Auteur Topic: Kubotan  (gelezen 20254 keer)

AlfredW

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Kubotan
« Gepost op: vrijdag 24 mei 2013, 10:34 »
De kubotan is een ideaal en bovendien legaal zelfverdedigingsmiddel. Het is wel raadzaam om een training te volgen. Ideaal voor ons beveiligers. Training heb ik gevolgd bij www.saszelfverdediging.nl je krijgt na de training tevens een kubotan.
Ben er wel blij mee! :) :D

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 mei 2013, 12:46 door Planner »

PaultjeN

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 4 juni 2013, 12:04 »
Hey Alfred,

Bedankt voor de tip. Begrijp je enthiosiasme. Heb gisteren ook een kubotan training van SAS gehad.
 :D :D :D In drie uur tijd veel geleerd en lol gehad.

Thanks.

tomjf

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 26
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: freelance beveiliger/ evenementen beveiliger/ gastheer
Re: Kubotan
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013, 02:20 »
gebruik er ook 1, al een geruime tijd, enige nadeel is wel dat hij niet zo handig is met snel pakken. heb het al eens mee gemaakt dat die niet snel genoeg binnen handbereik kwam (kwam dwars te zitten in mijn broekzak) verder is het best een handig ding
dont just do it, do it right...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013, 09:47 »
heb het al eens mee gemaakt dat die niet snel genoeg binnen handbereik kwam (kwam dwars te zitten in mijn broekzak) verder is het best een handig ding

En toen, heb jij het toen zonder op kunnen lossen?

greywolf69

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Dit is een geweldig forum!
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 18 juni 2013, 14:53 »
en de werkgever is die ook blij met dit hulpmiddel

tomjf

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 26
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: freelance beveiliger/ evenementen beveiliger/ gastheer
Re: Kubotan
« Reactie #6 Gepost op: zondag 30 juni 2013, 23:49 »
En toen, heb jij het toen zonder op kunnen lossen?

ja hoor, is wel uitgelopen op een beetje duw en trek werk maar niets wat het noemenswaard is.

en de werkgever is die ook blij met dit hulpmiddel

het ligt er aan, de een stelt ze wat meer op prijs dan andere, meestal stemmen ze er mee toe maar ik zou het van te voren wel bespreken, verder ligt het ook aan wat voor een beveiligingswerk je doet, aan de deur zou ik hem eerder bij me dragen dan op een object bv.
dont just do it, do it right...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #7 Gepost op: maandag 1 juli 2013, 00:31 »
gebruik er ook 1, al een geruime tijd, enige nadeel is wel dat hij niet zo handig is met snel pakken. heb het al eens mee gemaakt dat die niet snel genoeg binnen handbereik kwam (kwam dwars te zitten in mijn broekzak) verder is het best een handig ding
En toen, heb jij het toen zonder op kunnen lossen?
ja hoor, is wel uitgelopen op een beetje duw en trek werk maar niets wat het noemenswaard is.

En wat zou er gebeurt zijn als jij hem wel snel had kunnen pakken?
« Laatst bewerkt op: maandag 1 juli 2013, 00:33 door Planner »

tomjf

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 26
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: freelance beveiliger/ evenementen beveiliger/ gastheer
Re: Kubotan
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 3 juli 2013, 01:00 »



En wat zou er gebeurt zijn als jij hem wel snel had kunnen pakken?

Op het moment dat ik hem wou pakken werd de persoon agressiever, tegelijkertijd kwamen er al 2 andere uitsmijters bij me staan zonder dat ik het door had, uiteindelijk koos de persoon eieren voor zn geld en is weg gegaan, ik weet niet wat er was gebeurd als ze er niet waren en ik gebruik hem liever ook niet, tenzij niet anders kan.
dont just do it, do it right...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 3 juli 2013, 01:58 »
en ik gebruik hem liever ook niet, tenzij niet anders kan.

Tja, maar in dit geval had je hem dus wel willen pakken (en gebruiken?), maar lukte het niet om hem te pakken, en vervolgens bleek dat het wel anders (zonder) kon....

ReJa Beveiliging

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 6 juli 2013, 12:57 »
Ik ben zelf 10 jaar werkzaam in beveiliging en doe sinds kort Wing Chun In Heerlen
Moet zeggen dat je je zelf een stuk zekerder voelt en weet hoe je de rust moet bewaren want dat is het belangrijkste Rustig benaderen en zoals al gezegd was niet meteen als een cowboy los gaan
 

AlfredW

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 10 juli 2013, 22:43 »
In eerste instantie natuurlijk eerst een aanvaller rustig krijgen door met hem te praten. De inzet van de kubotan is alleen dan wanneer het niet anders kan. Een mini maglite kun je trouwens ook uitstekend daarvoor gebruiken.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 10 juli 2013, 23:48 »
De inzet van de kubotan is alleen dan wanneer het niet anders kan.

Tja, dat heb je nu al een paar keer gezegd, maar het eerste de beste voorbeeld waar jij zelf mee komt toont aan dat jij hem had willen gebruiken terwijl het uiteindelijk dus toch wel anders kon!!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 11 juli 2013, 01:20 »
Tja, dat heb je nu al een paar keer gezegd, maar het eerste de beste voorbeeld waar jij zelf mee komt toont aan dat jij hem had willen gebruiken terwijl het uiteindelijk dus toch wel anders kon!!!

Sorry, ik zie dat het niet jouw voorbeeld was!!!!!  :-[

Wat ik bedoel te zeggen is dat door het voorhanden hebben van dergelijke "wapens" je wellicht te snel oordeeld dat je het in een bepaalde situatie nodig hebt, daar waar wanneer je het niet voorhanden zou hebben, je wellicht wel andere mogelijkheden had gezien om de boel op te lossen, of wellicht af te haken en de hulp van collega's en/of politie af te wachten. Het handhaven van de openbare orde is namelijk geen taak van beveiligers maar van de politie. Dat is nu juist de reden waatom beveiligers/particulieren GEEN wapens voorhanden mogen hebben.

En het voorhanden hebben van een dergelijk hulpmiddel is dan misschien niet strafbaar, maar wanneer je daarmee anderen verwond dan is het gebruik ervan wellicht wel strafbaar.....
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 juli 2013, 01:27 door Planner »

PaultjeN

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kubotan
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 11 juli 2013, 19:51 »
Planner, het gaat erom dat indien je in acute nood bent je in staat bent je eigen leven te redden.
Hoe kun je als beveiliger anderen beschermen als je nog niet eens in staat bent om jezelf te beschermen.
Maakt niet uit welke vechtsport je doet. Persoonlijk heb ik het meeste baat gehad bij sas zelfverdediging omdat dit systeem realistisch is. Daar leer je in eerste instantie agressie ombuigen in gewenst gedrag. Helaas zijn niet alle mensen voor reden vatbaar. Of je krijgt gelijk met geweld te maken. Ja politie bellen en afwachten lukt dan niet meer omdat je dan waarschijnlijk al de pijp uit bent. Dus zelfredzaamheid is nog niet zo slecht. De kubotan is slechts een hulpmiddel en alleen dan een wapen als je hem inzet. Maar dan ben je dus ook bezig met wettelijke zelfverdediging. In ons beroep heb je nou eenmaal te maken met agressie. Zorg dan dat je in ieder geval fit bent en jezelf kunt verdedigen. Bovendien is het wel verrekte handig om de technieken te kennen om iemand te fixeren in afwachting van politie.