Auteur Topic: In hoeverre mag een toezichtsmedewerker beveiligingswerkzaamheden verrichten?  (gelezen 13609 keer)

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Bij mij in de gemeente lopen toezichtmedewerkers in de stad rond om ervoor te zorgen dat de boel veilig blijft. Fietsenstalling bewaking dat soort dingen word door de gemeente uitbesteed aan de toezichtmedewerkers, leuk initiatief, mensen met een uitkering een pakje aan laten trekken en de straat op schoppen om lekker aan het werk te gaan.

Maar nu voeren deze mensen ook beveiligingstaken uit, naast het kwaliteit dat 8 van de 10 mensen hebben, waar je als beveiliger wel om janken kan, vraag ik mij wel eens af of ze dit überhaupt wel mogen.

Er zit wel een opleiding aan vast, sommige medewerkers van toezicht hebben boa opleidingen gehad, maar de meeste mensen hebben gewoon de basis opleiding. Deze word gegeven op het ROC waar ik mijn diploma jaren geleden ook heb behaald. Deze opleiding heeft een aantal basis onderwerpen van de beveiliging, maar lang niet de stof die je nu krijgt op de opleiding beveiliging.

Omdat er een dikke vette subsidie opzit van de gemeente, kunnen bedrijven tegen een zeer laag tarief deze toppers inhuren voor beveiligingswerkzaamheden. Gelukkig word hier niet veel gebruik van gemaakt omdat de kwaliteit gewoon ronduit bagger is.

In hoeverre mogen deze mensen beveiligingswerkzaamheden verrichten? De opleiding beveiliging en de wetgeving is er niet voor niets, en in de wet staat beschreven dat je zonder ND nummer geen beveiligingswerkzaamheden mag verrichten?

Hoe kan een instantie die geholpen word door de gemeente dit aanbieden en er nog mee weg komen ook?


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: In hoeverre mag een toezichtsmedewerker beveiligingswerkzaamheden verrichten?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 25 januari 2014, 11:51 »
In hoeverre mogen deze mensen beveiligingswerkzaamheden verrichten? De opleiding beveiliging en de wetgeving is er niet voor niets, en in de wet staat beschreven dat je zonder ND nummer geen beveiligingswerkzaamheden mag verrichten?

Hoe kan een instantie die geholpen word door de gemeente dit aanbieden en er nog mee weg komen ook?

Klein detail waar jij overheen kijkt, is dat de wet (WPBR) beperkingen oplegt aan particuliere organisaties, en deze is dus niet van toepassing op gemeentelijke instanties. Die mogen dus inderdaad beveiligingswerkzaamheden uitvoeren en hebben daar geen ND nummer voor nodig.

Dat is meteen ook een uitweg voor aspirant beveiligers die hun diploma niet binnen een jaar halen, die kunnen bij een gemeentelijke en/of overheidsinstelling proberen te komen om daar alsnog hun diploma te halen, omdat veel van die instanties wel de opleiding verzorgen en eisen dat nieuwe medewerkers dat diploma halen, maar het feit dat je geen diploma hebt en ook niet meer bij een particuliere organisatie in aanmerking komt voor een grijze pas, daar hebben zij verder geen last van. Uiteraard zijn de mogelijkheden, zeker op dit moment, om bij een dergelijke instantie een baan te vinden, minimaal!

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: In hoeverre mag een toezichtsmedewerker beveiligingswerkzaamheden verrichten?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 25 januari 2014, 12:41 »
Klein detail waar jij overheen kijkt, is dat de wet (WPBR) beperkingen oplegt aan particuliere organisaties, en deze is dus niet van toepassing op gemeentelijke instanties. Die mogen dus inderdaad beveiligingswerkzaamheden uitvoeren en hebben daar geen ND nummer voor nodig.

Dat is meteen ook een uitweg voor aspirant beveiligers die hun diploma niet binnen een jaar halen, die kunnen bij een gemeentelijke en/of overheidsinstelling proberen te komen om daar alsnog hun diploma te halen, omdat veel van die instanties wel de opleiding verzorgen en eisen dat nieuwe medewerkers dat diploma halen, maar het feit dat je geen diploma hebt en ook niet meer bij een particuliere organisatie in aanmerking komt voor een grijze pas, daar hebben zij verder geen last van. Uiteraard zijn de mogelijkheden, zeker op dit moment, om bij een dergelijke instantie een baan te vinden, minimaal!

Toch wel apart dat het via de gemeente wel kan. De opleiding wat hen verzorgen is geen beveiligingsopleiding dus is het logisch dat ze bij een andere instantie geen pas kunnen krijgen.

Nu doen hen niet veel van deze werkzaamheden en zijn echt geen concurrent van de beveiligingsbedrijven, maar vroeg mij dit zo eens af hoe het kan dat hen dat wel mogen zonder nd nummer..

Bedankt voor je feedback!!

Secuda

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 58
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Secuda
Re: In hoeverre mag een toezichtsmedewerker beveiligingswerkzaamheden verrichten?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 25 januari 2014, 13:26 »
Klein detail waar jij overheen kijkt, is dat de wet (WPBR) beperkingen oplegt aan particuliere organisaties, en deze is dus niet van toepassing op gemeentelijke instanties. Die mogen dus inderdaad beveiligingswerkzaamheden uitvoeren en hebben daar geen ND nummer voor nodig.

Ik weet niet hoe jij aan die 'wijsheid' komt maar het klopt niet hoor. Het is veel genuanceerder dan jij hier doet geloven.

Ten eerste verbiedt art. 5 lid 1 'bestuursorganen' uitdrukkelijk beveiligingswerkzaamheden uit te voeren. Dan rijst de vraag meteen wat is een bestuursorgaan? Dat bepaalt o.a. de Algemene wet bestuursrecht. In dit geval is het college van burgemeester en wethouders een bestuursorgaan (de gemeente an sich niet, dat is zeg maar een rechtspersoon, zoals een bv, naar publieksrecht). En in feite sturen zij vaak boa's op pad - ik ken de details niet, maar jullie spreken over 'toezichthouders' en ik ga ervan uit dat hiermee boa's worden bedoeld?

In ieder geval hoort de gemeente in beginsel geen beveiligingswerkzaamheden te verrichten - tenzij ontheffing. Maar de vraag reist ook weer wat men verstaat onder beveiligingswerkzaamheden? Een fietsenstalling in de gaten houden, kun je dat aanmerken als beveiligingswerkzaamheden - is er een opdrachtgever? Of valt dat onder stadstoezicht? Dan is er nog de mogelijkheid dat de gemeente (niet als bestuursorgaan dus, maar als rechtspersoon naar publieksrecht in dit geval) een cat. d Wpbr-vergunning heeft - net als een winkelorganisatie en zo - en dan kunnen zij privaatrechtelijke bv's waar zij aandeelhouder van zij bijv. beveiligingen door eigen personeel, maar dat personeel moet ook weer aan de opleidingseisen voldoen. Maar goed de details weet ik niet, dus ik speculeer.

Het punt is. Het gaat hier om juridisch zeer complexe zaken (die aan meerdere rechtsgebieden). Als je het zeker wil weten, dan lok een formeel antwoord uit van het college van b en w door een brief aan hen te schrijven met de vraag wat de rol is van de toezichthouders.

Overigens is art. 5 Wpbr natuurlijk iets complexer, er zitten een aantal uitzonderingen in op het verbod uit het eerste lid.

Mijn ervaring is dat gemeenten vaak een samenwerkingsverband aangaan met beveiligingsorganisaties - samen een stichting oprichten bijv; dit was populair toen die jeugdcoaches of buurtcoaches hot waren.

Maar een gemeente kan niet gewoon Jantje, Henk of Ingrid aannemen en hem controle rondjes in de stad laten lopen. Dat kan echt niet, daarmee raak je aan het verbod uit art. 2 lid 1 eventueel in samenhang met het verbod uit art. 5 lid 1 Wpbr. Alleen hoe je dit juridisch aan de kaak stelt dat is complexer. 
Het is zeker een interessant onderwerp.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: In hoeverre mag een toezichtsmedewerker beveiligingswerkzaamheden verrichten?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 25 januari 2014, 14:48 »
Ik weet niet hoe jij aan die 'wijsheid' komt maar het klopt niet hoor. Het is veel genuanceerder dan jij hier doet geloven.

Ten eerste verbiedt art. 5 lid 1 'bestuursorganen' uitdrukkelijk beveiligingswerkzaamheden uit te voeren. Dan rijst de vraag meteen wat is een bestuursorgaan? Dat bepaalt o.a. de Algemene wet bestuursrecht. In dit geval is het college van burgemeester en wethouders een bestuursorgaan (de gemeente an sich niet, dat is zeg maar een rechtspersoon, zoals een bv, naar publieksrecht). En in feite sturen zij vaak boa's op pad - ik ken de details niet, maar jullie spreken over 'toezichthouders' en ik ga ervan uit dat hiermee boa's worden bedoeld?

In ieder geval hoort de gemeente in beginsel geen beveiligingswerkzaamheden te verrichten - tenzij ontheffing. Maar de vraag reist ook weer wat men verstaat onder beveiligingswerkzaamheden? Een fietsenstalling in de gaten houden, kun je dat aanmerken als beveiligingswerkzaamheden - is er een opdrachtgever? Of valt dat onder stadstoezicht? Dan is er nog de mogelijkheid dat de gemeente (niet als bestuursorgaan dus, maar als rechtspersoon naar publieksrecht in dit geval) een cat. d Wpbr-vergunning heeft - net als een winkelorganisatie en zo - en dan kunnen zij privaatrechtelijke bv's waar zij aandeelhouder van zij bijv. beveiligingen door eigen personeel, maar dat personeel moet ook weer aan de opleidingseisen voldoen. Maar goed de details weet ik niet, dus ik speculeer.

Het punt is. Het gaat hier om juridisch zeer complexe zaken (die aan meerdere rechtsgebieden). Als je het zeker wil weten, dan lok een formeel antwoord uit van het college van b en w door een brief aan hen te schrijven met de vraag wat de rol is van de toezichthouders.

Overigens is art. 5 Wpbr natuurlijk iets complexer, er zitten een aantal uitzonderingen in op het verbod uit het eerste lid.

Mijn ervaring is dat gemeenten vaak een samenwerkingsverband aangaan met beveiligingsorganisaties - samen een stichting oprichten bijv; dit was populair toen die jeugdcoaches of buurtcoaches hot waren.

Maar een gemeente kan niet gewoon Jantje, Henk of Ingrid aannemen en hem controle rondjes in de stad laten lopen. Dat kan echt niet, daarmee raak je aan het verbod uit art. 2 lid 1 eventueel in samenhang met het verbod uit art. 5 lid 1 Wpbr. Alleen hoe je dit juridisch aan de kaak stelt dat is complexer. 
Het is zeker een interessant onderwerp.

Waar ik het over heb zijn geen boa's. De fietsenstalling etc waar ik het over had is van de gemeente, en aangezien het niet verplicht is hier een beveiliger in te zetten, kunnen deze rustig door toezichthouders gedaan worden.

Toezichthouders waar ik het over heb, hebben wel een veiligheidsopleiding, maar dit is geen beveiligingsopleiding. Ze dragen dus ook geen V'tje. Wel zetten scholen stagiaires van opleiding beveiliging neer bij deze toezichthouders, dus vind dit een vreemde constructie.

maar de beveiligingswerkzaamheden waar ik het over heb, is vooral surveillance, en met name brand en sluit rondes.
En beperkt evenementen, bijvoorbeeld toegangscontrole bij carnavalsoptochten.

In mijn ogen zijn die taken voor een beveiliger en niet voor toezichthouders, maar ik  weet niet in hoeverre dit wel/niet toegestaan is.

Heb er verder ook geen last van, maar vroeg mij dit gewoon af of het wel of niet mag. 

Spies Total Security

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • STS Nothing Less!!
    • Bekijk profiel
    • Spies Total Security
  • Bedrijf: Spies Total Security
  • Functie: Eigenaar
Re: In hoeverre mag een toezichtsmedewerker beveiligingswerkzaamheden verrichten?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 26 januari 2014, 07:46 »
Als ik het goed heb is dat veiligheidszorg Dr.?
Een samenwerking tussen de gemeente en de politie, een stichting zonder winstoogmerk.
Op hun site staan de werkzaamheden welke door hen uitgevoerd worden wel beschreven:

Citaat
Surveilleren en corrigeren

Toezien op de orde en veiligheid, het signaleren van problemen, optreden bij incidenten en het aanspreken van mensen op hun gedrag.
•Surveillance; in en rondom het bus- en treinstation (stationsgebied), in winkelcentra, tijdens koopavonden, op markten, bij scholen, bij jongerenontmoetingsplaatsen, in parken, plantsoenen en recreatiegebieden e.d.
•Gemeentehuis; toezicht houden bij de openbare balie in het gemeentehuis.
•Gebiedsbeheer; het, naar aanleiding van klachten of meldingen, inventariseren van de situatie op locatie en het informeren van gemeentelijke diensten of andere instanties.
•Scholen; toezicht houden in de school, op het schoolplein, in de fietsenstalling en in de nabije omgeving van de school.

Controleren en handhaven

Het controleren en handhaven van specifieke verordeningen.
•Controleur openbare ruimte
•Parkeercontrole
•OV-steward (Openbaar Vervoer); controle van vervoersbewijzen, toezicht houden in en om de voertuigen, het verlenen van service en het verstrekken van informatie aan reizigers.

Service en informatie

Aanspreekpunt voor het informeren en verwijzen van burgers;

Assistentie en ondersteunende werkzaamheden bij projecten en (gemeentelijke) evenementen.
•Assistentie voetbalwedstrijden; verkeer regelen en het toewijzen van parkeerplaatsen bij wedstrijden van FC Emmen.
•Assistentie bij evenementen als; wielerwedstrijden, carnaval, Koninginnedag en - nacht, (vrij)markten, openingen, intochten, huldigingen, herdenkingen e.d.
•Assistentie calamiteiten; assistentie van hulpdiensten (brandweer, politie en ambulance) bij calamiteiten.

Diensten en projecten

Naast toezicht en handhaving worden medewerkers van Veiligheidszorg Drenthe eveneens ingezet voor andersoortige diensten en projecten:
•Verkeersregelaar; regelen van verkeer tijdens werkzaamheden of evenementen.
•Marktmeester; zorg dragen voor een goed verloop van de markt.
•Havenmeester; het afrekenen van de havengelden, het openen van de bruggen en het verstrekken van (toeristische) informatie.
•Facilitaire dienstverlening; bodediensten, baliediensten, receptiewerkzaamheden en postbezorging.
•VIP chauffeur; optreden als VIP chauffeur voor burgemeester en wethouders.
•Bewaakte fietsenstalling; beheer van een (gratis) fietsenstalling.
•Aanpak fietsendiefstal; voorlichting, graveeracties, registercontroles bij fietsenhandelaren, cameratoezicht, en toezicht op fietsparkeren.
•ServicePUNT; verkoop van vervoersbewijzen aan reizigers en chauffeurs, openbare wachtruimte en reisinformatie op maat.
•Ben Kwijt; registratie en het beheer van gevonden en verloren voorwerpen.

Staan inderdaad een groot aantal taken van een beveiligingsmedewerker tussen maar;

Citaat
Veiligheidszorg Drenthe is van rechtswege een stichting zonder winstoogmerk. Het algemeen bestuur van de stichting bestaat uit drie burgemeester en één vertegenwoordiger van de regiopolitie Drenthe. De algemeen directeur is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. De directeur wordt hierin bijgestaan door twee managers en verschillende medewerkers in operationele en ondersteunende diensten (coördinatie, secretariaat, facilitair planning, financiën). Het werk van Veiligheidszorg Drenthe is voornamelijk zichtbaar via de toezichthouders en handhavers op straat.

Neem aan dat je ervan uit mag gaan dat dit allemaal geoorloofd is, voornamelijk omdat het in dienst van de overheid gebeurd....
De structuur van deze organisatie is ook heel anders dan die van een particulier beveiligingsbedrijf en staat onder leiding van de politie, burgemeesters zijn uiteindelijk ook onderdeel van de politie. (districtchef)

Slim van de gemeente om dit zo aan te pakken maar het ontneemt wel een stuk markt voor ondernemers in de beveiliging die wel afhankelijk zijn van winst en/of opbrengst uit hun onderneming!!
STS Beveiliging & STS Incasso, al uw opdrachten in veilige handen.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: In hoeverre mag een toezichtsmedewerker beveiligingswerkzaamheden verrichten?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 27 januari 2014, 09:40 »
Als ik het goed heb is dat veiligheidszorg Dr.?
Een samenwerking tussen de gemeente en de politie, een stichting zonder winstoogmerk.
Op hun site staan de werkzaamheden welke door hen uitgevoerd worden wel beschreven:

Staan inderdaad een groot aantal taken van een beveiligingsmedewerker tussen maar;

Neem aan dat je ervan uit mag gaan dat dit allemaal geoorloofd is, voornamelijk omdat het in dienst van de overheid gebeurd....
De structuur van deze organisatie is ook heel anders dan die van een particulier beveiligingsbedrijf en staat onder leiding van de politie, burgemeesters zijn uiteindelijk ook onderdeel van de politie. (districtchef)

Slim van de gemeente om dit zo aan te pakken maar het ontneemt wel een stuk markt voor ondernemers in de beveiliging die wel afhankelijk zijn van winst en/of opbrengst uit hun onderneming!!

Gaat inderdaad om dat bedrijf, noem zelf nooit bedrijven bij naam, slechte ervaring mee haha...

Op zich vind ik het wel een mooi initiatief dat dit is er. Zo worden mensen zonder werk weer aan het werk gezet, kun je doorstromen naar een boa functie. Kort om niks mis mee.

En dat concurrentie dat valt ook wel mee, de meeste bedrijven kiezen voor kwaliteit (niet ten nadele van de mensen die daar werken) dus veel werk buiten gemeente/politie om hebben ze niet.

Veelal gemeentewerk doen ze, zoals beveiligen van gemeentehuis. Arrestanten verzorger waren ze, of ze dat nog doen weet ik niet. En ze lopen ipv politie door centra heen. Kort om werkzaamheden die de gemeente en politie toch in eigen beheer houd als dit bedrijf er niet zou zijn. Dus wij als ondernemers hebben hier weinig onder te lijden.

Maar dat was de vraag ook niet, vroeg mij af hoe het kan wel beveiligingstaken te kunnen doen. Dit is duidelijk grotendeels.

Maar een cruciale vraag is wel, hoe kan dit bedrijf wel beveiliging stage plekken aanbieden. Dat snap ik dan weer niet.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: In hoeverre mag een toezichtsmedewerker beveiligingswerkzaamheden verrichten?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 27 januari 2014, 21:43 »
Ten eerste verbiedt art. 5 lid 1 'bestuursorganen' uitdrukkelijk beveiligingswerkzaamheden uit te voeren.

Nee, het artikel verbiedt bestuursorganen voor derden beveiligingswerkzaamheden te verrichten!

In ieder geval hoort de gemeente in beginsel geen beveiligingswerkzaamheden te verrichten

Waarom niet?

Maar de vraag reist ook weer wat men verstaat onder beveiligingswerkzaamheden?

Dat is in het kader van de WPBR aan de politie om te bepalen, en daar in inderdaad een grijs gebied, waar bestuursorganen zich echter niet zo druk om hoeven te maken, aangezien zij dus NIET onder de WPBR vallen!

Maar een gemeente kan niet gewoon Jantje, Henk of Ingrid aannemen en hem controle rondjes in de stad laten lopen. Dat kan echt niet, daarmee raak je aan het verbod uit art. 2 lid 1 eventueel in samenhang met het verbod uit art. 5 lid 1 Wpbr.

Dan zijn er een heleboel gemeentes in overtreding!

Maar laat ik eens even een voorbeeld noemen. De Nederlandse Bank (een naamloze vennootschap, die deels als zelfstandig bestuursorgaan opereert), die heeft beveiligers is dienst, die de gebouwen van de bank beveiligen en de waardetransporten rijden, onder begeleiding van de KMAR. Heeft DNB een ND nummer nodig? Heeft DNB een ND nummer? Dragen de beveiligers een V'tje? Mogen zij wapens dragen?

Spies Total Security

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • STS Nothing Less!!
    • Bekijk profiel
    • Spies Total Security
  • Bedrijf: Spies Total Security
  • Functie: Eigenaar
Re: In hoeverre mag een toezichtsmedewerker beveiligingswerkzaamheden verrichten?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014, 09:00 »
Citaat
Dat is in het kader van de WPBR aan de politie om te bepalen, en daar in inderdaad een grijs gebied, waar bestuursorganen zich echter niet zo druk om hoeven te maken, aangezien zij dus NIET onder de WPBR vallen!

En dat is ook wat ik hiermee bedoelde;

Citaat
Neem aan dat je ervan uit mag gaan dat dit allemaal geoorloofd is, voornamelijk omdat het in dienst van de overheid gebeurd....
De structuur van deze organisatie is ook heel anders dan die van een particulier beveiligingsbedrijf en staat onder leiding van de politie, burgemeesters zijn uiteindelijk ook onderdeel van de politie. (districtchef)

Citaat
Maar een cruciale vraag is wel, hoe kan dit bedrijf wel beveiliging stage plekken aanbieden. Dat snap ik dan weer niet.

Blijkbaar kunnen ze met deze constructie dus ook stageplaatsen aanbieden.
Juist omdat het een "project" is welke vanuit de overheid georganiseerd en aangestuurd is.
Een ND nummer aanvragen zal voor die stichting dus ook geen probleem zijn, maar ik denk dat ze dan te maken krijgen met bepaalde beperkingen waar ze in deze constructie niet mee te maken hebben.
Nu kunnen ze bijvoorbeeld stages laten lopen of werkzaamheden laten uitvoeren zonder eerst een pas voor deze personen aan te vragen of zonder dat deze personen al aan een opleiding zijn begonnen enz.
STS Beveiliging & STS Incasso, al uw opdrachten in veilige handen.

Secuda

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 58
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Secuda
Re: In hoeverre mag een toezichtsmedewerker beveiligingswerkzaamheden verrichten?
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 25 april 2014, 15:33 »
De reactie van Planner is alweer een poosje geleden gepubliceerd: alleen ik lees hem nu voor het eerst. Mijn reactie:

Nee, het artikel verbiedt bestuursorganen voor derden beveiligingswerkzaamheden te verrichten!

Art. 3 sub a Wpbr legt uit wat een cat. a beveiligingsbedrijf (het beveiligingsbedrijf met het bekende ND-nummer) zoal doet, ‘een particulier beveiligingsbedrijf, zijnde een onderneming of een onderdeel daarvan die in de uitoefening van beroep of bedrijf ten behoeve “van derden” [aanhalingstekens van mij] beveiligingswerkzaamheden verricht (…).

Een ND-nummer krijgen in beginsel alleen bedrijven die voor derden beveiligingswerkzaamheden verrichten.

De gemeente – zoals ik al in een eerder commentaar zei - is geen bestuursorgaan maar heel beknopt een bv naar publieksrecht. De bestuursorganen in een gemeente zijn naar art. 6 Gemeentewet (en in beginsel) het college van b en w, de burgemeester en de gemeenteraad.

Zij kunnen geen beveiligingswerkzaamheden uitvoeren voor de gemeente: dus de gemeente als een bv in dit geval.

Waarom niet?

In het kort omdat de wet dat zegt. Daarnaast is dat ook wat de wetgever destijds beoogde met het verbod in de Wpbr. Ik citeer uit de Memorie van antwoord op het wetsvoorstel, Kamerstukken II 1994/95, 23 478, nr. 5:

‘De leden van de fractie van het CDA vroegen welk bezwaar er is tegen het door de overheid verrichten van beveiligingswerkzaamheden voor derden (…)

In het algemeen achten wij – de voormalige minister van Justitie mevrouw Sorgdrager en de oud-minister van Binnenlandse Zaken de heer Dijkstal -  [mijn cursivering] het gewenst dat de overheid zich beperkt tot de uitvoering van de haar (…) opgedragen taken en die taken die in het belang van de samenleving als geheel moeten worden uitgevoerd en die niet (alleen) aan particulier initiatief kunnen worden overgelaten. Tot die taken behoort niet het tegen betaling ten behoeve van particulieren verrichten van beveiligingswerkzaamheden, tenzij daarvoor eventueel weer argumenten pleiten die ontleend zijn aan het algemeen belang en daarvoor een deugdelijke wettelijke basis bestaat. Dit geldt te meer waar het gaat om beveiligingswerkzaamheden: het bewaken van de veiligheid van personen en goederen of het waken tegen verstoring van de orde en rust op terreinen en in gebouwen. Dit zijn werkzaamheden die gedeeltelijk liggen op het terrein van de politie. Het is ongewenst wanneer onderdelen van de overheid in opdracht van particulieren (tegen betaling) werkzaamheden verrichten die elders binnen de overheidsorganisatie, namelijk door de politie, in het algemeen belang (om niet) worden verricht.
Bij burgers kan dit tot verwarring leiden, terwijl de kans op vermenging van taken aanwezig is. Zeker ten aanzien van de taken van de politie dienen deze risico's vermeden te worden.
(…)
Door het scheppen van een vergunningenstelsel dat ook geldt voor de overheid zou namelijk de indruk worden gewekt dat de wetgever van mening is dat het verrichten van beveiligingswerkzaamheden voor derden zeer wel tot de taken van de overheid kan behoren. Dit laatste is ongewenst. Juist wat betreft werkzaamheden ten behoeve van veiligheid en orde en rust zou de overheid zich moeten beperken tot de haar bij wet opgedragen taken. De bevoegdheden die de overheid op dit gebied zijn toegekend, mogen niet worden verward met het door de overheid verrichten van beveiligingswerkzaamheden in opdracht van derden. Dit zou kunnen leiden tot vermenging van taken en verwarring bij burgers over de vraag in welke hoedanigheid de overheid nu optreedt. “Om enerzijds ongelijkheid tussen particuliere beveiligingsorganisaties die voor derden werken en overheidsdiensten die voor derden werken tegen te gaan en anderzijds de indruk te vermijden dat particulier beveiligingswerk tot de taak van de overheid behoort, is in artikel 5, eerste lid, voor bestuursorganen een verbod opgenomen.”[aanhalingstekens van mij]’
In de Memorie komen interessante onderwerpen aan bod: er staan ook antwoorden in op vragen die vandaag (weer) actueel zijn. Daarnaast komen er ook de gebreken van het huidige wettelijke stelsel rondom de particuliere beveiliging naar voren.

Dat is in het kader van de WPBR aan de politie om te bepalen, en daar in inderdaad een grijs gebied, waar bestuursorganen zich echter niet zo druk om hoeven te maken, aangezien zij dus NIET onder de WPBR vallen!

Art. 1 sub a Wpbr geeft als definitie voor beveiligingswerkzaamheden, ‘het bewaken van de veiligheid van personen en goederen of het waken tegen verstoring van de orde en rust op terreinen en in gebouwen;’. Die definitie is vaag – dat bedoelde ik - en anders dan jij ons wil doen geloven kan alleen de wetgever dit veranderen. Het is zeker niet aan de politie om de wet te interpreteren. Slechts de rechter kan dat. En wederom alleen de wetgever kan de vaagheid wegnemen door de wet te wijzigen.
En wat betreft dat bestuursorganen niet onder Wpbr vallen verwijs ik naar mijn vorige antwoord.

Dan zijn er een heleboel gemeentes in overtreding!

Hier kan ik niets mee: dit is immers een drogreden.

Maar laat ik eens even een voorbeeld noemen. De Nederlandse Bank (een naamloze vennootschap, die deels als zelfstandig bestuursorgaan opereert), die heeft beveiligers is dienst, die de gebouwen van de bank beveiligen en de waardetransporten rijden, onder begeleiding van de KMAR. Heeft DNB een ND nummer nodig? Heeft DNB een ND nummer? Dragen de beveiligers een V'tje? Mogen zij wapens dragen?

De Nederlandse Bank (DNB) heeft een BD-nummer: BD 60. Immers de DNB heeft een bedrijfsbeveiligingsdienst: dat is een cat. d beveiligingsorganisatie. Over bedrijfsbeveiligingsorganisaties heb ik al gerept in mijn eerste reactie.
Ja, de beveiligers van DNB mogen vuurwapens dragen omdat ze daar ontheffing voor hebben: ontheffing van de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie voor het wettelijke verbod op vuurwapenbezit.

Dit is de reden voor die ontheffing: ‘omdat DNB met het beheer van geld en andere waardevolle goederen (…) mede verantwoordelijk is voor de financiële stabiliteit van Nederland en bewapende beveiliging daarvan zodoende maatschappelijk belang heeft.’

Aldus Rb. Midden-Nederland 31-03-2014, ECLI:NL:RBMNE:2014:1220 in hun behandeling van het administratieve beroep van Brinks om ook een ontheffing te krijgen voor vuurwapenbezit.

Maar goed dit laatste wist je natuurlijk allemaal al.