Auteur Topic: Opleiding hondengeleider  (gelezen 35458 keer)

Raymond

  • Gast
Opleiding hondengeleider
« Gepost op: donderdag 31 mei 2012, 16:05 »
Kan een van de hondengeleiders op het forum uitleggen hoe de opleiding in elkaar steekt?
Waar kan je het zo`n cursus volgen?
Hoeveel tijd per week gaat erin zitten?

In het verleden heb ik vrij vaak samengewerkt met hondengeleiders en ik zit erover te denken om misschien zelf ook iets in die richting te gaan doen.

Ik ben benieuwd!

Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 1 juni 2012, 05:23 »
Nu heb ik eerst een paar vragen voor jou.
Wat trekt jou aan om met honden te willen gaan werken ?
Wat is jou ervaring met honden?

Raymond

  • Gast
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 1 juni 2012, 18:05 »
Wat mij aantrekt om te gaan werken met honden:
- Het feit dat je ten eerste nooit alleen werkt,
- Dat je met een hond meer voor elkaar krijgt dan met 4 collega's
- En dat je veel meer verschillende klussen kan doen (bewaking rangeerterrein NS bijv.)

Mijn ervaring met honden is niet zo heel veel, ik heb een labrador..
Zo eentje die zeg maar aanwijst waar je de kluis kan vinden in t huis als je komt inbreken. :)

Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #3 Gepost op: maandag 4 juni 2012, 05:03 »
LOL oke.
Nu voor het mogen werken op een spoor heb je iets meer nodig dan een diplome beveiliging en een cert hond maar dat was jou vraag niet.

Werken met je hond en dat je niet alleen bent dat klopt maar er zijn niet veel situaties waar jij je hond daadwerkelijk mag inzetten.

Om met een hond te mogen werken zal je eerst een geschikte hond moeten hebben en 3 maal per week z'n 6 uur per keer moeten trainen. Het ligt een beetje aan de hond maar laat zeggen dat je een hond kan kopen van ongeveer een jaar. Veronderstel dat de hond erg slim is en jij alles goed op pakt dan ben je toch al snel een jaar verder voordat je een toetsing kan doen.
Snel rekensommetje 3 x 6 = 18 x 53 = ?? Yup 954 uur dat is naast je trainingen thuis als je zo ver bent.
Natuurlijk kan je een kant en klare hond kopen, een week trainen en voor je toetsing gaan. Ben je dan hondengeleider ?? NEE. Je zal eerst moeten leren voordat je geen gevaar bent op de werkvloer. En dan, een werkgever vinden die toevallig een hondengeleider zoekt. De meeste HG-ers worden ingehuurd.

Krijg je als HG-er meer voor elkaar dan 4 beambten ? Nee niet altijd. Er zijn voldoende HG-ers die 4 collega's nodig hebben om hun uit de problemen te helpen LOL.
In mijn ogen ben je pas HG-er wanneer jij zonder hond problemen kan oplossen en daar geen hond voor nodig hebt. Een hond heb je puur preventief waarbij je gebruik maak van reukvermogen, gehoor en de ogen. Als jij jou hond goed kan "lezen" weet jij wanneer er iets is en kan je daar op inspelen.


Raymond

  • Gast
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #4 Gepost op: maandag 4 juni 2012, 17:21 »
Werken met je hond en dat je niet alleen bent dat klopt maar er zijn niet veel situaties waar jij je hond daadwerkelijk mag inzetten.

Daar ben ik me bewust van.

Natuurlijk kan je een kant en klare hond kopen, een week trainen en voor je toetsing gaan. Ben je dan hondengeleider ?? NEE.

Is de kwaliteit van de opleiding en de toetsing dan van laag niveau?

Je zal eerst moeten leren voordat je geen gevaar bent op de werkvloer.

Dat kan toch alleen door ervaring op te doen?

Krijg je als HG-er meer voor elkaar dan 4 beambten ? Nee niet altijd. Er zijn voldoende HG-ers die 4 collega's nodig hebben om hun uit de problemen te helpen LOL.

Die figuren heb je altijd en overal... xD

In mijn ogen ben je pas HG-er wanneer jij zonder hond problemen kan oplossen en daar geen hond voor nodig hebt. Een hond heb je puur preventief waarbij je gebruik maak van reukvermogen, gehoor en de ogen. Als jij jou hond goed kan "lezen" weet jij wanneer er iets is en kan je daar op inspelen.

Mee eens, maar je zult toch eerst ervaring op moeten doen zowel jij als samen met je hond?

Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 5 juni 2012, 02:03 »
Om op jou eerste vraag antwoord te geven,  wanneer een persoon denkt even een week mee te lopen en na deze week een toesting te doen met een kant en klare hond zeg ik JA Lage kwaliteit.

De ervaring die jij denk op te doen samen met een hodn dat doe je niet op de werkvloer maar in het minimale jaar voordat je uberhaupt denkt een toetsing te gaan lopen.

Het idee welke de meesten personen hebben (zoals ik al eerder aangaf) een kant en klare hond te kopen vervolgens een week of twee er mee lopen (2 keer per week) en dan een toetsing lopen gaat niet werken. Je bent geen combinatie met de hond, Je kent de hond niet, Je hebt geen idee hoe de hond reageerd, Je bent een gevaar op de werkvloer en voor de collega's, Je eerst ervaring moet op doen tijdens het trainen en z je hond leren kennen.

En dit is mijn mening. Ik kom helaas te veel personen tegen die denken het wel even te doen. Vervolgens op een groot risico opdracht ergens op een verlaten terrein zonder enige verlichting komt er een Maglite op de breedste stand richting mij lopen. Deze persoon had mij niet eens gezien (stond 5 meter bij hem vandaan) maar had iets gehoord dus kwam met vollope verlichting in de ene hand en de hond in de andere hand even kiijken. Ik heb alleen gevraagd of hij en zijn hond blind zijn. En dat tracjy ich HG-er te noemen ?? Bang in het donker ?? Bang om zonder hond te werken ? kom op zeg  waar gaat dat heen en dat zal mijn back-up moeten zijn wanneer het echt fouit zal gaan ?? Dacht het niet

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #6 Gepost op: maandag 18 juni 2012, 00:22 »
Waarom had de hg in kwestie geen hond mee mogen nemen toen hij opeen donker risicobject een vreemd geluid hoorde? Had hij eerst in het donker moeten komen kijken en daarna besluiten of hij terug moest gaan om z'n hond te pakken?

Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #7 Gepost op: maandag 9 juli 2012, 05:17 »
Nee, Hij had de hond gewoon bijzich, Niets mis mee maar met een ML? Op dit bewuste objet was dit zeker NIET slim. Daarbij komt wanneer jij licht gebruik verblind jij niet alleen jezelf maar ook je hond en de collega's met honden. Ik weet niet het bij de meeste HG-ers is maar ik werk eigenlijk alleen s'nachts en kan dus ook veel beter zien in het donker dan s'nachts met een groot licht aan. Daarbij komt dat wanneer jij als HG-er ergens loopt op een donker stuk jij voor een ander zichtbaar bent en ze gewoon in een straal van 5 meter om je heen lopen LOL.

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 02:54 »
Bang in het donker ?? Bang om zonder hond te werken ? kom op zeg  waar gaat dat heen en dat zal mijn back-up moeten zijn wanneer het echt fouit zal gaan ?? Dacht het niet
[/quote]


Je verhaal van de MG snap ik volkomen en ik vindt het ook niet slim om deze gelijk aan te gooien. Maar zoals jij in je verhaal doet voorkomen is dat jij het raar vond dat de hg in kwestie met zn hond aan kwam, vandaar mijn reactie.

Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 27 juli 2012, 12:07 »
Nahhh hij was gewoon met zijn hond aan het surveilleren en gebruikte daarbij zijn ML om te kunnen zien of er onbevoegde liepen.

johnny

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 21 september 2012, 13:25 »
dat die hond van hem dat niet merkt dat er wat lopen op het terrein een beetje hond geeft dat wel aan als die goed is afgericht.

Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 26 september 2012, 05:03 »
 :-X Rest my case johnny.

Ben je HG-er wanneer je een week met een hond loopt en een toetsing behaald? Kan je het dan hebben over een verschil van niveau of verschil van kwalitiet.

johnny

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding hondengeleider
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 17:26 »
als je een week met je hondje loopt dan ben je geen HG, als de passie er voor is dan ga je ervoor dan vindt je het ook leuk om te doen dat betekent wel trainen ook al is het hondeweer regen sneeuw noem maar op het trainen gaat wel door met je hond, zo als ik het zo vaak zie het regen ik ga niet trainen want dat worden we nat en dat kan niet, een echte lief hebber HG maakt het niet uit want met de keuring kan het ook regen en dan zie je het wel eens dat de hond weigerd en waar ligt het dan aan niet aan de hond maar aan de baas. doe je voordeel hier mee zou ik zeggen.