Auteur Topic: Aritech ATS2000 doormeld storing  (gelezen 14028 keer)

jaapie85

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Aritech ATS2000 doormeld storing
« Gepost op: zaterdag 24 augustus 2013, 12:55 »
Ik heb een Aritech ATS2000.
Nu heb ik gisteren een telefoonkabel op de spraakmodule aangesloten. Vervolgens heb ik het hele communicatiemenu ingesteld.
Deze telefoonkabel bleek later niet goed te zijn. Ik heb toen het alarm af laten gaan, om te testen.
Sindsdien staat er op het display doormeld storing. Ik krijg deze melding er niet af.
Ik heb de netspanning en de accu al een keer losgekoppeld, 1 minuut gewacht, en vervolgens weer aangesloten. De netspanning storing melding krijg ik daarna weer weg (door code in te voeren), maar de doormeld storing niet.

Ik heb verder op advies van de verkoper:
Doormelding netspanningsuitval op nee gezet
Doormelding lijnfout op nee gezet

Vraag 1: hoe krijg ik de doormeld storing weg?

Daarna heb ik in het deel spraakbericht van het menu (NR 52 in het menu) de doormeldingscode op 1 gezet (inbraakalarm). Deze stond standaard op 0.

In het menu communicatie heb ik verder geen systeemklantnummers of gebiedsklantnummer toegevoegd (staan op 0000).

Uit de programmeerhandleiding:
Citaat
Het systeemklantnummer wordt gebruikt voor systeemgebeurtenissen
welke niet aan een gebied gebonden zijn.
Alles lijkt me aan een gebied gekoppeld te zijn, dus dit lijkt me niet nodig toch?

Als het alarm afgaat, word ik echter niet gebeld. Ik heb een nieuwe telefoonkabel erin gezet, en deze getest met een normaal telefoontoestel. Dat werkt wel.

Vraag 2: hoe krijg ik het voor elkaar dat ik gebeld word als het alarm afgaat?

Bert Meert

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • The Belgian - Smart Security Solutions
  • Bedrijf: The Belgian
  • Functie: Project Technician
Re: Aritech ATS2000 doormeld storing
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 24 augustus 2013, 19:49 »
Beste,

Als eerste, de doormeldstoring gaat weg als je 1 gelukte doormelding hebt gehad.
Tevens moet je in je doormelding menu 'onderdruk doormeldfout bij spraakdoormelding' (of iets gelijkaardigs) aanzetten.
Een correct doormelding in jou geval wil zeggen dat je hebt opgenomen en de memding bevestigd hebt door op 0 te drukken zodat de centrale zelf de verbinding verbreekt.

Op vraag 2 kan ik niet 100% antwoorden omdat ik niet weet wat je wel al hebt gedaan. Wat ik wel weet is dat je in elk gebied dat je doorgemeld wil hebben onder klantencode wel iets moet inzetten (ik persoonlijk doen altijd 1111).
Belangrijk is dan ook dat je je boodschappen in de spraakmodule goed hebt opgenomen zoals beschreven in de handleiding.

Succes!
Bij vragen zie ik het wel verschijnen.

Bert

jaapie85

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aritech ATS2000 doormeld storing
« Reactie #2 Gepost op: zondag 25 augustus 2013, 14:52 »
Ik heb de volgende programmeerhandleiding: http://www.0900steunpunt.nl/files/Installatiehandleidingen/Inbraakbeveiliging/AritechATSserie/Programmeerhandleiding_ATS1-2-3-4000.pdf

Beste,

Als eerste, de doormeldstoring gaat weg als je 1 gelukte doormelding hebt gehad.
Tevens moet je in je doormelding menu 'onderdruk doormeldfout bij spraakdoormelding' (of iets gelijkaardigs) aanzetten.

Bedoel je hiermee "Onderdruk FTC voor spraakdoormelding" ?

Citaat
Op vraag 2 kan ik niet 100% antwoorden omdat ik niet weet wat je wel al hebt gedaan. Wat ik wel weet is dat je in elk gebied dat je doorgemeld wil hebben onder klantencode wel iets moet inzetten (ik persoonlijk doen altijd 1111).
Belangrijk is dan ook dat je je boodschappen in de spraakmodule goed hebt opgenomen zoals beschreven in de handleiding.

Als je hoofdstuk 9 van de programmeerhandleiding bekijkt, dan heb ik in principe de standaardwaarden laten staan.
De aanpassingen die ik gemaakt heb zijn:

9.14 Doormelding netspanningsuitval - Op Nee gezet
9.15 Doormelding lijnfout - Op Nee gezet
9.17. Selecteren van een te programmeren particuliere alarmcentrale - 1 ingevuld
9.17.1. Selecteren van het doormeldformaat - 13 ingevuld (Spraakbericht – Met bevestiging)
9.17.2. Invoeren eerste telefoonnummer - 06 xxxxxxxx ingevuld
9.17.3. Invoeren tweede telefoonnummer - 0x0 xxxxxxx ingevuld
9.17.4. Invoeren van het systeemklantnummer - 0001 ingevuld
9.17.5.1. Invoeren van het klantnummer voor gebied 1 - 0001 ingevuld
9.17.16. Herhaal pogingen - 3 ingevuld

52. SPRAAKBERICHT - 1 ingevuld (Inbraakalarm)

De rest heb ik op de standaardwaarde laten staan.

De telefoonkabel is aangesloten op de FON2 poort van mijn Fritzbox. Deze 2 telefoonnummers worden gebeld met SuperVOIP.

nayonowe

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 360
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technisch adviseur / specialist
Re: Aritech ATS2000 doormeld storing
« Reactie #3 Gepost op: zondag 25 augustus 2013, 20:12 »
Even een vraaje he, je geeft aan dat je de telefoonkabel op de spraakmodule hebt aangesloten?
Dat is toch geen ats7200n hé?
Deze rj11 poort gebruik je alleen om teksten in te spreken.

Je sluit de telefoonkabel gewoon op de pstn aansluiting van de centrale aan.

jaapie85

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aritech ATS2000 doormeld storing
« Reactie #4 Gepost op: maandag 26 augustus 2013, 11:45 »
Even een vraaje he, je geeft aan dat je de telefoonkabel op de spraakmodule hebt aangesloten?
Dat is toch geen ats7200n hé?
Deze rj11 poort gebruik je alleen om teksten in te spreken.

Je sluit de telefoonkabel gewoon op de pstn aansluiting van de centrale aan.

Dat is een goeie, dank je!  Ik heb de telefoon kabel nu goed aangesloten. Als het alarm nu afgaat dan word ik gebeld. Alleen kan ik de oproep niet bevestigen. Ook als ik het protocol wijzig naar spraakbericht zonder bevestiging dan blijf ik gebeld worden.
En op het display blijft doormeld storing staan.

Enig idee waar dit aan kan liggen?

TK666

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 125
    • Bekijk profiel
Re: Aritech ATS2000 doormeld storing
« Reactie #5 Gepost op: maandag 26 augustus 2013, 20:03 »
As de kiezer op een VOIP lijn aangesloten is, is dat het probeem. DTMF tonen naar de kiezer toe werken gewoonweg niet goed. Als het aantal herhaal pogingen op drie staat zal het systeem je 3 keer belen, omdat hij de bevestigingstoon niet "hoort".

jaapie85

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aritech ATS2000 doormeld storing
« Reactie #6 Gepost op: maandag 26 augustus 2013, 23:12 »
Dan heb ik nog een vraag: hoe kun je de spraakmodule inspreken?

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Aritech ATS2000 doormeld storing
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013, 20:47 »
Dan heb ik nog een vraag: hoe kun je de spraakmodule inspreken?
Via het connectortje waar je eerst de telefoonlijn ingestoken had  ;)
Misschien tijd om een handleiding te vinden, maakt het leven een stuk makkeljker.