3
« Gepost op: zaterdag 29 juli 2017, 17:32 »
Via facebook is er momenteel een grote discussie gaande, of een ZZP nu wel of geen eigen ND nummer moet hebben.
De nieuwe wet DBA, die weer is uitgesteld tot 1 juli 2018, geeft in een modelovereenkomst aan, welke door de belastingdienst gemaakt is in samenwerking met de VBeNL, dat een voorwaarde is dat de samenwerkingspartner in het bezit moet zijn van een ND. Dit staat beschreven in artikel 4.3.
Nu gaat een groot gedeelte ervan uit dat deze overeenkomst gebruikt MOET worden, en dat je dus een eigen vergunning(ND nummer) MOET hebben.
Ik moest eigenlijk best wel smakelijk lachen om de reacties van bepaalde zzp'ers en beveiligingsbedrijven(Veelal kleine jongens). Deze leggen wel even uit hoe het zit. Op een aantal reactie na, complete onzin verhalen.
Voor de mensen die het interessant vinden om het te weten wat nu precies wel en niet waar is, hieronder de uitleg.
Op moment dat de nieuwe wet DBA van kracht is(Als deze er al door komt), dan dient alles tussen bedrijf en zzp(Maar ook bedrijven onderling) vastgelegd te worden in een overeenkomst. Hierin moeten bepalingen komen te staan waaruit blijft dat het geen verkapt dienstverband is etc etc.(Even kort uitgelegd, maar voor alle info kun je terecht op de site van de belastingdienst)
Nu is het zo dat in de regel de zzp zelf verantwoordelijk is voor de afdrachten van belastingen. Maar wanneer de zzp dit niet doet, kan in bepaalde omstandigheden, de inlenende partij aansprakelijk gesteld worden.
Om dit te voorkomen, zijn er vastgestelde modelovereenkomsten gemaakt door de belastingdienst. Wanneer deze gehanteerd worden, en aan alle eisen word voldaan, dan kan de inlenende partij niet aansprakelijk gesteld worden.
Wanneer je deze overeenkomst gaat gebruiken, moet de zzp inderdaad in het bezit zijn van een ND nummer.
Echter is deze overeenkomst niet verplicht, en kun je indien gewenst, je eigen overeenkomst gaan gebruiken.
Deze moet echter wel voldoen aan de eisen van de belastingdienst, en dient ook gecontroleerd te worden, wanneer je voor 100% ingedekt wil zijn.
In je eigen overeenkomst kan een bepaling komen te staan, dat de zzp niet in bezit is van een eigen vergunning, maar dat het werkt op vergunning en pas van inlenende partij.
Indien dit zo beschreven word, is er voor de zzp geen vuiltje aan de lucht, en kun je gewoon blijven werken.
Deze informatie is geverifieerd met de belasting, bijzondere wetten en Dienst Justis. Wanneer je het ook zeker wil weten, dan kun je zelf de telefoon ook pakken, en dit met name bij Dienst Justis navragen.
Wij hebben inmiddels een eigen overeenkomst, welke is goedgekeurd door de belastingdienst, en ook wij hebben de bepaling dat de zzp op onze vergunning en pas werkt, en in ons uniform.
Wanneer het zou betekenen dat je als ZZP op je eigen vergunning en dus pas gaat werken, je ook in je eigen uniform moet gaan lopen. Dit zal niet gaan gebeuren!
Hoop dat jullie wat aan de info hebben!