Auteur Topic: integrale veilgieheidskunde  (gelezen 5057 keer)

msrp92

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
integrale veilgieheidskunde
« Gepost op: maandag 19 oktober 2015, 19:49 »
Goede avond allemaal,

Na veel te hebben nagedacht over opleidingen heb ik toch mijn zinnen gezet op HBO integrale veiligheidskunde op de Haagsche hogeschool hier in den haag.

Ik ben pas 23 en heb al bijna 4 jaar gewerkt in de beveiliging en ik zie gewoon dat ik een coordinator diploma van het mondriaan haast niks meer betekend voor de functie als hoofd beveilging of iets dergelijks op leidinggevend niveau.

alleen ik vindt het ontzettend moeilijk om te kiezen tussen de voltijd (duaal: 2 jaar theorie en 2 jaar stage) of deeltijd (1 dag naar school en 2a3 dagen werken).

ik ben al met een lijstje bezig tussen de voor en de nadelen mbt mijzelf en mijn thuis situatie, want dat verschilt toch per individu. en ik hoop dat jullie misschien nog meer voor en nadelen weten of zelf ervaring er mee hebben.

om een voorbeeld te noemen gaat in eerste instantie mijn voorkeur uit naar deeltijd (ivm flexibele week indeling, werkplek heeft studiepunten compensatie dus ik hoef geen stage te lopen, en ik behoud mijn contacten op het werk), maar hier komt het zwaartepunt: ik heb nu nog maar een 2 jaar contract voordat mijn werkgever mij ontslaat of mij in vaste dienst neemt (dit doen ze toch nauwlijks meer hoor ik van alle kanten).
dus als ik volgend jaar kies voor deeltijd en mijn werkgever besluit het jaar daarop om mij te ontslaan, ga ik voor de rest van de schooljaren  maar 1 dag naar school terwijl in dat geval een voltijd opleiding beter uit zou komen.

ik heb volgende week al een gesprek op kantoor en ik hoop als dat voorbij is, dat dan mijn keuze beter naar voren komt.

ik hoor het graag van jullie, alle tips zijn welkom!

Mike

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: integrale veilgieheidskunde
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015, 16:23 »
De keuze welk soort opleiding jij wilt gaan volgen, ligt altijd bij jou. Ik geloof je zeker als je zegt dat het maken van deze keuze lastig is.

Overigens vind ik jouw tekst lastig te lezen (en vrees dat ze daar op HBO niveau ook over zullen beginnen, maar dat terzijde). Ik vindt, veilgieheidskunde , ... maar laten we niet gaan muggenziften.

Het klopt wat je zegt: het krijgen van een vast contract (en dan doel ik op bijvoorbeeld 152 uur per maand) is tegenwoordig lastig in onze branche. Begrijp ik het goed dat je nu al 2 jaar een 1-jarig contract hebt gehad? Wellicht kun je nu al vroegtijdig in overleg met jouw baas of een eventuele manager wat jouw toekomst binnen het bedrijf is.

Mocht je inderdaad je baan kwijt raken, dan is een voltijd studie naar mijn mening de betere keuze. Zo blijf je in ieder geval van de straat. Echter ken ik jouw privésituatie niet: je zult immers voor inkomsten moeten zorgen ook al ben je aan het studeren. Een voltijd (HBO)studie + een (andere) baan om je kosten te kunnen dekken, is niet voor iedereen weggelegd. Tussen MBO- en HBO-opleidingen zit overigens een behoorlijk groot verschil wat betreft werkdruk etc.

Wat ik je nog wil meegeven is dat je moet kijken of dít het juiste moment is om aan deze studie te beginnen. Allereerst, mocht je wél een vast contract voor onbepaalde tijd kunnen krijgen bij je baas, dan is dat een kans die je niet snel aan je voorbij moet laten gaan. Daarnaast, ik ken diverse personen die deze studie hebben gevolgd (of momenteel nog volgen). Veel van hen werken echter nog steeds in functies die ook bekleed worden door personen met MBO Beveiliger 2 diploma's, anderen zijn op zoek naar werk buiten deze branche en weer anderen zijn nu andere opleidingen aan het volgen (die niet eens aansluiten bij de beveiliging). Het is lastig om een baan op niveau te vinden met een HBO diploma Integrale Veiligheid.

Echter ben ik er altijd een voorstander van dat iemand in zichzelf investeert en álles eruit haalt wat erin zit. Mocht je deze opleiding echt willen doen en dit ook kunnen, dan zal ik dit zeker doen. Je bent nu nog jong en dan gaat studeren (meestal) stukken makkelijker af.


Graeme McTaggart

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid is relatief.
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Maatbeveiliging
  • Functie: Winkelsurveillant
Re: integrale veilgieheidskunde
« Reactie #2 Gepost op: zondag 1 november 2015, 00:16 »
Beste,

Ik ben vorig jaar gestart met HBO-IVK en heb ook direct in het eerste jaar mijn propedeuse behaald. ik heb er voor gekozen om voltijd te leren omdat 40 uur werken en daarnaast school oppakken, een enorme motivatie en discipline vereist ( die ik niet bezit ).
Zelf werk ik ook als winkelsurveillant en heb goed contact met mijn planner die mij op het rooster zet wanneer ik kan, zodat ik zelf mijn werkdruk aanpas aan mijn schooldruk. Je zult aan de bak moeten maar daar staat later wel een mooie baan zoals ; KAM manager, QSHE manager of beleidsbepaler bij de overheid tegenover!

Groeten
Graeme
Graeme McTaggart
*Student HBO-IVK
*gediplomeerd beveiliger niveau 2
*gediplomeerd juridisch medewerker niveau 4