Auteur Topic: Vraag aan de vakbondsbestuurders?  (gelezen 15222 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Gepost op: vrijdag 3 februari 2012, 09:58 »
Wederom hebben jullie beloofd de communicatie met de achterban te verbeteren. Tegenoowrdig is internet een perfect middel daarvoor, zeker in een branche als deze, waar 24/7 gewerkt wirdt. Maarten is inmiddels zo nu en dan weer op dit prikbord te vinden. Dat is netuurlijk heel mooi, maar beter zou het zijn als hij en de andere bonden via hun eigen sites met de achterban communiceren. Op de site van de Unie lijkt het alsof je reacties kan plaatsen, maar helaas dat werkt niet. Op de oude site van de unie kon dat wel, maar die is een aantal weken geleden vervangen door een nieuwe site, die er wel mooi uitziet, maar zeker niet erg overzichtelijk is (mijn mening). En de functionaliteit die ook op deze site mist is om met de vakbondsbestuurders te kunnen communiceren.

Waarom vinden de bonden het nu zo moeilijk om in het openbaar met hun achterban te communiceren? Waarom staat er geen forum op hun websites waar beveiligers met de vakbondsbestuurders en kaderleden kunnen communiceren?

Hermann

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 24
  • Maarten, waar ben je mee bezig?
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 3 februari 2012, 19:52 »
Ik denk omdat er te veel azijn is.

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 4 februari 2012, 12:03 »
Beste planner,

Er zijn meerdere mogelijkheden om met leden te communiceren. Een forum is niet het enige middel. Er is ook nog zoiets als een website, Twitter, de mail en de telefoon. Voorts houden wij onze achterban op de hoogte via e-mail en ons kwartaalblad Security 4U.

Op onze website komt een aparte button waar al het laatste cao-nieuws te vinden zal zijn. Voorts hebben wij een Facebookpagina waarop al het nieuws geplaatst wordt. Www.facebook.com/vakbondvanbeveiligers. Daarop kan iedereen reageren op berichten, discussieren en vragen stellen. Dat is dus een soort van forum.

Het is gebleken dat, ondanks alle inspanning, de bijeenkomsten die wij in het land organiseren, deze geen massale toestroom kenden. En als Mozes niet naar de berg komt dan moet de berg maar naar Mozes! Wij gaan dus het komende jaar de bedrijven in. Praten met en vooral luisteren naar beveiligers.

Meer dan dit kunnen wij niet doen. En bovendien is er naast een informatieplicht van onze zijde ook iets als de mogelijkheid voor leden informatie te halen. Wij zijn goed bereikbaar en nemen ruim de tijd leden te woord te staan. Met oze cao-telefoon zelfs niet-leden!

Groet,
Maarten Hoelschef

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 5 februari 2012, 11:18 »
Citaat van: Hls-m

Er zijn meerdere mogelijkheden om met leden te communiceren. Een forum is niet het enige middel. Er is ook nog zoiets als een website


Precies. En wat ik dus zeg, en waar jij maar weer even snel overheen stpt, is dat er op jullie website niet met jullie gecommuniceerd kan worden. Jullie voeren daar een monoloog, waar leden (en niet leden) verder niet op kunnen reageren, anders dan door conetact met jullie op te nemen

Citaat van: Hls-m

Twitter, de mail en de telefoon
.

Twitter heeft in mijn beleving weinig met communicatie te maken. Daar is geen zinnige discussie op te voeren. En zoals ik aangaf, natuurlijk kan je mailen en bellen, alleen heeft daar verder helemaal niemand wat aan, behalve degene die mailt of belt.

Citaat van: Hls-m

Op onze website komt een aparte button waar al het laatste cao-nieuws te vinden zal zijn. Voorts hebben wij een Facebookpagina waarop al het nieuws geplaatst wordt. Www.facebook.com/vakbondvanbeveiligers. Daarop kan iedereen reageren op berichten, discussieren en vragen stellen. Dat is dus een soort van forum.

 
En op jullie site staat ook onder elke beriht een link om een reatie te plaatsne, alleen werkt dat niet. Dat geef ik aan, en dan zou elke webmaster achter zijn oren moeten krabben, en het wel werkend maken, of haal het van mijn part weg. Maar nee hoor. Zodra jij geconfronteerd wordt met kritiek, schiet jij in de verdedigings modus en gaat weer allerlei zaken roepen waaruit kennelijk zou moeten blijken hoe goed jullie wel niet van alle moderene technieken gebruik maken in jullie communicatie. En daar zit hem nu precies het probleem....

Citaat van: Hls-m

Het is gebleken dat, ondanks alle inspanning, de bijeenkomsten die wij in het land organiseren, deze geen massale toestroom kenden


Precies. En wat is er nu makkelijker om middels een forum met jullie achterban te communiceren, waarbij een ieder op het moment dat het hem/haar uitkomt met jullie kan communiceren?

Citaat van: Hls-m

En als Mozes niet naar de berg komt dan moet de berg maar naar Mozes! Wij gaan dus het komende jaar de bedrijven in. Praten met en vooral luisteren naar beveiligers.


En dat jlinkt makkelijker als dat het lijkt. Veel beveiligers gaan jullie zo niet bereiken. Sommige objecten waar beveiligers werken komen jullie gewoon nier in. Veel beveiligers werken alleen en bij (grote) objecten waar jullie wel komen daar werkt op het moment dat jullie er zijn slechts een kleine grtoep

Citaat van: Hls-m

Meer dan dit kunnen wij niet doen


Is het een kwestie van niet kunnen of niet willen?

Citaat van: Hls-m

En bovendien is er naast een informatieplicht van onze zijde ook iets als de mogelijkheid voor leden informatie te halen.


Precies, en daar gaan jullie keer op keer flink de fout in. De communicatie rond het 80% document was op zijn zachts gezegd slecht. Jullie hebben daar middels jullie websies een monoloog gevoerd. En jij bleef maar roepen dat mensen dan maar even moesten gaan bellen, alsof jullie tijd hebben om duizenden mesen telefonisch te woord te gaan staan. Als er gewoon een forum was geweet waar mesen hun vragen kwijt hadden gekund, dan hadden vele anderen, die met dezelfde vragen zaten, die vraag dus niet meer te stellen als jullie gewoon in het openbaar de vragen hadden beanstwoord.

Jullie hebben (wederom)  beterschap beloofd met betrekking tot de communicatie. Jouw reactie hier is veelzeggend, ik zie die verbetering niet zo snel gebeuren, maar goed, we geven het maar weer een kans......

Dick52

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 5 februari 2012, 12:48 »
Ook de FNV is per vernieuwde site goed te volgen via :  begin.fnv.beveiliging.
daar zijn zelfs de bestuurders te volgen via twitter

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 5 februari 2012, 16:15 »
dat laatste geldt ook voor De Unie hoor. En de website die wordt aangepast.

Dick52

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 6 februari 2012, 12:33 »
Citaat van: Hls-m

dat laatste geldt ook voor De Unie hoor. En de website die wordt aangepast.


Oke begrijp ik, maar ik wilde FNV ook even noemen omdat die niet ( vaak ) genoemd word.

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 6 februari 2012, 21:52 »
Mag hoor:-) De reactie mogelijkheid op onze webste www.uniesecurity.nl komt overigens dit voorjaar weer terug. Wordt dus aan gewerkt!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 7 februari 2012, 11:18 »
Dat is heel mooi. Maar aangezien dat nog niet kan, wellicht kan jij hier dan even reageren op een artikel op jullie site?

http://www.uniesecurity.nl/Nieuws/tabid/357/articleType/ArticleView/articleId/7007/G4S-Cash-Solutions-onenigheid-rooster-NCC-Capelle-ad-IJssel.aspx

Het gaat daarbij dus om een vast rooster wat volgens het bedrijf niet voldoet aan de CAO, en dat daarom dus volgens het bedrijf gewijzigd moet worden, maar waar de werknemers het niet mee eens zijn. Aan het eind wordt dan gesteld:

\"Als het bedrijf stelt dat het een nieuw rooster wil invoeren omdat het oude niet voldoet aan de cao dan kan het niet vervolgens een nieuw rooster invoeren dat op een wijze die indruist tegen de cao tot stand is gekomen. Als je zo recht in de leer bent dan moet je dat wel consequent doen! \"

Natuurlijk is dat een beetje vreemd, maar in datzelfde artikel wordt gesteld.

\"Ten eerste bevreemdt ons dit aangezien de cao niet nieuw is en er dus al tijden sprake is van een rooster dat niet aan de cao voldoet. Kennelijk was dit eerder nooit een probleem. Waarom nu ineens wel? Ten tweede hebben wij van medewerkers nooit klachten gekregen over het eerdere rooster. Je zou dus kunnen stellen dat de cao-afwijking ten gunste van de medewerker uitpakt en afwijken ten gunste van de medewerker is toegestaan. Waarom iets veranderen dat geen probleem is, zou je zeggen!\"

De Unie vindt het dus kennelijk geen probleem wanneer er CAO overtredingen plaats vinden wanneer de werknemers dat geen probleem vinden. Ik vind dat net zo\'n kromme redenering. En dat er bij de Unie niet bekend is wil natuurlijk niet zeggen dat het bedrijf geen klachten heeft gehad van 1 of meerdere werknemers dat er een overtreding in het vaste rooster zit, die niet eerder door het bedrijf en/of werknemer was opgevallen? Bovendien is het de werkgever die bij controle door arbeidsinspectie en/of controleorgaan de boete mag batalen. En kan het wellicht zo zijn dat er een controle is geweest en dat deze overtreding toe geconstateerd is?

Als je als bond afspaken maakt, wees dan in ieder geval ook zo consequent om toe te zien op de juiste naleving daarvan, ook al pakt een overtreding van die regels wellicht gunstig uit voor je eigen achterban. Bij het onderwerp maandverloning roepen de werknemers hier op dit forum dat ze daar helemaal geen problemen mee hebben, maar daar geef jij aan dat een bedrijf desnoods gedwongen wordt om op periodeverloning over te gaan. Wees dan in dit geval ook net zo consequent.....

Bovendien zie ik niet zo het probleem om als bedrijf met een personeelsvertegenwoordiging (OR/ onderdeelscommisie) te praten over een (voorgenomen) roosterwijziging. Vaste roosters hebben meestal betrekking op een grote groep werknemers. Het is vaak ondoenlijk om daar met elke werknemer afzonderlijk afspraken over te maken. In het verleden is dat bij bedrijven waar ik gewerkt heb ook gebeurt,, daar wisten de bonden ook van en die hebben toen ook geen bezwaar tegen gemaakt. Waarom is dat nu wel een probleem?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 7 februari 2012, 12:07 »
Het antwoord daarop is eigenlijk heel simpel: de cao PB is een minimum cao. Dat betekent dat je alleen ten gunste van de werknemer mag afwijken. En wat gunstig is, bepalen werknemers natuurlijk zelf. Zo subjectief als het maar kan en werknemers zullen niet allemaal hetzelfde vinden. In dit geval hebben wij nog nooit een klacht over het vaste rooster gekregen en kun je aannemen dat er geen sprake was van een cao-overtreding. Het punt dat wij in het artikel naar voren brachten, heeft betrekking op het feit dat de werkgever schermt met stelling dat vast rooster niet voldeed aan de cao. Daar kun je in mijn ogen, gegeven het voorgaande, dus over twisten! Maar ga dan niet als werkgever het rooster wijzigen op een wijze die tegen de cao indruist! Dat is weinig consequent.

De Unie vindt cao-overtredingen altijd een probleem maar er was hier dus geen sprake van een cao-overtreding in onze ogen. De werkgever kwam hiermee! De Arbeidsinspectie controleert  alleen of er gewerkt wordt conform de Arbeidstijdenwet en niet op naleving van de cao. Het Controleorgaan controleert ook niet op Arbeidstijden, iets waar wij als werknemersorganisaties wel voor pleiten. Tot nu toe werd dit tegengehouden door de werkgevers. In de niuwe cao moet dit veranderen! Als vakbonden zijn wij dus deels afhankelijk van meldingen van werknemers en die woden allmaal serieues opgepakt. Zo ook in dit geval van een roosterwijzigin die niet conform cao is.

Natuurlijk is het prima om met de personeelsvertegenwoordiging te overleggen. Alleen in dit geval gebeurde dat om de in de cao vastgelegde overeenstemming in een overleg met de berokken werknemers te omzeilen. In de Wet op de Ondernemingraden is in artikel 27 lid 3 voorts bepaald dat de instemming van de OR niet vereist is als de betreffende aangelegenheid in de cao geregeld is. En dat is dus het geval (artikel 32 lid cao PB). De COR heeft dit overigens onderkend en heeft zich niet `voor het karretje laten spannen`.

Als bedrijf eruit was gekomen met werknemers dan had je ons niet gehopord. De betrokken werklnemers hebben ons ingeschakeld omdat zij het door het bedrijf inmiddels doorgevoerde rooster niet zien zitten. En ja; dit is een gevolg van de cao die wij hebben en in de praktijk leidt dit soms tot problemen. Darom heben wij ook voorgesteld die in overleg op te lossen.

De Scooz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 21:26 »
Citaat website CNV:
EERSTVOLGEND OVERLEG
10 februari aanstaande staat het eerste cao overleg met werkgevers in de particuliere beveiliging alweer gepland, op 11 februari mag u dus van ons een kort verslag verwachten.
Nu.. bijna 14 feb nog niks geen verslagje. Beloof nu eens niet iets wat je niet waar kunt maken!!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #11 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 23:55 »
Dit is geen kwestie van het niet waar kunnen maken, maar het is meer een kwestie van niet willen! Zo moeilijk kan het toch niet zijn om even een kort verslagje te schrijven? En maar blijven roepen dat de communicatie verbeterd gaat worden....

Richard1969

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 14 februari 2012, 12:09 »
Citaat van: \"De Scooz\"

Citaat website CNV:
EERSTVOLGEND OVERLEG
10 februari aanstaande staat het eerste cao overleg met werkgevers in de particuliere beveiliging alweer gepland, op 11 februari mag u dus van ons een kort verslag verwachten.
Nu.. bijna 14 feb nog niks geen verslagje. Beloof nu eens niet iets wat je niet waar kunt maken!!!


Niet alleen het CNV laat het afweten ook FNV en de Unie........

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 15 februari 2012, 00:19 »
Er is vrijdag afgesproken om gezamenlijk te communiceren en dat had maandag op de website moeten staan. Inderdaad slordig!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Vraag aan de vakbondsbestuurders?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 15 februari 2012, 23:02 »
Maarten,

Al maanden lopen jullie te roepen dat de nieuwe CAO kostenneutraal moet zijn. Om vervolgens half februari te bedenken dat jullie een accountant in gaan schakelen.om de kosten te gaan inventariseren, omdat \"Partijen vinden het van belang dat de cijfers betrouwbaar en onomstreden zijn\" Dan is het toch niet vreemd dat de onderhandelingen zo lang duren?

Als ik het zo lees dan zijn jullie er nog lang niet uit, maar jullie willen er wel voor half april uitkomen. Dat is dus over 2 maanden!!!! De volgende vergadering is over 2 weken, dan hebben jullie dus nog 1,5 maand. Nou, ik moet het nog zien, maar ik ben bang dat jullie ook dit weer niet gaan halen.

Dan kan je het niet op tijd publiveren \"slordig\" noemen, maar ik ben benieuwd kwalicatie jij gaat geven als onverhoopt de nieuwe \"deadline\" niet gehaald gaat worden? Ik ben ook erg benieuwd of jullie dat op tijd gaan melden, of dat de werknemers in deze branche half april voor de zoveelste keer te horen gaan krijgen dat het weer niet gelukt is?

Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar ik ben bang van niet.....