Auteur Topic: CAO PB - Stand van zaken?  (gelezen 26568 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #45 Gepost op: zaterdag 3 februari 2018, 14:28 »
Zal mij niets verbazen dat de werkgevers de toeslagen nog lager willen hebben

Dat denk ik ook, want....

, onder het mom van 24 uurs economie. (Toeslagen die jullie krijgen zijn al te laag)

De toeslagen zijn zeker niet te laag, eerder wat aan de hoge kant, als je dat afzet wat er in andere sectoren betaald wordt hoewel jullie dat niet willen horen, maar als ze te laag zouden zijn, dan hadden de bonden het aangekondigde onderzoek wat er na de CAO van 2008 zou komen, echt wel uitgevoerd, maar zij weten ook wel beter! En inderdaad, de 24 uurs economie wordt steeds meer een feit.

gerrit

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #46 Gepost op: zaterdag 3 februari 2018, 14:59 »
Dat denk ik ook, want....

De toeslagen zijn zeker niet te laag, eerder wat aan de hoge kant, als je dat afzet wat er in andere sectoren betaald wordt hoewel jullie dat niet willen horen, maar als ze te laag zouden zijn, dan hadden de bonden het aangekondigde onderzoek wat er na de CAO van 2008 zou komen, echt wel uitgevoerd, maar zij weten ook wel beter! En inderdaad, de 24 uurs economie wordt steeds meer een feit.

Ik ken ook sectoren waren een hogere toeslag is: gezondheidszorg, defensie en zo zullen er nog wel meer zijn.

Gezondheidszorg 47 procent in de nacht, weekend 60 procent. Als je dat vergelijkt met de toeslagen in de beveiliging zijn de toeslagen in de beveiliging aan de lage kant.

20 procent is echt te weinig voor een nachtdienst. Weet je hoe slecht nachtdiensten zijn voor je gezondheid. Daarom moet die toeslag ook hoger. Het uurloon is ook aan de lage kant.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 3 februari 2018, 15:07 door gerrit »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #47 Gepost op: zaterdag 3 februari 2018, 23:01 »
Ik ken ook sectoren waren een hogere toeslag is: gezondheidszorg, defensie en zo zullen er nog wel meer zijn.

Inderdaad. En zo zijn er ook veel meer sectoren waar lagere, of zelfs geen toeslagen zijn.

Gezondheidszorg 47 procent in de nacht, weekend 60 procent. Als je dat vergelijkt met de toeslagen in de beveiliging zijn de toeslagen in de beveiliging aan de lage kant.

Inderdaad, als je het alleen maar gaat vergelijken met 1 sector waarvan je weet dat de toeslagen hoger zijn, dan ben jij je eigen gelijk aan het bewijzen. Maar als je het gaat vergelijken met vele andere, soortgelijke sectoren, zonder eerst de sectoren er uit te gaan filteren die lagere toeslagen kennen, dan is de uitslag heel anders. En dat weten de bonden ook, want die sluiten dat soort CAO's ook af. En die weten dus ook dat een onderzoek naar de hoogtes van de ORT dus helemaal niet slim is, want dat zou alleen maar koren op de molen van de werkgevers zijn!

20 procent is echt te weinig voor een nachtdienst. Weet je hoe slecht nachtdiensten zijn voor je gezondheid. Daarom moet die toeslag ook hoger.

En door een hogere toeslag wordt het werken in de nachtdienst opeens een stuk gezonder?

Het uurloon is ook aan de lage kant.

Ook het uurloon is, ten opzichte van vele andere sectoren, zeker niet aan de lage kant. Ik gun jullie echt van harte een loonsverhoging, maar jullie praten vooral voor eigen parochie, en dat is jullie goed recht, maar de feiten zeggen echt wat anders.

Maar als jullie het echt vinden, waarom komen jullie dan niet voor jezelf op? Want jullie verwachten wonderen van de vakbonden maar doen zelf helemaal niets, behalve dan klagen hoe slecht het allemaal wel niet is.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #48 Gepost op: maandag 5 februari 2018, 11:40 »
De ORT is al ruim 30 jaar op hetzelfde peil gebleven, 10, 20, 35%.

Het basis uurloon is gewoon aan de lage kant. Zeker als je het afzet tegen de gestegen lasten van de afgelopen jaren, is het inkomen flink lager geworden.

Als men aan het maximale periodieken zit, en er is jaren geen loonsverhoging, dat sta je gewoon stil.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #49 Gepost op: maandag 5 februari 2018, 11:57 »
De ORT is al ruim 30 jaar op hetzelfde peil gebleven, 10, 20, 35%.

Wat wil jij daar mee aantonen?

En omdat het een percentage is, zijn de bedragen dus gewoon meegegroed met de loonontwikkeling.

Het basis uurloon is gewoon aan de lage kant. Zeker als je het afzet tegen de gestegen lasten van de afgelopen jaren, is het inkomen flink lager geworden.

Je gaat mij niet horen zeggen dat jullie er goed zijn afgekomen de laatste jaren, integendeel zelfs. Maar dat wil niet zeggen, dat de uurlonen 'laag' zijn. Er zijn vele soortgelijke branches waar de lonen (en toeslagen) nog lager liggen. Jij vergelijkt het liefst natuurlijk met beroepsgroepen die meer verdienen (en dat begrijp ik ook wel), maar dat is wel een eenzijdige manier van kijken.

Als men aan het maximale periodieken zit, en er is jaren geen loonsverhoging, dat sta je gewoon stil.

Ook die periodieken zijn een probleem wat jarengeleden gecreëerd is. Wnat ik heb al vaker uitgelegd, dat die periodieken niet of nauwelijks door te belasten zijn in de tarieven. Een beveiliger met 0 periodieken levert meestal net zo veel op als een beveiliger met 10 periodieken, maar kost de werkgever meer. En vaak is er ook geen enkel rechtstreeks verband met de geleverde kwaliteit.

En nogmaals, ik gun een ieder een goed inkomen, maar bekijk dingen ook eens vanuit een andere, breder perspectief!

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #50 Gepost op: maandag 5 februari 2018, 18:06 »

Inderdaad, als je het alleen maar gaat vergelijken met 1 sector waarvan je weet dat de toeslagen hoger zijn, dan ben jij je eigen gelijk aan het bewijzen. Maar als je het gaat vergelijken met vele andere, soortgelijke sectoren, zonder eerst de sectoren er uit te gaan filteren die lagere toeslagen kennen, dan is de uitslag heel anders.
Met welke sectoren mogen wij ons dan vergelijken volgens jou?

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #51 Gepost op: maandag 5 februari 2018, 23:27 »
Wat wil jij daar mee aantonen?[/b]

En omdat het een percentage is, zijn de bedragen dus gewoon meegegroed met de loonontwikkeling.

Het is jaren lang onveranderd gebleven, dat is mijn punt, het had gemakkelijk verhoogd kunnen worden.

De bedragen zijn inderdaad meegegroeid als er eens een loonsverhoging was, want daar doel jij op. Maar uit een eerdere opmerking van jou, dat de percentages te hoog zijn, dus met andere woorden: zouden ze verlaagd moeten worden.

Ik denk als dat gebeurd, dan zijn er maar heel weinig beveiligers die meteen afhaken om onregelmatige diensten te gaan draaien. Hopelijk gaat het verlagen niet gebeuren.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 6 februari 2018, 01:18 »
Met welke sectoren mogen wij ons dan vergelijken volgens jou?

De meest simpele, voor de hand liggende, zijn jou collega's evenementen beveiligers. Deze krijgen minder betaald, werken vooral in de avond/nacht weekenden zonder toeslagen.

Een ander voorbeeld is de taxibranche. Minder betaald, geen toeslagen. En mogen ook nog een onbeperkt
nachtdiensten draaien!

Ik heb in het verleden ook wel eens de politie CAO naast die van de beveiliging neergelegd. Dar vind ik sowieso een rare vergelijking, maar omdat daar door beveiligers vaak met verkeerde cijfers naar werd verwezen heb ik het even uitgezocht. De ORT toeslagen daar zijn min of meer vergelijkbaar, soms meer, soms minder, maar met een belangrijk verschil, namelijk dat het vast bedragen zijn en geen percentages, dus die groeien niet mee met het salaris.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 6 februari 2018, 01:31 »
Het is jaren lang onveranderd gebleven, dat is mijn punt, het had gemakkelijk verhoogd kunnen worden.

De bedragen zijn inderdaad meegegroeid als er eens een loonsverhoging was, want daar doel jij op.

Dat er nu al een aantal jaar weinig tot geen loonsverhoging is geweest, dat is waar. Maar jij loopt, zoals ik al eerder schreef, vele jaren achter. Nogmaals, in de CAO 2008 was afgesproken dat er een onderzoek zou komen naar de ORT toeslagen. Niemand heeft daar ooit iets van gezegd, behalve ik zei de gek! En na veel aandringen kwam eindelijk de aap uit de mouw, de bonden hebben daar van afgezien, en de ORT toeslagen zij al jarenlang geen onderdeel meer van de onderhandelingen, behalve dan dat de werkgevers het graag willen agenderen (om ze te verlagen). Dat de vakbonden dat nog hebben te weten voorkomen mag dus nog een wonder heten, gezien de 'overweldigende steun' die zij van hun achterban krijgen. Roepen om een verhoging is dus volstrekte lariekoek, maar klaag vooral gerust verder....

Maar uit een eerdere opmerking van jou, dat de percentages te hoog zijn, dus met andere woorden: zouden ze verlaagd moeten worden.

Nee hoor, van mij hoeven ze niet verlaagd te worden. Alleen denk ik dat het onvermijdelijk is dat dit vroeger of later gaat gebeuren, omdat het niet meer houdbaar is. Als jij je kop in het zand wil blijven steken, ga gerust je gang, alleen benoem ik het liefst de feiten.

Ik denk als dat gebeurd, dan zijn er maar heel weinig beveiligers die meteen afhaken om onregelmatige diensten te gaan draaien.

Hahaha, Jij bedoeld waarschijnlijk precies het omgekeerde, maar schrijft precies op wat er gaat gebeuren. Er zullen inderdaad maar heel weinig beveiligers afhaken om onregelmatige diensten te draaien. En er valt verder weinig af te haken, als je gewoon in het weekend, avond of nacht ingeroosterd wordt!

Hopelijk gaat het verlagen niet gebeuren.

Ik hoop met je mee. Net als de meeste beveiligers, want die hopen alleen maar dat er een goede CAO komt. Zelf daarvoor iets doen is er niet bij.