Auteur Topic: Onafgebroken rusttijd  (gelezen 3811 keer)

guidotjeuh

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Onafgebroken rusttijd
« Gepost op: zaterdag 22 juli 2017, 11:17 »
Hi allemaal!

Ik heb een vraagje, vrij regelmatig moet ik tot 3.30 werken s nachts en ben dan vaak pas rond 4 uur thuis. Mijn werkgever roostert mij zo in, dat ik dan dezelfde dag, weer om 13.00 een dienst krijg. Dit betekend dus dat ik hierdoor niet aan de verplichte 11 uur rust kom.

Mag dit CAO technisch gezien?

Ik hoor het graag!



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Onafgebroken rusttijd
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 22 juli 2017, 21:30 »
Na een nachtdienst die eindigt na 02:00 moet er minimaal 14 uur rust ingepland worden, geen 11 uur. De ATW geeft de mogelijkheid om 1x per periode van 7x24 uur deze rusttijd in te korten tot 8 uur.

Deze laatste mogelijkheid is echter in de CAO verboden, dus het antwoord is, 'nee dit mag niet volgens de CAO' (zie artikel 33 lid 6)


guidotjeuh

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Onafgebroken rusttijd
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017, 00:44 »
Na een nachtdienst die eindigt na 02:00 moet er minimaal 14 uur rust ingepland worden, geen 11 uur. De ATW geeft de mogelijkheid om 1x per periode van 7x24 uur deze rusttijd in te korten tot 8 uur.

Deze laatste mogelijkheid is echter in de CAO verboden, dus het antwoord is, 'nee dit mag niet volgens de CAO' (zie artikel 33 lid 6)
Bedankt voor dit goede duidelijke antwoord. Ik neem aan dat de cao boven de ATW staat in deze?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Onafgebroken rusttijd
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017, 01:23 »
De ATW is de wet. Die geldt altijd. Naleving van deze wet wordt uitgevoerd door de Inspectie SZW. Daarnaast kunnen er in een CAO strictere afspraken staan, zoals in dit geval. De inspectie SZW zal hierop echter niet handhaven. Er is een controleorgaan Particuliere Beveiliging. Maar dat is een wassen neus.

Maar wanneer er iets gebeurd en het komt voor de rechter, dan zal de rechter wel degelijk de bepalingen uit de CAO als leidraad nemen, zolang deze maar niet tegen de wet ingaan.

Een voorbeeld is deze recente uitspraak:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSHE:2016:5466

Overigens had de werknemer hier (vrijwillig) maar 7,5 uur rust, dus dit was zelfs een overtreding van de ATW. Maar in de uitspraak wordt niet verwezen naar de minimale rust van 8 uur uit de ATW maar naar de minimale rust van 11 uur uit de CAO.

Hieruit blijkt dus ook dat een werkgever altijd verantwoordelijk is en blijft voor het naleven van de rusttijden uit de ATW en/of CAO, dus zelfs wanneer een werknemer het zelf geen probleem vindt deze te overtreden. Ga dus ook niet in discussie met een werkgever/planner wanneer deze een verzoek tot ruiling of iets dergelijks afkeurt omdat jij en/of jouw collega dan een ATW/CAO overtreding gaat maken.

En wellicht snapt jouw werkgever (en vele andere werkgevers), na het lezen van de uitspraak, dat hij wel 3x na moet denken voordat hij al te lichtzinnig omgaat met de rusttijden uit de ATW en/of CAO. In dit voorbeeld viel de werknemer slechts in slaap op het object, zonder dat er verder wat gebeurd is. Maar je moet er niet aan denken dat de werknemer in slaap valt op weg van of naar het werk als gevolg van onvoldoende rusttijd! Of dat de werknemer op het werk in slaap valt en daardoor er een zeer groot veiligheidsprobleem was ontstaan!

Maar goed. Ik ben een roepende in de woestijn. In de praktijk van alle dag hebben werkgevers en/of planners en/of werknemers (niet alleen in de beveiligingsbranche) allerlei 'goede' redenen om de CAO en/of ATW regels aan hun laars te lappen. Voorbeelden te over op dit forum....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 juli 2017, 01:34 door Planner »