Auteur Topic: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.  (gelezen 57167 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #90 Gepost op: zaterdag 28 januari 2012, 23:29 »
Citaat van: Ronald

Er is volgens mij dan ook duidelijk maar één mogelijkheid dat wij \"alle beveiligers\", de werkgevers duidelijk moeten maken dat ALLE tarieven om hoog moeten


En dat signaal geef je af door nu een vakantiedag in te leveren?

Citaat van: Ronald

Maar laten rieel zijn, in deze tijd, de bezuinigingen ed. Is het geen verkeerd voorstel voor een half jaar.


Dat is jouw mening, maar daar denken anderen heel anders over. En inderdaad, deze CAO zou dan een half jaar duren, maar die vakantoedag ben je voorgoed kwijt....

Citaat van: Ronald

Maar we zijn met andere zaken bezig om duidelijkheid voor ons allemaal en beter perspectief te organiseren.
 Heb vertrouwen in de onderhandelaars en geef dit principeakkoord het voordeel van de twijfel.


Er zijn vele collega\'s die het vertrouwen in de bonden allang verloren waren. En als je nog vertrouwen hebt, dan wordt dat danig op de proef gesteld. Want dit is inmiddels de derde keer dat de bonden met hetzelfde verhaal komen, namelijk dat men meer tijd nodig heeft. Waar men precies mee bezig is is voor vele beveiligers onduidelijk. Bij de tweede keer dat men uitstel vraagt wordt een loonsverhoging afgesrpoken, maar zodar die in gaar, moeten de werknemers opeens iets anders in gaan leveren. En maar vertrouwen hebben dat het over een paar maanden allemaal goed gaat komen met een nieuwe CAO....

Citaat van: Ronald

We willen toch niet om de tafel gaan zitten met andere onderhandelaars!!!!


Hoe bedoel jij dat? Want ik denk dat er vele beveiligers niets liever willen dan dat er andere onderhandelaars namens hen om tafel gaan zitten....

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #91 Gepost op: zondag 29 januari 2012, 11:13 »
Citaat van: Ronald

Beste Johan.


Maar laten rieel zijn, in deze tijd, de bezuinigingen ed. Is het geen verkeerd voorstel voor een half jaar. Natuurlijk stond ik ook niet te juichen.
Maar we zijn met andere zaken bezig om duidelijkheid voor ons allemaal en beter perspectief te organiseren.
Heb vertrouwen in de onderhandelaars en geef dit principeakkoord het voordeel van de twijfel.
We willen toch niet om de tafel gaan zitten met andere onderhandelaars!!!!


Ronald
Jij vindt het geen verkeerd voorstel, ik vindt het een waardeloos voorstel.
Wie weet wat er straks nog van ons gevraagd wordt, de bonden gaven zelf al aan in hun brief dat ze er niet onderuit kwamen dat er getornd zou gaan worden aan de oude opgebpuwde rechten, als dit voorstel er door komt zijn we voor dat half jaartje wel onze vakantie dag kwijt.
De oude CAO is nu al een paar keer verlengd, dat hadden ze volgens mij nu weer moeten doen, en dan met een totaalpakket komen en niet met deze rommel.
En rond de tafels zitten met andere onderhandelaars,: (wie weet zijn we dan nog beter af als met de onderhandelaars die er nu zitten).
Dit wordt te pas en te onpas gebruikt om de leden maar over te halen om voor te stemmen.

socrates

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • CNV Kaderlid
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: SECURITAS
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #92 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 07:57 »
Citaat van: Petrus

Citaat van: beton
3.Volg de wettelijke termijn van een half jaar ipv 5 jaar om vakdagen op te nemen.


Dat half jaar ipv vijf jaar is wel in voordeel van de werkgeven, immers kosten de uitbetaalde uren dan minder omdat in 5 jaar uren meer waard worden.
En dat uitbetalen gebeurd dan dus sneller en goedkoper, en dat scheelt aanzienelijk.

Als de werkgevers alle vakantieuren die de werknemers nog te goed hebben zouden moeten inplannen binnen de wettelijke termijn dan is dit kosten verhogend.
De uren worden duurder zowel boekhoudkundig als ook financieel.
Boekhoudkundig : er worden meer vakantieuren opgenomen in een boekjaar als er verhoudingsgewijs werkuren tegenover staan. omzet/kosten dit ten nadele van de winst.
Financieel : De hoeveelheid medewerkers/werk blijft gelijk, alle vakantieuren die iemand opneemt staan werkuren tegenover. Als je per werknemer 80 uren op jaarbasis opneemt, betekent dit dat deze 80 uren door iemand anders worden ingevuld. Dit heeft werken op een roostervrijedag & overwerk tot gevolg.
Dus extra kosten voor de werkgever Overwerktoeslag & RV-Toeslag. Dezelfde situatie als nu tijdens de zomervakantie.

mvg
Wim

Mart

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #93 Gepost op: donderdag 2 februari 2012, 10:07 »
Ronald, jij hebt het over het verhogen van de tarieven. Op de website van onze opdrachtgever zijn de documenten aangaan prijzen die men betaald aan mijn werkgever openbaar. Daaruit blijkt dat deze vrolijk elke 6 maanden een prijsstijging doorberekend. Onder het mom van crisis probeert onze werkgever ons wijs te maken dat ze de prijzen NIET verhogen en NIET hebben verhoogd de laatste tijd. (is ons letterlijk verteld door onze rayonmanager tijdens een werkoverleg). Nu weet ik natuurlijk niet hoe het zit met andere opdrachtgevers maar het lijkt me sterk dat dit de enige is waar men wel verhogingen doorvoert. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat de nullijn hanteren zoals de werkgevers willen niet te verkopen is. Wat ik mij nu ineens ook afvraag is: zou deze \"nullijn\" ook voor de salarissen van onze vrienden managers en directeuren etc zijn gehanteerd. Eerlijk gezegd betwijfel ik dit maar dit kan ik niet bewijzen. Is dit idd niet het geval dan zou dat zou natuurlijk hypocriet zijn.

Hdw

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #94 Gepost op: donderdag 2 februari 2012, 10:50 »
Even alles op een rij gezet

vorig jaar werd ons al een voorstel gedaan om in ruil voor een loonsverhoging (vrijwillig een vakantiedag) in te leveren. Daar werd massaal genegeerd. De loonsverhoging ging niet door. Nu wordt ons nadat de 2,3 % loons verhoging(ik zie dit als een inflatie correctie) is toegekend dus zomaar een vakantiedag afgenomen. Terwijl er tijdens de bijeenkomst in november j.l in Hilversum nooit iets over is gesproken over inleveren van vakantie dag oid. Nu ook zo met de ADV dagen daar krijgen wij in ruil voor het inleveren ik dacht 5,3% loonsverhoging voor. Dus in totaal voor het inleveren van 14 dagen 1 vakdag en 13 adv dagen. 7,6% kan iets meer maar kan ook iets minder zijn. DIT ALLES NOEM IK EEN SIGAAR UIT EIGEN DOOS. Ik begrijp dan ook werkelijk niet dat er mensen zijn die voor zo\'n voorstel voor kunnen stemmen. MIjn visie is dat wij er weer op achteruit gaan. Wat gaat er na een Half jaar gebeuren.
gr h.

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #95 Gepost op: zaterdag 4 februari 2012, 12:28 »
De bijeenkomst is Hilversum ging over het 80% document. Dat moet uiteindelijk leiden tot een geheel nieuwe werktijdregeling maar ook afspraken over waardering, werkzekerheid en uitvoering van de cao. Dit is een heel complex verhaal; zeker aangezien de cao geldt voor de hele branche met daarin 28.000 werknemers. die werken in verschillende segmenten van de beveiliging en ook nog een op basis van verschillende roosters op verschillende werktijden. Dat kostte meer tijd dan gehoopt. De verhoging van het uurloon van 5,25% hangt samen met het afschaffen van ADV-dagen. Aangezien deze in 2012 nog ingedeeld worden, komt de verhoging dit jaar nog niet.

De cao die ter stemming voor lag, is een tussenoplossing. Niet meer maar ook niet minder. En het inleveren van een vakantiedag is zeker niet iets dat boven mijn bed hangt. Wel nodig om tot een akkoord te komen met werkgevers. En dat akkoord is weer nodig om de cao algemeen verindend verklaard te krijgen. Als dat iet gebeurt kunnen niet aan de werkgeversorgaisatie Nederlandse Veiligheidsbranche gebonden werkgevers abriedsvoorwaarden toepassen onder het niveau van de cao. Daarmee komt er keiharde concurrentie op gebied van arbeidsvoorwaarden. Daarvan is de werknemer in de beveiliging pas echt de dupe.

Natuurlijk heb je gelijk als je stelt dat er in 2011 geen loonsverhoging is uitbetaald. Maar daar heben wij wel voor gestreden in de zomer van 2010. De acties die wij organiseerden hadden geen resultaat vanwege gebrek aan belangstelling. Vervolgens brak een heel gevecht uit met werkgevers die de LBV aan tafel haalden. Een club die voor geld een cao-tje afsluit. Kijk maar eens wat zij heben afgesproken in de vorige cao evenementenbeveiliging en nu pogen te doen in de bouw. Uteindelijk is het gelukt dit gevaar af te wenden en zijn wij weer aan tafel gekomen.

Tot slot: we kunnen altijd stilstaan bij zaken die niet geregeld zijn. Maar bekijk het glas ook halfvol. De afgelopen jaren hebben wij in cao-onderhandelingen niets ingeleverd. Dat kunnen weinig werknemers zeggen. Hiermee is overigens niet goedgepraat dat er in jouw ogen te weinig gebeurt. Maar dat wil niet zeggen dat dit ook waar is. De kracht van onze argumenten zit in de steun van onze leden, ons ledenaantal. Leden zijn de vakbonden! Word daarom actief en doe wat met je kritiek. Dat is wat ik ooit gepoogd heb teweeg te brengen met mijn opmerking dat ik veel van wat op dit forum gezegd wordt als `zuur` ervaar. Het is jammer dat mijn woordkeuze verkeerd overkwam (en dus verkeerd gebruikt was) want de bedoeling was niet meer dan beste stuurlui op te roepen van de wal op het schip te stappen.

Een discussie ga ik nooit uit de weg. Ik realiseer mij daarbij wel dat een verhaal twee kanten heeft. Ik vertrouw er daarbij op dat mensen reageren vanuit betrokkenheid. Die  betrokkenheid voel ik ook; bij de cao maar zeker ook welk gevolg deze heeft voor onze leden. Het gaat per slot van rekening om mensen. Er mag ook wel eens vertrouwen zijn dat vakbonden de belangen van werknemers voorop stellen. In deze branche is herstel van vertrouwen het middel om de branche klaar te maken voor een gezonde toekomst. Laten we beginnen door als werknemers de rijen gesloten te maken/houden. Dat maakt de positie van werknemers sterker.

Groet,
Maarten Hoelscher

Sjaak

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #96 Gepost op: woensdag 29 februari 2012, 13:23 »
Kan iemand mij vertellen waar ik kan vinden dat de loonsverhoging definitief is??
Mijn werkgever houdt vol aan het principe akkoord, dus pas loonsverhoging wanneer dit definitief is.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #97 Gepost op: woensdag 29 februari 2012, 16:45 »
Tja, dit lijkt mij typisch weer zo'n werkgever die alles in zijn voordeel uitlegt. Onbegrijpelijk dat hij niet gewoon even op de hoogte blijft. Verwijs hem gewoon even naar de website van de de Nederlandse veiligiheidsbranche (voorheen de VPB) of het Sociaal fionds:

http://www.vpb.nl/cao_nl.html
http://www.particulierebeveiliging.com/belonen/cao/cao-tm-30-juni-2012

Het goede nieuws voor hem is dat in de verlenging van de CAO tot 1 juli 2012, die dus inmiddels definitief is geworden na de instemming van zowel de leden van de vakbonden en de leden van de werkgevers, behalve de loonsverhoging. hij ook 1 vakantiedag minder aan jouw en je collega's hoeft bij te schrjven.

Of laat hem gewoon even de