Auteur Topic: Vraag aan de vakbondsbestuurders?  (gelezen 15186 keer)

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 16 februari 2012, 16:06 »
Het feit dat wij externe partij kosten gaan laten berekenen heeft te maken met feit dat wij niet af willen gaan op gegevens die bedrijven aanleveren. Bovendien zijn er ook inverdieneffecten te verwachten, meteen maar ook in de toekomst. Juist omdat het kostenneutraal moet, zowel voor werkgevers als voor werknemers, dient er geen enkel misverstand te zijn over de cijfers. Ik noem dat zorgvuldig. Terwijl berekening gemaakt wordt, kunnen wij overigens inhoudelijk door omdat wij eerst willen kijken naar wat wenselijk is en de rekening pas als laatste willen behandelen. Dan kun je vervolgens goed bespreken of een bepaalde regeling de investering waard is. Want dat is de bedoeling van de cao.

En wat het tijdspad betreft: inderdaad erg ambitieus. Maar wij gaan ervoor! Dit betekent overigens niet dat de nieuwe cao materieel gezien al ingaat op 1 juli. Zoals altijd in de beveiliging worden wijzigingen per 1 januari effectief. Het ligtin de lijn der verwachting dat dit ook voor de nieuwe cao zal gelden.

En er zijn allerllei redenen te noemen dat een artikel later op de website komt. Ziekte, het weekend tussendoor, latere aanlevering tekst, etc. Neemt niet weg dat wij een belofte hadden gedaan en wij die moeten nakomen. Inmiddels staat artikel sinds gistermiddag op de website.

En cao-overleg is altijd ingewikkeld! Zeker in een crisis of nu zelfs een recessie. Liever wat langer onderhandelen dan een slecht, niet gedragen resultaat neerleggen. Gegeven de uitslag van de afgelopen cao raadpleging hebben we een wereld te winnen; zeker op commuicatiegebied. Ik blijf maar positief want als ik er zelf geen vertrouwen in zou hebben?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 16 februari 2012, 17:56 »
Citaat van: Hls-m

Het feit dat wij externe partij kosten gaan laten berekenen heeft te maken met feit dat wij niet af willen gaan op gegevens die bedrijven aanleveren. Bovendien zijn er ook inverdieneffecten te verwachten, meteen maar ook in de toekomst. Juist omdat het kostenneutraal moet, zowel voor werkgevers als voor werknemers, dient er geen enkel misverstand te zijn over de cijfers. Ik noem dat zorgvuldig


En ik zeg dat het, behalve zorgvuldig, veel te laat gebeurd...

Citaat van: Hls-m

Terwijl berekening gemaakt wordt, kunnen wij overigens inhoudelijk door omdat wij eerst willen kijken naar wat wenselijk is en de rekening pas als laatste willen behandelen


Dat lijkt mij dus precies de omgekeerde volgorde. Als je namelijk af hebt gesproken, dat het kostenneutraal moet, dan kan je wel van alles inhoudelijk gaan bespreken, maar als je dan op het eind de rekening opmaakt en het blijkt niet kostenneutraal te zijn, dan kan je weer opnieuw beginnen. Je kunt pas onderhandelen als je weet waar je over praat, en dat betekend ook dat je moet weten wat één en ander kost.

Citaat van: Hls-m

En wat het tijdspad betreft: inderdaad erg ambitieus.


Het probleem is dat jullie een jaar geleden ook zo ambitieus waren, en daar is helemaal niets van terecht gekomen!!!!

Citaat van: Hls-m

Maar wij gaan ervoor! Dit betekent overigens niet dat de nieuwe cao materieel gezien al ingaat op 1 juli. Zoals altijd in de beveiliging worden wijzigingen per 1 januari effectief. Het ligtin de lijn der verwachting dat dit ook voor de nieuwe cao zal gelden.


En zie hier alweer de eerste aanwijzing dat het best wel eens langer kan gaan duren. Als het zo logisch is dat wijzigingen op 1 januari ingaan, waarom dan moeilijk doen en de CAO verlengen tot 1 juli 2012 en niet tot 1 januari 2013?

Citaat van: Hls-m

En er zijn allerllei redenen te noemen dat een artikel later op de website komt. Ziekte, het weekend tussendoor, latere aanlevering tekst, etc. Neemt niet weg dat wij een belofte hadden gedaan en wij die moeten nakomen. Inmiddels staat artikel sinds gistermiddag op de website.


Laten we eerst even vaststellen dat jullie zelf de aankondiging hebben gedaan. Als jullie gewoon gedaan hadden wat jullie hadden gezegd dan zat er helemaal geen weekend tussendoor. De tekst wordt door jullie samen opgesteld, dus hoe bedoel je latere aanlevering? Ik zie niet in waarom het nu zo moeilijk is om na afloop van een vergadering nog even met z\'n allen om tafel te gaan zitten, even een tekst vast te stellen en dat binnen een dag op de website te zetten. Jij twittert ook de hele dag, dus dit moet ook geen enkel probleem zijn, of je het nu wel of niet aangekondigd hebt....

Citaat van: Hls-m

En cao-overleg is altijd ingewikkeld! Zeker in een crisis of nu zelfs een recessie. Liever wat langer onderhandelen dan een slecht, niet gedragen resultaat neerleggen

 
Natuurlijk, maar noem jij een paar jaar onderhandelen over een nieuw CAO \"wat langer\"?????

Citaat van: Hls-m

Gegeven de uitslag van de afgelopen cao raadpleging hebben we een wereld te winnen; zeker op commuicatiegebied


En dat is dus precies wat ik nu steeds zeg, maar ondanks alle mooie beloften, komt daar steeds maar niets van terecht. Zelfs dit is kennelijk te moeilijk....

Citaat van: Hls-m

Ik blijf maar positief want als ik er zelf geen vertrouwen in zou hebben?


Het gaat niet om positief of negatief, dat is nu steeds de fout die jij maakt  Jij denkt dat ik en anderen negatief zijn, ik denk dat wij realistisch zijn en mensen niet (on)bewust op het verkeerde been willen zetten!!!! Waarom nu weer roepen dat je er half april uit denkt te zijn, terwijl jij echt wel weet dat dat niet realistisch is?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012, 01:02 »
ik kan natuurlijk steeds weer reageren op elke stelling die ingenomen wordt op een reactie die ik plaats. Ik wil best vragen beantwoorden maar een welles/nietes spelleytje lijkt mij weinig zinvol. Toch een reactie op jouw stellingen:

Er is al door externe partij gekeken naar kosten maar dat was een beperkt onderzoek. Dat richtte zich op kosten 80 procent document in relatie tot huidige cao. Nieuwe onderzoek richt zich in eerste instantiel op de kosten van de huidige cao. Later pas op voorsellen die beide partijen doen. Aan eind traject, wanneer er onderhandeld wordt, kunnen er dan keuzes gemaakt worden. Niette laat dus zoals jij stelt.

Een beetje ambitie kan geen kwaad, vaak wordt alles onder druk vloeibaar. En de cao kan heel goed formeel aanvangen op 1 juli en materiele gevolgen hebben per 1 januari. Datis zelfs verstandig want als nieuwe regelgevingg klaar is, en goedgekeurd door onze leden, dan moet eea nog geimplementeerd worden. Dat kost wel enige tijd...

Een nieuwe cao uit onderhandelen zoals nu in de beveiliging gebeurt ( waarbij de hele inhoud op de schop gaat) heb ik, met meer dan 13 jaar ervaring als bestuuder, nog niet eerder meegemaakt. En ik ken trajecten die alleen al over een loonsverhoging meer dan een jaar duurden. En wij zijn pas begonnen in de zomer van 2011 te praten over cao vernieuwing dus zo lang is dat niet. In ieder geval niet de jaren waar jij over spreekt.

En kijk eens op onze website, naar onze emailberichten, etc. We communiceren zeer regelmatig. Mensen hebben niet alleen recht om informatie te krijgen maar ook om te halen wanneer zij vragen hebben. Dat gebeurt ook; dagelijks vele malen. En vragen die worden allemaal, en ook heel snel, beantwoord. Dat de communicatie beter kan, ontken ik overigens niet. Maar jouw stelling \'zelfs dit lukt niet\' is nergens op gebaseerd. Dat een bericht een keer te laat komt kan die uitspraak niet billijken.

En wat het laatste betreft: we zullen zien! Overigens kan de conclusie, we hebben ook nooit anders beweerd, dan zijn dat we er niet uitkomen. Voorlopig ben ik optimistisch. Zeker nadat ik de afgelopen maanden honderden leden sprak die dat optimisme delen. Ook leden die kritisch zijnmaar daar heb ik wat aan. niet an mensen die alleen maar roepen dat iets niet kan of niet gaat lukken. als we er allemaal zo over denken, gebeurt er niets. en dat is slecht voor bedrijven, branche en werknemers. De branche kromp in 2011 met bijna 3%, het aantal aanmeldingen voor de opleiding voor beveiligers 2-opleiding loopt achteruit. de convenantscolen schroeven opleidingen terug en nieuwe werknemers kunnen nauwelijks nog een fulltime contract krijgen. dan heb ik het nog niet eens over reorganisaties, overplaatsingen en ontslagen die vallen. Daar zijn wij heel druk mee bezig in het belang van onze leden

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012, 03:43 »
Citaat van: Hls-m

.....Niette laat dus zoals jij stelt.


Als jullie er voor 1 juli 2011 uit wilden komen, en dan half februari 2012 bedenken dat je een onderzoek naar de waarde van de verschillende onderdelen in de CAO moeten laten doen, dan kan ik niets anders concluderen dat het te laat is!!!

Citaat van: Hls-m

Een beetje ambitie kan geen kwaad, vaak wordt alles onder druk vloeibaar


Waarbij je voor het gemak voorbij gaat aan het feit dat deze druk er nu al tot 2 keer toe niet toe geleid heeft dat er resultaat geboekt werd. En bovendien staat deze opmerking volgens mij haaks op jouw uitspraken over \"zorgvuldigheid\" en \"liever wat langer onderhandelen\"....

Citaat van: Hls-m

En de cao kan heel goed formeel aanvangen op 1 juli en materiele gevolgen hebben per 1 januari. Zoals altijd in de beveiliging worden wijzigingen per 1 januari effectief. Het ligtin de lijn der verwachting dat dit ook voor de nieuwe cao zal gelden.


Heb jij mij wat anders horen beweren dan? Ik snap alleen niet, dat wanneer het zo logisch is dat wijzigingen op 1 januari ingaan, je de CAO eerst tot 1 julli laat doorlopen? Want mochten jullie het onverhoopt weer niet voor 1 juli redden, dan moeten jullie weer een noodverband aan gaan leggen. Waarom maken jullie het nu toch zo ingewikkeld? Maar wat ik alleen niet snap, is dat wanneer jullie een hele nieuwe CAO gaan maken, waarbij dus alles bespreekbaar is, de ingangsdatum van wijzigingen perse 1 januari moet blijven? En in het verleden zijn er ook wel eens wijzigingen op andere momenten geweest, neem als voorbeeld de stapsgewijze verhoging van de reiskosten vergoeding in de CAO 2008-2010.

Overigens hebben de vakbonden in het verleden ook wel eens ingezet op tussentijdse wijzigingen, die dan uiteindelijk niet doorgingen, waarbij het argument was \"dat de wijzigingen altijd op 1 januari ingingen\". Ik heb toen gezegd dat als dit zo evident was, ik het niet snap dat bonden inzetten op een tussentijdse wijziging. Maar wanneer de hele CAO op de schop gaat, kan ik dit argument helemaal niet meer volgen. Natuurlijk moeten bedrijven ook tijd krijgen om wijzigingen administratied door te kunnen voeren, maar waarom dit perse op 1 januari zou moeten dat kan ik niet volgen?

Citaat van: Hls-m

Een nieuwe cao uit onderhandelen zoals nu in de beveiliging gebeurt ( waarbij de hele inhoud op de schop gaat) heb ik, met meer dan 13 jaar ervaring als bestuuder, nog niet eerder meegemaakt En ik ken trajecten die alleen al over een loonsverhoging meer dan een jaar duurden


En daar sla jij nu precies de spijker op de kop! Dit hebben jullie nog nooit meegemaakt,de gemiddelde onderhandelingen over alleen een loonsverhoging en nog wat kleine puntjes duurden veelal ook een jaar of langer, zo ook toen de CAO in juli 2010 afliep, Als ik mij goed herinner zijn jullie eind 2009 beginnen, en waren jullie zelfs een paar maanden lang niet on speaking terms met de werkgevers, en zijn begin 2011 weer om tafel gaan zitten. Om vervolgens in maart 2011 te melden dat jullie een hele nieuwe CAO gingen maken, en de ambitie hadden daar voor 1 juli 2011 uit te komen. Ook toen heb ik al mijn vraagtekens gezet, maar ook toen was ik negatief.

Dat luktte natuurlijk niet precies om de reden die jij hier noemt, en vervolgens werd de CAO een half jaar verlengd en kwamen jullie er weer niet uit, en dus moest de CAO weer verlengd worden. Ondertussen ligt er slechts een 80% document op tafel wat nog geen enkele officiele status heeft, en weer komem jullie met een ambitieuze planning aan, waarbij je op je klompen aan kan voelen dat het niet gaat lukken. En tussen de regels door laat jij dat ook al doorschemeren, want het moet allemaal toch \"pas\" op 1 januari ingaan....

Citaat van: Hls-m

En wij zijn pas begonnen in de zomer van 2011 te praten over cao vernieuwing dus zo lang is dat niet.


Precies, jullie zijn pas in de zomer van 2011 er over gaan praten, alleen hebben jullie dus in maart 2011 aangekondigd de ambitie te hebben er voor 1 juli 2011 uit te zijn. Snap jij nu niet dat jullie je volstrekt belachelijk maken door dit soort uitspraken te doen?

Citaat van: Hls-m

In ieder geval niet de jaren waar jij over spreekt.


De CAO 2008-2010 liep op 1 juli 2010 af. Volgens mij zijn jullie al in 2009 begonnen met de onderhandelingen over een nieuwe CAO. Dus ja, er wordt inmiddels al vele jaren onderhandeld, waarbij er voor 2011 helemaal niets bereikt is, en per 1 januari 2012 er een looncompensatie over 2011 komt, die de werknemer vervolgens gedeeltelijk zelf moeten bekostigen middels het inleveren van een vakantiedag.

Citaat van: Hls-m

En kijk eens op onze website.


Dat is nu precies wat ik al heel veel keer gedaan heb en nog steeds doe en waar ik regelmatig opmerkingen over maak. En telkens is de conclusie dezelfde, namelijk dat jullie niet nakomen wat jullie beloven. Of het nu iets kleins is, zoals niet meteen de volgende dag een verslag op de websites neerzetten daar waar jullie dat beloofd hadden, of iets groots, zoals aangekondigde deadlines die steeds niet gehaald worden, elke keer blijkt dat jullie niet nakomen wat jullie beloven. Maar jij blijft het maar steeds bagataliseren, dat het allemaal wel meevalt, Dat mag dan jouw mening wezen, mijn mening is wezenlijk anders en dat geld ook voor vele anderen. En het voorbeeld van nu, het is allemaal zo onnodig. Jullie geven zelf aan dat men de volgende dag een verslag mag verwachten, doe dat dan ook!!!???? Of pin je niet aan een datum vast als het te veel moeite is om gewoon meteen een verslag te maken en te publiceren.

Citaat van: Hls-m

We communiceren zeer regelmatig


Dat wel, maar het is vaak onnodig laat

Citaat van: Hls-m

Mensen hebben niet alleen recht om informatie te krijgen maar ook om te halen wanneer zij vragen hebben


En dat is weer een herhaling van zetten. Dat is steeds jouw argument, en ik zeg steeds hetzelfde, namelijk dat wanneer jullie zaken gewoon tijdig op jullie website publiceren, de informatie heel makkelijk te halen is. En het scheelt jullie heel veel tijd en energie, want jullie kunnen onmogelijk alle 30.000 beveiligers via email/telefoon te woord staan.

Citaat van: Hls-m

Dat de communicatie beter kan, ontken ik overigens niet


Dan is dat in ieder geval iets. Alleen valt het wel op dat jij je steeds uitgebreid verdedigd als het op het punt communicatie aankomt, daar waar jij op rechtstreekse vragen vaak niet, ontwijkend of pas na enig aandringen, reageert.

Citaat van: Hls-m

Maar jouw stelling \'zelfs dit lukt niet\' is nergens op gebaseerd. Dat een bericht een keer te laat komt kan die uitspraak niet billijken.

 
Ik ook niet. Maar het gaat dus niet alleen om deze ene uitspraak, maar om vele uitspraken en dan zie ik een patroon. Kijk naar het begin van deze reactie, dan begrijp je hopelijk eens een keer wat ik bedoel...

Citaat van: Hls-m

En wat het laatste betreft: we zullen zien!


Inderdaad

Citaat van: Hls-m

Overigens kan de conclusie, we hebben ook nooit anders beweerd, dan zijn dat we er niet uitkomen.


Inderdaad, dat hebben jullie ook nooit beweerd. Alleen hebben jullie ook nooit zo duidelijk gezegf dat dit een reeele mogelijkheid is, want er werd steeds een heel optimisch beeld geschetst.

Citaat van: Hls-m

Voorlopig ben ik optimistisch


Dat is mooi, alleen horen we dat nu al een jaar, waarbij het voor de werknemers nog steeds niet duidelijk is waarom zij nu zo optimistisch moeten zijn. Er is een 80% document, want niet is gepubliceerd, maar waarover wel is gecommuniceerd, wat tot veel onrust en onduidelijkheid heeft geleid en wat tot op de dag van vandaag nog steeds is, waarbij dat 80% documunt ook nog steeds geen enkele officielle status heeft. De kosten moeten nog wel even door een accountant in beeld gebracht worden, maar ondertussen was er geen accountant nodig om de werknemers een vakantiedag in te laten leveren.

Citaat van: Hls-m

Zeker nadat ik de afgelopen maanden honderden leden sprak die dat optimisme delen


Het vreemde is alleen dat ik, in tegenstelling tot vorige jaren, eigenlijk alleen maar beveiligers tegenkom die helemaal niet optimistisch zijn!

Citaat van: Hls-m

Ook leden die kritisch zijnmaar daar heb ik wat aan. niet an mensen die alleen maar roepen dat iets niet kan of niet gaat lukken. als we er allemaal zo over denken, gebeurt er niets. en dat is slecht voor bedrijven, branche en werknemers


Dit is jouw manier om duidelijk te maken dat ik (en anderen) negatief ben (zijn)? Weet je wat het is? Ik probeer realistisch te zijn. Jullie hebben een hoop praatjes, en beloven keer op keer dat het wel gaat gebeuren, maar wat denk je, er is dus helemaal NIETS gebeurt!!!! Ik denk dat het best wel mogelijk is om een hele nieuwe, duidelijke CAO te maken, maar de manier waarop jullie dat tot nu toe hebben gedaan is niet zoals ik dat zou hebben gedaan. En dan heb ik het nog niet eens over de inhoudelijke kant van de zaak en hoe de communicatie verloopt.  Dat er bij een bijeenkomst over de CAO \"meer dan honderd beveiligers\" op komen dagen laat bij mij alle alarmbellen afgaan.  

Citaat van: Hls-m

De branche kromp in 2011 met bijna 3%, het aantal aanmeldingen voor de opleiding voor beveiligers 2-opleiding loopt achteruit. de convenantscolen schroeven opleidingen terug en nieuwe werknemers kunnen nauwelijks nog een fulltime contract krijgen. dan heb ik het nog niet eens over reorganisaties, overplaatsingen en ontslagen die vallen. Daar zijn wij heel druk mee bezig in het belang van onze leden


Dat het economisch zware tijden zijn hoef je mij niet uit te leggen. En dat jullie druk zijn met hetgeen vakbonden te horen doen dat doet mij deugd Alleen hebben jullie het af laten weten daar waar het gaat om de CAO onderhandelingen. Als jullie in 2010 een CAO voor 2 jaar hadden afgesproken, dan waren jullie nu ook bezig met onderhandelingen die heel moeilijk waren. Alleen was het in 2010 niet zo bar en boos als nu, en hadden jullie waarschijnlijk gewoon een loonsverhoging per 1-1-2011 EN 1-1-2012 kunnen afspreken, zonder dat daarvoor een vakantiedag ingeleverd had moeten worden. Of hadden jullie dan ook in december 2011 aan de werknemers gevraagd een vakantiedag in te leveren omdat de werkgevers de loonsverhoging niet aan hun klanten konden doorbelasten? Ik denk zo maar van niet, maar ja, dat zullen we dus nooit weten....

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012, 20:17 »
Even tweejarige cao afsluiten in 2010?

Heb jij ooit cao-overleg gevoerd? Je doet alsof het allemaal zo simpel en zo makkelijk is. De werkelijkheid is anders. Nog even los van positie, verschillende belangen en politiek is er ook nog eens de inhoud en vaak ook verantwoordelijkheid nemen. Ook voor moeilijk uitlegbare besluiten.  Je hoeft mij echt niet te vertellen hoe ik mijn vak uit moet oefenen! Dat gaat prima en gelet op de steun van de leden ook nog tot tevredenheid.

Misschien moet je ook eens naar jezelf kijken en welke bijdrage jij levert aan verbetering van arbeidsvoorwaarden en de toekomst van de beveiliging. Elke dag zijn daar tientallen mensen mee bezig: kaderleden maar ook andere leden en collega\'s die werken bij de vakbonden. Niet alleen met collectieve zaken maar vooral met bijstand en hulp in individuele zaken. Jij geeft niets dan kritiek, aan de wal waar zoals vaker het geval is de beste stuurlui staan. Kom op planner, doe wat constructiefs met je kritiek! Je bent van harte uitgenodigd om eens met ons het gesprek aan te gaan. Of word actief binnen een van de bonden... En heus we zijn niet doof en ook niet te belazerd om wat met kritiek te doen. En natuurlijk zijn er ook leden met kritiek. Het is dan ook onmogelijk om duizenden mensen allemaal tevreden te stellen. Maar zij weten dat zij als lid invloed hebben en gehoord worden. En je kunt steeds heel flauw doen over het feit dat wij persoonlijk contact prettig vinden. Veel leden stellen dat op prijs. Zij kunnen hun verhaal doen en er wordt naar hen geluisterd. Zonder dat een ander daar meteen iets van vindt. Volgens mij is dat de kern van dienstverlening. De klant met zijn behoeftes hoort centraal te staan. En die behoefte is geen forum. Daar wordt nauwelijks gebruik van gemaakt en altijd door dezelfde mensen bezocht. Op zich prima medium maar als aanvulling op.

Laten we stoppen met elkaar bestoken want daar schieten jij en ik niets mee op. Volgens mij willen we hetzelfde alleen ben ik wat optimistischer dan jij. En of dat tegen beter in is? We zullen zien. Wat er ook gebeurt, het is omdat wij menen, daarbij  zijn onze kaderleden zeer nauw betrokken, dat het in het belang is van de gemiddelde beveiliger!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #20 Gepost op: zondag 19 februari 2012, 13:24 »
Citaat van: Hls-m

Even tweejarige cao afsluiten in 2010?


En wat is/was daar zo vreemd aan?

Citaat van: Hls-m

Heb jij ooit cao-overleg gevoerd?


Ik ben jarenlang kaderlid geweest, en heb een aantal CAO trajecten van dichtbij meegemaakt

Citaat van: Hls-m

Je doet alsof het allemaal zo simpel en zo makkelijk is. De werkelijkheid is anders


Dat doe ik helemaal niet! Ik stel vast dat jullie keer op keer doen alsof het allemaal heel makkelijk is. In maart 2011 hadden jullie al een jaar lang tevergeefs onderhandeld, zijn vervolgens boos weggelopen en uiteindelijk weer om tafel gaan zitten, om vervolgens met het idee te komen om een heel nieuwe CAO te gaan maken, om er dan vervolgens bij te gaan zeggen dat jullie er voor 1 juli 2011 uit wilden komen. Dan doe je dus net alsof het allemaal heel makkelijk is, maar als ik daar dan opmerkingen over maak dan ben ik negatief. Nogmaals ik ben niet negatief, ik ben realistisch!

Nu roepen jullie er half april uit te willen zijn, terwijl het enige wat er is een 8^% document is,waarbij de financiele conseqeunties nog helemaal doorgerekend moeten worden. Dit terwijl de CAO tot 1 juli is verlengd, maar deze had beter tot 1 januari 2013 verlengd kunnen worden, want het is \"logisch\" dat wijzigingen toch pas ingaan per 1 januari.

En met betrekking tot dat laatste. In maart 2011 was een nullijn tot eind 2011 nog \"onacceptabel\". Om vervolgens de CAO te verlengen zonder loonsverhoging, wat gezien het gemak waarbij jij je neerlegd om wijzigingen per 1 januari in te laten gaan wel logisch is, maar dan is het volstrekt niet logisch, onrealistisch en in mijn ogen vooral ook jouw eigen achterban niet serieus nemen. Nu heb jij het wat dat betreft heel makkelijk!

Citaat van: Hls-m

Nog even los van positie, verschillende belangen en politiek is er ook nog eens de inhoud en vaak ook verantwoordelijkheid nemen. Ook voor moeilijk uitlegbare besluiten. Je hoeft mij echt niet te vertellen hoe ik mijn vak uit moet oefenen! Dat gaat prima en gelet op de steun van de leden ook nog tot tevredenheid
.

Waarbij jij volledig voorbij gaat aan het feit dat er vele beveiligers in de loop de jaren afgehaakt zijn. Er zijn in deze branche 3 vakbonden, die precies allemaal hetzelfde doen, en zelfs hun verslagen op hun websites met elkaar afstemmen. Het maakt dus niet uit van welke vakbond je bent, de keuze is dus wel of geen lid van een vakbond. En vele beveiligers kiezen voor dat laatste, om verschillende redenen, maar vooral ook omdat men zich niet kan vinden in de manier hoe de CAO onderhandelingen gaan. Nu realiseer ik mij ook dat er een grote groep is die veel te veel wil, neem als voorbeeld het punt ORT toeslagen, die volgens beel beveiligers fors omhoog moeten. Dat dat niet realistsich is, zeker niet op korte termijn, dat besef ik heel goed,

De vakbonden hebben echter al een paatr keer in onderhandelingen forse verhogingen voorgesteld, om vervolgens met lege handen terug te komen.  Ik hoef jouw niet vertellen hoe jij je vak uit moet oefenen, maar laat ik dan in ieder geval opmerken ik dat anders zou doen.

Citaat van: Hls-m

Misschien moet je ook eens naar jezelf kijken en welke bijdrage jij levert aan verbetering van arbeidsvoorwaarden en de toekomst van de beveiliging.


Ik MOET helemaal niets. Overigens heb ik helemaal niet de intentie om dit te doen. Dat is een taak van de vakbonden, daar heb ik in het verleden veel tijd aan besteed.

Citaat van: Hls-m

Elke dag zijn daar tientallen mensen mee bezig: kaderleden maar ook andere leden en collega\'s die werken bij de vakbonden. Niet alleen met collectieve zaken maar vooral met bijstand en hulp in individuele zaken


En met dat laatste ben ik ook nog steeds bezig. Zowel op dit prikbord, maar ook achter de schermen geef ik regelmatig advies waarbij ik mij vaak afvraag waarom de vakbonden dit soort zaken niet aanpakken? Want veel van dit soort zaken, die in eerste instantie een individueel probleem lijken te zijn, blijken collectieve problemen te zijn die door individuele beveiligers gemeld worden. En of dit nu wel of geen leden van een vakbond zijn, het betreft door het collectieve karakter van deze zaken dus ook leden van een vakbond. En wat mij dan vooral opvalt is de onzichtbaarheid van de kaderleden. Ik kan je verzekeren dat het voor een ieder, werkgever en werknemer, duidelijk was dat ik kaderlid was en dat men altijd bij mij terecht kon wanneer men een probleem had. En veelal was ik al met problemen bezig voordat men dit aan mij had gemeld, simpelweg omdat ik zelf het probleem ook ondervond.

Als een vakbond zich er al mee bemoeit, dan diet men dat op individueel niveau. waarbij de rest van de beveiligers bij dat bedrijf, en dus ook de vakbondsleden het dus verder maar uit moet zoeken. Het is algemeen bekend dat er in deze branche bedrijven zijn die de CAO in meer of mindere mate gewoon aan hun laars lappen, waarbij ook bedrijven zitten waarmee jij de CAO onderhandelingen voert, jullie hebben de mond vol dat de CAO nageleegd moet worden maar enige effectieve controle op de naleving is er tot op heden nog niet!

Je kunt dus wel een heel nieuwe CAO gaan afspreken, maar als werkgevers zich daar zonder problemen niet aan houden, wat heeft het dan allemaal voor zin?

Citaat van: Hls-m

Jij geeft niets dan kritiek, aan de wal waar zoals vaker het geval is de beste stuurlui staan.


Inderdaad, ik geef kritiek. Maar ik zeg niet alleen DAT er fouten gemaakt worden, maar vooral ook WELKE fouten er gemaakt worden. Je zou tpch denken dat wanneeer 2 keer een deadline niet gehaald wordt en de CAO tot 2 leer toe met een half jaar verlengd moet worden, jullie wel voorzichter zouden zijn. Maar nee hoor, gewoon weer een deadline noemen...

Citaat van: Hls-m

Kom op planner, doe wat constructiefs met je kritiek! Je bent van harte uitgenodigd om eens met ons het gesprek aan te gaan. Of word actief binnen een van de bonden...


Nee bedankt, dan zal er eerst een heel andere koers gevaren moeten worden

Citaat van: Hls-m

En heus we zijn niet doof en ook niet te belazerd om wat met kritiek te doen


Het probleem is alleen dat ik (en vele anderen met mij) dat niet merk

Citaat van: Hls-m

En natuurlijk zijn er ook leden met kritiek. Het is dan ook onmogelijk om duizenden mensen allemaal tevreden te stellen.


Natuurlijk is dat onmogelijk. Maar het zou in ieder geval al iets helpen als elke bond ook eens een eigen geluid laat horen, zodat beveiligers ook inhoudelijk iets te kiezen hebben.

Citaat van: Hls-m

Maar zij weten dat zij als lid invloed hebben en gehoord worden


ALs je het prikbord volgt dan weet je dat ik al vele jaren aangeef dan men vooral lid van een vakbond moet worden als men invloed wil uitoefenen. Maar dat kan ik natuurlijk wel roepen, met zijn vooral de vakbonden die zichzelf moeten verkopen. En met name wat er de afgelopen jaren (niet) gebeurt is nodigd niet uit om lid te worden....

Citaat van: Hls-m

En je kunt steeds heel flauw doen over het feit dat wij persoonlijk contact prettig vinden. Veel leden stellen dat op prijs. Zij kunnen hun verhaal doen en er wordt naar hen geluisterd. Zonder dat een ander daar meteen iets van vindt. Volgens mij is dat de kern van dienstverlening. De klant met zijn behoeftes hoort centraal te staan


Persoonlijk contact is heel belangrijk. Maar daarmee bereik je geen grote groepen mensen. Dus wat vooral belangrijk is, is dat de informatievoorziening op de website van de goed is en vooral actueel. Als jullie een overleg hebben aangekondigd, dan is het logisch dat mensen na afloop van dat overleg willen weten wat er besproken is. En helemaal als jullie hebben aangekondigd dat er de volgende dag een verslag zou staan, maar ook ls jullie dat niet hadden aangekondigd, dan lijkt het mij heel logisch dat er uiterlijk de volgende dag een verslag staat. Dan kan jij wel gaan roepen dat men kan bellen of mailen, maar daar gaat het niet om. Het is niet EN/OF, maar EN/EN.

Citaat van: Hls-m

En die behoefte is geen forum. Daar wordt nauwelijks gebruik van gemaakt en altijd door dezelfde mensen bezocht. Op zich prima medium maar als aanvulling op.


Maar wel gewoon een website met actuele informatie, waar je indien gewenst ook kan reageren. En ja, het is nu eenmaal een feit dat de meeste reacties negatief van aard zullen zijn, want dat zijn de mensen die eerder behoefte hebben om te reageren. Maar als jij open staat voor kritiek hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.

Citaat van: Hls-m

Laten we stoppen met elkaar bestoken want daar schieten jij en ik niets mee op. Volgens mij willen we hetzelfde


Jij ervaart het dat ik jouw \"bestook\". Maar dat is denk ik de kern van het probleem. Want dat is helemaal niet mijn bedoeling. Ik geef gewoon in het openbaar mijn mening over wat ik lees, zoals ik dat op dit prikbord (en zijn voorganger) al vele jaren doe. Daarbij ben ik niet bij voorbaat pro werknemer of pro werkgever. Juist door mijn functie als planner bekijk ik zaken het liefst vanuit beide kanten. Ik vind het belangrijk dat er een goede CAO is, waarbij mijn visie op wat goed is afwijkt naar wat jij soms roept, maar dat maakt verder niet zo veel uit. Maar wanneer er een CAO is, of ik het daar nu wel of niet helemaal mee eens ben, dan vind ik dat een ieder zich daaraan moet houden.

Regelmatoi geef ik, op dit prikbord maar ook achter de schermen, uitleg over de CAO en constateer dan ook dat werkgevers zich daar niet aan houden. Als planner weet ik ook dat een aantal zaken voor met name kleine(re) bedrijven heel moeilijk, zo niet onmogelijk is om na te leven.Maar goed, het staat in de CAO, en net zo goed dat werkgevers hun werknemers op de CAO mogen/moeten wijzen en er aan houden, mogen/moeten werknemers dat omgekeerd ook, en kan je er niet selectief iets uit pikken en dat naast je neer leggen omdat je dat nu even niet goed uitkomt.

Als ik de punten uit het 80% document lees, dan zie ik daar wederem een aantal zaken instaan, die het voor met name kleine(re) bedrijven onmogelijk maakt een bedrijf te runnen. Nu is dat natuurlijk niet jouw eerste prioriteit, maar het gevolg zal weer hetzelfde zijn, namelijk dat bedrijven, min of meer noodgedwongen, de CAO op een aantal punten niet zullen naleven.

Als ik dat aangeef dan wordt ik door jouw weggezet als \"maar een planner\". Op twitter noemde jij een aantal prikkers hier (ik weet niet of jij mij daar ook onder schaarde) \"een bak azijn\". Dat zijn slechts een paar voorbeelden waaruit ik opmaak dat jij nu niet echt opstaat voor kritiek. Het is in ieder geval niet mijn manier van discussieren. Ik ben het gewoon op vele punten niet met jou en andere vakbondsbestuurders eens. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik niet het beste voor heb met beveiligers in deze branche, integendeel zelfs, maar wanneer het niet werkbaar is voor bedrijven dan is dat uiteindelijk ook niet in het belang van de werknemers. Daar kan ik prima op een forum als dit op basis van de inhoud een discussie over voeren, maar als jij denkt dat ik jouw persoonlijk \"bestook\" dan komt daar dus niets van terecht!

Citaat van: Hls-m

alleen ben ik wat optimistischer dan jij


Nogmaals, het heeft niets met optimistisch of pessimistisch te maken, maar met realisme.. Ik weet alleen maar wat ik in jullie berichten lees, en dat is niet veel. Zover ik het begrijp ligt nog slechts het 80% document op tafel, daar moeten nog berekeningen over gedaan worden, en dan moet er noig onderhandeld worden. Gezien het verleden lijkt het mij dan onrealistisch om er half april uit te zijn, en ik zie ook geen enkele aanleiding om deze deadline te noemen, waarbij jij natuurlijk wel optimistisch kan zijn over de uiteindelijke uitslag. En inderdaad, als het resultaat enigszins lijkt op hetgeen in het 80% document staat, dan ben ik op een aantal punten zeker niet optimistisch, omdat ik uit ervaring weet dat het gewoon niet werkbaar is!

Citaat van: Hls-m

En of dat tegen beter in is? We zullen zien. Wat er ook gebeurt, het is omdat wij menen, daarbij zijn onze kaderleden zeer nauw betrokken, dat het in het belang is van de gemiddelde beveiliger!


Ik ben er ook altijd van uit gegaan dat dat zo is, ik ben alleen van mening dat jullie het niet helemaal goed zien, en daar kan ik jullie alleen middels argumenten van proberen te overtuigen. Als ik dus opmerkingen plaats, dan is dat dus omdat ik het op dat punt niet met jullie eens ben, en is geenzins een aanval op een persoon. En wat bereft de \"gemiddelde beveiliger\". Als beveligers niet weten hoe zij zich verhouden tot de \"gemiddelde beveiliger\", dan is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk om een goed oordeel te kunnen vellen....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 2 maart 2012, 16:14 »
Zie je wel dat het helemaal niet moeilijk is om een dag na een bijeenkomst even een bericht op je website te plaatsen wat er nu precies besrpoken is:

http://www.uniesecurity.nl/Nieuws/tabid/561/articleType/ArticleView/articleId/1249/Verslag-van-de-bijeenkomst-cao-werkgroep-Particuliere-Beveiliging.aspx

Wel blijkt dat de eerste de beste keer dat men om tafel gaat zitten, de boel alweer vertraagd wordt:

  • De werkgroep levert haar eindrapport eind april op aan de cao-partijen.
  • De cao-partijen voeren in de maanden mei en juni het cao-overleg.

Mar goed, in ieder geval is dit tijdspad in mijn beleving een stuk realistischer, maar het zal mij ook niets verbazen dat we eind juni weer moeten constateren dat één en ander niet gehaald gaat worden!

Overigens nog even iets wat mij opvalt:

"Eén van de uitgangspunten voor de totstandkoming van een nieuwe cao is kostenneutraliteit. Dat betekent dat de cao niet meer, maar ook niet minder mag kosten dan de huidige cao."

Bij de totstandkoming van de huidige CAO, waarbij de werknemers dus een dag in moesten leveren, is echter gesteld:

"Vanaf 1 januari 2012 bedraagt het aantal vakantiedagen bij een fulltime tewerkstelling, 24 in plaats van 25. Dit betekent dat jullie een vakantiedag inleveren. Geen goed nieuws, maar helaas betekent onderhandelen soms ook geven! Aangezien een vakantiedag meer waarde heeft dan de 0,3% die nog benodigd was om tot de 1,7% te komen, zal het meerdere in 2013 worden gebruikt om de kostenneutraliteit te bereiken die is afgesproken voor de nieuwe arbeidstijdenregeling."

Wat volgens mij betekend dat de werknemers nog wel iets te goed hebben... En betekend die kostenneutraliteit dat er ook geen loonsverhoging per 1 januari 2013 inzit?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 2 maart 2012, 16:17 door Planner »

Euro

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 3 maart 2012, 13:29 »
Wat een "pil" om dit allemaal te lezen, zeg.
Als ex-beveiliger volg ik zo nu en dan nog de besprekingen voor de CAO's.
Wat goed is om te zien, dat er hier in ieder geval discussie over gevoerd word, waar dit in het verleden
onmogelijk was en/of eenzijdig gebeurde.

De vraag die ik heb aan de vakbondsbestuurders is de volgende;

Waarom zweren jullie toch zo bij dat zieltjes winnen voor jullie bond ? het interesseert de werkgevers
geen ene r..t met hoeveel leden jullie aankomen zetten in de onderhandelingen....!
Je kunt dan wel aangeven dat er ook voor de niet leden gebeld mag worden bij problemen en vragen
maar waarom trek je dat als vakbond niet door.......?

Organiseer nou eens een aantal "open beveiligersdagen" op die prachtige kantoren van jullie om
daar de discussie te voeren en meningen te peilen van de beveiligers in het land.
Ik denk namelijk dat je een heel ander beeld krijgt dan hetgeen je nu aangereikt krijgt van
jullie ( nu niet in beeld zijnde ) kaderleden !
En dan vinden deze kandidaat-leden het vast niet erg dat ze bij vertrek een foldertje van jullie organisatie
in de handen gedrukt krijgen.

Ik zeg : "GEWOON DOEN"!





De Scooz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #23 Gepost op: zondag 4 maart 2012, 10:41 »
Onderstaande opmerking heb ik gekopieerd uit de topic 'afschaffing atv dagen'. Van bijna alle opmerkingen e/of vragen is er wel een antwoord, maar na deze vraag bleef het stil. Vreemd dus, terwijl ik een behoorlijk aantal collega's ken die wel het hoe en waarom zouden willen weten.



Weet iemand waarom de atv-dagen worden afgeschaft? Ze zijn destijds (jaren 80) ingevoerd om meer banen te scheppen, en nu-in deze tijd van krimp en recessie- worden ze plots afgeschaft. Men is straks nog wel in de gelegenheid om ze te kopen, maar nu alles peperduur wordt lijkt me dat men toch kiest voor het werk ipv de atv. Kunnen we nu een (extra grote) ontslaggolf tegemoet kijken? Het was logischer om wat meer atv-uren in te voeren om zoveel mogelijk mensen aan de slag te houden.