Auteur Topic: Kan dit zomaar??????????  (gelezen 14000 keer)

De Scooz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Kan dit zomaar??????????
« Gepost op: dinsdag 28 februari 2012, 10:41 »
Fa ******
Ik heb tot mijn verbijstering vernomen, dat er een behoorlijk aantal (ik dacht 10) medewerkers van de firma ****** op staande voet ontslagen zijn. Het volgende is gebeurt , Het AZC ****** is gesloten. Hierdoor zijn een aantal zaken in de container beland. Medewerkers van ****** hebben wat zaken uit de container meegenomen. 1 Collega heeft 2 kinderstoeltjes van de aanwezige huismeester gekregen. Dit resulteerde in ontslag op staande voet. Een afgekeurde trap, oude prullebakken e.d. Op STAANDE VOET ONTSLAG. Ik krijg de indruk dat hier medewerkers op een alternative manier ontslagen worden. Want doordat er bezuinigd wordt bij de COA zijn er veel medewerkers van ****** overbodig. En is dit een alternatief voor een sociaal plan. Er waren zover ik weet een aantal medewerkers die al vele jaren gestationeerd waren bij de COA. De medewerkers van ****** waardeer ik enorm maar de direktie............. Alle medewerkers van ****** hebben een zwijgplicht opgelegd gekregen (Ik dus niet !!!) Collega's van ****** in het land let dus op neem niks mee uit de container want !!!!!!!!!!

Commentaar van de moderator Namen verwijderd, dit is niet toegestaan, zie huisregels
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 februari 2012, 19:01 door Rob Hamberg »

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012, 10:52 »
Waren de kinderstoeltjes van betreffende collega? Was de afgekeurde trap en de oude prullenbakken van de medewerkers? Zo nee, diefstal.
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

De Scooz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012, 12:28 »
Kan zijn, maar op staande voet ontslag staat in geen verhouding tot het meenemen van oude rommel uit de container. Een flinke berisping of schorsing was als straf wel genoeg geweest!

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012, 13:31 »
Dat is jou mening. Regelgeving is anders... Laat ze anders de arbeidsvoorwaarden even lezen. Daar is het vast in vermeld dus ze hadden het kunnen weten.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 februari 2012, 13:33 door Harry »
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012, 19:21 »
volgens mij kregen ze het van de huismeester, dus mag je redelijkerwijs aannemen dat het goed zit.
De overige artikelen zijn (zo ver ik begrijp ) zonder toestemming uit de containers gehaald en dit mag idd niet.
Het geval van de stoeltjes is zeker aan te vechten, en zou ik zeker doen.

In het andere geval kan het zijn dat de spullen onder beheer van de trigion medewerkers viel en dan zou het verduistering onder dienstbetrekking zijn (zwart/wit gezien)
Zijn het gewoon spullen die in een container liggen dan kan het diefstal zijn, ook dient er in een overeenkomst te staan wat de sancties zijn op dit soort gevallen,
Dit kan zijn van waarschuwing tot ontslag zijn en alles wat er tussen zit.
Als je hiervoor ontslagen wordt dan vervalt ook je zwijgplicht over dit specifieke geval.

Pocahontas

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Poca Hontas Security
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 29 februari 2012, 13:22 »
Tja, meestal is vragen aan iemand daar, of je wat mag meenemen genoeg. Als de opdrachtgever daarvoor toestemming geeft mag het wel hoor. Het is maar net hoe streng je de regels maakt. Jezelf indekken is dus belangrijk. Vragen staat vrij toch?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 29 februari 2012, 16:48 »
volgens mij kregen ze het van de huismeester, dus mag je redelijkerwijs aannemen dat het goed zit.

En volgens mij is dit een verhaal van horen zeggen, wellicht is het beter alvorens te gaan speculeren, eerste het verhaal is van beide partijen aan te horen, alvorens conclusies te trekken. En aangezien 1 van de partijen (******) geen mededelingen zal gaan doen (dat mogen zij namelijk niet) lijkt het mij dat als deze 10 werknemers menen dat zij onheus behandeld zijn, gezamelijk een advocaat in de arm nemen en het ontslag aan gaan vechten...

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 29 februari 2012, 19:00 »
helemaal mee eens

Foutje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 1 maart 2012, 10:52 »
Ik hoorde net over deze gebeurtenis ... Heel erg triest voor deze medewerkers :(

Foutje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 1 maart 2012, 10:58 »
Ik zeg ook ""gezamelijk een advocaat in de arm nemen en het ontslag aan gaan vechten...
""

exmedewerker

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 2 maart 2012, 19:00 »
En volgens mij is dit een verhaal van horen zeggen, wellicht is het beter alvorens te gaan speculeren, eerste het verhaal is van beide partijen aan te horen, alvorens conclusies te trekken. En aangezien 1 van de partijen (******) geen mededelingen zal gaan doen (dat mogen zij namelijk niet) lijkt het mij dat als deze 10 werknemers menen dat zij onheus behandeld zijn, gezamelijk een advocaat in de arm nemen en het ontslag aan gaan vechten...

Nou kan je vertellen dat het waar is alleen klopt jullie informatie niet helemaal.
Er zijn wel 9 personen ontslagen op staande voet omdat ze spullen gevraagd hebben aan de huismeester of zelfs spullen van de locatiemanager hebben gekregen die anders weggegooid werden.
Dus al deze spullen in de container zouden belanden.

Dus het gaat hier om spullen die werden weggegooid. Dus niet uit een container hebben gehaald.

Maar je mag niets aannemen en dit is helaas wel gebeurd. Nu staan de mensen simpelweg op straat terwijl er binnen firma XXXX wel degelijk gevallen bekend zijn van mensen die gestolen hebben en simpelweg een schriftelijke waarschuwing hebben gekregen. EN NOG STEEDS WERKZAAM ZIJN!!!!

Maar nu het in Zuid Limburg slecht gaat met firma XXXX en steeds meer objecten verliezen, ik kan er zo een paar opnoemen hebben ze mensen te veel en worden dus geen schriftelijke waarschuwingen gegeven maar gelijk gehakt. Lekker gemakkelijk.

Maar hoop dat de advocaten hun werk doen en het UWV de gedupeerde exmedewerkers in het gelijk steld.
Firma XXXX zou met dit soort praktijken een flink op de ...... moeten krijgen het zijn immers mensen die meer dan 10 jaar gedreven achter firma XXXX hebben gestaan. Terwijl er mensen tussen lopen die al jaren lopen te kl.....n.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 2 maart 2012, 20:41 »
Nou kan je vertellen dat het waar is alleen klopt jullie informatie niet helemaal.

En we moeten jouw op je "blauwe ogen" geloven dat jouw informatie wel helemaal juist is?

Maar je mag niets aannemen en dit is helaas wel gebeurd.

Staat dat ergens? Want ik ken vele situaties dat opdrachtgevers iets geven aan ingehuurd personeel. Het bekendste voorbeeld is een kerstpakket. Overigens krijgt ook de directie vaak tijdens kerst of andere gelegenheden relatiegeschenken van opdrachtgevers.

Maar hoop dat de advocaten hun werk doen en het UWV de gedupeerde exmedewerkers in het gelijk steld.

Inderdaad. Maar dan niet meer "zeuren" als de medewerkers niet in het gelijk worden gesteld, want ook die kans is natuurlijk altijd aanwezig....

Foutje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 3 maart 2012, 00:09 »


Maar hoop dat de advocaten hun werk doen en het UWV de gedupeerde exmedewerkers in het gelijk steld.
Firma XXXX zou met dit soort praktijken een flink op de ...... moeten krijgen het zijn immers mensen die meer dan 10 jaar gedreven achter firma XXXX hebben gestaan. Terwijl er mensen tussen lopen die al jaren lopen te kl.....n.

exmedewerker

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 3 maart 2012, 00:56 »
En we moeten jouw op je "blauwe ogen" geloven dat jouw informatie wel helemaal juist is?

Staat dat ergens? Want ik ken vele situaties dat opdrachtgevers iets geven aan ingehuurd personeel. Het bekendste voorbeeld is een kerstpakket. Overigens krijgt ook de directie vaak tijdens kerst of andere gelegenheden relatiegeschenken van opdrachtgevers.

Helaas heb ik geen blauwe ogen, maar weet wel 100% dat het zo is, ik ken deze mensen die ontslagen zijn zelf bij naam.

En ja op vraag twee, het staat in hun Integriteitsprotocol 3.9 Ongeautoriseerd aannemen van geschenken en diensten.

En inderdaad Firma XXXX zou eigenlijk meer dan de helft van hun medewerkers en leidinggevende op staande voet moeten ontslaan. Want zoals je zelf al zegt ook een kerstpakket bij de opdrachtgever is een schenking en dat mag je niet aannemen. We zijn er maar al te blij mee want hun internetbonnenboekje van het afgelopen jaar was weer zwaar waardeloos.

En dan mag de rest ook eens het internet protocol nog eens door lezen, want surfen doen de meesten maar al te graag tijdens de drukke uren die ze moeten werken.

Maar goed het is een goedkope oplossing om op die manier van je werknemers af te komen.

Tja ik hoop dat de gedupeerde inderdaad zorgen voor een goede advocaat, en misschien moesten de 9 zich bij elkaar pakken. Een leuk kranten artikel zou misschien ook niet slecht zijn.

Ach bij XXXX op het intranet zouden ze dan gelijk weer denken nu komen we weer in slechte publiciteit.


M.

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Re: Kan dit zomaar??????????
« Reactie #14 Gepost op: maandag 5 maart 2012, 01:07 »
Ook afval blijft eigendom van het bedrijf, totdat dit volgens een overeenkomst met verwerker opgehaald wordt. Maar ik ben het eens met De Scooz, dat de waarde (het is niet voor niets afval) te laag is om iemand op staande voet te ontslaan. Een rechtzaak starten om je baan te behouden is mogelijk en je zal niet de eerste zijn die het doet omdat het om een geringe waarde gaat, zie www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BC1646 (ietwat overdreven, vergelijking is het niet echt) Velen zijn je voor gegaan en hebben met succes hun baan terug gekregen. Er is alleen één ding waar je nog rekening mee zult moeten houden... Je bent een beveiliger, iemand die conform wet handelt, te vertrouwen is, etc. Maar nu pleegt degene die toeziet op orde en veiligheid diefstal; verduistering ...tja, echt een gevalletje Kanton recht. Maar eerst de bezwaarprocedure van het bedrijf volgen!