van de door jouw genoemde documenten en informatie. Die hoef ik echt niet te hebben om de berekeningen in het model te kunnen volgen. Overigens zie ik ook niet het probleem om bijvoorbeeld de gebruikte loonstroken in te zien, zolang daar maar de persoonlijke informatie onzichtbaar is gemaakt. Dit soort informatie wordt bijvoorbeeld ook tussen bedrijven uitgewisseld wanneer er een tender is en de nieywe partijen berekeningen moeten maken over het mogelijk over te nemen personeel.

Maar nogmaals, bent jij de woordvoerder namens de bonden?

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Berekeningen....
« Reactie #3 Gepost op: zondag 30 december 2012, 17:31 »

Maar nogmaals, bent jij de woordvoerder namens de bonden?
Nee ik ben niet de woordvoerder van de bonden, maar iets beter ingevoerd als de gemiddelde beveiliger.
En ik heb simpelweg verwoord wat mij verteld is m.b.t. de berekeningen.

Bovendien verdedig ik het akkoord wat tussen werkgeversvereniging en werknemersverenigingen is afgesloten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Berekeningen....
« Reactie #4 Gepost op: zondag 30 december 2012, 17:44 »
Nee ik ben niet de woordvoerder van de bonden, maar iets beter ingevoerd als de gemiddelde beveiliger.
En ik heb simpelweg verwoord wat mij verteld is m.b.t. de berekeningen.

Bovendien verdedig ik het akkoord wat tussen werkgeversvereniging en werknemersverenigingen is afgesloten.

Alleen beargumenteer je helemaal niets. herhalen dat 1 + 1 3 is maakt het namelijk niet geloofwaardiger!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Berekeningen....
« Reactie #5 Gepost op: maandag 31 december 2012, 00:04 »
Nee ik ben niet de woordvoerder van de bonden, maar iets beter ingevoerd als de gemiddelde beveiliger.
En ik heb simpelweg verwoord wat mij verteld is m.b.t. de berekeningen.
Iets beter ingevoerd?  :D
Ben je een robot van de bonden dan ofzo?  :laugh:
Ik denk dat gehersenspoeld hier meer van toepassing is!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Berekeningen....
« Reactie #6 Gepost op: maandag 31 december 2012, 00:06 »
Bovendien verdedig ik het akkoord wat tussen werkgeversvereniging en werknemersverenigingen is afgesloten.
Joh! Dat was ons nog niet opgevallen.....   ;)

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Berekeningen....
« Reactie #7 Gepost op: maandag 31 december 2012, 00:17 »
Nee ik ben niet de woordvoerder van de bonden, maar iets beter ingevoerd als de gemiddelde beveiliger.
En ik heb simpelweg verwoord wat mij verteld is m.b.t. de berekeningen.

Bovendien verdedig ik het akkoord wat tussen werkgeversvereniging en werknemersverenigingen is afgesloten.

Als je zo goed ongevoerd bent, dan weet je ook dat de in de gemiddelde CAO de lonen met 2% stijgen, terwijl volgens jou hele volksstammen op de nullijn blijven.

Ook moet je dan weten dat wanneer je vakantiedagen gaat kopen, dit wordt ingehouden op je salaris, wat zoals je weet met 0% stijgt.

Ik vraag me inderdaad af wat voor info je van die bonden krijgt,
volgens mij stoppen ze je bij die bijeenkomsten een stuk taart in je mik
en als je dan nog vragen hebt krijg je nog een stuk  :laugh:
 
 
 

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Berekeningen....
« Reactie #8 Gepost op: maandag 31 december 2012, 00:31 »
Ik vraag me inderdaad af wat voor info je van die bonden krijgt,
volgens mij stoppen ze je bij die bijeenkomsten een stuk taart in je mik
en als je dan nog vragen hebt krijg je nog een stuk  :laugh
:laugh: :P

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Berekeningen....
« Reactie #9 Gepost op: maandag 31 december 2012, 10:24 »
Geven de opmerkingen van Yarcon en Pieter Baan het niveau van de gemiddelde beveiliger weer?
Jullie kunnen nog een voorbeeld nemen aan Planner die op basis van de inhoud de discussie aangaat, maar wel met respect.

Het feit dat iemand de CAO verdedigt, lid, kaderlid, vakbondsbestuurder of helemaal geen lid is een democratisch recht, net als het verdedigen dat je er tegen bent. Maar doe dit wel met respect en op basis van argumenten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Berekeningen....
« Reactie #10 Gepost op: maandag 31 december 2012, 10:50 »
Het feit dat iemand de CAO verdedigt, lid, kaderlid, vakbondsbestuurder of helemaal geen lid is een democratisch recht, net als het verdedigen dat je er tegen bent. Maar doe dit wel met respect en op basis van argumenten.

Goed gesproken! Dan is het nu alleen nog wachten op het moment dat jij jouw stellingen net argumenten gaat onderbouwen, of ingaat op de argumenten die genoemd zijn?

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Berekeningen....
« Reactie #11 Gepost op: maandag 31 december 2012, 12:30 »
Goed gesproken! Dan is het nu alleen nog wachten op het moment dat jij jouw stellingen net argumenten gaat onderbouwen, of ingaat op de argumenten die genoemd zijn?
Ik wil alles voor zover mogelijk onderbouwen, maar één voor één graag, want anders zie ik door de bomen het bos niet meer, want iedereen komt weer met zijn visie hierop.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Berekeningen....
« Reactie #12 Gepost op: maandag 31 december 2012, 14:29 »
Prima, laten we nu eerst mmaar eens duidelijkheid krijgen omtrent de berekening wat betreft de vakantiedagen.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Berekeningen....
« Reactie #13 Gepost op: maandag 31 december 2012, 23:06 »
Geven de opmerkingen van Yarcon en Pieter Baan het niveau van de gemiddelde beveiliger weer?
Jullie kunnen nog een voorbeeld nemen aan Planner die op basis van de inhoud de discussie aangaat, maar wel met respect.

Het feit dat iemand de CAO verdedigt, lid, kaderlid, vakbondsbestuurder of helemaal geen lid is een democratisch recht, net als het verdedigen dat je er tegen bent. Maar doe dit wel met respect en op basis van argumenten.
Als dat zo is dan is het niveau zo slecht nog niet. Wij gaan in tegenstelling tot jou wel inhoudelijk de discussie aan. Wat jij een gebrek aan respect noemt, noem ik een gevoel voor humor. Misschien kun je eens navragen of men dat ook wil verplichten in de cao....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Berekeningen....
« Reactie #14 Gepost op: maandag 31 december 2012, 23:20 »