Aah Ademco, that takes me back.....
Maar netjes afwerken kan ook met kabel met afscherming, kost alleen wat materiaal en tijd.
Ik gebruik het liefste stukjes krimpkous van verschillende diktes. Dik genoeg om over je kabel heen te stoppen en dunner voor lasjes inclusief weerstanden. En hele dunne voor alleen aders of aardedraden of lasjes van 2 aders. Koop gewoon een 100 meter doos en zet in je wagen. Als je steeds alleen afknipt wat je echt gebruikt en niet steeds een meter afknipt (of erger probeert af te scheuren waardoor je vele centimeters verpest) en dan steeds de helft niet gebruiken en kwijtraken.
Ik knip steeds gelijk kleine stukjes af die ik nodig heb, dus 12 stukjes dikke krimpkous van 2 centimeter lang voor de kabels in de kast af te monteren en de 12 dunne stukjes van 15 centimeter voor de aardes.
Netjes kabels strippen en alle kabels nog niet vastmaken aan je behuizing, eerst de aadedraden verzamelen en twisten tot een stevig en recht geheel en de dunne krimpkous eroverheen schuiven, dan krimpen. Ik gebruik gewoon een aansteker en niet zoals geadviseerd word een heteluchtpistooltje maar dan moet je wel opletten dat je geen roet maakt of te lang met je vlam onder de krimpkous blijft waardoor het smelt. Maar oefening baard kunst en ik ben er aardig goed en snel in geworden al zeg ik het zelf. De schield knip ik na ongeveer 2 centimeter af en frommel het op tot een propje wat ervoor zorgt dat het stukje dikke krimpkous keurig op zijn plek blijft later. Er bestaat ook krimpkous met lijm aan de binnenkant maar die vind ik niet fijn werken en die is gelijk een stuk duurder. Het korte stukje krimpkous komt nu dus over de overgang van wel/geen buitenmantel te zitten. Strak boven deze krimpkous plaats ik het label (ik gebruik het liefst Scotchcode labels, kan je zelf vanalles opschrijven maar is wel erg duur).
Daarna pas met tyrips de kabel vastmaken aan de behuizing.
Ik heb in het woonhuis van mijn ouders ook krimpkous gebruikt in de bewegingsmelders.
Hier wat foto's: