Auteur Topic: Ort of vaste toeslag  (gelezen 7174 keer)

V'tje

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
Ort of vaste toeslag
« Gepost op: woensdag 31 januari 2018, 21:26 »
Als je als gecertificeerd beveiligingsbedrijf de ort vervangt voor een vaste toeslag voor alle uren in de week, zeg 12% bovenop je uurloon.

Kan dat? Mag dat?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Ort of vaste toeslag
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 31 januari 2018, 23:04 »
Je mag alleen in positieve zin voor de werknemers van de CAO afwijken. Dus afhankelijk van de daadwerkelijk gewerkte diensten kan je voor een individuele werknemer berekenen of het totaal positief of negatief is. In het laatste geval mag het dus voor die werknemer zeker niet, en als het totaal positief uitpakt, dan krijgt een werknemer voor nacht en/of weekenduren dus minder betaald als waar hij/zij recht op heeft.

Ik zou er dus niet aan beginnen, en als je het wel doet, dat in overleg met de werknemers doen en schriftelijk vast laten leggen dat zij dit een positieve afwijking vinden.

Mag ik vragen naar de achterliggende reden? Want behalve wat administratieve handelingen die geautomatiseerd kunnen worden zie ik geen voordeel voor een werkgever?

V'tje

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
Re: Ort of vaste toeslag
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 1 februari 2018, 00:46 »
Collega's die in het weekend werken hebben weinig werkdruk en max toeslag.
Collega's die door de week overdag werken hebben veel werkdruk en geen toeslag.
Door iedereen 12% op het uurloon te geven ipv de reguliere toeslag wordt het werken op drukke doordeweekse uren extra gewaardeerd/gestimuleerd.
Dat is het argument.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Ort of vaste toeslag
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 1 februari 2018, 21:10 »
Collega's die in het weekend werken hebben weinig werkdruk en max toeslag.
Collega's die door de week overdag werken hebben veel werkdruk en geen toeslag.

Tja, maar het is dus een toeslag voor "bijzondere uren", vaak ook wel Onregelmatigheidstoeslag, dus voor het werken op uren anders als de normale kantoortijden. Als jij medewerkers extra wilt belonen meer werkdruk hebben kan je dat natuurlijk doen. Maar in plaats daarvan de nacht en weekend uren minder te belonen, dat gaat tegen de CAO in, en is waarschijnlijk niet als positief te bestempelen.

Door iedereen 12% op het uurloon te geven ipv de reguliere toeslag wordt het werken op drukke doordeweekse uren extra gewaardeerd/gestimuleerd.
Dat is het argument.


Hoe kom jij aan die 12%? Want als jij aannemelijk kan maken dat die 12% over alle uren meer is als het gemiddelde dat jij kwijt zou zijn als je volgens de CAO zou de ORT zou betalen, dan zou het wellicht als positief gezien kunnen worden. Maar dat zou ik dan in ieder geval schriftelijk vastleggen met alle werknemers.


V'tje

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
Re: Ort of vaste toeslag
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 1 februari 2018, 21:52 »
Er is een beveiligingsbedrijf die dat inderdaad zo verzonnen heeft en toepast. Of alle werknemers daarvoor getekend hebben weet ik niet.
Vandaar dat ik de vraag hier stel hoe dat kan en of dat mag.

gerrit

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Ort of vaste toeslag
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 2 februari 2018, 11:38 »
Kan je nu al vertellen dat dit in het voordeel is van de werkgever . Mijn gemiddelde toeslag lag hoger dan die 12%. Het pakt alleen voordelig uit voor beveiligers die alleen overdag werken.Er is bijna geen werkgever die positief afwijkt van de Cao, eerder negatief. Zijn veel bedrijven in de beveiliging die aan concurrentie vervalsing doen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Ort of vaste toeslag
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 2 februari 2018, 12:15 »
Kan je nu al vertellen dat dit in het voordeel is van de werkgever . Mijn gemiddelde toeslag lag hoger dan die 12%. Het pakt alleen voordelig uit voor beveiligers die alleen overdag werken.

Dat kan je niet zo met zekerheid zeggen. Het gaat om de verhouding tussen de verschillende 'uursoorten'. Maar aangezien het dus ook om weekenddiensten gaat, is de kans niet groot dat het gemiddelde aanzienlijk hoger is en dus dat dit als positief gezien kan worden.

gerrit

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Ort of vaste toeslag
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 2 februari 2018, 12:23 »
Dat klopt. Ligt aan meerdere factoren. Bijvoorbeeld zijn er meer mensen nodig in de nacht,avond en weekend dan overdag. Of neem de mobiele surveillance daar heb je bijna geen dag diensten doordeweeks. Maar bij de meeste bedrijven rekenen ze in hun eigen voordeel.

Als je lid bent van de bond kunnen zij het misschien voor je berekenen.

gerrit

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Ort of vaste toeslag
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 2 februari 2018, 12:57 »
Ik heb het berekend en kom gemiddeld uit op 17 procent. Als je alles bij elkaar op telt.
 Ga voor het gemak uit van 10 euro per. Rekent wat makkelijker.

00:00 tot 07:00 dat zijn 7 uren keer 20 procent is 84
18:00 tot 00:00 dat zijn 6 uren keer 10 procent is 70
07:00 tot 18:00 dat zijn 11 uren keer 0 procent is 110
Uitkomst 264

Weekend 48 keer 35 procent is 648

24 x 10 is 240 x 7 is 1680

264 x 5 is 1320 plus 648 is 1968

Nu zie als je geen toeslag krijgt je 1680 verdient.
Maar als je de normale toeslag bij elkaar op telt dan krijg je 1968 dus krijg gemiddeld in 1 week 17,1 procent meer.

Die 12 procent is te weinig had 17.1 of meer moeten zijn.

Doe je 24 uren keer 10 is 240

gerrit

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Ort of vaste toeslag
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 2 februari 2018, 13:50 »
Als je er vanuit gaat dat je alle diensten even veel werkt en je zou 25000 euro op jaar basis verdienen, dan zou je 1250 mis lopen. Ik vind dit een behoorlijk bedrag, voor bedrijf weer behoorlijk besparing.

Dit het concurrentie vervalsing. Komt jammer genoeg veel vuldig voor dit soort praktijken. Helaas is er te weinig controle. Keurmerk is ook een wassenneus. Veel bedrijven die het keurmerk dragen houden zich totaal niet aan de Cao. 

Advies zou het bij de bond melden en eventueel bij de Nederlandse veiligheidbranche, als ze een keurmerk hebben.

gerrit

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Ort of vaste toeslag
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 2 februari 2018, 15:39 »
Ik heb het berekend en kom gemiddeld uit op 17 procent. Als je alles bij elkaar op telt.
 Ga voor het gemak uit van 10 euro per. Rekent wat makkelijker.

00:00 tot 07:00 dat zijn 7 uren keer 20 procent is 84
18:00 tot 00:00 dat zijn 6 uren keer 10 procent is 70
07:00 tot 18:00 dat zijn 11 uren keer 0 procent is 110
Uitkomst 264

Weekend 48 keer 35 procent is 648

24 x 10 is 240 x 7 is 1680

264 x 5 is 1320 plus 648 is 1968

Nu zie als je geen toeslag krijgt je 1680 verdient.
Maar als je de normale toeslag bij elkaar op telt dan krijg je 1968 dus krijg gemiddeld in 1 week 17,1 procent meer.

Die 12 procent is te weinig had 17.1 of meer moeten zijn.

Doe je 24 uren keer 10 is 240


Klein reken foutje. Dienst van 18:00 tot 00:00 is 6 keer 10 procent is 66.

4 keer 5 is 20 dus 1968 - 20 is 1948

Komt het gemiddelde uit op 16 procent in 1 week over alle diensten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Ort of vaste toeslag
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 3 februari 2018, 23:23 »
Ik heb het berekend en kom gemiddeld uit op 17 procent. Als je alles bij elkaar op telt.

Toch wel knap als jij iets kan berekenen, terwijl je zelf al aangeeft:

Dat klopt. Ligt aan meerdere factoren. Bijvoorbeeld zijn er meer mensen nodig in de nacht,avond en weekend dan overdag.

In jouw berekening ga jij er van uit, dat er op alle tijdstippen van de week evenveel mensen nodig zijn, maar dat weet je helemaal niet!

Als er bijvoorbeeld door de weeks 2x zoveel mensen nodig zijn als in het weekend, dan wordt het gemiddelde percentage bijna 13%. dat komt al in de buurt van die 12%

Maar bij de meeste bedrijven rekenen ze in hun eigen voordeel.

En daarom zou dat hier ook moeten gelden? Denk jij dat het voor een bedrijf uitmaakt aan wie ze die ORT uitbetalen? Wellicht hebben ze het gewoon berekend hoeveel het gemiddelde is, dat naar boven afgerond of er nog iets bij gedaan. Dan zijn ze dus (iets) duurder uit, maar is de verdeling anders. Wellicht kwam deze wens wel uit de medewerkers zelf, omdat de werkdruk bij dit bedrijf kennelijk hoger is op de 'goedkope' uren, en is de intentie helemaal dus niet verkeerd.

Alleen mag het dus in principe niet, maar als alle werknemers er mee akkoord gaan, en het is inderdaad minimaal het bedrag wat het bedrijf sowieso kwijt zou zijn, dan heb ik daar helemaal geen moeite mee.

Als je lid bent van de bond kunnen zij het misschien voor je berekenen.

Het berekenen is helemaal niet moeilijk, dat heb jij zelf ook aangetoond (hoewel met een rekenfoutje). Maar de rekenkunsten van de vakbonden schat ik ook niet hoog in, dus zou ik het gewoon zelf berekenen.