Auteur Topic: Poolse beloning voor NL beveiligers bij evenement ?  (gelezen 8010 keer)

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Poolse beloning voor NL beveiligers bij evenement ?
« Gepost op: maandag 23 september 2013, 12:29 »
Goede middag,

Ik heb een vraag:

Je wordt gevraagd om een inzet t.g.v. een meerdaags evenement.
Je komt een uurloon overeen (als ZZP-er) en daarvoor zet je je meer dan 100 % in.

Aan het einde van het evenement blijkt dat het bezoekersaantal zeer teleurstellend is geweest (mede door het slechte weer op dag 1) en er wordt gevorderd vanuit de inhurende partij dat het uurloon met 30 % verlaagd moet worden "wegens geldgebrek bij organisator".
Niet akkoord gaan hiermee betekend geen verloning.

Ook wordt je geconfronteerd met het feit dat van de 25 uur die je bezig bent geweest er slechts 10 op een factuur mag voorkomen en dat je het restant contant in handen gaat krijgen ALS je er mee akkoord gaat.

Zit hier nu een luchtje aan  of niet ?
Betreft twee beveiligingsbedrijven met een ND nummer (de een is de formele  inhurende partij en de ander is een "rechterhand"  die voor de recrutering van inhuur partijen zorgde.

Is dit reden genoeg voor het intrekken van de betrokken ND vergunningen ?
Is dit een nieuwe trend in de evenementen beveiliging ?

Wie wil reageren.... ik ben benieuwd naar reacties

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Poolse beloning voor NL beveiligers bij evenement ?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 september 2013, 13:02 »
Als ZZP'er wordt je niet verloond en spreek je geen uurloon af, je spreekt een tarief af.

En hoewel het natuurlijk een vreemde situatie is, kan ik mij voorstellen dat wanneer de bezoekersaantallen bij een evenement tegenvallen, de organisator niet aan zijn financielle verplichtingen kan voldoen en wellicht probeert met de partijen die ingehuurd zijn een deal te sluiten. Alternatief is dat er faillisement aan wordt gevraagd, en de kans bestaat dat je helemaal achter het net vist.

In dit geval ligt dat risico bij de partij(en) die ingehuurd zijn. Als zij gewoon eigen personeel in hadden moeten zetten dan hadden zij ook gewoon alles moeten betalen. Nu proberen zijn hun schade te beperken door de door hun ingehuurde partij (een ZZP'er) ook met minder genoegen te laten nemen. Het hangt er natuurlijk heel erg van af hoe de ZZP'er zich tegen dit soort risico's heeft ingedekt?

Staat alles heel duidelijk op papier, in hoeverre kan je aantonen hoeveel uur je gewerkt hebt, heb je een goede rechtsbijstand verzekering?

Wanneer er echter ook nog zwart uitbetaald gaat worden, dan denk ik dat je meteen bij de belastingdienst aan moet gaan kloppen.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Poolse beloning voor NL beveiligers bij evenement ?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 24 september 2013, 00:42 »
Zeer vreemde zaak, en het klopt ook zeker niet mijns inziens.

Als ik ergens ga werken spreek ik vooraf een tarief af.
Als dan de opkomst tegen valt kunnen ze natuurlijk altijd vragen of er mensen genegen zijn om minder uren te draaien.

Maar als je gewoon je uren maakt dan dienen deze betaald te worden.
Zeker als er nog wordt aangegeven dat je een deel op de factuur kan zetten, en een deel zwart uitbetaald krijgt.

En zoals planner zegt, de belastingdienst zal hier wel interesse in hebben.

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: Poolse beloning voor NL beveiligers bij evenement ?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 24 september 2013, 23:18 »
Als ZZP'er wordt je niet verloond en spreek je geen uurloon af, je spreekt een tarief af.

En hoewel het natuurlijk een vreemde situatie is, kan ik mij voorstellen dat wanneer de bezoekersaantallen bij een evenement tegenvallen, de organisator niet aan zijn financielle verplichtingen kan voldoen en wellicht probeert met de partijen die ingehuurd zijn een deal te sluiten. Alternatief is dat er faillisement aan wordt gevraagd, en de kans bestaat dat je helemaal achter het net vist.

In dit geval ligt dat risico bij de partij(en) die ingehuurd zijn. Als zij gewoon eigen personeel in hadden moeten zetten dan hadden zij ook gewoon alles moeten betalen. Nu proberen zijn hun schade te beperken door de door hun ingehuurde partij (een ZZP'er) ook met minder genoegen te laten nemen. Het hangt er natuurlijk heel erg van af hoe de ZZP'er zich tegen dit soort risico's heeft ingedekt?

Staat alles heel duidelijk op papier, in hoeverre kan je aantonen hoeveel uur je gewerkt hebt, heb je een goede rechtsbijstand verzekering?

Wanneer er echter ook nog zwart uitbetaald gaat worden, dan denk ik dat je meteen bij de belastingdienst aan moet gaan kloppen.

Ik heb een goede rechtsbijstandsverzekering.. vandaag is nogmaals bevestigd in een berichtje dat er zwart uitbetaald gaat worden volgens instructie van het beveiligingsbedrijf.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Poolse beloning voor NL beveiligers bij evenement ?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 29 september 2013, 22:33 »
Als je vooraf een tarief hebt besproken, heb je deze als het goed is vastgelegd?
Qua werktijden, kun je dit aantonen door middel van een lijst of dergelijke waar je je afgemeld hebt?
Bij ons hebben we formulieren waarbij de zzp'er de tijden kan invullen en door de desbetreffende leidinggevende word afgetekend. Zo is er altijd duidelijkheid.

Als je geen bewijs hebt met werktijden, door middel van een lijst of email of dergelijke is het wel moeilijk aantonen. Dat bedrijf kan ook zeggen dat je bijvoorbeeld maar 5 uur gewerkt hebt en ziek naar huis bent gegaan of wat dan ook. Hierbij zal je rechtsbijstand goed kunnen informeren wat je hiermee kunt.

Ook al heeft de organisatie van het evenement niet voldoende middelen om te betalen, jij bent ingehuurd door een beveiligingsbedrijf maak ik op uit je bericht? Dan maakt het geen donder uit of de organisatie geen geld of wel geld heeft, jij hebt een overeenkomst met de inhurende partij en deze dienen dan ook gewoon de factuur te betalen in mijn ogen. Die kan hiervoor een verzekering hebben afgesloten, zo niet, risico voor het inhurende partij lijkt mij.

Ik zou dus in eerste instantie juridische bijstand inroepen en dan kijken te doen, niet zomaar akkoord gaan met voorstellen indien je niet volledig op de hoogte bent van je rechten en plichten.!

Succes ermee en hopen dat het goed voor je afloopt!!!!!

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: Poolse beloning voor NL beveiligers bij evenement ?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 29 september 2013, 22:37 »
Als je vooraf een tarief hebt besproken, heb je deze als het goed is vastgelegd?
Qua werktijden, kun je dit aantonen door middel van een lijst of dergelijke waar je je afgemeld hebt?
Bij ons hebben we formulieren waarbij de zzp'er de tijden kan invullen en door de desbetreffende leidinggevende word afgetekend. Zo is er altijd duidelijkheid.

Als je geen bewijs hebt met werktijden, door middel van een lijst of email of dergelijke is het wel moeilijk aantonen. Dat bedrijf kan ook zeggen dat je bijvoorbeeld maar 5 uur gewerkt hebt en ziek naar huis bent gegaan of wat dan ook. Hierbij zal je rechtsbijstand goed kunnen informeren wat je hiermee kunt.

Ook al heeft de organisatie van het evenement niet voldoende middelen om te betalen, jij bent ingehuurd door een beveiligingsbedrijf maak ik op uit je bericht? Dan maakt het geen donder uit of de organisatie geen geld of wel geld heeft, jij hebt een overeenkomst met de inhurende partij en deze dienen dan ook gewoon te verlonen in mijn ogen. Die kan hiervoor een verzekering hebben afgesloten, zo niet, risico voor het inhurende partij lijkt mij.

Ik zou dus in eerste instantie juridische bijstand inroepen en dan kijken te doen, niet zomaar akkoord gaan met voorstellen indien je niet volledig op de hoogte bent van je rechten en plichten.!

Succes ermee en hopen dat het goed voor je afloopt!!!!!

Er zijn in totaal 26 beveiligers betrokken in het hele verhaal.
Organisator / inhurende partij heeft een gros lijst in moeten vullen mede vanwege een uitgevoerde controle.
Alle passen zijn ingescand en mede op basis van GSM data gegevens zijn werktijden ook te bevestigen.

Als de organisator / inhurende partij geen verzekering heeft afgesloten voor dit mogelijke voorval is er volgens mij ook voldoende bewijs voor het plegen van wat lijkt op een  "Economisch Delict".


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Poolse beloning voor NL beveiligers bij evenement ?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 29 september 2013, 22:54 »
is er volgens mij ook voldoende bewijs voor het plegen van wat lijkt op een  "Economisch Delict".

Oh ja, welke delict is dat dan? Volgens mij is er gewoon sprake van een geschil tissen 2 bedrijven, waarbij de één de ander niet wil betalen waar deze volgens de eerste recht op heeft. En daar kan je dan samen uit proberen te komen middels een schikking, of je stapt naar de rechter.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Poolse beloning voor NL beveiligers bij evenement ?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 1 oktober 2013, 09:09 »
Er zijn in totaal 26 beveiligers betrokken in het hele verhaal.
Organisator / inhurende partij heeft een gros lijst in moeten vullen mede vanwege een uitgevoerde controle.
Alle passen zijn ingescand en mede op basis van GSM data gegevens zijn werktijden ook te bevestigen.

Als de organisator / inhurende partij geen verzekering heeft afgesloten voor dit mogelijke voorval is er volgens mij ook voldoende bewijs voor het plegen van wat lijkt op een  "Economisch Delict".

Dan heb je voldoende bewijs... Mijn advies, gewoon je factuur opmaken en verzenden, na wettelijke betaaltermijnen geef je het uit handen van een incassobureau en laat je die lekker de rest regelen.

Als alles netjes op papier staat heeft het inhurende bedrijf geen poot om op te staan. Alle stukken kopieren richting het incassobureau, ook over het zwart betalen, dan gaan ze gewoon nat..

En wat planner al zei, je hebt een geschil... er is geen sprake van een economisch delict.

Maar nogmaals, je spreekt weer over organisator/inhurende partij... Met de organisator heb jij niks te maken, en kun je hier ook niet aansprakelijk voor houden.. Wat de organisator met de inhurende partij heeft is tussen hen, jij hebt te maken met de inhurende partij, hen naam komt bovenaan jou factuur.

Alvorens jij sterk staat om een procedure te starten richting de inhurende partij is het belangrijk dat jij zelf al alle mogelijkheden hebt gedaan om je geld te krijgen, dan kun je aangeven tegenover de rechter van kijk, ik heb er alles aan gedaan, maar mag niet baten, vandaar dat ik het verhaal via het gerecht.

Maar een dergelijk incassobureau kan je hier goed bij ondersteunen, red het incassobureau het niet dan gaat het over naar een gerechtsdeurwaarder. Dan hoef je helemaal geen procedure te starten en gaat het via hen. De kosten worden vaak rechtstreeks verhaald op de tegenpartij, maar dat moet je even exact uitzoeken, gelukkig nog nooit geen last van gehad