Auteur Topic: Afschaffing adv - 20 dagen werken  (gelezen 31943 keer)

Chris

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Gepost op: woensdag 30 november 2011, 09:34 »
De afschaffing van adv is rampzalig. Ik moet nu 19 dagen (van de 28 in een periode) werken. Ben dus 9 dagen vrij (8 RV en een ADV). Straks krijg ik 20 blokken en blijkt op het eind dat ik bijv. 18 dagen x 8 uur en 2 dagen van 4 uur heb moeten werken. Kost me dus een vrije dag tegen hetzelfde loon.
Bij ons in Zwolle word gezegd dat de roosters weer onderste boven zullen worden gegooid en dat er straks minder tijdelijke contracter\'s nodig zijn omdat de vaste medewerkers ook de korte diensten wel kunnen opvullen. Ja gewoon 20 dagen werken straks.
Ik had gehoord dat we door de nieuwe cao meer zeggenschap over de vrije tijd zouden hebben maar ja dat is dus vette bedrog. D\'r word ons weer es flink zand in de ogen gestrooid. De werkgevers zien de euro tekentjes alweer en de bond heeft dus niks geleerd uit het verleden. We worden door de vakbond als een blind paard naar het slachthuis gebracht.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 09:41 »
Citaat van: Chris

De afschaffing van adv is rampzalig. Ik moet nu 19 dagen (van de 28 in een periode) werken. Ben dus 9 dagen vrij (8 RV en een ADV). Straks krijg ik 20 blokken en blijkt op het eind dat ik bijv. 18 dagen x 8 uur en 2 dagen van 4 uur heb moeten werken. Kost me dus een vrije dag tegen hetzelfde loon.


En niet te vergeten, wanneer je binnen die 20 tijdsvakken in totaal 160 uur moet werken, dan zijn de eerste 8 uur dus geen overuren maar meeruren, die je gewoon betaald krijgt tegen 100% en geen 150%. Dit laatste is overigens het enige wat ik tot nu tot heb gevonden waar er ook negatieve financiële gevolgen voor werknemers kunnen zijn,

Chris

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 10:24 »
Het was al moeilijk te begrijpen wat het voordeel zou zijn van het afschaffen van de adv. Deze zijn d\'r alleen maar voor de werkgever. De werknemers zijn weer es de dupe. Hoezo meer zeggenschap over je eigen vrije tijd. En wil je dan toch die ene dag vrij dan zul je hem moeten terug kopen onder gunstige voorwaarden. Jaja. Wil ik die dag van de korte dienst kwijt moet ik een volle dag terug kopen.
Ik weet precies hoe het gaat. Gaan ze je constant tussen de 152 en 160 inroosteren. Koop jij je dag terug. kunnen ze een ander weer inplannen op zo\'n korte dienst. Scheelt weer leegloop. Word alleen maar makkelijker voor de planningen. We zijn staks mooi aangeschoten wild.
Voor de parttimers is het nog erger. Ben je ooit in dienst gekomen om zeg maar 3 of 4 dagen per week te werken krijg je gewoon 20 blokken. Nu is het zo dat ze gewoon de dagen zijn ingepland en de overige blanco. Kunnen ze altijd gebeld worden maar kun je gewoon nee zeggen omdat ze al aan de uren komen. Straks hebben ze 20 blokken. D\'r blijft geen zeggenschap over je eigen vrije dagen over.
Het aantal echtscheidingen en huiselijk geweld zal onder de beveiligers wel enorm toenemen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 10:57 »
Citaat van: Chris

Ben je ooit in dienst gekomen om zeg maar 3 of 4 dagen per week te werken krijg je gewoon 20 blokken. Nu is het zo dat ze gewoon de dagen zijn ingepland en de overige blanco


Elders heb ik dit ook aan Maarten voorgehouden. In zijn antwoord geeft hij aan dat \"dat helemaal niet zo zelfsprekend is, integendeel zelfs\". Maar het was niet zo vanzelfsprekend om dat in de CAO vast te leggen, en ook in de voorstellen die op tafel liggen lees ik dat nergens terug.

Citaat van: Chris

Ik weet precies hoe het gaat. Gaan ze je constant tussen de 152 en 160 inroosteren. Koop jij je dag terug. kunnen ze een ander weer inplannen op zo\'n korte dienst.


Ik denk niet dat dat de bedoeling zal zijn. De extra vrije dagen (bedoelen ze dagen of uren?) zullen ongetwijfeld gekocht moeten worden alvorens de roosters vastgesteld worden....

Citaat van: Chris

Word alleen maar makkelijker voor de planningen


Hoewel er natuurlijk wel wat aardige dingen voor planners in staan, zijn er ook heel veel zaken waar planner =s echt niets aan hebben. Sterker nog, het wordt bijna onmogelijk om een normale planning te maken. En uiteindelijk zijn het de werknemers die de diensten moeten draaien. of het nu linksom of rechtsome gepland moet worden

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 13:46 »
Deze hele nieuwe cao wordt in het voordeel van de werkgever geschreven en niet in het belang van de werknemer. Raar he dat werknemers geen vertrouwen meer hebben in de bonden en dat men massaal het lidmaatschap opzegt. Kijk eens wat er hier: http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/06/vakbond-is-gevaar-voor-de-democratie

ton

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 14:15 »
Een kontrakt gaat nu van 160 naar 152 uur, dus ook je vakantieuren per periode gaat omlaag ?
Is dit geen kontraktbreuk?
Hoe kunnen de bonden hiermee akkoord gaan?

Bart

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 14:20 »
Je zou zeggen met minder contract uren zou je minder vrije dagen op moeten nemen met de vakantie, maar aan de andere kant kunnen ze je zonder extra toeslag tot 160 uur laten werken. Dan zijn het slechts meeruren. Dus inderdaad een vreemde zaak.
De hoop dat ze dit nog gaan wijzigen heb ik eigenlijk wel een beetje opgegeven.
Dit protocol is slechts een hulpmiddel het kan en mag nimmer de plaats innemen van het eigen denken en handelen van de medewerker.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 14:20 »
Citaat van: Ton

Een kontrakt gaat nu van 160 naar 152 uur, dus ook je vakantieuren per periode gaat omlaag ?


Inderdaad, een full-time contract gaat van 160 arbeidsuren naar 152 arbeidsuren per loonperiode. Het aantal vakantieuren per periode blijft voor een fulltimer gewoon 200 uur (25 dagen). Waar lees jij dat dit niet zo is?

Citaat van: Ton

Is dit geen kontraktbreuk?


Nee

Citaat van: Ton

Hoe kunnen de bonden hiermee akkoord gaan?


Door ja te zeggen. En als de leden ook in meerderheid ja zeggen, dan is het een feit. Maar dat bedoel jij niet. Kennelijk voorzie jij hierdoor problemen die er volgens mij niet zijn.

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 14:22 »
Het aantal vakantieuren blijft voor een fulltimer 200 uur!

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 14:59 »
Hoe willen ze dat met de huidige contraten doen dan? Oude garde heeft 160uur op contract staan, om dit te veranderen moet men de contracten openbreken, toch? Bij ons is er al sprake van om de mensen een dag extra te laten werken.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 15:07 »
Wat een onzin, de CAO staat Collectiive Arbeidsovereenkomst, die gewoon integraal deel uit maakt van jouw individuele arbeidsovereenkomt. En als daarin staat dat het aantal arbeidsuren van een full-timer in een loonperiode per ingang van .... van 160 naar 152 gaat, dan snapt iedereen wat daar mee bedoeld wordt. Overigens kan jouw werkgever met de huidige plannen wel iedereen gewoon 160 uur laten werken. Dat levert jullie dan 8 uur van 105,25% van het huidige uursalaris op....

eagle

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 1 december 2011, 13:19 »
Afschaffing van de adv dagen en dat in deze tijd? De adv dagen waren in de jaren \'80 in het leven geroepen om meer arbeidsplaatsen te creëren, hadden we ook een soort van crisis. Nu gaan we de adv dagen afschaffen dit begrijp ik niet helemaal. Het komt er uiteindelijk op neer dat we gewoon 160 uur gaan werken dit zal dan gecompenseerd worden met een uurloon verhoging van 5,25%, leuk maar als je toch een soort van adv dag wil mag je deze kopen tegen een redelijk tarief (wat dat dan ook mag zijn) Door de bank genomen, schiet je er per saldo niets mee op. Ook wordt er gesproken over betere controle van de CAO, was die er dan niet? inderdaad die was er niet en zal er ook niet komen. Het echte probleem wordt niet aangepakt en dat is en blijft een goede uitvoering van de CAO door de werkgever. Het eenzijdig door de werkgever te verschuiven van diensten behoort tot het verleden, het verschuiven van diensten kan alleen nog maar met instemming van de werknemer,staat er in de update van het nieuwe CAO, volgens mij was dit al het geval. Al met al een nieuwe CAO niets nieuws gewoon een herhaling van zetten met als kers op de slagroom geen ADV meer!

hann1bal

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 3 december 2011, 09:01 »
Citaat van: Planner

...... En als daarin staat dat het aantal arbeidsuren van een full-timer in een loonperiode per ingang van .... van 160 naar 152 gaat, dan snapt iedereen wat daar mee bedoeld wordt.....


Houdt dit dan ook in dat mensen van 152 uur naar 144 uur gaan. Anders is dit ten nadele voor de 160 uurs contracten.
Waarom:
160 naar 152 is een verlies van een adv dag, wel compensatie van 5,25% ivm de adv dag. Dus 152 uur werken en hetzelfde betaald krijgen als 160.

Iemand van 152 blijft op 152. (stel dat dit zo zou worden). Deze persoon heeft ook een verlies van een adv dag en moet dan een extra dag werken, maar omdat het contract op 152 blijft heeft deze persoon een winst van 5,25%.

Bovenstaande is trouwens puur even financieel gezien.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 3 december 2011, 11:21 »
Ik denk dat werknemers met een parttimecontract in overleg met hun werkgever het aantal uur vast moeten stellen. Want stel je voor dat je een contract hebt voor 80 uur (waarvan 4 uur ADV), maak je daar dan een contract voor 76 uur van, of hou je dan een contract voor 8 uur. Dat kan gewoon door gezamelijk even een document op te stellen, met een aanpassing van de arbeidsduur, dat is geen nieuw contract, wat er wellicht gedacht wordt.

Wat betreft jouw vraag over het financiele gedeelte. Als iemand die nu 152 uur (parttime) werkt, er in overleg met de werkgever voor zou kiezen om 152 uur (full-time) te blijven werken, die gaat gewoon net zo veel verdienen als iemand die nu 160 uur (full-time) werkt. Ik zie niet waar jij nu financielle ongelijkheid ziet?

Bart

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Re: Afschaffing adv - 20 dagen werken
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 3 december 2011, 15:54 »
Citaat van: Planner

160 naar 152 is een verlies van een adv dag, wel compensatie van 5,25% ivm de adv dag. Dus 152 uur werken en hetzelfde betaald krijgen als 160.

Iemand van 152 blijft op 152. (stel dat dit zo zou worden). Deze persoon heeft ook een verlies van een adv dag en moet dan een extra dag werken, maar omdat het contract op 152 blijft heeft deze persoon een winst van 5,25%.


Ik heb van hoger af begrepen dat het naar rato gaat. Iemand met een contract van 8 uur zou dan ineens al z\'n uren kwijt zijn. Dus dat kan niet.
Dit protocol is slechts een hulpmiddel het kan en mag nimmer de plaats innemen van het eigen denken en handelen van de medewerker.