Auteur Topic: Kan ik stage lopen zonder tijdelijke pas?  (gelezen 11052 keer)

Fresku010

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Kan ik stage lopen zonder tijdelijke pas?
« Gepost op: zaterdag 4 april 2015, 04:20 »
Hey guys,

Ik heb mijn tijdelijke pas al eens gehad maar heb mijn studie helaas niet kunnen afronden. Ik heb contact opgenomen met Ecabo en gevraagd of ik nogmaals een tijdelijke pas kon krijgen zodat ik mijn studie alsnog kon afmaken maar zij vertelde mij dat dat helaas niet mogelijk is. Nu hoor ik van allerlei mensen dat het wel mogelijk is om mijn diploma en dus ook de grijze pas te halen. Alleen moet ik dan stage lopen bij beveiligingsbedrijven (instanties) van de overheid zoals stadstoezicht of een gevangenis. Ik hoop dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen en of dat überhaupt wel mogelijk is. En zo ja, bij wat voor bedrijven zou ik dan moeten aankloppen voor een stage plek?

Alvast bedankt!

Grt Danny

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Kan ik stage lopen zonder tijdelijke pas?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 4 april 2015, 09:41 »
Wijziging Rpbr: onderbreken of eenmalig verlengen periode als aspirant

Op 2 september 2014 is in de Staatscourant een besluit gepubliceerd inzake een wijziging van de Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus:

Artikel 5, vierde lid, is gewijzigd. De volgende tekst komt uit de RPBR die is gepubliceerd op wetten.nl en dus geldig op de datum van vandaag.

    1. Een beveiligingsorganisatie belast uitsluitend een persoon met beveiligingswerkzaamheden, indien deze in het bezit is van een op zijn naam gesteld diploma Beveiliger van de Stichting Vakexamens voor de Particuliere Beveiligingsorganisaties en de Stichting Ecabo.

in dit artikel wordt gesteld dat je alleen beveiligingswerkzaamheden mag verrichten als je in het bezit bent van een (op naam gesteld) beveiligings diploma

    2. De verplichting in het eerste lid geldt niet voor een periode van maximaal 12 maanden, te rekenen van af de dag dat de betrokkene voor het eerst bij een particuliere beveiligingsorganisatie met beveiligingswerkzaamheden wordt belast, indien betrokkene door middel van een verklaring van de Stichting Ecabo kan aantonen, dat hij in de periode waarop de aanvraag betrekking heeft, de praktijkopleiding voor het diploma Beveiliger van de Stichting Vakexamens voor de Particuliere Beveiligingsorganisaties en de Stichting Ecabo volgt.

In dit artikel wordt een afwijking aangegeven van artikel 1, namelijk dat je gedurende 12 maanden na een eerste indiensttreding bij een beveiligingsbedrijf niet gediplomeerd hoeft te zijn. Voorwaarde is wel dat je kunt aantonen dat je een praktijk opleiding volgt en een (theoretische)opleiding tot beveiliger (ECABO erkend)

    3. Op de uitvoering van de praktijkopleiding wordt toezicht uitgeoefend door de Stichting Ecabo. Leerbedrijven zijn aan de Stichting Ecabo een bedrag verschuldigd voor de uitoefening van dit toezicht. De hoogte van dit bedrag wordt jaarlijks in overleg tussen de Stichting Ecabo en de Stichting Opleidingsfonds Beveiligingsbranche (SOBB) vastgesteld.

Over toezicht op de opleidingen en de betaling van het toezicht

    4. De in het tweede lid genoemde periode van maximaal 12 maanden wordt niet onderbroken of verlengd. In afwijking hiervan kan de korpschef de periode van 12 maanden

        a. onderbreken;

        b. eenmalig met maximaal 12 maanden verlengen voor aspiranten die beschikken over het certificaat Beveiliger B.

    Aan de onderbreking of verlenging kunnen voorwaarden worden verbonden.

In dit artikel wordt onder a. gesteld dat de korpschef de periode van 12 maanden (waarin je dus je opleiding volgt) kan onderbreken

onder b. komt het voor jou belangrijke stuk:
De korpschef kan eenmalig de opleidingsperiode met 12 maanden verlengen. Je moet dan wel certificaat B al hebben.


Verder kunnen er door de korpschef nog verdere voorwaarden worden gesteld aan de verlenging van de opleidingsperiode.

Dus je ziet dat je onder voorwaarden wel degelijk een herkansing kan krijgen als je in het bezit bent van certificaat beveiliger B.

Succes


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kan ik stage lopen zonder tijdelijke pas?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 4 april 2015, 09:51 »
Dus je ziet dat je onder voorwaarden wel degelijk een herkansing kan krijgen als je in het bezit bent van certificaat beveiliger B

maar de vraag is, onder welke voorwaarden en hoe vaak deze heekansing geboden wordt. Mijn ervaring is dat er slechts bij hoge uitzondering gebruik van deze bepaling wordt genaakt. Zo hadden wij eens iemand die tijdens de stage langdurig ziek werd, en deze heeft toen een verlenging gekregen.

Anders zijn overheidsinstanties de enige mogelijkheid, maar daar liggen de vacatures al helemaal niet voor het oprapen!

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Kan ik stage lopen zonder tijdelijke pas?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 4 april 2015, 10:02 »
Ik denk dat bijzondere wetten wel informatie kan geven over de voorwaarden.

Fresku010

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kan ik stage lopen zonder tijdelijke pas?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 4 april 2015, 12:37 »
Alleen heb ik mijn opleiding niet kunnen afmaken omdat het bedrijf waar ik toen werkte en studeerde failliet ging. (Templeton Chase). Niet wetende dat mijn tijdelijke pas zou aflopen zeg maar. En ik had al zo'n vermoeden dat het werk bij overheidsinstanties niet voor het oprapen ligt. Wat is dan het beste wat ik nu kan doen?

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Kan ik stage lopen zonder tijdelijke pas?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 4 april 2015, 13:27 »
Kijk hier eens:
http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14301468.0

en op deze link http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=35897 vind ik dit:


Re: Geldigheid grijze pas Beveiliging

BerichtAuteur: Vittel » 06 sep 2013 15:27

    Vittel schreef: Je kunt een gewone grijze pas krijgen, als het beveiligers bedrijf dit voor je aanvraagt met de benodigde papieren, waaronder een diploma. In principe kan iemand zonder diploma dus helemaal niet als beveiliger werken. Je kunt ook meerdere passen naast elkaar hebben, maar hoe dat exact zit met een opleidingspas, weet ik niet. Deze moet via het opleidingsinstituut of stagebedrijf aangevraagd worden. Misschien was er een reden waarom hij de opleiding gestopt is, die de betrouwbaarheid beïnvloed en op grond daarvan kan Bijzondere Wetten een pas WPBR weigeren.



Ik heb het vandaag nagevraagd: een opleidingspas wordt inderdaad in principe maar 1x verstrekt. Maar als men een goede reden heeft om nogmaals een opleidingspas aan te vragen, kan ECABO hiervoor nogmaals toestemming geven.

Dus contact opnemen met ECABO!

Succes

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kan ik stage lopen zonder tijdelijke pas?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 7 april 2015, 10:30 »
Op 27 maart is de spijtoptantenregeling gepubliceerd op Platformbeveiliging. Die regeling stond al eerder in de Staatscourant, maar werd nog niet toegepast omdat de politie de afhandeling nog moest bepalen. Dat is nu gebeurd. Een van de voorwaarden is dat de vorige tijdelijke pas minimaal 4 jaar geleden is afgegeven. Zie http://www.platformbeveiliging.nl/site/actueel/?nodeid=1179&rasterid=12263