Auteur Topic: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.  (gelezen 56976 keer)

Beveiliging Nieuws

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Beveiliging Nieuws dé beveiliging website van NL!
    • Bekijk profiel
    • Beveiliging Nieuws
Principe-akkoord over cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 24 december 2011, 13:44 »
De werkgeversorganisatie Nederlandse Veiligheidsbranche en de vakbonden FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond hebben een principe-akkoord bereikt over de cao Particuliere Beveiliging.

Bron: www.beveiligingnieuws.nl/nieuws/13951/Principeakkoord_over_cao_Particuliere_Beveiliging.html

V'tje

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #31 Gepost op: maandag 26 december 2011, 03:03 »
Stel dat er in meerderheid tegen gestemd wordt tegen deze tijdelijke/nieuwe verlenging van de CAO.... wat dan? Blijft dan de huidige CAO gelden?

beton

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #32 Gepost op: maandag 26 december 2011, 06:08 »
@ \'tje, dan blijft de prijscompensatie van 3,2% gewoon door gaan dat was immers reeds besloten.
Het overige komt dan wel te vervallen en geld de oude CAO nog.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #33 Gepost op: maandag 26 december 2011, 11:40 »
Dat is inderdaad een heel goede vraag. Ik ben benieuwd of de vakbonden dit goed uit gaan leggen wanneer het principe akkoord wordt voorgelegd aan de leden, zodat de leden precies weten waar ze uit kunnen kiezen....

Petrus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #34 Gepost op: maandag 26 december 2011, 12:12 »
Citaat van: Planner

Dat is inderdaad een heel goede vraag. Ik ben benieuwd of de vakbonden dit goed uit gaan leggen wanneer het principe akkoord wordt voorgelegd aan de leden, zodat de leden precies weten waar ze uit kunnen kiezen....


Communicatie is toch hun sterkste punt, dus dat komt wel goed met een advies erbij om vooral voor te stemmen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #35 Gepost op: maandag 26 december 2011, 13:55 »
Gezien het proces wat men is aangegaan, kan het jaast niet anders dat men dit met een positief advies voorlegd aan de leden.. Maar dat positieve advies zal wat mij betreft wel vergezeld moeten gaan van een uitleg waarom dit nu zo positief is, want tot op heden kan ik dat nergens vinden. Daarnaast lijkt het mij ook volstrekt logisch dat men uitlegd wat de gevolgen zijn als men tegen stemd, zodat men weet waar men voor kan kiezen.

Ray

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 17:31 »
Ik denk dat die Maarten dan een probleem heeft want ik heb nergens positieve berichten vernomen tot nu toe. Maarja op die andere sites komt ie al niet want dat zijn besloten pagina\'s..

Petrus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 28 december 2011, 05:25 »
Citaat van: Planner

Gezien het proces wat men is aangegaan, kan het jaast niet anders dat men dit met een positief advies voorlegd aan de leden.. Maar dat positieve advies zal wat mij betreft wel vergezeld moeten gaan van een uitleg waarom dit nu zo positief is, want tot op heden kan ik dat nergens vinden. Daarnaast lijkt het mij ook volstrekt logisch dat men uitlegd wat de gevolgen zijn als men tegen stemd, zodat men weet waar men voor kan kiezen.


Politiek (wat dit is) gaat niet zozeer om de waarheid, maar om wat je kunt winnen, daarvalt dus ook onder dat je om mensen over te halen dingen mooi voorstelt. Ik vrees dus echt het ergste.

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 30 december 2011, 09:49 »
[/quote]   [Ik vindt het huidige principe akkoord zo gek nog niet, in deze moeilijke tijden  waarin Nederland zich verkeerd, met al die bezuinigingen. Die verlofdag dat kan wellicht een éénmalige actie zijn om de werkgevers tegemoet te komen!!!!! 2.3 % voor het gehele jaar en niet tot 1 juli.  [/quote]
het is net zoals je schrijf het kan wellicht een eenmalige actie zijn, maar dat weet nu nog niemand en zoals het principe accoord nu is schieten we er niets mee op , het is ook mogelijk dat ze over een half jaar of een jaar (wie weet hoe lang het nog duurt) weer dingen af willen pakken.
Er is door de bonden ook altijd geroepen dat ze van de eerdere opgebouwde rechten af moeten blijven nu staat er in het principe accoord al dat ze er van bewust zijn dat we eerdere opgebouwde rechten kwijt kunnen raken.

 [/quote]     Wanneer je Nee stemt, loop je dus kans dat er een andere vakbondsorganisatie gezocht gaat worden door de werkgevers, en dan………ik wil daar helemaal niet aan denken, wat zullen jullie dan mopperen!!!!! [/quote]

Zoals jij het stel dan moeten we dus alles maar toe laten wat de werkgevers willen, want stel je voor dat ze naar een andere bond gaan dan hoeven we niet te stemmen ook.

 [/quote] laten we ons positief blijven gedragen i.p.v. dat wantrouwen in elkaar, samen staan we sterk en kunnen we een Vuist maken naar de werkgevers, maar laten we dat wel doen met goede onderhandelingen zonder personen persoonlijk verantwoordelijk te stellen!!!!!
Welke vakbond heeft de afgelopen jaren zoveel extra’s voor jullie als beveiligers gedaan, zoals een website, extra aandacht, kaderleden goed informeren, CAO telefoon. Ga zo nog maar even door, dat is de Unie Security.
Van en voor beveiligers, meld je dus aan in deze tijd zodat je gehoord wordt en mee kan praten over de CAO van de particuliere beveiliging!  Rest mij nog een ieder Fijne Feestdagen toe te wensen. [/quote]

Het is heel leuk dat je de unie zo aanprijs, maar daar merk ik weinig van, je heb bij de Unie op de website ook de mogelijkheid om eerst meer info aan te vragen en een nieuwsbrief via mail te ontvangen, ik heb me daar op ingeschreven en wat krijg je helemaal niets.
Moet zeker ook via de CAO telefoon zoals alles, onze vraag is al lange tijd geef nu eens duidelijke informatie aan de leden en dat telt niet alleen voor de Unie maar ook voor de andere vakbonden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 3 januari 2012, 01:49 »
Het moet niet gekker worden. Yolanda Reus geeft op de sie van FNV bondgenoten even een toelichting op het principeakkoord:

http://www.fnvbondgenoten.nl/mijnbranche/branches/particuliere_beveiliging/nieuws/433177_pricipeakkoord_cao_beveiliging

\"Het inleveren van een vakantiedag levert inderdaad een aantal zaken op (en of dat voldoende is mogen de leden straks beslissen bij de ledenraadpleging): Allereerst krijg je er een structurele loonsverhoging voor, die ver boven een redelijke loonsverhoging uitstijgt.\"

Dit is dus gewoon ONJUIST. de loonsverhoging is allang een feit, die is immers afgesproken bij de verlengen van de CAO tot 1-1-2012. Het is schandalig dat de bonden (want zij is echt niet de enige), dit maar blijven noemen om het nieuwe akkoord te \"verkopen\".

\"Op dit moment staan alle economische seinen op rood. Dat houd in dat bedrijven bijzonder veel moeite zullen hebben om deze loonsverhoging te versleutelen in hun tarieven. Zeker als je eea afzet tegen de gemiddelde loonstijging in cao Nederland, want dit is ca. 1,6% op dit moment. Dat houdt dus in dat we 0,6% bovenmatig zijn. Daarvan nemen werkgevers 0,3 procent voor hun rekening en werknemers ook. Een beetje rekenaar merkt nu op dat een bovenwettelijke vakantiedag meer waard is dan 0,3% en dat klopt. Het meerdere houden we in de broekzak voor die \'kostenneutraliteit\' van het komende akkoord, de nieuwe cao.\"

En wat was de situatie een jaar geleden?

\"Naast deze structurele loonsverhoging krijg je het behoud van vakantiedagen (gezien de enorme vakantiestuwmeren in deze sector geen overbodige luxe) en het behoud van een verjaringstermijn van 5 jaar. Niet iedereen zal hierbij gebaat zijn, maar heel veel beveiligers maken hun wettelijke dagen niet op in een jaar en die zijn weldegelijk geholpen met deze afspraak\"

De huidige vakantiestuwmeren hebben nog steeds een verjaringstermijn van 5 jaar. Men geeft aan dat het plannen veel beter moet en ook zal gaan, en dat er nu eindelijk wel eens goede controle op de naleving gaat komen. Dan moet het toch ook mogelijk zijn dat werknemers minimaal hun (20) wettelijk vakantiedagen binnen de nieuwe verjaringstermijn van een half jaar op moet kunnen nemen?

Heeft iemand al iets ontvangen? Want er werd aangekondigd dat \"na de kerst\" na de leden zou worden gestuurd. Nu is dat, zoals we dat gewend zijn, natuurlijk een ruim begrip, want er werd niet bijgezegd \"hoe lang na de Kerst\".. Ik ben trouwens erg benieuwd wat de uitslag van de ledenraadpleging zal zijn?

Fixx

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 3 januari 2012, 04:03 »
Nog niks ontvangen hier , ben lid van de bond (fnv) maar het enige wat ik binnen heb gekregen is de nieuwe ledenpas (waarom elk jaar een nieuwe pas?????)en spam om mensen lid te maken.

Hermann

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 24
  • Maarten, waar ben je mee bezig?
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 3 januari 2012, 11:46 »
Ook nog niets ontvangen, ben lid van de Unie.

Van alles wat er tot nu toe bekend is gemaakt, lijkt het wel alsof dit alleen maar in het voordeel van de werkgever is, vreemd want ik dacht dat de vakbonden er voor ons waren?!?!?

Dus dat wordt massaal tegen stemmen, kunnen ze mooi opnieuw gaan onderhandelen.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 3 januari 2012, 12:24 »
\"Na de kerst\" dat komt op mij over als pasen en pinksteren die op 1 dag vallen.

Maar dhr planner heeft inmiddels ook Yolanda Reus op de korrel.
Dhr Hoelscher kijkt al niet meer op deze site vanwege teveel \"azijn\".

Ik vraag mij af meneer Hoelscher hoe wij hier dan over moeten praten? Toch niet vol enthousiasme en een applaus voor de vakbonden hoop ik?
Het is
Ik vraag me soms werkelijk af waar jullie mee bezig zijn?

Alles maar dan ook alles schuiven jullie op de CRISIS. WELKE CRISIS?? De economen zijn al langer aan het roepen dat het verminderen van loon en bezuinigen averrechts werkt!!!

Het enigste wat er bereikt is is dat de werkgevers er op vooruit gaan!

Dames en Heren van de vakbond, het is de bedoeling dat u de beveiligers vooruit helpt daarvoor wordt u betaald en bent u ingehuurd!!
ik ben meer dan 15 jaar beveiliger en hoor al 15 jaar dat u aan de ort wilt sleutelen, daarvoor is een extern bureau ingehuurd, WAAROM horen wij daar helemaal niets over?

Zippie

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 3 januari 2012, 17:54 »
Ik wil toch het verhaal van Luctor onder jullie ogen brengen, waarom??? Lees dit maar eens goed en stel vast hoe wij door de dames en heren bedrogen worden!!!

Beste Yolanda Ik kan het toch niet laten enige opmerkingen bij je uitleg te plaatsen. 1 Een vakantiedag heeft een waarde van 0.39% (bijna 0.4%) even een sommetje Loonsverhoging 2.3% - 0.4% = 1.9 %, per 1-1-2013 vervallen de ADV dagen en daarmee 1 Wettelijke vakantiedag (4x38=152 ipv 160) + per saldo Per 1-1-2013: 1.9 % - 0.4 % = 1.5 % en dat is 0.1% minder dan het door jouw aangehaalde landelijke gemiddelde (waar niemand vakantie en/of ADV voor inleverd) 2 Het niet langer bewaren van de WETTELIJKE vakantiedagen geldt alleen voor de dagen opgebouwd NA 1-1-2012, ALLE vakantiedagen opgebouwd tot 31-12-2011 blijven gewoon 5 jaar geldig en voor de duidelijkheid BOVENWETTELIJKE vakantiedagen kunnen ook na 1-1-2012 gewoon nog 5 jaar worden meegenomen. De door jouw genoemde “stuwmeren” blijven dus nog wel even bestaan maar ik denk dat door het wegvallen van de ADV per 1-1-2013 dat probleem zichzelf oplost (je moest eerst de ADV opgemaken worden anders was je die dagen kwijt en dat geldt dan niet meer) Met groet Luctor

SecurityHost

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 3 januari 2012, 18:03 »
Nu heeft iedereen de kans om persoonlijk zijn zegje te doen bij een bijeenkomst van werkgevers en bonden, net binnen gekregen van collega.

Allereerst de stemming over de nieuwe cao. Die is van groot belang! Een \'nee\' van de leden zal verstrekkende gevolgen hebben, want een alternatief is er niet. We hebben een wereld te winnen en we moeten - daarin is voor jullie op de werkvloer een schone taak weggelegd - de leden overtuigen dat deze stap nodig is om de branche niet verder de ellende in te helpen!
Op dinsdag 24 januari vindt er daartoe een (kader)leden bijeenkomst plaats van de gezamenlijke bonden in de beveiliging.
Hierbij zullen ook werkgevers aanwezig zijn om samen in gesprek te gaan over de cao en de toekomst van de branche. De bijeenkomst vindt plaats in de middag en in het midden van het land. De exacte plaats wordt nog gecommuniceerd. Dit is niet meer dan een vooraankondiging om jullie in de gelegenheid te stellen aanwezig te zijn. Hopelijk wil/kan jij ook dat ook. Dit is niet zonder belang!

Dus planner misschien ook wat voor jou, om mee te doen aan deze bijeenkomst.
Bij geen goedkeuring is er geen aternatief, wel is het zo dat de arbeidsoverkomsten getekend zijn met de toen geldende CAO