Auteur Topic: Kubotan  (gelezen 20255 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 12 juli 2013, 01:01 »
De kubotan is slechts een hulpmiddel en alleen dan een wapen als je hem inzet. Maar dan ben je dus ook bezig met wettelijke zelfverdediging.

Zo evident is dat niet. Het is aan de rechter om daar achteraf een oordeel over te vellen.

In ons beroep heb je nou eenmaal te maken met agressie. Zorg dan dat je in ieder geval fit bent en jezelf kunt verdedigen.

Maar of dat moet m.b.v. hulpmiddelen?

Bovendien is het wel verrekte handig om de technieken te kennen om iemand te fixeren in afwachting van politie.

Heel handig, maar dat gaat helaas ook wel eens fout!

AlfredW

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #16 Gepost op: maandag 15 juli 2013, 23:10 »
Juist PaultjeN dat bedoel ik. :)

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Kubotan
« Reactie #17 Gepost op: maandag 16 september 2013, 16:45 »
Planner, het gaat erom dat indien je in acute nood bent je in staat bent je eigen leven te redden.
Hoe kun je als beveiliger anderen beschermen als je nog niet eens in staat bent om jezelf te beschermen.
Maakt niet uit welke vechtsport je doet. Persoonlijk heb ik het meeste baat gehad bij sas zelfverdediging omdat dit systeem realistisch is. Daar leer je in eerste instantie agressie ombuigen in gewenst gedrag. Helaas zijn niet alle mensen voor reden vatbaar. Of je krijgt gelijk met geweld te maken. Ja politie bellen en afwachten lukt dan niet meer omdat je dan waarschijnlijk al de pijp uit bent. Dus zelfredzaamheid is nog niet zo slecht. De kubotan is slechts een hulpmiddel en alleen dan een wapen als je hem inzet. Maar dan ben je dus ook bezig met wettelijke zelfverdediging. In ons beroep heb je nou eenmaal te maken met agressie. Zorg dan dat je in ieder geval fit bent en jezelf kunt verdedigen. Bovendien is het wel verrekte handig om de technieken te kennen om iemand te fixeren in afwachting van politie.

Je geeft aan dat bij acute noodzaak je eigen leven kunt redden, in mijn optiek is dan een kubotan niet het juiste redmiddel. Het is slechts een hulpmiddel die je in praktijk kunt gebruiken. Een dergelijke training van 3 uur bij sas heb je in mijn optiek niet de volledige kennis hiervan(Ik heb een kubotan training gehad dus weet wat het is) Als je een aantal maanden verder bent, dan ben je de helft hiervan vergeten. Kortom je gebruikt dan iets waar je niet de volledige kennis en controle over hebt.

Daarnaast is de volledige training van sas wel interessant, maar dien je deze 2 a 3 keer per jaar bij te houden, wil je de technieken volledig blijven beheersen.

En ik twijfel bij het stukje legaal hulp middel. Een honkbal knuppel is bijvoorbeeld ook legaal, op moment dat ik tijdens mijn werk er iemand mee sla valt het onder het kopje wapens en ben ik dus strafbaar. Ik heb mijn twijfels dan ook als ik tijdens mijn werk een kubotan bij me heb, dan is dit met voorbedachte rade en als ik hem gebruik tijdens mijn werk, zou het nog wel eens niet meer legaal kunnen zijn.. Zou toch eerst even informeren bij justitie of dergelijke of dit wel gebruikt mag worden tijdens je werk.
Ik zou het mijn medewerkers als werkgever in ieder geval verbieden....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #18 Gepost op: maandag 16 september 2013, 21:07 »
Een honkbal knuppel is bijvoorbeeld ook legaal, op moment dat ik tijdens mijn werk er iemand mee sla valt het onder het kopje wapens en ben ik dus strafbaar.

Nee, het gaat niet om het moment dat je er mee slaat waardoor het voorhanden hebben van een normaal gebruiksvoorwerp strafbaar kan zijn, maar het gaat om de omstandigheden waaronder bepaalde voorwerpen vervoerd en/of gedragen worden. Als jij al beveiliger (of als elke andere willekeurige burger) een knuppel onder de voorstoel van je auto vervoerd, dan ben je verkeerd bezig. Heb jij op zaterdagochtend op weg naar een honkbalwedstrijd een knuppel in je tas met honkbalspellen en die tas staat op de achterbank van je auto, dan is er niets aan de hand.

Op het moment dat jij als beveiliger die knuppel bij je hebt en er mee gaat slaan ter zelfverdediging (bijvoorbeeld als jij bedreigd wordt met een mes en je slaat het mes daarmee weg), dan kan het best zijn dat je met succes een beroep kunt doen op noodweer (exces), maar dat je wel veroordeeld wordt voor het onrechtmatig voorhanden hebben van de knuppel.
« Laatst bewerkt op: maandag 16 september 2013, 21:10 door Planner »