Auteur Topic: Beperkingen groene pas  (gelezen 25764 keer)

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Beperkingen groene pas
« Gepost op: woensdag 11 februari 2015, 00:21 »
Goede avond iedereen,

Laatst kwam ik een ESO-in-opleiding van een extern bedrijf tegen die mij zijn groene pas liet zien. Hij beweerde alleen zijn ESO theorie-examen te hebben behaald (inclusief de theorie omtrent de wettelijke kaders), maar op de achterkant van deze pas stonden geen beperkingen. In dit geval zóú er toch op de achterkant aangegeven moeten zijn dat deze jongen alleen ESO-werkzaamheden mag uitvoeren? Nu er geen enkele beperking op deze pas stond, zou je denken dat deze persoon gedurende 12 maanden álle beveiligingswerkzaamheden mag uitoefenen (terwijl dat eigenlijk niet klopt).

Zit ik verkeerd?

Zelf denk ik dat er iets mis is gegaan met de uitgifte van de pas. De jongen in kwestie vond het niet erg: hij stelde met de pas ook wellicht wat uren te kunnen werken als horecaportier (gedurende de 12 maanden geldigheid van de pas). Dat leek hem leuk om naast het evenementenwerk te doen, en hij was toch al van plan zijn "horecaportierspas" (blauw) te gaan halen in de toekomst.

Hoe denken jullie hierover? Natuurlijk laat ik deze jongen in zijn waarde en zal ik hier geen informatie verstrekken over hem, het bedrijf waar hij werkzaam is of het district waardoor deze pas is verstrekt.

gordon

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • safety first
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Jgn security
  • Functie: Mobile surviance
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 februari 2015, 22:03 »
Zo ver ik weet hoort bij hem als hij allen een eso heeft het vakje ja namelijk gekruist zijn.
Met een eso mag je namelijk allen evenementen doen en veder niks. Dus ik denk dat er een fout is. Als hij toch horeca gaat doen met die pas heeft hij een grote kans op een boete.

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 februari 2015, 00:14 »
Het punt is dat er dus geen beperking op zijn pas te vinden is. Mocht hij ook in de horeca gaan werken, dan kan hij zich gewoon legitimeren en voorzie ik geen probleem. Ik neem aan dat opsporingsambtenaren niet gaan dubbelchecken of de pas inhoudelijk wel helemaal klopt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 februari 2015, 16:20 »
De jongeman kan helemaal niet zo maar even "wat uren gaan werken als horecaportier". De pas heeft alleen waarde als je namens de vergunninghouder zoals vermeld op de pas beveiligingswerkzaamheden verricht. Als hij dus elders gaat bijbeunen met die pas dan pleegt hij fraude en/of een economisch delict, voor het aanbieden/uitvoeren van beveiligingswerkzaamheden zonder vergunning. De boetes daarvan zijn heel hoog. Niet doen dus.

Wanneer hij namens de vergunninghouder die op de pas staan werkzaamheden verricht die hij niet zou mogen uitvoeren, dan is  de vergunninghouder aansprakelijk. Echter is de kans op controle al klein en als er al gecontroleerd wordt, dan heeft hij een pas en is de kans dat er iets geconstateerd wordt heel klein.

Overigens vind ik dat wanneer je als (aspirant) beveiliger iets dergelijks ontdekt, dit gewoon even moet melden aan je werkgever. Het heeft alles te maken met integriteit, en die lijkt mij hier ver te zoeken!

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 februari 2015, 18:38 »
Daar ben ik het helemaal mee eens Planner!

collin

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 18 maart 2015, 20:39 »
Mag je als stagiars alleen op een project lopen, ook in de nacht? Groene pas zonder beperking en nog geen examen gedaan voor theorie

gr

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 18 maart 2015, 20:48 »
Ik snap je vraag niet echt;

- Als je nog geen theorie-examen gedaan hebt, dan kun je nog geen (groene) pas hebben. Met je ESO pas mag je dan werkzaamheden gerelateerd aan evenementen uitvoeren, dit is terug te vinden in je theorieboek.

Of gaat jouw vraag niet over een ESO / groene / blauwe pas? (In dit geval kaap je een topic met een ander onderwerp, maar dat vergeef ik je  ;D)

Volgens mij doel jij het 'boven sterkte' ingezet worden en het 'onder sterkte' ingezet worden. Zoek maar eens op die termen.

collin

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 18 maart 2015, 21:06 »
Jochem mea culpa ik doe zelfvgeen opleiding. Mijn zoon volgt opleiding beveiliging en ik maak me zorgen qua veiligheidven financien. Hij doet zn theorie en moet stage lopen. Hij heeft een groene pas zwaar niets op de achterkant staan maar moet nu alleen nachtdiensten draaien. Mag dat?


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 18 maart 2015, 22:06 »
Er zijn 2 manieren om zonder diploma stage te lopen. De eerste is als aspirant beveiliger in dienst te treden, dus met een arbeidscontract voor bepaalde tijd (maximaal 1 jaar). Behalve dat je iets minder salaris krijgt als een gediplomeerde beveiliger en in plaats van een grijze pas een groene pas hebt met beperkte duur (1 jaar), mag je gewoon alle beveiligingswerkzaamheden uitvoeren, met of zonder toezicht. Dus ook alleen werken in de nacht is dan gewoon mogelijk.

De andere mogelijkheid is zonder arbeidsovereenkomst praktijkervaring als beveiliger opdoen bij de werkgever in het kader van de beroepsopleidende leerweg (BOL). Ook dan krijg je dezelfde groene pas met beperkte duur, en mag je volgens de wet ook gewoon alle beveiligingswerkzaamheden uitvoeren, met of zonder toezicht. Alleen is in de CAO geregeld, dat in deze situatie je de stagiair boven de sterkte wordt ingezet, niet facturabel is en dus altijd onder begeleiding van een praktijkbegeleider is. Daarnaast dient de stagiair een vignet ophebben met de tekst "stagiair". Aangezien er dan geen sprake is van een dienstverband bestaat er geen recht op loon, een eventuele stagevergoeding dient op individuele basis geregeld te worden.

één en ander is terug te lezen in artikel 15 van de CAO

http://www.beveiligingsbranche.nl/upload/bestanden/Downloads/Cao_1_oktober_2014_tm_30_juni_2015.pdf#page=17

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 18 maart 2015, 22:09 »
Oké, dat maakt je vraag al wat duidelijker. Het onderwerp van dit topic gaat over ESO (dus over evenementbeveiligers), zij hebben een ander diploma (en dus examens) en pas.

Al zal je vraag echter proberen te beantwoorden. Een groene pas is (sinds 1 mei 2014) voor beveiligers in opleiding. Wanneer je een dergelijke pas hebt, mag je inderdaad (tijdelijk) aan het werk in de beveiliging. Dit kan echter op twee manieren; als aspirant beveiliger of als stagiaire. Als aspirant beveiliger wordt men gewoon betaald (en kan je inderdaad overal zelfstandig ingezet worden, dus ook zonder begeleiding van een praktijkbegeleider), als stagiaire wordt men niet 'gewoon' betaald (al kun je een stagevergoeding ontvangen) en staat men onder leiding van een praktijkbegeleider (indien er voor hun diensten wordt betaald); daar hoor je dus niet zelfstandig en alleen op objecten geplaatst te worden.

Stagiaires horen dus 'boven sterkte' te worden ingezet (dus onder begeleiding van een begeleider) indien zij gefactureerd worden en in geval van aspirant beveiligers hoeft dat dus niet het geval te zijn.

De praktijk leert echter dat ook stagiaires alleen op objecten worden gezet (eventueel 's nachts) terwijl ze gefactureerd worden. En dat mag dus niet. Helaas wordt daar nauwelijks op gecontroleerd. Dit fenomeen zie je ook wel eens dat men ESO'ers (dus evenementbeveiligers) 's nachts objecten laat beveiligen of, in mijn ogen nog ergen, horecaportiers. Met een ESO pas (al dan niet in opleiding) of een portierspas mag dit niet, maar het gebeurd toch. (Uitzonderingen daargelaten, bijvoorbeeld een ESO die 's nachts een festivalterrein bewaakt).

Ik hoop hiermee antwoord gegeven te hebben op je vraag. Als er iets niet duidelijk is, dan laat dit maar weten.

Edit; ten tijden van schrijven bleek Planner mij al voor te zijn. Ik heb besloten dit bericht toch te plaatsen voor eventuele extra verduidelijking
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 maart 2015, 22:11 door Jochem »

collin

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 18 maart 2015, 22:18 »
Plannerven jochem
thanks voor de antwoorden.
Hij doet vooralsnog kermis beveiligen maar dan alleen 's nachts...... iknzal m morgen eens vragen wat voor contract hij heeft( hij woont bij zn moeder)

Maar alvast bedankt

collin

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 19 maart 2015, 20:37 »
Vandaag contact  gehad met de mentor. Meneer de regel is dat er niet meer 1 op 1 begeleiding hoeft te worden gegeven maar meer op afstand. 1 op 1 is te duur en wij als opleidingen zijn al blij dat er stage plekken zijn
Dussss ja overgeleverd aan de werkgever zeg maar
Tevens hoeft hij maar 320 uur stage te lopen, is dat laag of veel??
Sorry voor de vragen hoor
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 maart 2015, 20:41 door collin »

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 19 maart 2015, 22:01 »
Ik begrijp hieruit dus dat hij stage loopt waarvoor hij (slechts) een stagevergoeding ontvangt? Of ontvangt hij een redelijk normaal salaris? Mocht hij 's nachts op een object staan, alleen, dan verwacht ik dat hij gefactureerd wordt. Dat mag dus niet (wanneer hij een stagevergoeding ontvangt). Dat 'begeleiding op afstand' geloof ik niet zo in.

Nogmaals, ik ben niet echt goed op de hoogte van de hedendaagse opleidingseisen voor beveiligers. Ik ben ook geen praktijkbegeleider ofzo. Voor zover ik weet is er geen minimum aantal dagen stage beschreven voor beveiligers in opleiding. Ik heb wel dit gevonden over jouw vraag: http://www.platformbeveiliging.nl/site/vraagbaak/question.jsp?nodeid=1196&xpertquestionId=5277&xpertnodeId=.

320 Uur lijkt me vrij weinig, maar dat is dus niet verkeerd als je slechts stagevergoeding vangt (omdat je zo eerder aan de slag kunt komen als beveiliger, mocht dat al lukken in de hedendaagse markt). Ik hoor meestal van mensen dat ze een half jaar stage hebben gelopen. Al ligt dit verschil waarschijnlijk in het soort opleiding.

En geen probleem dat je zoveel vragen stelt. Daar is dit forum immers voor ;).

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 20 maart 2015, 00:52 »
Vandaag contact  gehad met de mentor. Meneer de regel is dat er niet meer 1 op 1 begeleiding hoeft te worden gegeven maar meer op afstand. 1 op 1 is te duur en wij als opleidingen zijn al blij dat er stage plekken zijn
Dussss ja overgeleverd aan de werkgever zeg maar

Ten eerste is het niet "de werkgever", want er is geen sprake van een dienstverband. Maar ja, deze laatste opmerking geeft eigenlijk precies weer waar de schoen wringt. Opleidingsinstituten hebben de afgelopen jaren zoveel beveiligers opgeleid, dat er een groot overschot is aan "beveiligers". Zij bieden nog steeds opleiding aan, soms tegen absurd hoge tarieven, beloven gouden bergen, baangaranties etc, maar kunnen dat niet waarmaken. Vervolgens moeten zij dus stageplaatsen zoeken, maar voor beveiligingsbedrijven kost het alleen maar geld wanneer zij het volgens de regels doen.

Het lijkt op papier wel goed geregeld, maar de Sociale partners die dat in de CAO hebben opgeschreven hebben verzuimd om de naleving van de CAO te regelen. Gevolg is dus een kwalitatief slechte opleiding waar eigenlijk alleen het opleidingsinstituut beter van wordt, een beveiligingsbedrijf die gewoon de normale, veelal te lage, tarieven rekent, maar omdat zij een gedeelte van het personeel dus gratis binnen krijgen komen ze wel mee uit, maar verzieken zij de markt voor partijen die het wel volgens de regels willen doen.

En de stagiair doet zijn/haar mond niet open, want voor jou 10 anderen die ook graag een stageplek willen hebben omdat ze een diploma willen halen, maar wanneer ze het diploma hebben er achter komen dat je er niet zo veel aan hebt. En zo is het cirkeltje rond....

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Beperkingen groene pas
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 20 maart 2015, 01:07 »
Daar ben ik het helemaal mee eens Planner, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Daarnaast ben ik van mening dat je het vak niet goed kunt leren op zo'n manier zoals Collin beschrijft. Als je alleen 's nachts op een object staat, dan heb je ook niemand bij je zoals een ervaren collega waarvan je kunt leren.. Terwijl een stage daar toch eigenlijk voor bedoeld is.

Overigens zijn er ook leerbedrijven die alles wel goed geregeld hebben. Maar om daar terecht te komen, moet je geluk hebben. Tezamen met connecties hebben, jezelf goed kunnen profileren et cetera.