Auteur Topic: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?  (gelezen 19800 keer)

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 12:20 »
Hallo,

Ik werk op een object in ploegendiensten. Nu heeft m'n werkgever zomaar besloten dat de diensttijden veranderd gaan worden, ten nadele van de collega's die van ver moeten komen en nu grote kans hebben om in de file te komen te staan. Tevens komen er collega's in de problemen ivm kinderen etc. Kan een werkgever dit zomaar doen? Eigenlijk zou dit 2 maanden geleden in zijn gegaan zonder aankondiging, maar ze hebben het 2 maanden te weten te rekken (voorwaarde ruim op tijd aankondigen) voorwaarde 2 is meen ik dat 80% van de collega's er achter moet staan. Dit is juist andersom, 80% is het er niet mee eens, maar ons wordt niks gevraagd, maar word er gewoon doorgeduwd..

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 18:47 »
Met welk doel worden de tijden aangepast?
geef eens een voorbeeld van de werktijden?

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 19:08 »
De werktijden waren 0600-1400, 1400-2200, 2200-0600, maar worden nu 0700-1500, 1500-2300, 2300-0700.

Als reden word gegeven dat de coordinator op deze manier 2 dienstoverdrachten kan meemaken. De coordinator werkte 5 dagen in de week van 0800 tot 1400 maar kwam zo niet aan 160 uur per maand. De Coordinator gaat nu van 0700 tot 1500 draaien en een vaste persoon van 0800 tot 1400. Op deze manier draait de coordinator 160 uur p.m en maakt 2 overdrachten mee, maar ten koste van ons.

We hebben geopperd dat de coordinator ook gewoon om 6 uur kan beginnen tot 1400, maar kregen de indruk dat ie daar te beroerd voor is om om 4 uur op te staan, dus is deze constructie erdoorheen gedrukt zonder overleg. De enige die hier baat bij heeft is de coordinator. Mensen met kinderen moeten maar zien hoe ze het redden. Ben benieuwd of ze dit zomaar kunnen maken..

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 23:40 »
Ok,

En wat is de meerwaarde dat de coordinator 2 dienstoverdrachten kan meemaken?
Wie vind dat belangrijk? en is het belangrijk? Waarom kan die meneer niet om 6 uur beginnen?

Probeer eens wat argumenten uit zou ik zeggen. En als men geen oor heeft dan komen ze er wel achter als er mensen te laat komen door de files.

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 01:03 »
Ok,

En wat is de meerwaarde dat de coordinator 2 dienstoverdrachten kan meemaken?
Wie vind dat belangrijk? en is het belangrijk? Waarom kan die meneer niet om 6 uur beginnen?

Probeer eens wat argumenten uit zou ik zeggen. En als men geen oor heeft dan komen ze er wel achter als er mensen te laat komen door de files.

Hebben we allemaal al gedaan. Waar het ons om gaat, kan een werkgever dit zomaar doen? Zonder overleg met de mensen op de werkvloer de dienst tijden aanpassen... Want volgens ons kan dit niet zomaar zonder goedkeuring van 80% van de werkenden op object.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 01:51 »
Zolang er geen vast rooster is kan een werkgever dit wel doen. Maar als 80 % van het personeel tegen is, dan zie ik niet in waarom een werkgever dit zou willen doen. Als de werkgever het belangrijk vind dat de coordiator 2 dienstwissels meemaakt, dan lijkt het mij logischer om de dienst van de coordinator daarop aan te passen.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 13:41 »
maar heeft de werkgever dit besloten of de opdrachtgever, kan zijn dat er meer factoren mee spelen die een groter belang hebben, het argument van de dienst van de coördinator lijkt mij ook niet een reden om het gehele rooster om te gooien.

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 19:56 »
Er zijn inderdaad mensen op dit object met een vast rooster. Dit zijn de mensen met een 160 urige contract. De rest wordt eromheen ingepland.

Maar ik denk dat ik dit beter bij de vakbond kan neerleggen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 20:43 »
Maar ik denk dat ik dit beter bij de vakbond kan neerleggen?

Natuurlijk kan je het bij de vakbond neerleggen. Maar ik denk dat wanneer het echt bij zo veel medewerkers tegen de borst stuit, dat jullie eens gezamelijk het gesprek aan moeten gaan in een werkoverleg.

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 21:21 »
Hebben we gedaan en zoals eerder gezegd heeft onze werkgever daar geen boodschap aan. Ze drukken het er gewoon doorheen. Dus vandaar ook mijn vraag of dit zomaar kan, wat volgens mij niet het geval is. Zal eens kijken of ik door het logge apparaat van de vakbond heen kom om dit voor te houden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 22:13 »
Dus vandaar ook mijn vraag of dit zomaar kan, wat volgens mij niet het geval is.

En ik heb al eerder aangegeven dat het volgens mij wel kan. Als het volgens jou niet kan, dan ben ik erg benieuwd waar jij dat dan op baseert? Is het slechts een onderbuikgevoel, heb je het ergens gelezen, of ....?

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 13 juli 2012, 14:42 »
onder de groep is er geen draagvlak voor. Volgens mij staat er ergens in de ATW dat er 80% voor moet stemmen, echter wordt dit door onze strot geduwd, met alle gevolgen van dien.

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 17 juli 2012, 20:50 »
er is nog het eea onduidelijk: komt dit verzoek van een opdrachtgever of is het van de werkgever ten gunste van die coordinator
hou rekening met het feit dat werkgevers geen rekening houden met files: het is de plicht van een werknemer om op tijd te komen, ook al moet je 3 uur 's nachts op om 7 uur te beginnen
mijns inziens kan een werkgever het niet doordrukken indien 80% van de collega's tegen is
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 17 juli 2012, 21:23 »
Staat al in dit topic dat het van de werkgever uit komt. Opdrachtgever staat erbuiten. Het komt er feitelijk op neer dat de coordinator te lui is om 5 dagen in de week om 6uur op werk te verschijnen omdat ie anders zo vroeg op moet staan. Daarom zijn de tijden aangepast.

11 van de 13 werknemers hier zijn tegen deze nieuwe tijden. Dus kan je nooit aan de 80% komen die voor moeten zijn om de tijden te veranderen.

Overigens zijn we met zn allen niet voornemens extra tijd uit te trekken voor het reizen. Uur later beginnen is uur later van huis. Staan er file's is het jammer; hadden ze de tijden maar niet moeten veranderen.

Vorige beveiligingsbedrijf had juist deze tijden (die jaren geleden ook van 7 tot 15 etc waren) niet voor niks IN OVERLEG aangepast naar 6-14 etc. Juist voor de file's.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 juli 2012, 21:32 door beveiligerr »

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Mag een werkgever zonder overleg diensttijden aanpassen?
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 17 juli 2012, 22:15 »
Daarom ook mijn vraag van die opdrachtgever, maar waarom zou het bedrijf zijn medewerkers tegen het harnas in jagen en ook nog riskeren dat haar medewerker te laat komen door files. Dit alles voor de coördinator die niet op tijd wil beginnen.
Ik kan haast niet voorstellen dat een bedrijf alleen om deze reden zo'n besluit neemt.
Ik wil dit probleem wat jij schetst niet bagatelliseren, maar ik vermoed dat er meer mee speelt.