Auteur Topic: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand  (gelezen 31694 keer)

Guard Dog

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 92
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 19:18 »
En dan krijg je een nieuwsbrief:

Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand

Vandaag zijn vakbonden vol goede moed begonnen aan de tweede ronde van het cao-overleg. Deze startte met een reactie van werkgevers op de cao-voorstellen van de werknemers. Al snel werd duidelijk dat er niets mogelijk is. En als er al iets mogelijk is dan moet dit kostenneutraal. Dat betekent dat beveiligers zelf voor hun loonsverhoging op moeten draaien! Die goede moed verdween als sneeuw voor de zon!

Sigaar uit eigen doos
Na een schorsing bleken werkgevers gelukkig bereid de kostenneutraliteit deels in te trekken. Een stap in de goede richting! Maar wel onder de voorwaarde dat werknemers dan bereid moeten zijn tot een 'herschikking' van arbeidsvoorwaarden. In andere woorden: een deel van de loonsverhoging moet bekostigd worden door het inleveren van een of meerdere andere arbeidsvoorwaarde(n). Daarbij werd echter geen concreet voorstel gedaan. Kennelijk verwachten werkgevers dat vakbonden zelf voorstellen doen ter verslechtering van de cao. Ongelooflijk! Zeker met de uitkomst van het vorige cao-traject nog volop in het vizier! Nog even los van het feit dat wij geen enkel idee hebben waar werkgevers uiteindelijk op uit willen komen.

Behoud van koopkracht
Werkgevers schermen steeds met het feit dat het slecht gaat met de beveiligingsbranche. Dat spreken wij niet tegen want ook wij worden hier dagelijks mee geconfronteerd.  Maar gelet op de oplopende inflatie en het feit dat er al sinds 1 januari 2012 geen structurele loonsverhoging is geweest, vinden wij een structurele loonsverhoging, die minimaal de inflatie dekt, op z'n plaats. En die zelf bekostigen is niet acceptabel!

Het is lastig onderhandelen met een werkgeversvertegenwoordiging die zelf geen enkel voorstel heeft gedaan voor vernieuwing van de cao. Sterker nog: die het liefst de huidige cao zou verlengen zonder enige aanpassing.

Hoop doet leven
Wellicht tegen beter weten in hebben wij een vervolgafspraak gemaakt voor 25 september. Misschien dat de zomervakantie maakt dat werkgevers inzien dat het arbeidsvoorwaardenniveau in de branche minimaal op niveau moet blijven. En dan niet door met de ene hand te nemen wat met de andere hand gegeven wordt. Geen sigaar uit eigen doos!

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 19:28 »
Had je wat beters verwacht dan?
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Guard Dog

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 92
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 20:47 »
Had je wat beters verwacht dan?

nee natuurlijk niet wie wel.
inleveren inleveren,pppff lijkt den haag wel.

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 20:53 »
nee natuurlijk niet wie wel.
inleveren inleveren,pppff lijkt den haag wel.

Daarom begrijp ik ook niet dat zo velen niet inzien dat vakbondswerk zo belangrijk is, al was het maar voor je eigen knip  :'(
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Guard Dog

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 92
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 21:17 »
Daarom begrijp ik ook niet dat zo velen niet inzien dat vakbondswerk zo belangrijk is, al was het maar voor je eigen knip  :'(

Ik zal nooit ontkennen dat het niet belangrijk is.
Maar als nu weer op niets uitdraaid, zijn we dan wel bereid voor harde acties??

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 21:21 »

Ik zal nooit ontkennen dat het niet belangrijk is.
Maar als nu weer op niets uitdraaid, zijn we dan wel bereid voor harde acties??

Vraag niet wat je vakbond voor jou kan doen, maar wat jij voor je vakbond kunt doen....
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 21:24 »
Vraag niet wat je vakbond voor jou kan doen, maar wat jij voor je vakbond kunt doen....

En daarmee dus voor jezelf......
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 21:27 »
En daarmee dus voor jezelf......

Inderdaad, de leden zijn de vakbond en de leden bepalen.....
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Guard Dog

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 92
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 21:30 »
Vraag niet wat je vakbond voor jou kan doen, maar wat jij voor je vakbond kunt doen....

Wel Fred vertel wat ik voor je kandoen dan alleen de contributie betalen.
Moet ik er bij komen zitten tijdens de onderhandellingen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 21:38 »
Had je wat beters verwacht dan?

Nee. Maar ik vind het onvoorstelbaar dat er na 2,5 jaar heel moeizaam onderhandelen, een CAO uitrolt waarbij de wijzigingen ingaan per loonperiode 10 (9 september) en die dan vervolgens afloopt op 30 september, waarbij kostenneutraliteit vanaf dag 1 centraal staat.

Vervolgens ga je pas weer op 25 juni om tafel zitten om verongelukt te roepen dat de werkgevers, in een tijd waar het in menig branche de nullijn heilig is, niet bereid zijn om iets te geven, terwijl je zelf na een ledenraadpleging waarbij gewoon alle punten die aangedragen zijn bij elkaar opgeteld zijn met lijst met wensen komt waar de werkgevers niets mee kunnen, en dan wordt de boel weer verdaagt tot 25 september, een paar dagen voordat de CAO afloopt zodat een paar dagen later weer dezelfde situatie kan ontstaan als een paar maanden geleden, namelijk dat de CAO nog een jaar nawerking heeft en onder druk daarvan er op een gegeven moment de leden weer onder druk worden gezet om akkoord te gaan met een akkoord waar men niet achter staat.

Ik vind dat de bonden wel heel makkelijk de fout bij de werkgevers leggen, daar waar zij net zo goed schuldig zijn aan de situatie die nu weer aan het onstaan is. Zij hadden gewoon een CAO voor iets langere tijd af moeten sluiten om voldoende tijd te creeeren voor de nieuwe onderhandelingen. En ik denk dat de vakbond nu eens in moeten gaan zien dat je, zeker in deze tijd, niet zo maar met allemaal wensen aan kan gaan komen als je geen wisselgeld hebt.

"een structurele loonsverhoging -die minimaal de inflatie dekt" klinkt natuurlijk prachtig naar de achterban, maar als ik kijk naar de inflatie van het afgelopen jaar (tuusen de 2,1 en 3 %) is dat natuurlijk volstrekt onrealistisch als de gemiddelde loonsverhoging in de CAO's die het afgelopen jaar zijn afgesloten slechts 1,42 % is.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70936NED&D1=0&D2=(l-34)-l&HD=081020-1258&HDR=T&STB=G1
http://www.metronieuws.nl/nieuws/helft-werknemers-dit-jaar-op-nullijn-met-nieuwe-cao/jmWmgb!lEgV5AuEZKNyCFMW_WbLkQ/

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 21:48 »
Sorry planner, maar jij bent dus kennelijk van mening dat er nog niet genoeg is ingeleverd de vorige keer?
Nou, ik heb nieuws voor je:
IK WEL!
En een inflatiecorrectie (die we dit jaar ook al niet hebben gekregen) lijkt mij zeker realistisch.
Natuurlijk willen de werkgevers die niet, maar welke werkgever heeft er ooit 1 cent vanuit zichzelf aan de werknemer toebedeeld?

Ik zeg: poot stijf, en laten de werkgevers nu ook maar een beetje crisis pijn gaan voelen, zoals wij al een paar jaar doen.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Guard Dog

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 92
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 21:57 »

Ik zeg: poot stijf, en laten de werkgevers nu ook maar een beetje crisis pijn gaan voelen, zoals wij al een paar jaar doen.

zo is het ik denk dat we al genoeg hebben ingeleverd, genoeg is genoeg, minder kan echt niet meer.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 22:00 »
Sorry planner, maar jij bent dus kennelijk van mening dat er nog niet genoeg is ingeleverd de vorige keer?

Mijn beste, lees nu eens wat ik de afgelopen jaren allemaal geschreven heb? Ik ben juist WEL van mening dat er de afgelopen jaren ingeleverd is. Maar de bonden roepen allemaal in koor dat de CAO kostenneutraal is, en zeggen dus dat er niet is ingeleverd.

Ik probeer daar nog iets mee te doen, namelijk om te kijken hoe de evaluatie omtrent de kostenneutraliteit gaat plaatsvinden. Na heel lang wachten heb ik toevallig vandaag eindelijk een aantal data (half augustus) doorgekregen waarop dat plaats gaat vinden.

Nou, ik heb nieuws voor je:
IK WEL!

Als jij zegt dat jij hebt ingeleverd, klopt dat dus niet met hetgeen de bonden beweren!

En een inflatiecorrectie (die we dit jaar ook al niet hebben gekregen) lijkt mij zeker realistisch.

Die hebben jullie niet gekregen, omdat er voor gekozen is om de loonruimte die er was te stoppen in de eindejaarsuitkering!

Natuurlijk willen de werkgevers die niet, maar welke werkgever heeft er ooit 1 cent vanuit zichzelf aan de werknemer toebedeeld?

Tja, met dit soort uitspraken kom je niet tot elkaar tijdens onderhandelingen.

Ik zeg: poot stijf, en laten de werkgevers nu ook maar een beetje crisis pijn gaan voelen, zoals wij al een paar jaar doen.

Vooral zo doorgaan....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 22:01 »
ik denk dat we al genoeg hebben ingeleverd

En dan ben ik dus benieuwd wat er volgens jou dan is ingeleverd?

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Cao-overleg particuliere beveiliging gestrand
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 2 juli 2013, 22:02 »
Wel Fred vertel wat ik voor je kandoen dan alleen de contributie betalen.
Moet ik er bij komen zitten tijdens de onderhandellingen?

Als er om acties gevraagd wordt meedoen en niet anderen de kolen uit het vuur laten halen....
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.