Auteur Topic: Afschaffing adv - 20 dagen werken  (gelezen 31953 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 5 mei 2012, 10:59 »
Waarom gaan jullie in die mooie berekeningetjes er steeds aan voorbij dat iemand met een 152 uren contract ook adv heeft?

Ik ga daar helemaal niet aan voorbij

na rato weliswaar maar dat is dan toch een uurtje of 7?

Inderdaad, na ratom dus bijna 8 uur per periode. En volgens de plannen (zover die bekend zijn) gaan parttimerrs naar rato minder werken. In het geval van werknemers die nu 152 uur werken zie ik dat niet snel gebeuren, omdat je dan met hele rare getallen gaat werken (en dat geld voor heel veel partime contracten). Ik denk daarom dat parttimers met nu een 152 uren contract gewoon 152 uur blijven werken (en dus fulltimer worden), 5,25 % meer uurloomn krijgen en per saldo dus meer periodeloon gaan verdienen.

Deze maatrgel heeft direct invloed op de cao waar nu staat fulltime = 160 uur wordt verandert in 152 uur.
Dit is een ingreep op de cao die toegestaan is. Ik ben van mening dat een rechter zal zeggen: dat is prima maar dan zijn de uren boven de 152 overwerk zoals dat nu ook het geval is bij 160 uur.

Je haalt een aantal zaken door elkaar. Als full-time van 160 naar 152 uur gaat, dan zijn de uren boven de 152 uur inderdaad overwerk. Maar nergens in een wet staat dat overwerk met een hoger loon (overwerktoeslag) betaald moet worden.
 

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 5 mei 2012, 13:40 »
Citaat
Je haalt een aantal zaken door elkaar. Als full-time van 160 naar 152 uur gaat, dan zijn de uren boven de 152 uur inderdaad overwerk. Maar nergens in een wet staat dat overwerk met een hoger loon (overwerktoeslag) betaald moet worden.

Nee dat staat niet in de wet maar wel in onze cao!! En die word nou juist aangepast om van 152 uur fulltime te maken. De overwerktoeslag is ook gebaseerd op fulltime uren!! (boven de 160) voor zowel fultime als partimers, derhalve zeg ik dat de overwerkregel hangt aan de fulltimeuren. Dat is toch niet onredelijk?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 5 mei 2012, 13:54 »
Nee dat staat niet in de wet maar wel in onze cao!!

Precies, en die CAO verloopt dus en men is bezig om daar van alles aan te veranderen

En die word nou juist aangepast om van 152 uur fulltime te maken.

Inderdaad, en in het voorstel wat nu op tafel ligt worden de eerste 8 overuren niet beloond met een extra toeslag, maar worden gewoon 100% betaald. Ik zie niet in wat een rechter hier nu voor onrechtsmatigs in zou kunnen zien?

De overwerktoeslag is ook gebaseerd op fulltime uren!! (boven de 160) voor zowel fultime als partimers, derhalve zeg ik dat de overwerkregel hangt aan de fulltimeuren. Dat is toch niet onredelijk?

Ik zeg niet dat het onredelijk is! Maar dit is ds niet wat er in het voorstel op tafel ligt. Aangezien er is afgesproken dat de nieuwe CAO kostenneutraal blijft is het ook logisch dat werknemers ook op een aantal punten in moeten gaan leveren (in dit geval dus de overwerktoeslag over de eerste 8 overuren) om andere zaken mogelijk te maken. Op alle punten in de CAO gelijk blijven of beter worden zit er dus niet in. Als jij dat niet wilt, dan hoef jij het eindvoorstel niet eens te lezen, dan moet je gewoon tegenstemmen en hopen dat de meerderheid van de leden dat ook doet, want anders is het gewoon een feit, en daar gaat geen rechter iets van zeggen....

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 5 mei 2012, 14:44 »
Ik zal je zeggen waarom.

Je kan de overwerktoeslag niet zomaar loskoppelen van de fulltime uren.

Dit staat toch nu ook in de cao? uren boven de 160 uur is overwerk, dus waarom zou je dan ineens een fulltimecontract 152 uur noemen maar als het op overwerk aankomt ga je dat weer naar 160 uur zetten? Men zou dan toch het totaalplaatje aan regels moeten pakken en niet alleen die waar de werkgevers beter van worden? Daarom zou ik dat wel eens in een proefproces willen zien.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 5 mei 2012, 23:37 »
Ik zal je zeggen waarom.

Je kan de overwerktoeslag niet zomaar loskoppelen van de fulltime uren.

Dit staat toch nu ook in de cao?

Wat snap je nu niet? De CAO is bijna ten einde, men is bezig met een heel andere CAO, en als jij denkt dat deze op alle punten minimaal gelijk of beter voor de werknemers al zijn dan leef jij waarschijnlijk op een andere planeet

uren boven de 160 uur is overwerk, dus waarom zou je dan ineens een fulltimecontract 152 uur noemen maar als het op overwerk aankomt ga je dat weer naar 160 uur zetten? Men zou dan toch het totaalplaatje aan regels moeten pakken en niet alleen die waar de werkgevers beter van worden?

Het is maar wat jij wil zien? Zo gaan de uurlonen 5,25 % omhoog, wat betekend dat alle toeslagen die een percentage van het uurloon zijn dus ook 5,25 % omhoog gaan. Je moet naar het totaal plaatje kijken, en er geen zaken uitlichten en je daarop blindstaren.

Daarom zou ik dat wel eens in een proefproces willen zien.

We leven in een vrij land, niemand houd je tegen. Succes....

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #35 Gepost op: zondag 6 mei 2012, 09:49 »
[Wat snap je nu niet? De CAO is bijna ten einde, men is bezig met een heel andere CAO, en als jij denkt dat deze op alle punten minimaal gelijk of beter voor de werknemers al zijn dan leef jij waarschijnlijk op een andere planeet]

Waarom zou een nieuwe cao verslechtering moeten betekenen?

En met die verhoging schiet ik toch niks op als ik 1 dag inlever? Nu heet die dag nog ADV straks heb ik die dag ook vrij maar heeft alleen geen naam meer zelfs niet rv dag. wat is het verschil dan?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #36 Gepost op: zondag 6 mei 2012, 10:29 »
Waarom zou een nieuwe cao verslechtering moeten betekenen?

Jij belicht een klein stukje van hetgeen er nu bekend is er uit, en trekt daaruit de conclusie, dat de nieuwe CAO een verslechtering is. Dat is jouw goed recht en als het akkoord waarvan de bonden nog steeds beweren dat dat er waarschijnlijk voor 1 juli gaat komen er is, dan mag jij daar gewoon nee tegen zeggen (er van uitgaande dat jij lid van de vakbond bent). Maar als de meerderheid van de leden die stemmen er voor is, dan is de nieuwe CAO een feit, ook al vind jij dat een verslechtering. Ik denk niet dat een rechter erg onder de indruk zal zijn van jouw betoog dat het in het in jouw ogen een verslechtering is. En zelfs als de rechter dat wel zal zijn, is dat niet van belang, de rechter zal beoordelen of er iets onrechtsmatigs is gebeurt en ik zie niet in waar dat in dit proces is gebeurt of staat te gebeuren?

En met die verhoging schiet ik toch niks op als ik 1 dag inlever? Nu heet die dag nog ADV straks heb ik die dag ook vrij maar heeft alleen geen naam meer zelfs niet rv dag. wat is het verschil dan?

Ik ben al heel vaak ingegaan op de verschillen. Dat is een herhaling van zetten. Mij hoef je niet te overtuigen, je moet de leden van de vakbonden zien te overtuigen van jouw visie, want dat zijn degenen het uiteindelijke oordeel gaan vellen!

Ik snap alleen niet als jij er zo op tegen bent, waarom jij nu, zodra het proces bijna ten einde is, de strijd aangaat? Waar jij nu zo'n groot punt van maakt is al vele maanden bekend, en eigenlijk al geen onderwerp van discussie meer in de werkgroep. Maar goed, je bent in ieder geval nog op tijd, het eindoordeel is nog niet geveld, dus je hebt nog kans om het te voorkomen. En als ik jouw goed begrijp wil je zelfs de strijd voortzetten als er wel, een in jouw ogen negatieve, uitkomst is. Hou je ons op de hoogte?
« Laatst bewerkt op: zondag 6 mei 2012, 10:36 door Planner »

Equinox

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #37 Gepost op: zondag 6 mei 2012, 16:32 »
En met die verhoging schiet ik toch niks op als ik 1 dag inlever? Nu heet die dag nog ADV straks heb ik die dag ook vrij maar heeft alleen geen naam meer zelfs niet rv dag. wat is het verschil dan?
[/quote]


Als jij met 19 diensten werken aan 152 uur komt, dan ben je inderdaad die ingeleverde ADV dag vrij! Mocht dit niet zo zijn, omdat je een paar korte diensten van minder dan 8 uur hebt gewerkt, dan zal je toch echt die ingeleverde ADV dag moeten werken om aan die 152 uur te komen, tenzij je die dag als verlof wil kopen!! Dan is het aan jou de keuze!