Auteur Topic: Nieuwe CAO?  (gelezen 5494 keer)

V'tje

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
Nieuwe CAO?
« Gepost op: woensdag 14 februari 2018, 23:28 »
Hoi.

De nieuwe cao is er.
Is deze geldig voor de hele branche of alleen voor de bedrijven die aangesloten zijn bij de VBE?
http://www.vbe.biz/nieuws/cao-beveiliging-2017-2018-aangemeld/

Dat laatste word nl beweerd in mijn bedrijf, een volwaardig PAC met vergunning, officieel leerbedrijf  ed.
"..wij doen er niets mee want wij zijn niet bij de VBE aangesloten.."

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 februari 2018, 09:15 »
De nieuwe cao is er.
Is deze geldig voor de hele branche

Nee

of alleen voor de bedrijven die aangesloten zijn bij de VBE?

Inderdaad

Dat laatste word nl beweerd in mijn bedrijf, een volwaardig PAC met vergunning, officieel leerbedrijf  ed.
"..wij doen er niets mee want wij zijn niet bij de VBE aangesloten.."

Heb jij die CAO even gelezen? Wees dus maar blij dat jij daar niet onder valt!

CAOHuiler

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 februari 2018, 22:47 »
Wordt er momenteel überhaupt wel onderhandeld of helemaal niet?

Geen loonsverhoging per 1 januarie 2018, laat staan inflatiecorrectie?
Als er wel een CAO komt is dat dan doorgaans met terugwerkende kracht tot 1 januari qua loonsverhoging?

Iemand oets gehoord of gezien? Ik zie op alle sites alleen oude CAO's voorbij komen..

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 februari 2018, 01:14 »
Wordt er momenteel überhaupt wel onderhandeld of helemaal niet?

Er wordt gefluisterd in de wandelgangen:

Op dit moment zijn er geheime onderhandelingen.
Het zou gaan om een loonsverhoging van 2 tot 3 procent.
Met terugwerkende kracht vanaf Januari.
Nadere informatie zal nog wel volgen

Geen loonsverhoging per 1 januarie 2018, laat staan inflatiecorrectie?
Als er wel een CAO komt is dat dan doorgaans met terugwerkende kracht tot 1 januari qua loonsverhoging?

Nee hoor, dat is lang niet altijd met terugwerkende kracht. In het verleden hebben vakbonden jullie wijs gemaakt dat terugwerkende kracht niet mogelijk zou zijn, "omdat werkgevers het niet meer in de tarieven konden verwerken", en dat loonsverhogingen "alleen per 1 januari in konden gaan", dus volgens die 'logica' zijn jullie pas op zijn vroegst weer in 2019 aan de beurt.

Maar goed, niets is zo veranderlijk als een vakbond, en zijn er daarna ook loonsverhogingen geweest op andere momenten als 1 januari.


Martos

  • Gast
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 23 februari 2018, 10:43 »
Massaal 1 april roostervrij vragen, daar krijg je wel een goede cao van  :P De cao was al afgelopen en met 0 verlengd, inmiddels moet er wel wat ruimte zijn. 3,5 % moet wel lukken :)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 23 februari 2018, 11:37 »
De cao was al afgelopen en met 0 verlengd,

Formeel is de CAO niet afgelopen. Hij is namelijk niet opgezegd door 1 van de partijen, en derhalve verlengd met 9 maanden.

inmiddels moet er wel wat ruimte zijn. 3,5 % moet wel lukken :)

En wat gaan jullie doen als dat niet mocht lukken?

Martos

  • Gast
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 23 februari 2018, 12:35 »
Overwerk weigeren e.d.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 23 februari 2018, 14:02 »
Overwerk weigeren e.d.

En jij krijgt daarin heel veel collega's in mee?

Martos

  • Gast
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 24 februari 2018, 14:48 »
Momenteel het hele team :) ze zijn het gezeur zat. Zonder toestemming tijdvakken of diensten veranderen en een rooster sturen met verzoek bel open, elke week bellen voor twaalf uursdiensten, zo kan ik nog wel even doorgaan.. wij hebben planning uitgenodigd voor een gesprek om de problemen te bespreken en tot een oplossing te komen, maar dat willen ze niet en wel de schuld leggen bij iedereen behalve zichzelf.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 24 februari 2018, 15:27 »
Momenteel het hele team :) ze zijn het gezeur zat. Zonder toestemming tijdvakken of diensten veranderen en een rooster sturen met verzoek bel open, elke week bellen voor twaalf uursdiensten, zo kan ik nog wel even doorgaan.. wij hebben planning uitgenodigd voor een gesprek om de problemen te bespreken en tot een oplossing te komen, maar dat willen ze niet en wel de schuld leggen bij iedereen behalve zichzelf.

Dit heeft toch niets met de CAO te maken? lost 3,5% verhoging deze problemen op?

Martos

  • Gast
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 24 februari 2018, 19:15 »
Nee niet direct, meer personeel wel, probleem is dat er zoveel weg gaan uit eigen beweging omdat de beloning zo laag is, geen zekerheid dmv een vast contract (lees hypotheek af kunnen sluiten e.d.) en ook de vergoeding voor overwerk is dusdanig laag dat de meesten hun gezin en sociale activiteiten op 1 zetten ipv die paar euro waar alleen maar ellende van komt. Het is duidelijk dat er een loonsverhoging moet komen en dat er iets aan het rooster moet gebeuren, om de beveiliging aantrekkelijk te houden, maar dat zal een lang traject worden, want op deze manier is het erg gunstig voor de werkgever (flexibel roosteren, minuren, verschillende manier van interpreteren van cao tekst). Laat ik zo zeggen de acties van de bonden om 1 april massaal rv in te dienen is echt een onzinnige actie. Wat wil je daar mee bereiken? Vraag als werkgever eens waar de medewerker blij van zou worden, waardoor er extra motivatie komt. En nee, geen onrealistische eisen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 24 februari 2018, 19:53 »
Het is duidelijk dat er een loonsverhoging moet komen en dat er iets aan het rooster moet gebeuren, om de beveiliging aantrekkelijk te houden

Veel problemen die ik lees als het gaat om roosteren, worden veroorzaakt doordat men (zowel werkgevers maar ook werknemers) de regels die er zijn (lees CAO, ATW) niet naleeft. Vaak hoor ik werknemers en vakbonden roepen dat de CAO dan maar aangepast moet worden. Dat is dan ook de reden waarom jullie niet opgescheept zitten met deze roostersystematiek, omdat het anders moest. En waarom moest het anders? Was de oude CAO echt zo slecht? Ik denk het niet, het probleem was toen, net als nu, dat de CAO op een aantal punten onduidelijk was en voor meerdere uitleg vatbaar. En dan was er ook nog onvoldoende aandacht voor handhaving van de CAO en dus deed iedereen maar wat.

Tijdens de (langdurige) totstandkoming van deze CAO, waarbij duidelijk was, dat deze volledig op de kop gezet zou gaan worden, heb ik daar ook al veelvuldig voor gewaarschuwd. Het heeft geen enkele zin om de (CAO) spelregels te veranderen, wanneer er geen of onvoldoende controle op de naleving er van is. En als je iets wijzigt, zorg er dan voor dat de regels ten eerste eenduidig zijn, niet alleen in standaard situaties maar ook in alle uitzonderlijke situaties, en dat regels controleerbaar zijn zodat ze te handhaven zijn, en zorg er dan vervolgens ook voor dat de regels gehandhaafd worden.

Dit alles is niet gebeurt. Nog steeds is de CAO lang niet altijd eenduidig, integendeel, elke nieuwe regel zorgt veelal voor nog meer onduidelijkheid, sommige regels zijn niet te controleren en de handhaving is niet op orde. Het probleem in het algemeen in Nederland is, dat wij denken dat meer regels leidt tot meer eerlijkheid. Ik denk dat eerder het tegendeel waar is. Zo hebben we een ATW. Als je dan in een CAO extra regels opneemt over arbeids- en rusttijden, zorg dan dat die in lijn zijn met de ATW, en niet met een andere systematiek werken, want dan bestaat al snel de kans dat de regels elkaar in de weg gaan zitten. Hou het vooral simpel (en controleerbaar) dat werkt meestal het beste. Het maken van 1 standaard roostersystematiek voor een hele branche is onzinnig. Het ene bedrijf is het andere niet (groot/klein), de ene klant is de andere niet, de ene opdracht is de andere niet, dus het idee dat je dat met 1 roostersystematiek af kunt dekken is heel naïef en onrealistisch

En dat personeel uit eigen beweging weg gaan 'omdat de beloning' zo laag is, dat herken ik zeker niet. Hoewel jullie het niet graag willen horen, denk ik dat de beloning in deze CAO helemaal niet zo slecht is. En ja, ik weet dat jullie al een tijd stil staan, en ja, de CAO is er de afgelopen jaren zeker niet beter op geworden, maar nog steeds is hij niet zo slecht als jullie het wel eens doen voorkomen.

En inderdaad, geen onrealistische eisen gaan stellen. Het probleem is alleen, dat ik vaak heel onrealistische eisen langs zie komen.

Martos

  • Gast
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #12 Gepost op: zondag 25 februari 2018, 06:53 »
Begrijp wat jij bedoeld. De CAO wordt te weinig gehandhaafd, daarom moet je regelmatig laten blijken niet akkoord te gaan met twaalf uursdiensten, wisselen van tijdvakken, korte wissels e.d. omdat dit zo afgesproken is en dit is niet zonder reden. Toch was er in het vorige CAO meer duidelijkheid aangaande het rooster en dus rust in de planning. Het doel van de huidige CAO was om dit te bevorderen en blijkt achteraf niet te werken. Een betere vergoeding voor werken langer dan 9 uur (50%) of op je vrije dag (30%), maakt de drempel hoger voor een planner om voor lange diensten en op vrije dagen te bellen. De beloning is niet slecht, maar na tien jaar nagenoeg stilstaan of loonsverhoging met uitruilen van sigaar uit eigen doos loop je wel achter op de prijsstijgingen en de maximale periodieken zijn snel bereikt. Volgens berekeningen van het kabinet gaat de koopkracht vooruit uitgaande van dat de werknemer 3,5 % loonsverhoging per jaar ontvangt tot 2020, dat is zoiezo een utopie van de pinokkios in den haag.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO?
« Reactie #13 Gepost op: zondag 25 februari 2018, 17:52 »
Ik ben het helemaal met je eens. In een CAO moet wel ruimte zijn voor planners en werkgevers om flexibiliteit van werknemers te vragen, maar wanneer daar een beroep op wordt gedaan, stel daar dan een goede beloning tegenover. En niet weer allemaal mitsen en maren die niet of nauwelijks controleerbaar zijn (zoals indien verplicht geen toeslag (wat  natuurlijk helemaal absurd is) en anders afhankelijk van wanneer het gevraagd is de hoogte van de toeslag af laten hangen), maar gewoon op basis van feiten  (bv langer dan x uur dienst?) de toeslag bepalen, want dan is het controleerbaar en te handhaven, en wordt er inderdaad een drempel opgeworpen om dat te doen.