Auteur Topic: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging  (gelezen 260749 keer)

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #345 Gepost op: maandag 17 september 2012, 22:23 »
Antwoord van de Unie:

"De gemiddelde ORT zou worden afgeschaft. Dit is niet correct. Er wordt, indien wij uberhaupt tot een cao-akkoord komen en dit wordt goedgekeurd door onze leden, geen vakantiegeld meer opgebouwd over ORT. Dit is dus iets heel anders maar misschien heb ik u niet goed begrepen."

Maar op de website lees ik in het nieuwsbericht van 10-07-2012:

"■Over vakantiedagen wordt geen vakantieloon meer betaald, gemiddelde ORT komt te vervallen."

Heb ik het nu verkeerd begrepen of???????



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #346 Gepost op: maandag 17 september 2012, 22:56 »
Heb ik het nu verkeerd begrepen of???????

Jij hebt het heel goed begrepen, maar degene die dit antwoord heeft gegeven is de draad kwijt Als zelfs medewerkers van een vakbond het niet snappen, hoe gaan de bonden dit dan uitleggen aan hun achterban?

Vakantiegeld opbouwen over vakantiegeld >:( hoe verzin je het?

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #347 Gepost op: dinsdag 18 september 2012, 13:28 »
Men had mijn vraag verkeerd begrepen.
Kan gebeuren.

Ik heb de eerder gestelde vraag nogmaals voorgelegd want ik ben nog steeds van mening dat men over het verlofsaldo aan het eind van periode 3/2013 dan nog steeds een gemiddelde ORT betaald moet worden.
Hetzij bij opname van deze uren na periode 3/2013 ofwel door de gemiddelde ORT over dit verlofsaldo ineens uit te betalen.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #348 Gepost op: dinsdag 18 september 2012, 20:20 »
Men had mijn vraag verkeerd begrepen.

Zo moeilijk is de vraag niet! Maar goed, ik ben benieuwd wat men nu gaat zeggen?

En het us natuurlijk alleen van toepassing wanneer de cao goedgekeurd wordt

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #349 Gepost op: dinsdag 18 september 2012, 23:38 »
Zo moeilijk is de vraag niet! Maar goed, ik ben benieuwd wat men nu gaat zeggen?

En het us natuurlijk alleen van toepassing wanneer de cao goedgekeurd wordt

Ik ben ook zeer benieuwd!

Want als er over het opgebouwde verlofsaldo na periode 3/2013 geen gemiddelde ORT meer wordt uitbetaald dan kost dit menig beveiliger veel geld!
Er schijnen nog beveiligers te zijn met een verlofsaldo van meer dan 300, 400 of zelfs 600 uur.
Kun je nagaan wat die dan mislopen!

Maar goed, eerst het antwoord maar afwachten.
En daarna moet er natuurlijk nog gestemd worden.

Toch vraag ik mij af of, als dit akkoord doorgaat, er eventueel via een kort geding dan nog wat te bereiken is op dit punt.
De verlofuren zijn tenslotte opgebouwd onder de huidige CAO waarbij men wel recht heeft op een gemiddelde ORT.

Anders zou men, om dit verlies aan inkomen te voorkomen, nog snel het uitstaande verlofsaldo moeten opnemen en dat is denk ik voor velen onmogelijk.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 september 2012, 23:40 door yarcon »

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #350 Gepost op: woensdag 19 september 2012, 00:22 »
Zojuist antwoord gekregen:

Er is afgesproken dat over het uitstaande saldo WEL een gemiddelde ORT wordt uitbetaald!  :)

Mijn vorige reactie mag men als vervallen beschouwen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 september 2012, 00:28 door yarcon »

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #351 Gepost op: zaterdag 22 september 2012, 02:51 »
In mijn tien jaar beveiligen heb ik nog nooit zo'n CAO voorstel meegemaakt.
En dan ook nog net doen of we +5% loonsverhoging krijgen!, Pure misleiding.
Een fulltimer kan straks per periode 20 opkomsten krijgen in plaats van 19, voor hetzelfde geld!!
Dat scheelt DERTIEN VRIJE DAGEN PER JAAR
 
Verder wordt gemiddelde ORT afgeschaft, geen 30% RV-toeslag meer op 8 verplichte dagen.
Geen 50% toeslag meer boven 9 uren overwerk. Geen overwerktoeslag meer boven de 160 uur
door de maar liefst TACHTIG transporturen.

MIJN GROOTSE VRAAG IS: HOE DURF JE DIT ALS BOND AAN JE LEDEN VOOR TE LEGGEN? 

Tweede vraag: als dit kostenneutraal is en ik ga er op achteruit,
welke beveilger gaat er dan op vooruit?

Pietje Bell

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #352 Gepost op: dinsdag 9 oktober 2012, 21:34 »
Zojuist antwoord gekregen:

Er is afgesproken dat over het uitstaande saldo WEL een gemiddelde ORT wordt uitbetaald!  :)

Mijn vorige reactie mag men als vervallen beschouwen.

Dit klopt het vakantiesaldo en voor sommige het ADV saldo worden omgezet in geld (met ORT toeslag) en daarna omgezet in vakantieuren voor het "vernieuwde CAO" ( als deze akkoord bevonden gaat worden)

 :police:

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #353 Gepost op: vrijdag 2 november 2012, 09:46 »
Citaat G van de Laar "De nieuwe CAO maakt het mogelijk om mensen flexibeler in te plannen, iets dat opdrachtgevers en dus werkgevers graag willen, en geeft medewerkers tegelijkertijd meer zekerheid over de tijden waarop ze moeten werken, zodat werk en privé meer in balans komen. Bij een contractwisseling krijgen medewerkers nu het recht mee over te stappen naar het nieuwe beveiligingsbedrijf. Dat geeft medewerkers werkzekerheid en het zal bovendien voor meer rust in de markt zorgen, omdat andere aanbieders niet kunnen inschrijven met een ploeg jonge en dus goedkope arbeidskrachten. De ADV is afgeschaft. Medewerkers kunnen daarmee meer uren per periode worden ingepland en kunnen zo dus ook meer gaan verdienen. Bovendien gaat het salaris hierdoor per uur per saldo met 5,25 procent omhoog. Daarmee wordt de beveiliging dus opeens een veel aantrekkelijker werkgever voor nieuwe medewerkers. Ook worden er maatregelen genomen tegen de zogeheten leegloopuren. Beveiligers krijgen nu per periode betaald voor het aantal uren dat ze zijn ingepland, ook al is er niet alle uren werk voor ze. Straks worden die niet-gewerkte uren ook betaald, maar worden ze ook tot bepaalde hoogte bijgeschreven in een transferpotje. Maakt een werknemer in een volgende periode overuren, dan kunnen die worden weggestreept tegen de uren die nog in dat potje zitten.
Al deze veranderingen zijn ook nog eens kostenneutraal doorgevoerd. De opdrachtgevers hebben er dus niet de lasten van, maar wel de lusten. Dus dat is natuurlijk goed in deze moeilijke tijden. Bovendien denk ik dat andere branches met volcontinudiensten hun voordeel kunnen doen met deze CAO. En dat elke sector waar nog een ADV bestaat, kan leren van de creatieve manier waarop de beveiliging nu ‘afrekent’ met dit fenomeen dat toch stamt uit heel andere tijden.

"

zo samengevat  :-\ :-[ klinkt het zo erg niet. :D


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #354 Gepost op: vrijdag 2 november 2012, 10:09 »
zo samengevat  :-\ :-[ klinkt het zo erg niet. :D

Inderdaad, dan valt het allemaal erg mee. De vraag is alleen of alles wat er staat ook zo zal uitpakken. Pak namelijk alleen even het punt "kostenneutraliteit" er uit. Ik, en met mij vele anderen, ben/zijn erg benieuwd hoe dit zich vertaald naar het inkomen van individuele werknemers?

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #355 Gepost op: vrijdag 2 november 2012, 11:54 »
dat punt wordt nu geformuleerd dan komt eindelijk de CAO en kunnenwe stemmen

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #356 Gepost op: zaterdag 3 november 2012, 02:09 »
Citaat G van de Laar "De nieuwe CAO maakt het mogelijk om mensen flexibeler in te plannen, iets dat opdrachtgevers en dus werkgevers graag willen, en geeft medewerkers tegelijkertijd meer zekerheid over de tijden waarop ze moeten werken, zodat werk en privé meer in balans komen. Bij een contractwisseling krijgen medewerkers nu het recht mee over te stappen naar het nieuwe beveiligingsbedrijf. Dat geeft medewerkers werkzekerheid en het zal bovendien voor meer rust in de markt zorgen, omdat andere aanbieders niet kunnen inschrijven met een ploeg jonge en dus goedkope arbeidskrachten. De ADV is afgeschaft. Medewerkers kunnen daarmee meer uren per periode worden ingepland en kunnen zo dus ook meer gaan verdienen. Bovendien gaat het salaris hierdoor per uur per saldo met 5,25 procent omhoog. Daarmee wordt de beveiliging dus opeens een veel aantrekkelijker werkgever voor nieuwe medewerkers. Ook worden er maatregelen genomen tegen de zogeheten leegloopuren. Beveiligers krijgen nu per periode betaald voor het aantal uren dat ze zijn ingepland, ook al is er niet alle uren werk voor ze. Straks worden die niet-gewerkte uren ook betaald, maar worden ze ook tot bepaalde hoogte bijgeschreven in een transferpotje. Maakt een werknemer in een volgende periode overuren, dan kunnen die worden weggestreept tegen de uren die nog in dat potje zitten.
Al deze veranderingen zijn ook nog eens kostenneutraal doorgevoerd. De opdrachtgevers hebben er dus niet de lasten van, maar wel de lusten. Dus dat is natuurlijk goed in deze moeilijke tijden. Bovendien denk ik dat andere branches met volcontinudiensten hun voordeel kunnen doen met deze CAO. En dat elke sector waar nog een ADV bestaat, kan leren van de creatieve manier waarop de beveiliging nu ‘afrekent’ met dit fenomeen dat toch stamt uit heel andere tijden.

"

zo samengevat  :-\ :-[ klinkt het zo erg niet. :D
Voor iemand die door de leugens en onvolledigheden weet heen te kijken is het nog steeds net zo erg hoor!

Neem nu eens het punt "meer flexibiliteit" waar men tevens ook over "meer zekerheid over de werktijden" noemt.
Die 2 punten gaan echt niet samen hoor!

De zekerheid van overstappen bij contractwisseling is ook slechts van toepassing op objecten waar men flink wat uren moet leveren.

Men presenteert weer de 5,25% die men erbij krijgt als een loonsverhoging terwijl dit gewoon een afkoopsom is voor de adv en pas nut heeft als men meer uren gaat werken dan de contracturen.
Bovendien heeft men door het afschaffen van de adv een vrije dag minder en de balans werk/privé meer richting "werk" verschuift.

En er wordt geen woord gesproken over de diverse toeslagen die men doodleuk afneemt....

Waar las ik ook al weer iets over "de gouden eikel"?  ;)

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #357 Gepost op: dinsdag 13 november 2012, 12:49 »
Waar bemoeit G van der Laar zich mee? Die is algemeen directeur van Facillicom en niet meer van Trigion. Het lijkt wel of deze CAO uitsluitend is gemaakt door de grote 3 bedrijven. Hebben de kleinere bedrijven niets meer te vertellen? Als het zo slecht gaat bij deze grote 3 waarom dan niet snijden in managementniveau. Bij kleinere bedrijven wordt er op management gesneden en worden de taken herverdeeld. Waarom beschouwen zij zich heilig en behandelen ze hun personeel als voetveeg. Ik hoor vaak klachten over de grote 3 bedrijven dat ze onmenselijk worden behandeld terwijl de kleinere bedrijven dit wel doen en het personeel beter gemotiveerd is.

Rene1

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #358 Gepost op: dinsdag 13 november 2012, 13:11 »
Je loopt blijkbaar achter Securitas heeft onlangs een reorganisatie aangekondigd waarbij in de managment lagen wordt gesneden.